E46 M3
E46 M3
Sain hiljattain tilaisuuden kokeilla E46 M3:sta oikein kunnolla ja asianmukaisissa olosuhteissa. Näitä hienoja alkuperäisiä ei tahdo enää löytyä edes Saksasta. Auton on tiivistetysti yksi BMW:n ikoniautoista ja yksinkertaisesti hieno laite. Nykyisissä BMW:ssä on enää hippu jäljellä sitä konkretiaa mitä autot joskus olivat.
Autossa on 3,2L vapaasti hengittävä rivikutonen. Peltipakosarja ja läppärungot kuuluivat konepellin alle jo tehtaalta. Tasauspyörätön lukko tottakai ja mielellään manuaaliaksilla. Tuloksia on tässä alla:
E46 M3
E46 M3 rear
Straight In-line six
mittaristo
Videot:
kierrosherkkyys
Autojen hinnat kävivät pohjamudissa muutama vuosi takaperin ja markkinoilla oli melkonen määrä Motonetin kromiteipeillä paranneltuja malleja. Hyvästä yksilöstä ei vielä tarvitse maksaa itseään kipeäksi. N. 15k€ + verot lienee riittävä summa kelpoautosta ja en usko hintojen tippuvan enää kauheasti. Ainoa vain, että ovat todella kiven alla! CSL-mallihan on jo kovan rahan auto nykyään.
Edit: kommenttia hyvästä yksilöstä
Autossa on 3,2L vapaasti hengittävä rivikutonen. Peltipakosarja ja läppärungot kuuluivat konepellin alle jo tehtaalta. Tasauspyörätön lukko tottakai ja mielellään manuaaliaksilla. Tuloksia on tässä alla:
E46 M3
E46 M3 rear
Straight In-line six
mittaristo
Videot:
kierrosherkkyys
Autojen hinnat kävivät pohjamudissa muutama vuosi takaperin ja markkinoilla oli melkonen määrä Motonetin kromiteipeillä paranneltuja malleja. Hyvästä yksilöstä ei vielä tarvitse maksaa itseään kipeäksi. N. 15k€ + verot lienee riittävä summa kelpoautosta ja en usko hintojen tippuvan enää kauheasti. Ainoa vain, että ovat todella kiven alla! CSL-mallihan on jo kovan rahan auto nykyään.
Edit: kommenttia hyvästä yksilöstä
Viimeksi muokannut jusahh, Ma Syys 15, 2014 21:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX: 9³SS BioPower
Re: E46 M3
Ilmeisesti hyvän yksilön löytämiseksi pitäisi mennä Saksaan?! Tälle mallille on Suomessa valitettavasti käynyt niin kuin monelle muullekin erikoismallille. Ovat jo maahantullessaan rääkätty, räpelletty ja maalailtu sieltä täältä ja silloin kun noita näkee niin ovat joko lyhtypylväiden ympärillä tai Kebu-kioskien edessä parkissa kromitarroilla koristeltuina.jusahh kirjoitti: Autojen hinnat kävivät pohjamudissa muutama vuosi takaperin ja markkinoilla oli melkonen määrä Motonetin kromiteipeillä paranneltuja malleja. Hyvästä yksilöstä ei onneksi vieläkään tarvitse maksaa itseään kipeäksi. N. 15k€ + verot lienee riittävä summa kelpoautosta ja en usko hintojen tippuvan enää kauheasti. CSL-mallihan on jo kovan rahan auto nykyään.

Oikeastihan tällaiset autot ansaitsisi huolenpitoa ja rataa/gran_tourismoa..
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: E46 M3
Henk.koht. ainoa M3 jonka kelpuuttaisin on se ensimmäinen. Sama koskee M5:ta.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: E46 M3
Todellakin! Totta joka sana ja olen samaa mieltä yllä olevasta. Tuo yksilö oli uutteran etsimisen jälkeen myös Saksassa ainoa laatuaan.Cona kirjoitti:jusahh kirjoitti:Oikeastihan tällaiset autot ansaitsisi huolenpitoa ja rataa/gran_tourismoa..
Mitä Maverick totesi, voidaan pitää myös vahvana faktana. Nykybemari on sisältä pelkkä tuhnu. Noissa vanhemmissa vehkeissä on luonnetta, moottori tuntuu ja kuuluu. Tuossa E46:lla 295kmh oikeasti tuntuu siltä, että hauskaa on niin että henki lähtee.
EX: 9³SS BioPower
-
- "Aero"
- Viestit: 402
- Liittynyt: Ma Kesä 23, 2014 22:07
- Paikkakunta: Raceborg(Karjaan Tasavalta)
Re: E46 M3
Sama ongelmahan audeissa.Ei oo enää mitään hienoo siinä että on quattro kun on joku tuhnu 1,8 turbo ja joku v*tun ekomoodi ja 2 tonnia painoa.Hepat ei tunnu,ääni ei kuulu ja jos sattu joskus sutasemaan ni luistonesto puuttu peliin.Bmw ja Audi kopioi toisiaan.Näyttävätkin jo samalta.Kaikki autot lähenee toisiaan ulkonäöltään ja ominaisuuksiltaan ja niistä tulee tylsiä.
9.3 SS TURBO X,Chevrolet Captiva 2,2 TURBO-D AWD 2012,Ekz:Kia Cerato 2,0 -06(meni Afrikkaan),EX:9,3 ss 1,9tid -08,pöö406,Escort 1,6 "Cosworth",Liftbackki-Korola ,Aprilia,Suzuki
Re: E46 M3
Toista on kunnon vapatikoneet, joissa venttiilillä on yli 10mm nousua, löytyy peltisatsia ja läppärunkoa sekä vaijerikaasu,niin ettei ECU pääse väliin sekottamaan kuljettajan marssikäskyjö, kuten esim. tässä B207-maamoottorissa. Moottorit olivat mielestäni parhaimmillaan 80-2000-luvuilla,kun kaasarit korvattiin ruiskuilla ja tietokone avitti juuri siellä missä pitikin. Ei kikkailua, tehoa ja kierroksia! Toyotan BlackTop, Hondan B-sarja, BMW:n S-sarjan koneet ja monet muut, -vaikkakin E46:saa taitaa olla jo sähköinen kaasuläppä.
Ymmärrän täysin myös vannoutuneita kaasarimiehiä toisaalta. Respectit heille.
Ymmärrän täysin myös vannoutuneita kaasarimiehiä toisaalta. Respectit heille.
EX: 9³SS BioPower
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: E46 M3
Nimenomaan, Pierburg 175 CDUS kunniaan!jusahh kirjoitti:Ymmärrän täysin myös vannoutuneita kaasarimiehiä toisaalta. Respectit heille.

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: E46 M3
Jos turbosta on kyse, niin turbolag pitää olla! Forumilla on varmasti porukkaa, jotka muistavat B-ryhmän turbomonsterit? Itse paskoin vielä housuihini tuolloin, mutta katson silti tubesta taajaan kun Mikkola ja Röhl kepittivät Keski-Suomen teillä.
EX: 9³SS BioPower
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: E46 M3
Juu, ralliautot oli melkoisia raketteja, kun Toivonen pyyhkäisi pöpelikköön ja menetti henkensä. Pienestä Pököstä taidettiin kiusata kaksi kertaa enemmän ruutia, mitä normi stage 1:n Saabista saa. Meno ja äänet oli sen mukaista
. Taisi häijyimmissä vehkeissä tehot alkaa kutosella tai seiskalla, ja perässä oli vielä pari numeroa
.
Itse olen myös 80 -luvun autojen vannoutunut fani. Eka M3 oli "ainoa oikea" kaikkine pulleine lokareineen. Sen lisäksi säväyttävintä Bemarilla oli Motorsportin komistama 635. Ah, miten kaunis laite.


Itse olen myös 80 -luvun autojen vannoutunut fani. Eka M3 oli "ainoa oikea" kaikkine pulleine lokareineen. Sen lisäksi säväyttävintä Bemarilla oli Motorsportin komistama 635. Ah, miten kaunis laite.
Viimeksi muokannut 9000 automaatilla, La Syys 20, 2014 21:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: E46 M3
Enpä ole muuten ikinä pistänyt merkille noita pullistettuja lokareita. Kertoo ehkä vielä enemmän allekirjoittaneen kiinnostuksesta E30:een kuin ko. auton vaatimattomasta muotoilusta.
E24 6-sarja on todella kaunis auto, valitettavasti sisusta on aikakaudelle tyypillistä BMW-tyyliä... Nimimerkillä kerran melkein E21:een sisälle jumiin jäänyt, kun ei kerta kaikkiaan löytynyt ovenkahvaa...

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: E46 M3
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: E46 M3
Olihan se kovaa menoa 80-luvun alun autourheilussa. Silloin ei vielä ihmishengen arvo päässyt sotkemaan insinöörien ja mekaanikkojen puuhia. 1500-kuutioisista turbokoneista revittiin F1:ssä yli megawatin tehoja. Rallissa jäätiin noin puoleen tästä, mutta kun mietitään että niitä autoja ajettiin jossain Jyskälän mäntymetsissä kiemurtelevilla sorateillä, niin eihän siinä ollut mitään järkeä.
Kuitenkin niiltä ajoilta jäänyt monia autolegendoja mieleen. Nykyiset urheiluautot tuntuu vähän liian kliinisiltä verrattuna vanhempiin sporttimalleihin. Eihän siinä nyt ole mitään ihmeellistä, jos nykyaikana otetaan jostain kolmelitraisesta turbokoneesta ulos vaikka 600 hv. Ja ne nykyajan autot painaakin niin paljon että meikäläisen Oldsmobile alkaa tuntua keijukaiselta
Kuitenkin niiltä ajoilta jäänyt monia autolegendoja mieleen. Nykyiset urheiluautot tuntuu vähän liian kliinisiltä verrattuna vanhempiin sporttimalleihin. Eihän siinä nyt ole mitään ihmeellistä, jos nykyaikana otetaan jostain kolmelitraisesta turbokoneesta ulos vaikka 600 hv. Ja ne nykyajan autot painaakin niin paljon että meikäläisen Oldsmobile alkaa tuntua keijukaiselta

Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: E46 M3
Noista 80-luvun tehoista erityisesti on jäänyt mieleen, kun olin Jyskälässä jonain vuonna EK:n lähdössä kirjurina, niin kuulin kun Alen toisena lähtiessään kiroili huonoa asemaansa, kun "ei tuollasen kyntökoneen jälkeen pääse enää yhtään valitsemaan ajolinjaa" - Mikkola oli juuri lähtenyt ykkösenä ja audi tosiaan vajosi senttikaupalla joka kulmasta ennenkuin lähti eteenpäin.
Silti vielä ihan eri lukemilla vähän myöhemmin rallicrossi vehkeet: Alamäen Matin keltaisessa Porschessa oli jotain 1200 hv eikä kuulemma meinanneet olkapäät kestää ajamista, kun etupyörät otti vuorotellen maahan. Noilla tehoillahan se keuli asfaltille tullessaan, mikä ei nelivetoisessa ole kovinkaan toivottavaa.
Silti vielä ihan eri lukemilla vähän myöhemmin rallicrossi vehkeet: Alamäen Matin keltaisessa Porschessa oli jotain 1200 hv eikä kuulemma meinanneet olkapäät kestää ajamista, kun etupyörät otti vuorotellen maahan. Noilla tehoillahan se keuli asfaltille tullessaan, mikä ei nelivetoisessa ole kovinkaan toivottavaa.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: E46 M3
Tuota takasiivekkeen sijaintia ja kokoa kun katsoo, ja miettii miten takapainoinen tuollainen Porsse on jo valmiiksi, tulee mieleen olisiko keulimiseen vaikuttanut epäsuhtainen downforcekin


Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: E46 M3
Mutta tuo kiilamaisen etupellin pinta-alahan on paljon enemmän kuin takalärässä.
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83