MY08 SC ovipahvien irrotus
MY08 SC ovipahvien irrotus
Viitsisikö joku napsia vaikka WIS:stä kuvan tai antaa sellaiset selkokieliset ohjeet, miten MY08:sta irtoavat ovipahvit? Lähinnä siis kiinnostaa kaikkien ruuvien ja nastojen paikat, niin ei tarvitse tyhmyyttään rikkoa mitään. Mielellään sekä etu- että takaoviin.
Tarkoitus on laittaa noihin oviin äänenvaimennusmattoa ja toivoa, että tuo karsea rengasmelu talttuu edes hieman sillä.
Tarkoitus on laittaa noihin oviin äänenvaimennusmattoa ja toivoa, että tuo karsea rengasmelu talttuu edes hieman sillä.
Re: MY08 SC ovipahvien irrotus
Ainoat ruuvit ovat ovenkahvan sisällä, loput ovat vain nastoja. Kahvan kuori lähtee kampeamalla irti
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: MY08 SC ovipahvien irrotus
Ja ne nastat ovat niitä rasittavia kosketuksesta hajoavia, keskeltä sisään painettavia? Eli marmorin kautta hakemaan ämpärillinen varaosia ensimmäiseksi.
Re: MY08 SC ovipahvien irrotus
Kantsii hakee muutama varalle. Ei ne yleensä hajoo, mutta eipähän sitte harmita jos joku niistä rusahtaa.
Re: MY08 SC ovipahvien irrotus
Oletko varma, että melu tulee oven läpi? Minulla on vastaava vuosimalli, ja siinä on oven tiivisteet huonolaatuiset, löysät. Tiiviste ei vastaa oveen, vaan taipuu siihen sivuun. Pesuvesien karkaaminen tiivisteen väärälle puolelle pisti ekana silmään. Melu on jatkuva, mutta pahenee ärsyttäväksi karkealla pinnalla, vesisateella ja nastarenkailla.Azanovix kirjoitti:Tarkoitus on laittaa noihin oviin äänenvaimennusmattoa ja toivoa, että tuo karsea rengasmelu talttuu edes hieman sillä.
Muistan lukeneeni, että joku vaihdatti tiivisteet takuuseen. Kyselin tiivisteiden hintoja, ja taisivat olla kipurajalla, kun ei tullut tilattua niitä. Kesällä kokeilin sopivan paksuisella narulla tiivisteen tukemista oikeaan kohtaan. Oven sulkeutumisääni muuttui paremmaksi, ja tiestä tulevat äänet vaimentuivat jonkin verran, mutta eihän niitä naruja voinut jättää tiivisteen ja korin väliin kosteutta säilömään.
Re: MY08 SC ovipahvien irrotus
Auto on ollut mulla nyt kuukauden, joten kauhean tarkkaa analyysiä en ole aiheesta tehnyt. Ovi kuitenkin kuulostaa sulkeutuessaan mielestäni juuri siltä kuin pitääkin, mutta ovipeltien koputtelu kertoo omaa karua kieltään äänieristyksen puutteesta. Aiemmissa autoissani olen tuon äänieristyksen tehnyt, nimenomaan oviin, ja ero on ollut ihan selkeä sisään kantautuvan melun suhteen.
Melu on samanlaista, ehkä jopa pahempaa, takapenkillä istuessa, joskin siihen varmasti vaikuttaa myös takakontin äänieristyksen vajavaisuus.
Desibelit nousevat luonnollisesti karkealla asfaltilla, nastarenkaista en osaa vielä sanoa. Äänieristysteippailu on kuitenkin melko edullista puuhaa ja aikaakaan ei mene oikeastaan juuri lainkaan sen jälkeen, kun on vain saanut ne ovipahvit tieltä pois.
Melu on samanlaista, ehkä jopa pahempaa, takapenkillä istuessa, joskin siihen varmasti vaikuttaa myös takakontin äänieristyksen vajavaisuus.
Desibelit nousevat luonnollisesti karkealla asfaltilla, nastarenkaista en osaa vielä sanoa. Äänieristysteippailu on kuitenkin melko edullista puuhaa ja aikaakaan ei mene oikeastaan juuri lainkaan sen jälkeen, kun on vain saanut ne ovipahvit tieltä pois.
Re: MY08 SC ovipahvien irrotus
Youtubessa videota ovipahvien irrotuksesta
Etuovi: http://www.youtube.com/watch?v=GN73P23sbSw
Takaovi: http://www.youtube.com/watch?v=h2jnJnvBuuk
Joo, ja akkukaapelia ei kyl tarvitse irrottaa
Ovien eristys kyllä vaikuttaa näissä. Minä laitoin kaikkiin oviin vain verhoilun sisäpintaan sentin rouhepuristetta, Motonetin mustapintaista, ja kyllä eron kuuli. Varmaan auttaisi lisää jos raaskisi irrottaa siistit kosteussulkumuovit ja laittaisi lisäksi peltipintaankin jotain.
Samaa tavaraa laitoin myös takakontin verhoiluihin (SC), mutta tuosta ei minun korvissa enää juuri eroa tullut. No takapenkillä en ole matkustanut.
Etuovi: http://www.youtube.com/watch?v=GN73P23sbSw
Takaovi: http://www.youtube.com/watch?v=h2jnJnvBuuk
Joo, ja akkukaapelia ei kyl tarvitse irrottaa
Ovien eristys kyllä vaikuttaa näissä. Minä laitoin kaikkiin oviin vain verhoilun sisäpintaan sentin rouhepuristetta, Motonetin mustapintaista, ja kyllä eron kuuli. Varmaan auttaisi lisää jos raaskisi irrottaa siistit kosteussulkumuovit ja laittaisi lisäksi peltipintaankin jotain.
Samaa tavaraa laitoin myös takakontin verhoiluihin (SC), mutta tuosta ei minun korvissa enää juuri eroa tullut. No takapenkillä en ole matkustanut.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Re: MY08 SC ovipahvien irrotus
Minkä merkkiset ja kokoiset renkaat sinulla on alla?
Minulla oli Continental PremiunContact 2, näillä oli ihan kamalaa melua. Laitoin alle GoodYear EfficientGrip ja auto muuttui paljon hiljaisemmaksi.
Minulla oli Continental PremiunContact 2, näillä oli ihan kamalaa melua. Laitoin alle GoodYear EfficientGrip ja auto muuttui paljon hiljaisemmaksi.
9-3 Vector 2,0t BioPower -11
MY08 SC ovipahvien irrotus
Varmaan renkaan kuluneisuuskin vaikuttaa todella paljon. Auton mukana tuli Michelin Sport Pilot 3:t (235/xx/R18), melko pitkälti menevät kulutuspintansa vuoksi tämän kauden jälkeen vaihtoon.
Nastarenkaista uskon kuitenkin kuuluvan vielä kovemman äänen, joten silläkin ajatuksella tekisin tuon eristyksen vielä tässä syksyn aikana. Toki nyt se alkaa jo vaatia lämmintä asennustilaa liiman pysymisen takaamiseksi, mutta odottamalla kevääseen koko homma jää pian tekemättä.
Eristysmattona meinasin käyttää STP Black Goldia, jota on kovasti kehuttu. Ei ole myöskään hinnalla pilattu kun parilla paketilla vuoraa käytännössä kaikki ovet ja kontin pohjan. Joskus myöhemmin voi sitten hifistellä ja äänieristää myös katon, mutta ehkä sen aika on myöhemmin.
Nastarenkaista uskon kuitenkin kuuluvan vielä kovemman äänen, joten silläkin ajatuksella tekisin tuon eristyksen vielä tässä syksyn aikana. Toki nyt se alkaa jo vaatia lämmintä asennustilaa liiman pysymisen takaamiseksi, mutta odottamalla kevääseen koko homma jää pian tekemättä.
Eristysmattona meinasin käyttää STP Black Goldia, jota on kovasti kehuttu. Ei ole myöskään hinnalla pilattu kun parilla paketilla vuoraa käytännössä kaikki ovet ja kontin pohjan. Joskus myöhemmin voi sitten hifistellä ja äänieristää myös katon, mutta ehkä sen aika on myöhemmin.
Re: MY08 SC ovipahvien irrotus
Tiedä hänestä onko ovipeltien vaimentaminen autuaaksitekevää. Kesällä vuorasin molempien etuovien pahvit yhtenäisellä palalla huoparaskasmattoa ja se vähensi havaittavasti ovien läpi tulevaa rengaskohinaa mutta jyrinät ja kuminat jäivät. Ovien ulkopeltiin laitoin vain pienet palat Silent Coatia, neekeripremiumstereoissa kun ei ole ovikajareita niin katsoin suurisuuntaisemman resonanssien vaimentamisen tarpeettomaksi. Takaovien ulkopellit tuntuu muuten rämisevän etuovia enemmän.
Ovitiivisteisiin kannattaa laittaa tiivisteen uran pohjalle ulkohalkaisijaltaan 4 mm silikoniletkua, pysyy siellä ihan omin voimin eikä ime vettä. Etusivuikkunoiden tiivistelistat tuntuu myös olevan aika väljät, ikkunan ja tiivisteen välistä kantautuu kohinaa jostain sivupeilin suunnalta.
Katon vaimennusmateriaali on hanurista, minkä huomaa helposti kattoa koputtelemalla. Peruutuskameran piuhaa vetäessä kun piti kattoverhoilua raottaa niin samalla lensivät alkuperäiset bitumipahvit kuikkaan ja tilalle liimasin muutaman palan Silent Coatia. Ei se kuitenkaan merkittävästi auttanut, kumina väheni ehkä aavistuksen verran.
Rengasjyrinän vaimentamiseksi pitäisi varmaan vuorata koko etujalkatila sivuja myöten paksusti vaimennuslevyillä jotta melusta saisi matalataajuisempaa sekä tukkia mahdollisimman tarkkaan kaikki reiät joista korkeataajuisempi melu pääsee kabiiniin. Ei ihan helppo homma, parhaan hinta/vaiva/laatusuhteen taitaa saada uusilla maltillisen koko- ja nopeusluokan renkailla...
Ovitiivisteisiin kannattaa laittaa tiivisteen uran pohjalle ulkohalkaisijaltaan 4 mm silikoniletkua, pysyy siellä ihan omin voimin eikä ime vettä. Etusivuikkunoiden tiivistelistat tuntuu myös olevan aika väljät, ikkunan ja tiivisteen välistä kantautuu kohinaa jostain sivupeilin suunnalta.
Katon vaimennusmateriaali on hanurista, minkä huomaa helposti kattoa koputtelemalla. Peruutuskameran piuhaa vetäessä kun piti kattoverhoilua raottaa niin samalla lensivät alkuperäiset bitumipahvit kuikkaan ja tilalle liimasin muutaman palan Silent Coatia. Ei se kuitenkaan merkittävästi auttanut, kumina väheni ehkä aavistuksen verran.
Rengasjyrinän vaimentamiseksi pitäisi varmaan vuorata koko etujalkatila sivuja myöten paksusti vaimennuslevyillä jotta melusta saisi matalataajuisempaa sekä tukkia mahdollisimman tarkkaan kaikki reiät joista korkeataajuisempi melu pääsee kabiiniin. Ei ihan helppo homma, parhaan hinta/vaiva/laatusuhteen taitaa saada uusilla maltillisen koko- ja nopeusluokan renkailla...
9-3 SC 2.0t -07
Re: MY08 SC ovipahvien irrotus
Kuulostaako nuo kolkissakin kuluneella asfaltilla laakerivauriolta? Minä kun viskoin Alfaan alle tuttua merkkiä luottavaisesti että tiedän mitä saan, oli renkaista lähtevä ulina melkoinen takaisku.Azanovix kirjoitti:Varmaan renkaan kuluneisuuskin vaikuttaa todella paljon. Auton mukana tuli Michelin Sport Pilot 3:t (235/xx/R18), melko pitkälti menevät kulutuspintansa vuoksi tämän kauden jälkeen vaihtoon.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
MY08 SC ovipahvien irrotus
Ei ne nyt suoranaisesti ehkä ulise, mutta järkyttävää melua pitävät. Toki mulla on samanlaisia kokemuksia aiemminkin Michelineistä, joten ei tuo meluisuus yllättänyt. Sen sijaan oletin, että 15 vuodessa Saab olisi saanut tehtyä autoistaan paremmin äänieristettyjä. Pessimisti ei olisi pettynyt.
Tuossa autossa on myös 150-wattinen järjestelmä, eli ovista löytyy kaiuttimet. Nyt etenkin äänenvoimakkuuden noustessa alkaa myös ovi resonoida enemmän, eli eiköhän sekin vähän helpota. Toivon mukaan antaa myös vähän puhtia alataajuksille ilman tarvetta ruveta asentelemaan uusia kaiuttimia tai subia.
Tuossa autossa on myös 150-wattinen järjestelmä, eli ovista löytyy kaiuttimet. Nyt etenkin äänenvoimakkuuden noustessa alkaa myös ovi resonoida enemmän, eli eiköhän sekin vähän helpota. Toivon mukaan antaa myös vähän puhtia alataajuksille ilman tarvetta ruveta asentelemaan uusia kaiuttimia tai subia.
Re: MY08 SC ovipahvien irrotus
Tuntuu siltä että näistä facelifteistä on kevennetty äänieristyksiä verrattuna vanhempiin malleihin, omassakin aikamoinen kohina käy. Tietysti 18" rengaskoko saattaa vaikuttaa siihenkin..
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: MY08 SC ovipahvien irrotus
Ja minusta tuntuu juuri toisinpäin99 GL kirjoitti:Tuntuu siltä että näistä facelifteistä on kevennetty äänieristyksiä verrattuna vanhempiin malleihin, omassakin aikamoinen kohina käy. Tietysti 18" rengaskoko saattaa vaikuttaa siihenkin..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: MY08 SC ovipahvien irrotus
Ainakin "virallisen" kannan mukaan piti olla toisinpäin: silloin kun 9-3:sta tehtiin Cadillacci niin yksi muutos oli "parannettu äänieristys". Tämä sama eristyssetti tuli sitten Saabiinkin nimenomaan faceliftin yhteydessä.
Kyllähän tuossa kohinaa riittää, jaan täysin nämä em. kommentit. Rengaskokokin on kyllä idioottimainen 235, mutta paremmin eristetty koppi ei olisi näin tarkka rengasvalinnoista.
Kyllähän tuossa kohinaa riittää, jaan täysin nämä em. kommentit. Rengaskokokin on kyllä idioottimainen 235, mutta paremmin eristetty koppi ei olisi näin tarkka rengasvalinnoista.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)