Iltaa,
Katsastuksesta tuli nootti, että pitäis vaihtaa taka-akselin poikittaistukivarsi, koska on välyksellinen. Päätin, että kokeilen itse vaihtaa tämän, enkä maksaa itseäni kipeäksi vielä. Tällä hetkellä on auto ylhäällä pe-illan ratoksi.
Onko kokemuksia miten saadaan kokeiltua missä kohtaa se väljä olisi, että tietää kumman vaihtaa? Vai tarviiko ylipäätään vaihtaa koko osaa? Kyseessähän on ymmärtääkseni se bumerangin muotoinen osa joka menee renkaiden ripustuksiin. Kiitos etukäteen.
Terveisin.
9-3 taka-akselin poikittaistukivarsi vaihto
Re: 9-3 taka-akselin poikittaistukivarsi vaihto
Onhan siinä puuhaa, tehtynä yksinkertainen juttu eikä tuossa kovin pitkään mennyt kun vuosi sitten syksyllä omaan vaihdoin ja taisi mennä vähän päälle 1/2 tuntia puoli, tarkkaa en muista kun samalla vaihtui nokkahihna rullinee+ vesipumppu+ kampiakselinpään apukäytön hihnapyörän vulkanoinnit oli sanoneen sopimuksen irti joten vaihtoon sekin.
Pointtina tietty kaverilla oli varsinkin 2-pilarinosturi+ kunnon torxit+ jatkovarret+ vääntimet, auto ylös pyörät irti ja sitten sovittelemaan vaikka mistä raosta (hauskan) jatkon kanssa torxia puntin kantaan ja toiselle puolen normaali kiintolenkki, siitä sitten nitkuttelemaan sisempää auki.
Ulompi oli normaali juttu sen kanssa ei tule ongelmia joten jos aiot pelkästään pukeilla vaihtaa suosittelen valmiiksi 2 pannullista kahvia ja rutkasti kärsivällisyyttä mutta onnistuu se niinkin.
Pointtina tietty kaverilla oli varsinkin 2-pilarinosturi+ kunnon torxit+ jatkovarret+ vääntimet, auto ylös pyörät irti ja sitten sovittelemaan vaikka mistä raosta (hauskan) jatkon kanssa torxia puntin kantaan ja toiselle puolen normaali kiintolenkki, siitä sitten nitkuttelemaan sisempää auki.
Ulompi oli normaali juttu sen kanssa ei tule ongelmia joten jos aiot pelkästään pukeilla vaihtaa suosittelen valmiiksi 2 pannullista kahvia ja rutkasti kärsivällisyyttä mutta onnistuu se niinkin.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 82
- Liittynyt: La Touko 07, 2011 09:14
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 9-3 taka-akselin poikittaistukivarsi vaihto
Sen väljän tuntee kun istuu maahan renkaan eteen jalat vasten renkaan alaosaa, kädet renkaan päälle ja nykäisee napakasti itseensä päin. Jos rengas liikahtaa muutaman millin, bumerangit ovat entiset. Kannattaa vaihtaa samalla vaivalla molemmat, ovat kulutustavaraa.
Joo, pelkällä jakarilla homma ei onnistu. torx-hylsysarja, kaksi eri mittaista jatkovartta, jatkovarsi nivelellä ja räikkä, niitä ainakin tarvitsee. Hommassa ei periaatteessa ole mitään ihmeellistä mutta niiden pulttien avaaminen ja kiinni vetäminen on yllättävän hankalaa kun räikkää saa käännettyä 5 cm kerrallaan ja kierrettä on monta senttiä. Mutta siis täysin tehtävissä.
Ja sen jälkeen ohjauskulmien säätöön, itse säästin enkä säädättänyt kulmia ja loppukesästä jouduin ostamaan uudet renkaat...
Joo, pelkällä jakarilla homma ei onnistu. torx-hylsysarja, kaksi eri mittaista jatkovartta, jatkovarsi nivelellä ja räikkä, niitä ainakin tarvitsee. Hommassa ei periaatteessa ole mitään ihmeellistä mutta niiden pulttien avaaminen ja kiinni vetäminen on yllättävän hankalaa kun räikkää saa käännettyä 5 cm kerrallaan ja kierrettä on monta senttiä. Mutta siis täysin tehtävissä.
Ja sen jälkeen ohjauskulmien säätöön, itse säästin enkä säädättänyt kulmia ja loppukesästä jouduin ostamaan uudet renkaat...
9-3 SS 1,8t Vector bsr stg2 vm. 2004
Re: 9-3 taka-akselin poikittaistukivarsi vaihto
Tsemppiä remppaan. Pultit voivat olla jumissa ja jopa katketa, tai sitten ovat ruostuneet puslan sisäholkkiin kiinni. Kärsivällisyyttä, CRC:tä ja edes takaisin nitkuttelua.
Varautuisin uusilla pulteilla, jotka eivät ole hirveän kalliit marmorilla. Aurauksen säätöpultit ja aluslevyt saa sieltä myös. Vesivaseliini on oiva säilöntäaine alustan pultteihin, kestää kosteutta ja likaa. Itse sipaisen vaseliinia uuden pusla sisäholkkiin ja pultin kaulalle, sekä kantojen alle ja lopuksi vielä päälle. Sama raidetankojen kiinnityksessä missä vain, puuron sekaan!
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 6#p1042046
Näin jos toimittaisiin jo autotehtaalla, ei tässä maailmassa tarvisisi murehtia yhdestäkään jumissa olevasta alustan pultista. Oli kiva avata kakkosauton alustapultit 2-3v. asennuksen jälkeen kulmien säädössä, kun aukesi ihan kuin Haynesissä sanotaan. "Kierrä pultti auki"
Varautuisin uusilla pulteilla, jotka eivät ole hirveän kalliit marmorilla. Aurauksen säätöpultit ja aluslevyt saa sieltä myös. Vesivaseliini on oiva säilöntäaine alustan pultteihin, kestää kosteutta ja likaa. Itse sipaisen vaseliinia uuden pusla sisäholkkiin ja pultin kaulalle, sekä kantojen alle ja lopuksi vielä päälle. Sama raidetankojen kiinnityksessä missä vain, puuron sekaan!
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 6#p1042046
Näin jos toimittaisiin jo autotehtaalla, ei tässä maailmassa tarvisisi murehtia yhdestäkään jumissa olevasta alustan pultista. Oli kiva avata kakkosauton alustapultit 2-3v. asennuksen jälkeen kulmien säädössä, kun aukesi ihan kuin Haynesissä sanotaan. "Kierrä pultti auki"
EX: 9³SS BioPower