Dollyn laakerointi ja nailonrullat? Lisätty rekisteröinti.
Dollyn laakerointi ja nailonrullat? Lisätty rekisteröinti.
Ongelma on tämä: Dolly on muuten ok. mutta siitä puuttuu kääntyvän tason laakerointi. On vain tappi jonka ympäri taso pyörii. Lisäksi puuttuu ne tason päihin tulevat nailon rullat sekä rullien alle kuuluvat pellit. Olisin kiitollinen vinkeistä jotka valottaisivat miten nämä pitäisi toteuttaa. Ja kysymyshän on vimpaimesta jolla vedetään autoa auton perässä niin, että hinattavan takapyörät on tien pinnassa ja etupyörät dollyn päällä.
Viimeksi muokannut aTO, Ma Marras 03, 2014 12:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Dollyn laakerointi ja nailonrullat?
Tosiaan nailon rullat,ja keskiosa pyörimään esim.yleismallisen perävaunun navan kanssa.Rullat ei ole välttämättömät jos on kunnon laakerointi siinä keskellä.Omassa meinaan käyttää 900:sen takapyörän napaa ja ilman rullia.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: Dollyn laakerointi ja nailonrullat?
Tässä tapauksessa kääntyvä taso notkuu auton alla joten ei pärjänne ilman nailoneita. Pitääköhän rullien olla pitkiä vai pätkiä, että kestää? Kaks per. pää eli yht. neljä?
Re: Dollyn laakerointi ja nailonrullat?
Oliskos kuvaa tämän hetkisestä tilanteesta niin olisi helpompi hahmottaa?
Mites korkealle noi teidän kääntyvät tasot tulee maasta?
Meillä on tuossa satkun akselista tehty Dolly
Siinä ei ole ollenkaan kääntöä ja toimii niinkin, tosin jyrkissä mutkissa pitää olla varovainen koska "murtaa" hinurin perää sivulle.
Tuollaiseen missä on suora akseli niin ei varmaan voi oikein järkevää kääntöä rakentaa koska helposti korkeus nousee niin paljon että hinattava auto nousee liikaa pystyyn. Tuossa on nyt 13" fillarit alla.
Jossei sit rakentaisi molemmille puolille oman kääntölautasen, tuonhan ei tarvisi kääntyä ees paljoa koska auton etupyöräthän pääsee kääntymään myös hinauksen aikana. Erilliset kääntölautaset olisi helppo totetuttaa vaikka parin vastakkain olevan vanerin kanssa mihin väliin vaikka perssonin yläpään laakeri mutta kun se pyörä tarttis kanssa saada tuohon sidottua kiinni niin systeemin pitäisi kestää myös voimia ylöspäin.
Ehkä se keskeltä laakeroitu olisi sitten pare mutta sitten tarttis akselitaso saada melkeimpä alemmas ettei tuosta tule liian korkeata.
Mites korkealle noi teidän kääntyvät tasot tulee maasta?
Meillä on tuossa satkun akselista tehty Dolly
Siinä ei ole ollenkaan kääntöä ja toimii niinkin, tosin jyrkissä mutkissa pitää olla varovainen koska "murtaa" hinurin perää sivulle.
Tuollaiseen missä on suora akseli niin ei varmaan voi oikein järkevää kääntöä rakentaa koska helposti korkeus nousee niin paljon että hinattava auto nousee liikaa pystyyn. Tuossa on nyt 13" fillarit alla.
Jossei sit rakentaisi molemmille puolille oman kääntölautasen, tuonhan ei tarvisi kääntyä ees paljoa koska auton etupyöräthän pääsee kääntymään myös hinauksen aikana. Erilliset kääntölautaset olisi helppo totetuttaa vaikka parin vastakkain olevan vanerin kanssa mihin väliin vaikka perssonin yläpään laakeri mutta kun se pyörä tarttis kanssa saada tuohon sidottua kiinni niin systeemin pitäisi kestää myös voimia ylöspäin.
Ehkä se keskeltä laakeroitu olisi sitten pare mutta sitten tarttis akselitaso saada melkeimpä alemmas ettei tuosta tule liian korkeata.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Dollyn laakerointi ja nailonrullat?
OT: Löytyisikö mistään/keneltäkään rakennusohjeita Dollyn rakentamiseen. Ei viitsisi lähteä keksimään pyörää uudestaan.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Re: Dollyn laakerointi ja nailonrullat?
Koetan saada kuvia kunhan ennätän. Tässä minun tapauksessa kääntyvä taso on tosi alhaalla. Pyörän napojen alapuolella. Rattaat on 13 tuumaa.Oliskos kuvaa tämän hetkisestä tilanteesta niin olisi helpompi hahmottaa?
Mites korkealle noi teidän kääntyvät tasot tulee maasta?
Meillä on tuossa satkun akselista tehty Dolly
Siinä ei ole ollenkaan kääntöä ja toimii niinkin, tosin jyrkissä mutkissa pitää olla varovainen koska "murtaa" hinurin perää sivulle.
Tuollaiseen missä on suora akseli niin ei varmaan voi oikein järkevää kääntöä rakentaa koska helposti korkeus nousee niin paljon että hinattava auto nousee liikaa pystyyn. Tuossa on nyt 13" fillarit alla.
Jos vetää ilman että on kääntyvää tasoa niin pitää hinattava varmaankin laittaa ihan hemmetin tiukasti kiinni ettei pyri mutkissa tippumaa pois kyydistä?
Huutonetissä näyttää olevan kaupan kääntyvällä tasolla varustetun Dollyn rakennusohjeet 25 euron hintaan (sulkeutuu 2.6.). Löytyypi helposti esim. hakusanalla "Dollyn".OT: Löytyisikö mistään/keneltäkään rakennusohjeita Dollyn rakentamiseen. Ei viitsisi lähteä keksimään pyörää uudestaan.
Re: Dollyn laakerointi ja nailonrullat?
Mulla on myös piirrustukset,jotka voin kopioida nimellistä maksua varten,kääntyvä taso.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: Dollyn laakerointi ja nailonrullat?
Jos piirustuksista selviää laakeroinnin ja rullien toteutus niin minäpä voisin ostaa niistä kopiot. Lähetän yv:n.Mulla on myös piirrustukset,jotka voin kopioida nimellistä maksua varten,kääntyvä taso.
Re: Dollyn laakerointi ja nailonrullat?
Olen lähestynyt kahta katsastusasemaa Dolly-kysymyksin. Kummassakaan ei tajuttu asiasta mitään.
Siispä jatkan Dolly-kysymyksin tähän kuus vuotta vanhaan ketjuun. Se Dolly josta edellä kirjoitin tuli ja meni. Se oli susi jo syntyessään. Nyt mulla on Dolly joka on tarkotus virittää mahdollisimman paljon kuormaa kantavaksi. Kääntyvä taso, keskilaakeri ja rullat ovat jämäkkää tekoa. Nämähän pitää rekisteröidä tänä vuonna. Mulla on paperijutut kunnossa eli todistus valmistusajankohdasta.
Meinaan vaihtaa Vectran 13-tuumaiset vanteet (4x100) 14-tuumaisiin samalla jaolla jotta saan c-renkaat alle.
Onko kantavuuden kannalta eroa pelti- ja aluvanteiden välillä?
Mitä tietoja tulee rekisteröintitodistukseen?
Mitä vaaditaan vetokidalta?
Siispä jatkan Dolly-kysymyksin tähän kuus vuotta vanhaan ketjuun. Se Dolly josta edellä kirjoitin tuli ja meni. Se oli susi jo syntyessään. Nyt mulla on Dolly joka on tarkotus virittää mahdollisimman paljon kuormaa kantavaksi. Kääntyvä taso, keskilaakeri ja rullat ovat jämäkkää tekoa. Nämähän pitää rekisteröidä tänä vuonna. Mulla on paperijutut kunnossa eli todistus valmistusajankohdasta.
Meinaan vaihtaa Vectran 13-tuumaiset vanteet (4x100) 14-tuumaisiin samalla jaolla jotta saan c-renkaat alle.
Onko kantavuuden kannalta eroa pelti- ja aluvanteiden välillä?
Mitä tietoja tulee rekisteröintitodistukseen?
Mitä vaaditaan vetokidalta?
Re: Dollyn laakerointi ja nailonrullat?
Dodanoin,
Miksi sinä sitä rekisteröit?
http://www.trafi.fi/filebank/a/13512530 ... ajille.pdf
-clip-
Hinausapuvaunut
Auton hinaamiseen käytettävä hinausapuvaunu ei ole ajoneuvo, eikä se kuulu rekisteröintivelvollisuuden piiriin. Apuvaunulla saa hinata toista autoa enintään 60 km/h nopeudella. Apuvaunu luokitellaan hinausvälineeksi kuten esim. puomi. Apuvaunuhinaukseen sovelletaan muutoinkin asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä 1257/1992 14 §:ssä annettuja hinausta koskevia määräyksiä. Apuvaunussa tulee olla taka-, jarru- ja suuntavalaisimet sekä takaheijastimet joko kiinteästi asennettuina tai irrotettavissa olevassa, ja hinauksen ajaksi hinattavan auton taakse kiinnitettävässä, valaisintelineessä.
Miksi sinä sitä rekisteröit?
http://www.trafi.fi/filebank/a/13512530 ... ajille.pdf
-clip-
Hinausapuvaunut
Auton hinaamiseen käytettävä hinausapuvaunu ei ole ajoneuvo, eikä se kuulu rekisteröintivelvollisuuden piiriin. Apuvaunulla saa hinata toista autoa enintään 60 km/h nopeudella. Apuvaunu luokitellaan hinausvälineeksi kuten esim. puomi. Apuvaunuhinaukseen sovelletaan muutoinkin asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä 1257/1992 14 §:ssä annettuja hinausta koskevia määräyksiä. Apuvaunussa tulee olla taka-, jarru- ja suuntavalaisimet sekä takaheijastimet joko kiinteästi asennettuina tai irrotettavissa olevassa, ja hinauksen ajaksi hinattavan auton taakse kiinnitettävässä, valaisintelineessä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Dollyn laakerointi ja nailonrullat?
Vanhaa tietoo http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... teroida_se
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Dollyn laakerointi ja nailonrullat?
Ohos, menee aikas monimutkaiseksi. Mielestäni tuossa linkissä ei muuteta tilannetta miksikään. Ainoa maininta dollystä on tuossa alla.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... euvoluokat
* clip *
3) Keskiakseliperävaunu on nivelöimättömällä vetoaisalla varustettu perävaunu, jonka akselisto on sijoitettu perävaunun painopisteeseen tai sen lähelle siten, että vain vähäinen osa perävaunun kokonaismassasta kohdistuu kytkentäkohtaan. Tähän ryhmään luetaan myös puoliperävaunun kytkemiseen N2- ja N3-luokan ajoneuvoon tarkoitettu apuvaunu (dolly).
* end clip *
Eihän tässä käsiteltyjä dollyja ole tarkoitettu puoliperävaunun kytkemiseen. Eli, trafin mukaan ei tarvitsisi rekisteröidä. Ja sitäpaitsi N2- ja N3-luokan ajoneuvot ovat kuorma-autoja.
Mutta, Trafille kannattaa varmaan ottaa yhteyttä. Paitsi jos itsekään tietävät
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... euvoluokat
* clip *
3) Keskiakseliperävaunu on nivelöimättömällä vetoaisalla varustettu perävaunu, jonka akselisto on sijoitettu perävaunun painopisteeseen tai sen lähelle siten, että vain vähäinen osa perävaunun kokonaismassasta kohdistuu kytkentäkohtaan. Tähän ryhmään luetaan myös puoliperävaunun kytkemiseen N2- ja N3-luokan ajoneuvoon tarkoitettu apuvaunu (dolly).
* end clip *
Eihän tässä käsiteltyjä dollyja ole tarkoitettu puoliperävaunun kytkemiseen. Eli, trafin mukaan ei tarvitsisi rekisteröidä. Ja sitäpaitsi N2- ja N3-luokan ajoneuvot ovat kuorma-autoja.
Mutta, Trafille kannattaa varmaan ottaa yhteyttä. Paitsi jos itsekään tietävät
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Dollyn laakerointi ja nailonrullat?
.Kaikki autojen perässä vedettävät, tieliikennekäytössä olevat hinattavat laitteet, kuten henkilönostimet, työmaakopit, torivaunut tai soppatykit, tulee rekisteröidä tämän vuoden aikana. Jatkossa hinattavia laitteita kohdellaan siis vastaavasti kuin muitakin perävaunuja. Rekisteröinti kannattaa hoitaa kuntoon mahdollisimman pian, vaikkei laitetta tällä hetkellä tarvitsisikaan muualla kuin työmaalla tai pihapiirissä, sillä vuodenvaihteen jälkeen ennen vuotta 2011 käyttöönotettujen laitteiden rekisteröinti on hankalampaa
Eiköhän toi oo aika yksiselitteistä. Jos meinaat vetää autolla niin pitää olla rekisteröity.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Dollyn laakerointi ja nailonrullat?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Dollyn laakerointi ja nailonrullat?
Masinistien sivuilla oli tämmönen kommentti: "Mulle kertoi konttorin päällikkö että dollyt jäävät tässä hässäkässä rekisteröintipakon ulkopuolelle. Siis mikäli tarkoitit ns. hinausapukärryä."
Niin, että nyt meni sitten pönttö lopullisesti sekasin.
Niin, että nyt meni sitten pönttö lopullisesti sekasin.