uusi tonnarin omistaja ilmoittautuu!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
hakala
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2013 21:17
Paikkakunta: paimio

uusi tonnarin omistaja ilmoittautuu!

Viesti Kirjoittaja hakala »

Elikkäs otsikon mukainen auto tuli viimeviikolla haettua :)
tarkemmin 9000 cs vm -92 ja koneena 2 litranen turbo.
tuohan on vanhemmalla lh di/apc koneella ja siitä muutama kysymys olisikin.
tunnistaako kukaan vanhaksi autokseen?? rek YFI-656
ja väriltään hopea (laitan kuvan kunhan opin niitä tänne lisäämään)
ihan vakio tuo ei taida olla ainakaan ahtojen perusteella..
eli piikkaa n.1,6 ja siitä sitten laskee vähän yli yhteen.
joten joku lastu varmaan on laitettu. pitänee availla boxi joku päivä ja tarkistaa löytyyko mitään.
pelleiltään auto on hyvässä kunnossa eikä ruostettakaan ole kuin takaluukun alareunassa pikkasen. joten hyvä "aihio" jatkojalostukseen ;)
Saab 9000 cs 2.0T -92
ex saab 9-3ss 1.8t -03
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: uusi tonnarin omistaja ilmoittautuu!

Viesti Kirjoittaja Risto »

Kuva
hakala
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2013 21:17
Paikkakunta: paimio

Viesti Kirjoittaja hakala »

juurikin kyseinen yksilö :D
kellään tietoa autosta?
Saab 9000 cs 2.0T -92
ex saab 9-3ss 1.8t -03
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: uusi tonnarin omistaja ilmoittautuu!

Viesti Kirjoittaja aero »

Autoyksilöä en tunne, mutta vedä 10 täyskaasukiihdytystä 2000-4500rpm (mielellään kolmosella) ja kokeile, rauhottuuko piikkailu ja tasoittuuko ahdot.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
hakala
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2013 21:17
Paikkakunta: paimio

Re: uusi tonnarin omistaja ilmoittautuu!

Viesti Kirjoittaja hakala »

pitää kokeilla huomenna töitten jälkeen mitä tekee...
viikonloppuna jos jaksais alipaineletkut uusia ku osa ainakin huonossa kunnossa ja muutenkin tutkailla enemmän.
vk kansi olikin jo irti ja sai vähän lisätiivistystä ni ei merkkailekkaan enää niin paljoa :D
kampiakselin takastefasta jonkun verran näytti vuotavan mutta sen vaihto on edessä samalla kun kytkintä päivitellään parempaan.
Saab 9000 cs 2.0T -92
ex saab 9-3ss 1.8t -03
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: uusi tonnarin omistaja ilmoittautuu!

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

aero kirjoitti:Autoyksilöä en tunne, mutta vedä 10 täyskaasukiihdytystä 2000-4500rpm (mielellään kolmosella) ja kokeile, rauhottuuko piikkailu ja tasoittuuko ahdot.
onko tuo jo myös oppiva?
onko siinä DI/apc samassa boksissa vai miten noissa vanhoissa oli?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: uusi tonnarin omistaja ilmoittautuu!

Viesti Kirjoittaja aero »

^DI/APC on joo samassa purkissa tuossa autossa. Ei se varsinaisesti oppiva tietääkseni ole, mutta kalibroi itsensä 10 ensimmäisellä onnistuneella (tai no, 10 onnistuneella vedolla saadaan onnistunein kalibrointi) vedolla sähkökatkon jälkeen. Orggislastu päästää ekat pari vetoa vähän vakiopaineita ylemmäs (mulla MY89:ssä 0,9bar, kun vakiona ja siis myöhemmin 0,75bar) ja tasoittelee siitä ahdot kohdilleen, ainakin jotkut virilastut tykkää sitten tykittää ekoilla vedoilla vähän enemmän. Olikohan Speedpartsilta peräisin ollut steg2 -lastu, jolla DI/APC ekoilla vedoilla ampui jotain 1,7bar paineita ja rauhoitteli siitä 1,1-1,2bar tietämille.

Jos kalibrointi on vielä kesken tai epäonnistunut, niin voisin kuvitella että systeemi piikkailee liikaa. Tuolla lastulla, josta mulla on kokemukset, ahdot jäi selkeästi alemmas (jonnekin 0,9bar tienooseen) jos kalibrointia ei onnistunut suorittamaan oikein. Sopivasti kalibroituna ja paineanturin signaalilla kikkailemalla imusarjaan sai melko vakaasti n. 1,4-1,5bar paineet.

Liikaa paineanturilla kikkailemalla muuten sai myös aikaan mielenkiintoista piikkailua. Eli kannattaa myös vilkaista, ettei paineanturin johdon välissä ole vastuksia tai potentiometriä :D. Vanhemmassa paineanturi oli kuskin jalkatilassa, tuosta en ihan varmaksi osaa sanoa.

Toki tuon piikkailun voi aiheuttaa joku muukin, mutta tuo on ainakin helppo testata.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
hakala
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2013 21:17
Paikkakunta: paimio

Re: uusi tonnarin omistaja ilmoittautuu!

Viesti Kirjoittaja hakala »

Joo pitää kattella tarkemmin mitä löytyy.. välillä ahtaa kyllä 2 ja kolmosvaihteella lopuun asti tuon yli 1,5 (1,5-1,7) mittarin mukaan jolloin menokin jo tuntuu joltain :D
Välillä taas ahdot jää sinne 1 baarin ja vähän alle
Saab 9000 cs 2.0T -92
ex saab 9-3ss 1.8t -03
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: uusi tonnarin omistaja ilmoittautuu!

Viesti Kirjoittaja aero »

Okei. Tuo kuulostaa kyllä jo joltain muulta - jumitteleeko hukkis tai mankkuvena...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
hakala
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2013 21:17
Paikkakunta: paimio

Re: uusi tonnarin omistaja ilmoittautuu!

Viesti Kirjoittaja hakala »

Tänään tuli vähän pidempi lenkki heitettyä autolla ku kävi motonetist jarrupaloi sun muuta hakemas ni huomasin että alko ahdot tasaantua sinne vähän baarin yläpuolelle .. mutta kun taas moottori oli hetken jäähtynnyt niin Johan kävi mittari taas 1,6 baarin kohdilla.. sen verran konehuoneeseen tänään kurkattua että ainakin imusarjan ja vk:n välillä oleva takaisku p*skana... huomenna uutta tilaukseen.
Saab 9000 cs 2.0T -92
ex saab 9-3ss 1.8t -03
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 568
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: uusi tonnarin omistaja ilmoittautuu!

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

aero kirjoitti:Liikaa paineanturilla kikkailemalla muuten sai myös aikaan mielenkiintoista piikkailua. Eli kannattaa myös vilkaista, ettei paineanturin johdon välissä ole vastuksia tai potentiometriä :D. Vanhemmassa paineanturi oli kuskin jalkatilassa, tuosta en ihan varmaksi osaa sanoa.
Mulla vm. -89 mallissa tuo jalkatilassa oleva paineanturi oli tehnyt ihan itsekseen kikkailua :lol: , kun paineletku oli jyrkän taivutuksen takia ajanmyöden antanut periksi ja mennyt lyttyyn ja tämän takia siksi paineet nousi aika-ajoin katkorajoille.
Vastaa Viestiin