Ratin tärinä
Ratin tärinä
Morjesta.
Auto 9-3 1.9 tid -08
On tullut mietittyä mikä voisi olla syynä ratin melkoseen tärinään. Joskus parkissa seisoessa meinaa hermot mennä kovanlaisen tärinän ja värinän takia. Kaveritkin ihmetelleet noin tuoreen auton melko karkeaa sisätiloissa olevaa tärinää. Ulkoapäin auto kuulostaa ihan normaalilta. Laturikin on vaihettu käyntiongelmien vuoksi. Minkään sähkövempaimen poiskytkeminen ei auta asiaa.
Kierrokset pysyy reilusti alle tonnissa ja aivan pieni kaasupolkimen painaminen lopettaa ongelman.
Onko tuo ominaisuus vai mistä kannattaisi lähteä asiaa tutkimaan? Kavereilla on vm10 9-5 diisseli ja siellä istuessa ei mikään paikka täräjä, ettei se koneen tyypistä ainakaa n luulisi kiinni olevan.
Auto 9-3 1.9 tid -08
On tullut mietittyä mikä voisi olla syynä ratin melkoseen tärinään. Joskus parkissa seisoessa meinaa hermot mennä kovanlaisen tärinän ja värinän takia. Kaveritkin ihmetelleet noin tuoreen auton melko karkeaa sisätiloissa olevaa tärinää. Ulkoapäin auto kuulostaa ihan normaalilta. Laturikin on vaihettu käyntiongelmien vuoksi. Minkään sähkövempaimen poiskytkeminen ei auta asiaa.
Kierrokset pysyy reilusti alle tonnissa ja aivan pieni kaasupolkimen painaminen lopettaa ongelman.
Onko tuo ominaisuus vai mistä kannattaisi lähteä asiaa tutkimaan? Kavereilla on vm10 9-5 diisseli ja siellä istuessa ei mikään paikka täräjä, ettei se koneen tyypistä ainakaa n luulisi kiinni olevan.
Saab 9-3 TiD -08
Saab 9-5 Aero -05
Saab 9-5 Aero -05
Re: Ratin tärinä
Moottorin sivutuki väärällä kohdalla, luultavasti jakohihnan vaihdossa irroitettu ja asennettu väärin takaisin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ratin tärinä
Onko kellään muulla heittää mitään? Kuinka tuo ensimmäisen vastaama vika onko se kyseisen korjaamon asia hoitaa asiaa? Onko ongelmaan mitään muuta vaihtoehtoa kuin tuo kiinnike?
Saab 9-3 TiD -08
Saab 9-5 Aero -05
Saab 9-5 Aero -05
Re: Ratin tärinä
Itsekin vähän ihmettelin lisääntynyttä tärinää jakohihnan vaihdon jälkeen. Kysyin asiasta merkkiliikkeestä (jossa huolto tehtiin alkuvuodesta) ja nimenomaan että olisiko joku moottorin tukikumi asennettu huonosti mutta muistaakseni vastasivat että tukikumeja ei tarvi irrottaa jakopäähuollossa.
Ihan vaan heittona, voiko kaksoismassavauhtipyörä aiheuttaa tuollaista tärinää? Olis myös kiva tietää onko tuolla ratin/moottorin tärinällä ja moottorin tärähdyksellä käynnistettäessä jotain yhteistä? Mielestäni käynnistyminenkin oli huomattavasti pehmeämpää ennen jakohihnan vaihtoa.
Ihan vaan heittona, voiko kaksoismassavauhtipyörä aiheuttaa tuollaista tärinää? Olis myös kiva tietää onko tuolla ratin/moottorin tärinällä ja moottorin tärähdyksellä käynnistettäessä jotain yhteistä? Mielestäni käynnistyminenkin oli huomattavasti pehmeämpää ennen jakohihnan vaihtoa.
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Re: Ratin tärinä
Siellä on taas automaattivalehdeltu. Moottorin sivutuki pitää ottaa irti jakohihnan vaihdossa. Siinä on hahlomaiset kiinnitysreiät joten moottorin voi asentaa eri asentoihin takaisin. Monesti ihan vaan katsomalla näkee hyvin pölyrajoista jos tuki on ollut ennen eri kohdassa. Tarkka homma asentaa samoin kuin on tehtaalta alunperin ollut, ettei tule ylimääräisiä tärinöitä ja resonansseja. Onneksi asentoa on myös helppo korjata. Näissä(kin) pikkujutuissa korjaamon mielenkiinto ja viimestelyn taso punnitaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ratin tärinä
Joo enpä voi sanoa että olisin jotenkin yllättynyt.jcarlson kirjoitti:Siellä on taas automaattivalehdeltu. Moottorin sivutuki pitää ottaa irti jakohihnan vaihdossa. Siinä on hahlomaiset kiinnitysreiät joten moottorin voi asentaa eri asentoihin takaisin. Monesti ihan vaan katsomalla näkee hyvin pölyrajoista jos tuki on ollut ennen eri kohdassa. Tarkka homma asentaa samoin kuin on tehtaalta alunperin ollut, ettei tule ylimääräisiä tärinöitä ja resonansseja. Onneksi asentoa on myös helppo korjata. Näissä(kin) pikkujutuissa korjaamon mielenkiinto ja viimestelyn taso punnitaan.
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Re: Ratin tärinä
Onko tuo kovakin homma jos veisin tutulle joka on Saab-korjaamossa töissä? Näin etukäteen kyselen onko mitään muuta vaihtoehtoa kyseiselle vialle, autoon kun vaihdettiin alkukesästä laturi.?Onneksi asentoa on myös helppo korjata.
Ja vielä samaan syssyyn, kellään samoja oireita h7:jen kanssa, meinaavat välkkyä aika reilusti, paikallaan ollessa selvää seilailua kirkkaasta himmenevään ja takaisin. Parhaiten huomaa pimeällä tiellä ajaessa kuinka välillä himmenee ja kirkastuu tiheässä tahdissa. Polttimot vaihdettu ja liitokset tarkistettu käsipelillä. Mittarilla en ole vielä mitannut.
Saab 9-3 TiD -08
Saab 9-5 Aero -05
Saab 9-5 Aero -05
Re: Ratin tärinä
Omasta autostani koitettiin n. kuukausi sitten säätää tuota moottorin sivutukea hieman eri asentoihin mutta sillä ei ollut mitään havaittavaa vaikutusta tärinäongelmaan...tai no, tärinä ehkä jopa lisääntyi hieman (eli ei olis kannattanut koskea ).
Koitimme samalla selvittää mistä moottorin tärähdys käynnistettäessä johtuu ja ilmeisesti todennäköisin selitys tuolle on kaksoismassavauhtipyörä. Suljetussa hallissa (konepelti auki) kuuluu käynnistettäessä vielä selkeästi sellainen metallinen kolahdus mitä en ollut aikaisemmin huomannut. Kaikki moottorin tukikumit näyttivät olevan hyvässä kunnossa ja mikään moottorin ulkoinen osa ei näyttäisi esim. osuvan mihinkään. Kaipa se kaksoismassakin sitten alkaa hiljalleen lähestyä käyttöikänsä loppua (nyt 154tkm ajettu).
Koitimme samalla selvittää mistä moottorin tärähdys käynnistettäessä johtuu ja ilmeisesti todennäköisin selitys tuolle on kaksoismassavauhtipyörä. Suljetussa hallissa (konepelti auki) kuuluu käynnistettäessä vielä selkeästi sellainen metallinen kolahdus mitä en ollut aikaisemmin huomannut. Kaikki moottorin tukikumit näyttivät olevan hyvässä kunnossa ja mikään moottorin ulkoinen osa ei näyttäisi esim. osuvan mihinkään. Kaipa se kaksoismassakin sitten alkaa hiljalleen lähestyä käyttöikänsä loppua (nyt 154tkm ajettu).
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Re: Ratin tärinä
Ok, ei kuullosta hyvältä. Mielestäni oman autoni tärinä ei todellakaan ole sallitun rajoissa sillä apparikin tuntee sen jalkatiloissa. Näinkin tuoreessa diisselissä en silti salli tuollaista.Soloing kirjoitti:Kaipa se kaksoismassakin sitten alkaa hiljalleen lähestyä käyttöikänsä loppua (nyt 154tkm ajettu).
Ja hassua on että mun autosta kyseinen osa on vaihdettu n. 200 000km. Joten en uskoisi että siitäkään kiinni olisi.
Saab 9-3 TiD -08
Saab 9-5 Aero -05
Saab 9-5 Aero -05
Re: Ratin tärinä
Nostetaas aihe ylös..
Eli saabi lähti korjaamolle tukivarren vaihtoon. Samalla mainitsin tyhjäkäynnillä täristämisestä, jota asentajakin kovasti ihmetteli. Kävi moottorin kiinnikkeet läpi eikä niissä valittamista ollut.
Kytkinremontistakaan ei pitkälti ole aikaa joten luulisi tuon vaihtoehdon olevan poissuljettu.
Aiheuttaako dpf poltto muuten tärinää, töistä tullessa huomasin melkoisen käryn ja pakoputkesta pukkasi lämpöä vaikka muille jakaa. Pikkasen täristi enemmän mutta kuitenkin muutamasssa minuutissa käry loppu ja normaali käyntitärinä palasi.
Kierrokset noin 800+, eikö se normaalilta kuitenkin kuulosta. Ja tärinähän loppuu kokonaan kun kaasua hipaiseekin, jolloin kierrokset nousevat sinne 900-1000.
Eli saabi lähti korjaamolle tukivarren vaihtoon. Samalla mainitsin tyhjäkäynnillä täristämisestä, jota asentajakin kovasti ihmetteli. Kävi moottorin kiinnikkeet läpi eikä niissä valittamista ollut.
Kytkinremontistakaan ei pitkälti ole aikaa joten luulisi tuon vaihtoehdon olevan poissuljettu.
Aiheuttaako dpf poltto muuten tärinää, töistä tullessa huomasin melkoisen käryn ja pakoputkesta pukkasi lämpöä vaikka muille jakaa. Pikkasen täristi enemmän mutta kuitenkin muutamasssa minuutissa käry loppu ja normaali käyntitärinä palasi.
Kierrokset noin 800+, eikö se normaalilta kuitenkin kuulosta. Ja tärinähän loppuu kokonaan kun kaasua hipaiseekin, jolloin kierrokset nousevat sinne 900-1000.
Saab 9-3 TiD -08
Saab 9-5 Aero -05
Saab 9-5 Aero -05