Käytätkö käsijarrua pysäköidessäsi?
Käytätkö käsijarrua pysäköidessäsi?
Tuossa seisontajarrua fiksaillessa tuli mieleen tällainen asia. Varsinkin kun Saabeissa on parkkiin jätettäessä pakko pistää pykälä silmään, niin moni saattaa jättää sen käsijarrun vain katsastusmiehen nyittäväksi. Aikanaan jenkeissä asuessani huomasin, että kaverit ihmettelivät kun polkaisin aina auton seisontajarrun päälle, kun pysäköin. Paikalliset kun olivat tottuneet vain automaattivaihteisiin autoihin, ja heille tuntui riittävän seisontajarruksi mäessäkin vain vaihteiston P-asento.
Itselläni tapana siis aina kytkeä seisontajarru, jopa omaan talliin auton jättäessä. Ei siitä haittaakaan ole, pysyy auto varmasti sijoillaan, ja kun se on rutiini niin ei pääse unohtumaan silloin kuin sitä oikeasti tarvitaan.
Itselläni tapana siis aina kytkeä seisontajarru, jopa omaan talliin auton jättäessä. Ei siitä haittaakaan ole, pysyy auto varmasti sijoillaan, ja kun se on rutiini niin ei pääse unohtumaan silloin kuin sitä oikeasti tarvitaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Käytätkö käsijarrua pysäköidessäsi?
Aina käytän, myös ajamissani automaateissakin.
Muuten tulee juurikin ongelmia ettei toimi tai jää jumiin, käyttöhän sen kunnossa pitää huollon lisäksi.
Muuten tulee juurikin ongelmia ettei toimi tai jää jumiin, käyttöhän sen kunnossa pitää huollon lisäksi.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Käytätkö käsijarrua pysäköidessäsi?
Riippuu autosta. Perheessä on kaksi robottivaihteistolla olevaa autoa joista toisessa sähköinen käsijarru. Niissä tulee seisontajarru kytkettyä aina. Jostain syystä on tullut tavaksi myös retkeilyauto T4 Multivanissa. Muiden luotan pysyvän paikallaan jos on pysäköity tasamaalle. Mäessä käsjarru tietysti päälle.
- eegas
- "Hölösuu"
- Viestit: 1092
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
- Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi
Re: Käytätkö käsijarrua pysäköidessäsi?
Jos tasamaalla tai omassa pihassa, taitaa jäädä käsijarru vetämättä, mutta jos viettävällä alustalla, tulee kyllä varmisteltua paikoillaan pysyminen. Tonnari kyllä opettanut enempi käyttöä, kun ei ole pakkilukkoa.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Re: Käytätkö käsijarrua pysäköidessäsi?
Ennen oli tapana vetäistä käsijarru aina päälle paikasta riippumatta. Eräänä talvisena aamuna kuitenkin oli käsijarru jäätynyt kiinni ja oli sen verran v-mäinen tilanne, että siitä lähtien käsijarrua käytetty vain esim. mäkeen pysäköidessä.
Satkun saatua jäi automaattisesti käsijarrun käyttö pois pakkilukon takia, mutta eipä se käsijarru edes toimi.. Vetää ylös, niin kestää palautua muutama tunti
Vaikka kyllähän se välillä hirvittää jättää pykälälle, koulun läheisyydessä melkein aina pakko jättää suht jyrkkään mäkeen..
Satkun saatua jäi automaattisesti käsijarrun käyttö pois pakkilukon takia, mutta eipä se käsijarru edes toimi.. Vetää ylös, niin kestää palautua muutama tunti
Vaikka kyllähän se välillä hirvittää jättää pykälälle, koulun läheisyydessä melkein aina pakko jättää suht jyrkkään mäkeen..
Saab 900S MY91 Odoardo Grey Metallic (PR)
Re: Käytätkö käsijarrua pysäköidessäsi?
^Et oo ajatellu korjata sitä?
Kotipihassa jää välillä käyttämättä, muuten käytännössä aina jarru kiinni kun auto jää paikoilleen. Pysyy vetreenä kun käyttää ja huomaa jos porsii.
Kotipihassa jää välillä käyttämättä, muuten käytännössä aina jarru kiinni kun auto jää paikoilleen. Pysyy vetreenä kun käyttää ja huomaa jos porsii.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Käytätkö käsijarrua pysäköidessäsi?
Kun auto jää sellaiseen asentoon että se olisi vaihteen varassa ilman käsijarrua, eli käytännössä aina yhtään kaltevilla parkkipaikoilla. Ei jotenkin tunnu mukavalta, kun 1400 kiloa nojaa vaihteiston lukitukseen. Manuaalin kanssa käytin lähinnä milloin muistin pitääkseni jonkinlaisen toimintakunnon katsastusta varten.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Käytätkö käsijarrua pysäköidessäsi?
Jep, sitä automaattivaihteiston park lockia ei ole suunniteltu seisontajarruksi, vaan lukitsemaan vaihteisto. Seisontajarru päästää jarrun rikkoutumatta auton liikkumaan, kun autoa työntävä voima ylittää jarrun pitokyvyn. Kun automaattivaihteiston park lockin pitokyky ylitetään, se menee rikki.
Tässä on Jenkkifordin C4-vaihteiston P-lukkomekanismi:
Onko tuo voimansiirron lukitseva nippa nyt sitten järeä vai ei? Väittäisin että jos on joku painavampi auto (esim. Ford F-sarjalainen) pysäköitynä tuon varaan perä alamäkeen päin (painopiste vetävillä takapyörillä), ja etupuskuriin pökkäisee joku huolimaton kanssapysäköijä, on lukon vaurion todennäköisyys melko suuri. Varsinkin jos laatikko on jo vanha ja P-lukko aikaisempaakin kidutusta kokenut. Eikä se lukon vaurio mitään, mutta autohan lähtee valumaan sitten mäkeä alas.
Saabin manuaaliaskin pakkopakki onkin eri luokkaa kestävyyden puolesta, mutta kai se kone lähtee pyörimään hiljalleen, jos on riittävästi ulkopuolista voimaa ja riittävän väljä kone
Tässä on Jenkkifordin C4-vaihteiston P-lukkomekanismi:
Onko tuo voimansiirron lukitseva nippa nyt sitten järeä vai ei? Väittäisin että jos on joku painavampi auto (esim. Ford F-sarjalainen) pysäköitynä tuon varaan perä alamäkeen päin (painopiste vetävillä takapyörillä), ja etupuskuriin pökkäisee joku huolimaton kanssapysäköijä, on lukon vaurion todennäköisyys melko suuri. Varsinkin jos laatikko on jo vanha ja P-lukko aikaisempaakin kidutusta kokenut. Eikä se lukon vaurio mitään, mutta autohan lähtee valumaan sitten mäkeä alas.
Saabin manuaaliaskin pakkopakki onkin eri luokkaa kestävyyden puolesta, mutta kai se kone lähtee pyörimään hiljalleen, jos on riittävästi ulkopuolista voimaa ja riittävän väljä kone
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Käytätkö käsijarrua pysäköidessäsi?
Aika ollu kortilla viime aikoina, rahasta puhumattakaan, nyt kuitenkin syysloma ja tili tulossa!aero kirjoitti:^Et oo ajatellu korjata sitä?
Saab 900S MY91 Odoardo Grey Metallic (PR)
Re: Käytätkö käsijarrua pysäköidessäsi?
Dodi, sitte ei muuta kun paikat kuntoon . Saab tykkää kun sitä korjataan ja ylläpidetään.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Käytätkö käsijarrua pysäköidessäsi?
Aina,kaveri joka aikoinansa noita meikäläisen raatoja korjas koulutti moiseen tapaan.
Re: Käytätkö käsijarrua pysäköidessäsi?
Käytän aina, vaikka nuo omat autot onkin automaatteja. Hyvin pysyy käsijarru kunnossa kun sitä käytää päivittäin.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Käytätkö käsijarrua pysäköidessäsi?
Toki käytän, sitä vartenhan se on.
2d-satkussa en tosin aikanaan käyttänyt kun tuppasi laahaamaan.
2d-satkussa en tosin aikanaan käyttänyt kun tuppasi laahaamaan.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Re: Käytätkö käsijarrua pysäköidessäsi?
Noita tomaattien p-lukkoja rikottu muutenkin tietämättömyyttäänkin.
Elokuvatyyliin paiskataan vauhdissa parking päälle auton reippaasti vielä liikkuessa
Elokuvatyyliin paiskataan vauhdissa parking päälle auton reippaasti vielä liikkuessa
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
-
- "Ruisku"
- Viestit: 126
- Liittynyt: Ke Loka 08, 2014 11:45
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Käytätkö käsijarrua pysäköidessäsi?
Se on tarkoitettu käytettäväksi , joten käytän jos sitä ei käytä on todennäköistä että kohta ei toimi,
poikkeuksena umpihangessa ajon jälkeen on viisaampaa olla käyttämättä ennen kuin on vanteen
sisäreuna un putsattu.
poikkeuksena umpihangessa ajon jälkeen on viisaampaa olla käyttämättä ennen kuin on vanteen
sisäreuna un putsattu.
Kaikki paitsi Saab autoilu on turhaa!