Moi klubilaiset!
Yritin katsastaa Saabbiani mut pomppas päästöistä; co- 8,1 hc-636 ja chek ensige valo palaa ja haisee voimakas pakokaasu. Katalysaattori on ehyt. Auto on -92. 2 l turbo,ei syö öljyä ja 400000km. Nyt ois hyvät neuvot kalliita!
T.Arto
Katsastus hylkäys
Re: Katsastus hylkäys
hc eli hiilivedyt, eli palamisprosessi on heikkoa, liian rikkaalla, seokset pielessä, jotain rikki.Tulpat, di-kasetti, lambda nyt ensimmäisenä check..
Korkean HC -pitoisuuden mahdolliset syyt (ja CO -pitoisuus alhainen tai normaali):
· Sytytyskatkoksia (jolloin osa polttonesteestä jää palamatta); mahdollisesti huonot sytytystulpat tai –johtimet
· Liian aikainen sytytyshetki; väärin säädetty perusennakko, ennakonsäätimet epäkunnossa
· Liian laiha seos >>> sytytyskatkoksia
· Imuvuoto (esim. imusarjan tiiviste vuotaa) >>> laiha seos >>> sytytyskatkoksia
· Huonot puristukset (ohivuotoa) yhdessä tai useammassa sylinterissä; venttiilivuoto, väärä nokka-akselin ajoitus, kulunut sylinteri jne.
· Liian pienet venttiilivälykset (kantavat tai takertelevat venttiilit)
· Moottoriöljyn joukossa polttonestettä
· Katalysaattori rikki
· Lambda-anturi rikki
Korkean HC -pitoisuuden mahdolliset syyt (ja CO -pitoisuus alhainen tai normaali):
· Sytytyskatkoksia (jolloin osa polttonesteestä jää palamatta); mahdollisesti huonot sytytystulpat tai –johtimet
· Liian aikainen sytytyshetki; väärin säädetty perusennakko, ennakonsäätimet epäkunnossa
· Liian laiha seos >>> sytytyskatkoksia
· Imuvuoto (esim. imusarjan tiiviste vuotaa) >>> laiha seos >>> sytytyskatkoksia
· Huonot puristukset (ohivuotoa) yhdessä tai useammassa sylinterissä; venttiilivuoto, väärä nokka-akselin ajoitus, kulunut sylinteri jne.
· Liian pienet venttiilivälykset (kantavat tai takertelevat venttiilit)
· Moottoriöljyn joukossa polttonestettä
· Katalysaattori rikki
· Lambda-anturi rikki
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: Katsastus hylkäys
Seos liian rikkaalla. Ilmamassamittari todennäköisimmin. Vikakoodin luku ensimmäisenä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Katsastus hylkäys
Onko 92-mallissa edes trionicia vielä?jcarlson kirjoitti:Seos liian rikkaalla. Ilmamassamittari todennäköisimmin. Vikakoodin luku ensimmäisenä.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: Katsastus hylkäys
Ei, siksi siitä voikin maffi kajahtaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla