Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Ei se jonkun (huonosti?) tekemä öljypohjan putsauskaan aina autuaaksi tee. Seuraavat kuvat muistuttakoon hyvästä työtavasta:
Itse öljypohja yllättävän puhdas, eikä siellä ihan hirveästi ole karstaa. Selvästi kuitenki käyty joskus.
Mutta itse sihdissä sitten oli kahta eriväristä silikonimatoa, o-renkaan palasia ja sitä karstaa mukava sekotus
Ja viä isompia o-renkaiden palasia loju öljypohjan pohjalla. Eli joo, joku on joskus saanut laskuttaa muodollisen putsauksen. Tai sitten on tehnyt itse. Mutta oliko toi sitten muuttunut paljo paremmaksi, vai peräti pahentunut...
Itse öljypohja yllättävän puhdas, eikä siellä ihan hirveästi ole karstaa. Selvästi kuitenki käyty joskus.
Mutta itse sihdissä sitten oli kahta eriväristä silikonimatoa, o-renkaan palasia ja sitä karstaa mukava sekotus
Ja viä isompia o-renkaiden palasia loju öljypohjan pohjalla. Eli joo, joku on joskus saanut laskuttaa muodollisen putsauksen. Tai sitten on tehnyt itse. Mutta oliko toi sitten muuttunut paljo paremmaksi, vai peräti pahentunut...
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Voisiko joku tehdä puhdistuksen ottamatta imuputkea irti? Melkein sama kuin ei edes irroittaisi öljypohjaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
2004 aero, ajettu 203tkm. Imusihdissä eikä öljypohjassa karstaa, eikä sakkaa ollenkaan.
Sen sijaan imusihti puoliksi tukossa silikonista, jolla edellinen kävijä tiivistänyt öljypohjan.
EDIT. Myös venttiilikansi käytetty irti. Kaikki pinnat kiiltävät ja täysin karstattomat.
Sen sijaan imusihti puoliksi tukossa silikonista, jolla edellinen kävijä tiivistänyt öljypohjan.
EDIT. Myös venttiilikansi käytetty irti. Kaikki pinnat kiiltävät ja täysin karstattomat.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Tänään käytetty öljypohja auki omasta Femmasta ja yllättävän puhdas oli sekä sihti ja öljypohja. Autolla ajettu 266000 km ja huohotinpäivitys tehty vasta vuosi sitten. Öljyjä vaihdettu säännöllisesti 6000-11000 km:n väliin. Etanolilla ajettu yhtäjaksoisesti 2000-2500 km. Autohan on tuo 2003 allekirjoituksen Femma.
Saab 95 2.3t autom.-06
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Vähän OT: Jos kone on muuten liian puhdas Niin katsokaa myös venttiilikumien kuppien alle... Sinne muodostuu todella paljon karstaa.
https://drive.google.com/file/d/0B7rN4Y ... sp=sharing
Lisäksi kumit olivat kovettuneet. Aika työläs operaatio vaihtaa ne.
Vieressä uusi "tyhjä" kumi: https://drive.google.com/file/d/0B7rN4Y ... sp=sharing
Noitahan on sen 16 kuppia karstaa, joten ainakin kansiremontin yhteydessä olisi syytä puhdistaa ja vaihtaa ne.
Voisi spekuloida että nämä kovettuneet karsta kumit olisivat syypäät ns."aamusavutuksiin"
https://drive.google.com/file/d/0B7rN4Y ... sp=sharing
Lisäksi kumit olivat kovettuneet. Aika työläs operaatio vaihtaa ne.
Vieressä uusi "tyhjä" kumi: https://drive.google.com/file/d/0B7rN4Y ... sp=sharing
Noitahan on sen 16 kuppia karstaa, joten ainakin kansiremontin yhteydessä olisi syytä puhdistaa ja vaihtaa ne.
Voisi spekuloida että nämä kovettuneet karsta kumit olisivat syypäät ns."aamusavutuksiin"
Viimeksi muokannut fforslund, Ma Marras 03, 2014 13:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face?
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
310tkm ajetun MY01 Aeron eka öpohjan avaus (joku 20-30tkm ajettu E85):
Sihti ei näytä kovin pahalta:
Laakerin hilut harmittaa tuolla nurkassa...:
Sihti ei näytä kovin pahalta:
Laakerin hilut harmittaa tuolla nurkassa...:
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Öljyy pohjaan en pistänyt silikoonia vaan ns. Tiiviste lakkaa se on ohuempaa kuin silikoni mutta tahmeampaa
Öljypohjan pistin 28nm momentilla kiinni. Haynesin ohje taisi olla 22-25
Öljypohjan pistin 28nm momentilla kiinni. Haynesin ohje taisi olla 22-25
Viimeksi muokannut antoun, Pe Marras 14, 2014 13:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Jäykissä laippaliitoksissa jotka eivät juuri jousta, kuten päätylevy lohkossa tai alumiininen öljypohja lohkossa, ei tarvita tiivistesilikonia eikä sitä pitäisi sinne laittaakaan ettei klimpit päädy öljykanaviin. Oikea aine on juurikin kovettumaton tiivisteliima kuten Saabin alkuperäinen punainen "karkinhajuinen" loctite 518 tai vastaava.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Juurikin noin. niinkuin aikasemmin totesin, itsellä ei ollut mitään ongelmia karstan kanssa imusihdissä, mutta tiivistesilikoni oli tukkinut sihdin jo puoliksi!
Edellisen omistajan aikana ilmeisesti öp tsekattu ja mustalla silikonilla tiivistetty, mutta taisi työstä olla enemmän haittaa, kuin hyötyä....
Edellisen omistajan aikana ilmeisesti öp tsekattu ja mustalla silikonilla tiivistetty, mutta taisi työstä olla enemmän haittaa, kuin hyötyä....
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Jos öpohja auki ja yhtään enemmän ajettu auto niin suosittelen käyttää kolmos runkopukin auki niin näkee laakereiden tilanteen (kolmonen on se mikä ekana menee).
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
-
- "Turbo"
- Viestit: 263
- Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
9-5, 2.3t, 2002, ajettu 348 000km, RE85 päivitetty noin kuukausi sitten, jolla ajattu n. 700km ennen öljypohjan avausta. Huoltokirjan mukaan öljyt vaihdettu 10000km välein 0 - 270 000km, Mobil 0w40.
Imusihdissä jonkin verran nööliä, huolestuttavimpana pitkiä karvamaisia metallisuikaleita. Kuvassa ei ole näiden suhteen aivan alkuperäinen tilanne, ehdin huolestuneena sormin jo käpistellä osaa näistä "karvoista" ennen kuvaamista.
Öljyt vaihdettu heti kun auton ostin ja sen jälkeen ajo vain noin 1300km ja nyt poistettaessa aivan pikimustaa, jopa "nokista" tavaraa. Tästä ajosta siis vain 700km etanolilla. Tämä "väliöljy" oli GM Dexos 5w30.
Isompi kuva:
http://i.imgur.com/qgsCJtN.jpg
Imusihdissä jonkin verran nööliä, huolestuttavimpana pitkiä karvamaisia metallisuikaleita. Kuvassa ei ole näiden suhteen aivan alkuperäinen tilanne, ehdin huolestuneena sormin jo käpistellä osaa näistä "karvoista" ennen kuvaamista.
Öljyt vaihdettu heti kun auton ostin ja sen jälkeen ajo vain noin 1300km ja nyt poistettaessa aivan pikimustaa, jopa "nokista" tavaraa. Tästä ajosta siis vain 700km etanolilla. Tämä "väliöljy" oli GM Dexos 5w30.
Isompi kuva:
http://i.imgur.com/qgsCJtN.jpg
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Öljypohjaa kun putsaa kandee tarkastaa venakoppa siitä huohottimen kohdalta
voi olla tukossa ne kaksi käyrää putkenpätkää. Varsinkin kuraöljyillä ajetuissa
voi olla tukossa ne kaksi käyrää putkenpätkää. Varsinkin kuraöljyillä ajetuissa
EBR garage
Saab 9-5T 280hv, 2xJaguar X300, -71 el camino 454 SS, -64 valiant 440cid
-65 valiant 408cid, -90 skoda 120L 406 cid, -75 datsun 160J sss
Saab 9-5T 280hv, 2xJaguar X300, -71 el camino 454 SS, -64 valiant 440cid
-65 valiant 408cid, -90 skoda 120L 406 cid, -75 datsun 160J sss
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Itse hommasin tuota:http://www.loctite.fi/Loctite-4087.htm? ... 2626535425
Tarkoitettu nimenomaan autojen korjauksiin.
Tarkoitettu nimenomaan autojen korjauksiin.
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Tänään tehdään femmaan tuo öljypohjan ja sihdin putsaus ja samalla kampiakselin stefan vaihto
( vaikka ei vielä entinen vuodakkaan) öljypumpun tarkistus ja sinne uudet tiivisteet, hihnapyörän
torxien tarkastus ja tasapainoakselien ketjun poisto,kiertokangen laakerien tarkastus ja uusiminen
tarvittaessa Osat tilasin valmiiksi Pro Car Servicestä
Jännitys tiivistyy mitähän kaikkea sieltä öljypohjasta löytyy
Tällä femmalla on nyt takana 225000km ja huollot tehty aina ajallaan
( vaikka ei vielä entinen vuodakkaan) öljypumpun tarkistus ja sinne uudet tiivisteet, hihnapyörän
torxien tarkastus ja tasapainoakselien ketjun poisto,kiertokangen laakerien tarkastus ja uusiminen
tarvittaessa Osat tilasin valmiiksi Pro Car Servicestä
Jännitys tiivistyy mitähän kaikkea sieltä öljypohjasta löytyy
Tällä femmalla on nyt takana 225000km ja huollot tehty aina ajallaan
9-5 2l turbo farkku 2000 automaatti