Apuja rallatuksen diagnosointiin

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
holappa
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Elo 12, 2013 15:58

Apuja rallatuksen diagnosointiin

Viesti Kirjoittaja holappa »

-99 vuosimallin wagon femmasta on jo pitempään kuulunut vienoa rallattelua tuolta konetilasta heti siitä vänkärin paikan edestä. Olen ollun paikantavinani äänen siihen ylhäältä päin näkyvään (heti siitä konepellin juuresta katsottuna) hihnaan/rulliin, mutta ääni voi oikeastaan tulla myös siitä koneen sivusta. Nyt viimeisten ajojen aikana on 3k kierroksista lähtien alkanut kuulua ihan auton sisälle asti kuuluvaa laahausta/rallatusta (hiljainen, kuuluu vain kun ilmastointi pois päältä). Ajojen jälkeen autosta lähtee myös mieto käry tuolta samalta suunnalta. Ihan varma en ole, että tuo kierroslukuihin sidoksissa oleva mekkala kuuluisi justiinsa samasta paikasta, kun paikalla olleesta kylmästä moottorista en sitä ollut kuulevinani.
Autolla on ajettu muutamia kymmenia kilometrejä tuon äänen ilmaantumisen jälkeen, mutta ajoon liittyviä muita ongelmia ei ole ollut. Merkkivaloja ei ole näkynyt, tehot säilyneet, kulutus entisellään yms.

Auto on nyt kuitenkin tiukasti parkissa, kun tuo käry huolestuttaa. Voiko noilla tiedoilla arvailla edes vian syytä? Saabbi saa kyllä nyt lähteä, opiskelijan budjetista tuota aikapommia ei pysty enää rahoittamaan. Tietäisi vaan vähän tuota vikaa, niin osaisi jotain tuosta romusta pyytää.
Jos Kuopion seudulta löytyy ehtivää saabbitortoria, niin olisi hienoa jos pääsisi käymään autoa diagnosoimassa. Ei tietenkään korvauksetta....
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Apuja rallatuksen diagnosointiin

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

sielläpä jakoketju rallattanee?
joku osaava diagnosoisi äänen heti.mutta noilla oireilla venynyt jakoketju osuu laahaimeen.
osaavalle ihmiselle on 15 min. temppu ottaa jakoketjun kiristin irti ja siitä tsekata venymä.

tai sitten siellä on joku moniurahihnan rullista jumissa ja käry tulee apulaitehihnasta.rallatusääni ei tosin istu tähän

jakoketjuremppa hakusanaksi niin tiedät mitä edessä odottaa.
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Nxi
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 15:42
Paikkakunta: kalajoki

Re: Apuja rallatuksen diagnosointiin

Viesti Kirjoittaja Nxi »

Minulla sisälle kuuluva ääni lähtee ainakin loppuja vetelevästä ohjaustehostimen pumpusta. Kuuluu juuri vasta isommilla kierroksilla sisälle. Parkissa kun kääntelee rattia pärinä jopa hiljenee kun pumppu tekee töitä.

Jakopää on vasta laitettu niin se ei pitäisi äännellä :) Tämä ääni kaikuu kyllä juuri myös venttiilikoppaan jakopään kohdille. Vaihtopumppukin odottelee tuolla..

Enemmän näistä jakoketjuja tosin on mennyt kuin pumppuja, että arvailuahan tämä on.

Edit 23.5.2014: ohjaustehostimen pumppuhan se oli, ääni hävisi sen vaihtamalla.
Viimeksi muokannut Nxi, Pe Touko 23, 2014 07:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* 9-5 Aero MY03 *
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Apuja rallatuksen diagnosointiin

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Auto on sitä ikäluokkaa että voi olla apulaitepiiristä mikä tahansa esim. ilmastoinnin kompura. Voi yrittää jäljittää löysäämällä moniurahihnan kiristimen oikeastaan jos käryää niin kannattaa irroittaa koko hihna ja tarkastella sen kuntoa ...
Saab 9-5 2.0t 1998
holappa
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Elo 12, 2013 15:58

Re: Apuja rallatuksen diagnosointiin

Viesti Kirjoittaja holappa »

Kiitoksia avuista.
Apulaitehihna, sen kiristinrulla ja muutama ohjainrulla on vaihdettu syksyllä. Ei siinä ettei se silti voisi olla vikapää, mutta ehkei se silti ole se todennäköisin syy, vaikka yritinkin johtaa tuolla kuvauksellani siihen.

Yritin taas analysoida itsekseen sitä ääntä, vaikkei minulla oikein tuota moottoriäänikorvaa olekaan. En vieläkään saa ääntä kuulumaan paikallaan olevasta autosta millään kierroksilla. Jakopää(?) rallattelee omia säveliään, mutta siihen ääneen ei tunnu olevan kierrosluvulla mitään vaikutusta. Voiko olla, että jakohihna laahaa korkeilla kierroksilla vain liikkuvassa autossa, ei paikallaan ollessaan? Vai pitäisikö suosiolla etsiä vikaa jostain apulaitehihnaan/jakoketkeen liittymättömästä osasta, joka vaivaa vaan liikkuvaa autoa? Ehdotuksia, mites pyöränlaakeri?

Ohjaustehostimen pumppu voisi olla mahdollisuus, mutta ääntääkö sekin vain liikkeessä kierroksilla, vai pitäisikö tulla myös parkissa?

Voisin koittaa ottaa videota äänillä paikallaan olevasta autosta, niin joku voisi ainakin varmistaa tuon jakopäärallattelun, mutta sitä muuta häiritsevää ääntä voi olla vaikea saada taltioitua
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Apuja rallatuksen diagnosointiin

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Jos sieltä apulaitepiiristä tulee "käryä" herää kysymys että onkohan sinne asennettu kaikki oikein ja jos on käytetty harakiri osia niin kaikki on mahdollista. Esim.Speedpartsin hihnoihin liittyy voimakas ominaistuoksu.
Ja nuo edellä mainitut apulaite viat eivät korjaannu sillä että vaihtaa uuden hihnan ja kiristimen sekä joitakin juoksupyöriä.
Saab 9-5 2.0t 1998
holappa
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Elo 12, 2013 15:58

Re: Apuja rallatuksen diagnosointiin

Viesti Kirjoittaja holappa »

Hyvä, ei siis suljeta noita apuhihnalaitevikoja vielä pois. "Laadukkaat saksalaiset osat" sanoi asennuksen tehnyt Tissari Kurkimäestä (joka on ainoita minun tietämiä saab-osaajia täällä Kuopion seudulla)

Tuota käryn alkuperääkään en ole vielä ihan tarkkaan saanut selville. Pitänee siis seuraavan ajon yhteydessä nuuhkia lisää, josko tarkempi sijainti paljastuisi
latinki
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: To Maalis 21, 2013 11:07

Re: Apuja rallatuksen diagnosointiin

Viesti Kirjoittaja latinki »

Päivän trivia: saab ajetaan parkkiin ja toimi sitä ennen normaalisti. Lähtiessä käyntiin ja käyn kun traktori. Hiljenee ns normaaliksi 2000kierroksen kohdalla.

Jakopää uusittu juuri, kantta laitettu ja turbo. Öljyt uudet.
Remontin jälkeen ajettu ~100km
Kone b205.

Diiselmäinen rallatus kuuluu siis minusta jakopäästä.
Voiko kiristin antautua noin äkkiseltään.
Kärsiikö siirrellä ajamalla?
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Apuja rallatuksen diagnosointiin

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Vent.painimet? Dieselmäinen nakutus kuuluu ennen kuin täyttyvät.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
latinki
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: To Maalis 21, 2013 11:07

Re: Apuja rallatuksen diagnosointiin

Viesti Kirjoittaja latinki »

Siis kone kävi jo normaalisti. Tämä diesel ääni tuli täysin puskista kun auto käynnistettiin kaupan pihasta.
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Apuja rallatuksen diagnosointiin

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Juurikin niin ensimmäisenä noi hydraulipainimet syyniin. Yleisin vika joka aiheuttaa sen "nakutuksen" venttiilikoneistossa.
Ja putsaamisella hoituu kuntoon ei tarvitse heti alkaa hommaamaan uusia varaosia. Ja juttua löytyy kyllä tältäkin foorumilta vähintään riittävästi.
Saab 9-5 2.0t 1998
latinki
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: To Maalis 21, 2013 11:07

Re: Apuja rallatuksen diagnosointiin

Viesti Kirjoittaja latinki »

Ketju oli tehnyt temput. Jatkamma asiaa oikeessa triidissä
Vastaa Viestiin