9000 CDE 2.3TA MY96

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Risto »

Rattivaihde kirjoitti:Kuva
Tampereella tämä tuntuu onnistuvan joka asemalla (kokemusta tähän mennessä kahdelta :D )
Selvää insinööriainesta. Korkki laitetaan yleensä kierreosastaan sinne pistoolin väliin. Toimii joka asemalla ja jos on liian hidasta voi korkkia siirtää kapeampaan kohtaan.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^ :lol:

Tulee sen verran harvoin nykyään tankattua etten ole kovin montaa taktiikkaa vielä ehtinyt kokeilemaan, muistaakseni etelässä ei kyllä mahtunut väliin sitten mitenkään päin mutta voi toki olla ettei ole vain tekninen hahmotuskyky riittänyt. :D Tutkintonimike ei kuitenkaan ole insinööri.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Jatko-osa syysremontista suoritettu illan pimenevinä tunteina Coltin verstaalla.

1) Vuotanut syyläri vaihdettu uuteen, jäähdytysjärjestelmä huuhdeltu huolella ja täytetty punaisella Valvoline-supernesteellä sekoitettuna veteen.

2) Moottorin vääntötukien puslat vaihdettu powerflex-mallisiin. Moottorin etutyyny ei ollutkaan varsinaisesti hajalla ja korvaava käytetty osa oli ihan yhtä löysä, joten jätettiin sikseen.

3) Kampiakselin hihnapyörän stefa ja tiiviste (tai jotain sinne päin :mrgreen: ) uusittu kun sisälokari oli valmiiksi pois tieltä.

4) Etupuskurista alustaan jatkuvan tuulenohjaus-/suojamuovin repsotusta vähennetty.

Kuvia:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Ja tuosta muistiin tämän remontin kilometrilukema (250655).

To do -lista nykyisellään suurin piirtein seuraavanlainen:
-mittariston ruuvien kiristely, samassa yhteydessä kojelaudan kannen suoristaminen
-ovijohtojen käsittely (keskuslukitus-, sähköikkuna- ja ovituuletinongelmien korjaamiseksi)
-sähköantennin korjaus (eli sen messinkinysän irrottaminen), tai ainakin kunnollisen tulpan hankkiminen sinitarran tilalle :mrgreen:
-pintaruosteiden kiinniotto parissa ovessa sekä takaluukun alareunassa ja vastapuolella
-uusi kansi/koko systeemi peräkoukun virtapistokkeeseen
-ratin syvyyssäätö
-kunnollinen pesu ja kovavahaus talvea varten.
Lisäksi pitää opetella käyttämään webaston kelloa :D
Viimeksi muokannut Rattivaihde, Ma Loka 06, 2014 12:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ensin ilmeni viime viikolla moottoritiellä kovasta vauhdista kaasun nostaessa kovaa räpätystä tms. outoa ääntä, sitten oikealle kääntyessä rupesi jossain paukkumaan. Päätin sitten syventyä tähän Duon parkkihallissa ja kuinka ollakaan:

Kuva

Putki selvästi sivussa ja alhaalla, kielii jostain...

Kuva

...tämäntyyppisestä. Oli sen verran kuuma putki että päätin tutkia myöhemmin onko kumi katki vai saisiko kiinnitysraudan kangettua takaisin sen hoteisiin.

Toinen asia, jota en ikinä muista kuin ajaessa, on ratin syvyyssäädön lukituksen löysyys. Siis vipu lukitusasennossa rattia voi ihan vapaasti vetää ulos ja työntää takaisin, vaikkakaan se ei itsekseen normaalisti ajaessa mihinkään liiku. Foorumiltahan taitaa löytyä kiristämiseen ohjeet, pitää vain syventyä. Taisin tämän huomata ensimmäistä kertaa kun jossain ripeämmässä jarrutuksessa painoin rattia vähän lujempaa ja vajosin kohti tuulilasia. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5430
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Sen ratinsäädön kiristämiseen menee aikaa alle asennuskaljan verran. Eli ne kaks vai kolme torxia pois, jotta se alempi ratin peitemuovi tippuu ja sen alla on sitte se syvyyssäätökahvahässäkkä, jossa on varmaan 12 tai 13 mm mutteri. Olisko siinä punaista lukitettakin samassa... Sitä ku kiristät niin toimii.

Ennenkö kasaat, niin muista myös koittaa, koska toleranssi on tosi pieni. Vähä auki niin ei kiinnity ja inaus kiinni, niin koko säätö jumis. Mut työmääränä niin lyhyt (muutamia minuutteja maks) ettei montaa kertaa jaksa kiroilla eteen valuvaa rattia...

Tuliko noilla uretaanisilla tukikumeilla tyhjäkäynnistä kauhee räminä ja tärinä?
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

JP_Vette kirjoitti:Tuliko noilla uretaanisilla tukikumeilla tyhjäkäynnistä kauhee räminä ja tärinä?
Ei ainakaan sen pahempi kuin ennen. :D Kylmänä vähän tykkää möristä, tosin en tierä osuuko tuo pakoputki silloin johonkin, nimittäin rupesi mun mielestä kuulumaan jonkun aikaa ennen uretaanien asennusta muttei esiintynyt sitä aiemmin. Joka tapauksessa käyntilämpöisenä tulee vain entistäkin pienempi värinä kun pitää jarrulla paikallaan ajovaihteella, muutoin on ihan värinätöntä ja äänetöntä.

Tuo rattisäätöremontti rupesi kuulostamaan mielekkäältä ajanvietteeltä tilannepuheraportin kirjoittamiseen verrattuna...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5430
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

No sitä rattisäätöremonttia ei ainakaa kannata lykätä. Ekassa tonnarissani sitä lykkäsin kuus vuotta, kunnes myyntiä varte oli "pakko" korjata. Siinä kohtaa ku selvitti vian laajuuden ja työmäärän, oli aika iso tatti ottassa, että miksei sitä jo aikasemmin viittiny korjata. :lol:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Pakoputki taas paikallaan, oli vain hypännyt kumista pois. Ei enää mörise kylmänä. Ratin säätöä yritin kiristää mutta tuntui pyörivän tyhjää..? :roll:

Edit: Kahvakin auki-asennossa aika löysän ja heiluvan tuntuinen, mutta aivan pohjaan laitettuna lukitsee kyllä ratin niin hyvin paikoilleen että saa painaa ihan tosissaan jos haluaa saada liikkumaan. Jätin vielä muovit irti siltä varalta, että täällä kerrotaan missä olen munannut, mutta kyllä tuo tuollaisenakin menisi hyvin.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Kiristyihän se, kun otti myös ratin yläpuolen muovin pois ja piti kiinni mukana pyörivästä vastamutterista. Nyt on kahva jämäkkä ja lukitus erittäin kiinteä.

Tämän jälkeen totesin rekisteriotteesta, että katsastaa on voinut viime kuun puolivälistä, ja ajoin moottorin ja katalysaattorin lämmittelyn nimissä Motonettiin. Sieltä tarttui mukaan kaasuttimenputsausainetta (tyhjäkäyntimoottorin puhdistamiseen), peitelevy antennireikään (lopultakin löytyi), 13 mm kiintoavain, kun totesin rattijumpassa että sellainen puuttuu valikoimista, sekä uusi vetokoukun pistorasia.

Motonetin pihalla oli ilmainen Motomaatti-palveluteltta, jossa sai tarkastettua jarrunesteen laadun (heikko muttei katastrofaalinen, menee vaihtoon seuraavan öljynvaihdon yhteydessä), jäähdytysnesteen laadun (luonnollisesti ok, kun on juuri vaihdettu) akun kunnon (ok) ja rengaspaineet (nekin yllättävän ok noilla roskakumeilla). Vikakoodeja ei päässyt lukemaan, kun ei löytynyt kuin OBD2-testeri.

Siitä sitten katsastukseen Turtolan KatsastusParkille. Päästötesteineen ja pullakahveineen 54 euroa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Käsijarru piti juuri ja juuri riittävästi, pitänee hieman verrytellä sitä. Renkaiden iästä ja kunnosta mainittiin muttei tullut mitään merkintää. Päästöt ok, pakoputken vuodosta huolimatta. Akun kiinnitys löysällä, ja takavakaajan puslat hajalla. Kolmesta viimeksimainitusta korjauskehotukset. Mutta siis läpi. :D Tulin ny tässä välissä syömään aamupalaa/lounasta/päivällistä, pitää kattoa riittääkö vielä keliä ja valoa jatkamiseen sen jälkeen.

Edit: Niin, ja leimaa on sitten 15.1.2016 asti 8)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Vähän jatkoa tälle päivälle:

Kuva

Eikä sitten hirveästi muuta. :mrgreen: Vetokoukun pistorasian ruuvit ja mutterit olivat ilmeisesti jo viettäneet kultahäitä kun eivät toisistaan suostuneet irtoamaan. Uuden rasian mukana ei tietenkään tullut kiinnitysvälineitä, joten pitää ettiä/ostaa muutama ruuvi ja mutteri ennen kuin hajotan vanhan rasian lopullisesti.

Ovien johtosarjojen suurin vääryys on sähköllä avautumaton vänkärin ovi. Takaovien läpiviennit menevät selkeästi b-pilarin verhoilujen alle, mutta etuovien läpiviennit puolestaan johonkin kojelaudan taakse? Tartteeko ruveta saman tien mittaristoremonttiin että saa tuon homman hoidettua? :cry:

Ja sitten kun pääsin tyhjäkäyntimoottorille asti aurinko oli jo laskenut, joten jatketaan huomenissa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
aero
-
Viestit: 9120
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja aero »

Vänkärin ovi on ihan eri puolella kuin mittaristo. Paremmin siihen johtosarjaan taitaa päästä käsiksi jalkatilan kautta ja/tai hanskalokeron irroittamalla kuin kojelaudan kantta nostelemalla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Etumatkustajan airbagikin irronnee suht helposti? Jalkatilassa työskentelystä saan näppyjä, kun ei sinne mahdu vääntäytymään mitenkään päin niin sopivaan asentoon, että näkisi mitä tekee. :D

Tässä syysloman agendalla ny siis ainakin vetokoukun rasia, tyhjäkäyntimoottorin putsausta, ovien sähköistämistä, ja kait noita korjauskehotuksiakin pitäisi kattella. Kojelaudan kanttakin pitäisi kyllä joka tapauksessa raottaa, mutta näytti sen verran monimutkaiselta operaatiolta, kun mukaan otetaan vielä mittariston purku, että sille lienee parempi varata ihan oma remonttiaikansa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5430
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Niitä takavakaajan puslia on ihan turha sit vaihtaa. Anna kolista tai tiivistä jesarilla. Tanko lienee niin kulunut, et ne uudet Scantecin tarvikepuslat on jo valmiiks löysät ja tarttee kans jesaria.

Ja onnea leimasta! Vähä halvempi toi 54e kuin Kaarinan K1. Tosin olisin mäki samaa hintaluokkaa hovipaikastani Turussa, mut ei just sattunu oleen hollilla ja toisaalta tällä kertaa ei tullu kilometriäkää kiertoajoa... Mut taas toisaalta jos olisin etukäteen tienny hinnan, niin olisin valinnut toisin.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 9120
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja aero »

Jaa niin sullon pussi. Ei senkään irrottaminen mikään ameriikan temppu ole, mutta en lonkalta muista miten se lähti, kun edellisestä irroituksesta on vuosia aikaa.

Kojelaudan kansi sinällään on nakinpala, joskin yksi ruuveista on siellä apparin airbagin lätkän alla. Mittaristokin irtoaa helposti, mutta sitä purkaessa ja ruuveja kirraillessa menee silti helposti hetki, eli ei siihen haittaa iltaa varata.

Jalkatilaan pääsee yllättävän passeliin työasentoon, jos vaan kestää olla pää alaspäin. Penkin selkänoja sopivan kaltevaksi, nilkat niskatuen taakse ja pää jalkatilaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

JP_Vette kirjoitti:Niitä takavakaajan puslia on ihan turha sit vaihtaa. Anna kolista tai tiivistä jesarilla. Tanko lienee niin kulunut, et ne uudet Scantecin tarvikepuslat on jo valmiiks löysät ja tarttee kans jesaria.
Toinen vaihtoehto on laittaa pieni pellinpala tms. puslan ja kannakkeen väliin.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vastaa Viestiin