Akun plus-kenkä kuumenee
Akun plus-kenkä kuumenee
Huollon yhteydessä sattumalta havaittiin plus-navan kaapelikengän käyvän kuumana. Mitattiin reilu 80 astetta latasta, johon paksuin punainen kaapeli on kytketty. Kaapelikenkä ei ole oksidoitunut eikä ole löysällä. Akun kävin testauttamassa akkuliikkeessä. Se on täysin kunnossa ja ottaa latauksen vastaan.
Minkälainen tuon syöttökaapelin liitos on? Onko se juotettu vai puristettu? Kontaktivika siinä varmaan on kun ei lämmennyt kotiin tullessani.
Täytynee ensi putsata kunnolla navat ja kengät ennen kuin lähden avaamaan liitoksen kutistesukkaa.
Minkälainen tuon syöttökaapelin liitos on? Onko se juotettu vai puristettu? Kontaktivika siinä varmaan on kun ei lämmennyt kotiin tullessani.
Täytynee ensi putsata kunnolla navat ja kengät ennen kuin lähden avaamaan liitoksen kutistesukkaa.
SC TTiD Aero Hirsch -09 A6
ex:
SC TTiD Vector Active -08 A6 RIP
SC TiDS Linear -06 M6
SS 1.8t Linear -04 M6
ex:
SC TTiD Vector Active -08 A6 RIP
SC TiDS Linear -06 M6
SS 1.8t Linear -04 M6
Re: Akun plus-kenkä kuumenee
Maadotukset kannattaa tarkastaa ja putsata.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
Re: Akun plus-kenkä kuumenee
Perustele vfr, miten maadoitusvika kuumentaa akun plus-napaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Akun plus-kenkä kuumenee
Huomattiin pojan toisen merkkisessä autossa samaa vikaa. Samalla havaittiin että latausjännite laturilta mitattaessa 14+ volttia, mutta akun kengistä mitattuna 13.5v. Vika löytyi kun mitattiin akun + -kaapelin ja akun kengän välinen jännite-ero. Ero lähes voltin.
Ei muuta kuin kaapeli poikki ja uusi kenkä kiinni. Loppui kuumeneminen ja sähköongelmat siihen.
Ei muuta kuin kaapeli poikki ja uusi kenkä kiinni. Loppui kuumeneminen ja sähköongelmat siihen.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Akun plus-kenkä kuumenee
petrisa, kaveri oli aikoinaan opelilla huoltomiehenä ja se puhui et jossain opeleissa oli tyyppivikana akkukaapeleiden kuumeneminen. Vika korjaantui moottorin ja rungon välisen maadoituksen vaihtaminen lyhyempään ja paksumpaan.
Ja muutenkin maadoitus ongelmat aiheuttavat mitä oudoimpia ja ihmeelisempiä ongelmia.
Ja muutenkin maadoitus ongelmat aiheuttavat mitä oudoimpia ja ihmeelisempiä ongelmia.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
Re: Akun plus-kenkä kuumenee
Vfr, vastauksesi ei vielä kelpaa, kun kyseessä on akun plus-navan ja/tai plus-kaapelin kuumeneminen.
Akun toisen eli miinuskaapelin kuumenemiseen emme nyt ota kantaa.
Annan vinkin. Kannattaa miettiä ihan sähkötekniikan paria peruslakia: Ohmin laki ja sähköteho.
Akun toisen eli miinuskaapelin kuumenemiseen emme nyt ota kantaa.
Annan vinkin. Kannattaa miettiä ihan sähkötekniikan paria peruslakia: Ohmin laki ja sähköteho.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Akun plus-kenkä kuumenee
Jos hapettuman avulla saa akunnavan ja -kengän väliin aikaan kierteen, johon muodostuu induktanssia, niin pätkivän maadoituksen aiheuttamat virran muutokset saa sen teoriassa lämpiämään. Joskin paljon vähemmän kuin sen hapettuman aiheuttama resistanssi, mutta noin teoriassa kuitenkin.
Joo, eiköhän siinä lämpiävässä kengässä lopulta kuitenkin ole löysä liitos tai piuhasta karvoja poikki tms vika, josta johtuu alentunut sähkönjohtavuus eli kohonnut resistanssi eli ns. ylimenovastus, johon jää jännitettä ja sen myötä tehoa, jolloin se lämpiää. Jos kerran ei lämmennyt enää kengän tarkistuksen ja akkutestin jälkeen, niin on onnistunut heilahtamaan paremmin paikoilleen ja toimii toistaiseksi eli kunnes heilahtaa uudestaan huonommin.
Recon, ainakaan minä en kovin helpolla juottaisi akunkenkää. Laita joko puristamalla tai ruuviliitoksella kiinni (eiköhän se jommallakummalla ole tehtaaltakin).
Joo, eiköhän siinä lämpiävässä kengässä lopulta kuitenkin ole löysä liitos tai piuhasta karvoja poikki tms vika, josta johtuu alentunut sähkönjohtavuus eli kohonnut resistanssi eli ns. ylimenovastus, johon jää jännitettä ja sen myötä tehoa, jolloin se lämpiää. Jos kerran ei lämmennyt enää kengän tarkistuksen ja akkutestin jälkeen, niin on onnistunut heilahtamaan paremmin paikoilleen ja toimii toistaiseksi eli kunnes heilahtaa uudestaan huonommin.
Recon, ainakaan minä en kovin helpolla juottaisi akunkenkää. Laita joko puristamalla tai ruuviliitoksella kiinni (eiköhän se jommallakummalla ole tehtaaltakin).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Akun plus-kenkä kuumenee
Jos tiedät vastauksen, niin voitko ystävällisesti kertoa siitä? En usko, että forumin yhteishenki paranee tentaamalla ihmisiä. Mielestäni tällä forumilla saa kysellä vaikka niitä "tyhmiä" ja korjaillaan sitten porukalla. Lippu korkeella!petrisa kirjoitti:Vfr, vastauksesi ei vielä kelpaa, kun kyseessä on akun plus-navan ja/tai plus-kaapelin kuumeneminen.
Akun toisen eli miinuskaapelin kuumenemiseen emme nyt ota kantaa.
Annan vinkin. Kannattaa miettiä ihan sähkötekniikan paria peruslakia: Ohmin laki ja sähköteho.
EX: 9³SS BioPower
Re: Akun plus-kenkä kuumenee
Kiitos vastauksista/veikkauksista. Oma epäilys on tuon kaapelin ja kengän välinen liitos. Ajattelin vain kysäistä onko tullut vastaan tälläistä ilmiötä.
Hommasin Motonetistä jonkinlaisen kaapelikengän ja kutistesukkaa, mutten ole saanut vielä aikaiseksi avata liitosta. Ilmoittelen sitten mitä sieltä löytyi ja yritän liittää vaikka kuvankin.
Sinänsä kummeksuttaa moinen lämpeneminen kun ei tuo kaapeli juuri liikettä ole saanut, eikä toisaalta ole muuten oireilut. No onhan tolla pian 200ktm ajettu...Kaapelisarjan hinnaksi muuten saatiin hulppeat 1500 euroa eikä sitä enää toimiteta - onneksi...
Hommasin Motonetistä jonkinlaisen kaapelikengän ja kutistesukkaa, mutten ole saanut vielä aikaiseksi avata liitosta. Ilmoittelen sitten mitä sieltä löytyi ja yritän liittää vaikka kuvankin.
Sinänsä kummeksuttaa moinen lämpeneminen kun ei tuo kaapeli juuri liikettä ole saanut, eikä toisaalta ole muuten oireilut. No onhan tolla pian 200ktm ajettu...Kaapelisarjan hinnaksi muuten saatiin hulppeat 1500 euroa eikä sitä enää toimiteta - onneksi...
SC TTiD Aero Hirsch -09 A6
ex:
SC TTiD Vector Active -08 A6 RIP
SC TiDS Linear -06 M6
SS 1.8t Linear -04 M6
ex:
SC TTiD Vector Active -08 A6 RIP
SC TiDS Linear -06 M6
SS 1.8t Linear -04 M6
Re: Akun plus-kenkä kuumenee
Omassa kulkineessa sama homma. Korvasin uudella johtolla. Alkuperäisen rinnalle on palstan mukaan myös asenneltu uusia kaapeleita. Ei varmaankaan huono vaihtoehto.
93SC TTiD
Re: Akun plus-kenkä kuumenee
Mistä asti vedit uuden kaapelin vai lyhensitkö vanhaa? Minkälainen liitos se oli kenkään?Sportti kirjoitti:Omassa kulkineessa sama homma. Korvasin uudella johtolla. Alkuperäisen rinnalle on palstan mukaan myös asenneltu uusia kaapeleita. Ei varmaankaan huono vaihtoehto.
SC TTiD Aero Hirsch -09 A6
ex:
SC TTiD Vector Active -08 A6 RIP
SC TiDS Linear -06 M6
SS 1.8t Linear -04 M6
ex:
SC TTiD Vector Active -08 A6 RIP
SC TiDS Linear -06 M6
SS 1.8t Linear -04 M6
Re: Akun plus-kenkä kuumenee
isoilla kaapelikenkäpihdeillä voi puristaa uuden kengän putsattuun kaapeliin. hätätilassa voinee puristaa puhtaan kaapelin pään letkulemmarilla navan kylkeen.
kannattaa muuten olla tietoinen, jotta +/- kengät ovat erikokoisia
----
Noita pienempiä maadoitus- silmukoita olen uusintapuristamisen lisäksi tinaillut, kun esim OG900 maadoituspiuhojen päät jäi ns käteen.
kannattaa muuten olla tietoinen, jotta +/- kengät ovat erikokoisia
----
Noita pienempiä maadoitus- silmukoita olen uusintapuristamisen lisäksi tinaillut, kun esim OG900 maadoituspiuhojen päät jäi ns käteen.
Viimeksi muokannut stara, Ma Loka 20, 2014 19:46. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Akun plus-kenkä kuumenee
Tilasin purkaamolta johtosarjan, josta purin akun ja startin välisen kaapelin. Muut virtapiuhat kiinnittyvät tuohon kaapeliin, joten en viitsinyt hajoittaa kaikkia liittimiä vaihtamalla pelkän akunkengän. Varsinkaan, kun orkkiskenkää, tai sen tyyppistä ei löytynyt mistään. Muutenkin kaikki piuhat on millintarkasti leikattu..
Mutta täytyy vielä askarrella lisäpiuha startilta akulle. Jotenkin pyörittää laiskan oloisesti..
Mutta täytyy vielä askarrella lisäpiuha startilta akulle. Jotenkin pyörittää laiskan oloisesti..
93SC TTiD
Re: Akun plus-kenkä kuumenee
Jos akkukengän yli jää jollain virralla voltti, niin vika on just siinä eikä muualla, ja kyllä se riittää lämmittämään sitä. Yli jäävä jännite riippuu suoraan siitä, miten paljon virtaa siitä ajetaan. Tuoltahan otetaan lukuisia kymmeniä ampeereja akusta, varmaan jossain tilanteessa satakin (eipä ole tullut koskaan perehdyttyä), joten akkukenkää lämmittävää tehoa kertynee se lähemmäs 100W, ehkä paljon enemmänkin. Maadoitusviasta ei ole kyse eikä tähän oikeastaan induktanssitkaan vaikuta. Vaihtoehtoina on lähinnä likainen, hapettunut tai löysä liitos.
T. sähköinssi (toivottavasti ei pahasti viisastelevan kuuloinen sellainen)
T. sähköinssi (toivottavasti ei pahasti viisastelevan kuuloinen sellainen)
Black 9-3 SS 2.0t 2003 #5374
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Re: Akun plus-kenkä kuumenee
No niin, siinä edellä se tuli. Se on on juuri noin kuin kerrottiin.
Lisäksi ne mainitsemani sähkötekniikan peruslait:
- ohmin laista: U = I x R
- sähköteho: P = U x I
Jos/kun liitoksessa on resistanssia R ja sen läpi kulkee virta I, syntyy siihen jännitehäviö ja sitä kautta tehohäviö. Sähköteho muuttuu työksi eli tässä tapauksessa lämmöksi.
Lisäksi ne mainitsemani sähkötekniikan peruslait:
- ohmin laista: U = I x R
- sähköteho: P = U x I
Jos/kun liitoksessa on resistanssia R ja sen läpi kulkee virta I, syntyy siihen jännitehäviö ja sitä kautta tehohäviö. Sähköteho muuttuu työksi eli tässä tapauksessa lämmöksi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)