Hirsch & Eibach

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Hirsch & Eibach

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Onko kellään kokemusta Eibach:n alustasarjasta femmassa?

Siis kuinka toimii ja onko kuinka verrattavissa Hirschn vastaavaan vaiko onko ihan samanlainen.

Ja ihan mielenkiinnolla kuulen myös kommentteja Hirschin alustastakin ...

Nimimerkillä kumpiko Eibach vai Hirsch femmaan?
Saab 9-5 2.0t 1998
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hirsch & Eibach

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Mulla on ollut Hirsch:n jouset + konit. Kokemukseen vaikuttaa suuresti iskarit ja alustan yleinen kunto (esim. puslat). Itselläni oli säädettävät konit ja uretaanit. Ja toki myös oikealla ET:llä olevat kunnon renkaat ja vanteet. Ei mitään teini tuuning roskaa. Eli kantani on että setti on juurikin niin huono kun kokonaisuuden heikoin lenkki. Säädöt väärin ja esim. aurauskulmat vitrurallaan, niin ei hienot jouset auta mitään.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Hirsch & Eibach

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Juurikin sitä kokonaisuutta haetaan sillä että jouset ja iskarit on "viritetty" oikealle taajuudelle.

Eli käyttämällä Eibachin jousia ja iskareita niin taatusti toimii "yhteen" paremmin kuin että yritetään sovitella esim. Konin iskareita ja Eibachin jousia.

Jos olen oikein ymmärtänyt niin Eibach tekee alustasarjat Hirschille ...
Saab 9-5 2.0t 1998
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Hirsch & Eibach

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Eibach ja bilstein alustasarjat femmaan on samoja. Kummassakin on eibachin jouset ja bilstein b8 iskarit. Lyhyen koeajon perusteella oikein toimiva setti.

Konin iskarit on pintakovemmat kuin bilsteinit. Eibachin jouset on sopivan progressiiviset eli mukulakivikadulla jopa mukavammat kuin alkuperäiset jouset mutta mutkatiellä/motarilla jämäkämmät. Konin settien jousivalmistajaa en tiedä.

Eibachin jouset toimii hyvin femmassa sporttialustan etuiskareita vastaavien sachs super touringien ja takana bilstein b4:ten kanssa. Ei tietenkään niin jämäkkä kuin b8:n kanssa mutta normiajoon ihan ok.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Hirsch & Eibach

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Jos oikein olen ymmärtänyt niin iskarit ovat Hirschin ja Eibachin sarjoissa saman valmistajan tekeleitä eli Sachsin.

Euroopassa Bilstein tosiaan tekee yhteistyötä Eibachin kanssa tarjoavat B12 alusta sarjaa.

Mutta niin kuin kysymys kuuluu edelleen onko noissa Hirschin ja Eibachin sarjoissa eroa vai ovatko ominaisuuksiltaan samanlaiset vai ei?

Niin jos joku on päässyt vertailemaan Hirschiä ja Bilstein & Eibach B12 alustaa olis kiva kuulla kommentteja eroavaisuuksista.

:mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
kaseva
"Viggen"
Viestit: 619
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Hirsch & Eibach

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Tällä viikolla lähtee tilaukseen tuo Eibach-Bilstein B12 Pro-kit. Sitten pääsee vertailemaan millaiselta maistuu Hirschiin nähden, jonka alusta on kyllä ollut mieleinen. Pintamukava, mutta pirun jämäkkä ajella matkavauhdeissa. Hirsch toki ajettu pari sataatuhatta, eikä tiettävästi uusittu alustaa koskaan. Heitot iskareissa oli parin prossan luokkaa viime leimalla.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || R 1200 GS Adventure -12
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Hirsch & Eibach

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

No on ainakin "referenssit" kohdillaan kun vertailee uusien osien toimivuutta "sisäänajettuihin" toivotaan että uudet Bilsteinit ovat ainakin yhtä hyvät kuin Hirschit ... :lol:
Saab 9-5 2.0t 1998
kaseva
"Viggen"
Viestit: 619
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Hirsch & Eibach

Viesti Kirjoittaja kaseva »

No referenssiksihän tuota Hirschin alustaa ei saa mitenkään, juurikin sen takia, että on jo nähnyt vähän tietä. Oletin sen olevan itsestäänselvyys kaikille. Mikäli en olisi maininnut ajomäärää, olisi vinoilu tullut liittyen siihen.

Mutta hyvä tietää, että ei tarvitse vaivautua kertomaan täällä, jos vaikka B12-alusta osoittautuu jopa 200 tuhatta ajettua Hirsch-alustaa huonommaksi. Kokemushan sekin kai olisi, ja ehkä jopa ihan mielenkiintoinen tieto.

:roll:
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || R 1200 GS Adventure -12
kaseva
"Viggen"
Viestit: 619
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Hirsch & Eibach

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Vajaa tuhat kilometriä takana B12-setillä ja tällä kokemuksella uskallan sanoa, että jos tulee vielä alustahommia niin kärsin suosiolla tuon Hirschin paketin hinnan.

B12 ihan ok siellä satkun pinnassa, mutta taajamanopeuksilla… tönks pomps tönks. :(
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || R 1200 GS Adventure -12
kaseva
"Viggen"
Viestit: 619
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Hirsch & Eibach

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Täytyy muuten sen verran tarkentaa vastausta, että samalla kertaa kun alle meni tuo B12 ProKit niin etutukivarren puslat ja takatukivarren pitkittäisvarren puslat vaihtui Powerflexeihin. Voi siis vaikuttaa asiaan, joskaan en ole kuullut, että Powerit olisi huomattavan paljon nihkeämpiä liikkeissään kuin orggikset. Tosin jyrinät ja värinät kyllä lisääntyi reilusti, samalla kun auton kulku vakautui.

Tää on vähän siinä kintaalla kannattiko koko touhu.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || R 1200 GS Adventure -12
Vastaa Viestiin