Startti ei puhu mitään - Mitä kokeilla?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Startti ei puhu mitään - Mitä kokeilla?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

No niin, eilen ei tonnari yrittänytkään käyntiin. Olin varma että kyseessä on akku, ja jätin yöksi laturin perään. Tänään sama tilanne, kaikki pelaa paitsi startti ei yritä mitään. Solenoidi ei luultavasti vedä. No tässä heti ekana haluan putsata solenoidin navat, mutta enpä oo nähny missä startti tonnarissa on. Oisko jollakulla hieno kuva aiheesta?

Onko muuten startin ja avainpohjan välissä viellä starttirele? Siellä hansikkalokeron takana G rele? Voisko se olla sökö?

Jännitettä akku ei anna kuin 11,5V mutta se ennen riitti vallan mainiosti.. En tiedä miksi latauksen jälkeen enempää se ei näytä.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Startti ei puhu mitään - Mitä kokeilla?

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Startti löytyy imusarjan alta koneen takaa, suurinpiirtein sama paikka kaikissa 4 sylinterisissä bensakoneissa siitä lähtien, kun startti siirtyi pois pakosarjan alta.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Swataia
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: Ma Syys 08, 2014 21:27

Re: Startti ei puhu mitään - Mitä kokeilla?

Viesti Kirjoittaja Swataia »

Jos kuormittamattomana näyttää 11,5V ja juuri ladattu niin aika sököltä vaikuttais akku. Mittaappa mitä näyttää kun kuormitat vaikka ajovalot päällä. Ja siihen SCC:n jännitelukemaan ei paljon kannata luottaa, yleismittari napoihin kiinni.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Startti ei puhu mitään - Mitä kokeilla?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

No niin, toisella (lue paskalla) akulla viikonlopun pelas. Nyt aamulla lähti kans käynttiin, mutta kun pääsin perille, ei sitten taas lähteny. Pakki silmään, kunnon tönäissy taakse, ja lähteehän se... Solenoidi temppuilee? Jännite taas ei ollut kuin 11.5V, mutta kun auto liikahtaa hienosti jaksaa myllyttää kunhan solenoidi reagoi.

Mitäs nyt tehdä? Voisko olla että solenoidille menevät piuhat ovat hiukan hapettuneet, niin ei jaksa vetää?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Startti ei puhu mitään - Mitä kokeilla?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Eikä voi koittaa oikeasti ehjällä akulla? :)
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Startti ei puhu mitään - Mitä kokeilla?

Viesti Kirjoittaja aero »

Mistä se 11,5V nyt on mitattu? Akulta yleismittarilla vai kertooko EDU sen startin jälkeen? Jos ensimmäinen, akku (tai yleismittari) vaihtoon (tällä kertaa tosiaan ehjään), jos jälkimmäinen, startti solenoideineen (voit myös vaihtaa pelkän solkun, mutta jos vaihdat koko paketin, tiedät mitä siellä on) vaihtoon ja liitosten läpikäynti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Startti ei puhu mitään - Mitä kokeilla?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

No unohdetaan hetkeksi akkuongelman. Ihan sama mitä se EDU siellä näyttää, ongelma ei taida olla puhtaasti akussa, vaan jossain muualla, sillä kun auto liikahtaa vaihde päällä 20cm, niin käynnistyy kuin palmun alta.

Tyhjä akku yleensä jaksaa helvetin huonosti myllyttää startin, tai ei sitten ollenkaan, työnnä sitä vaikka 10m..

Pitäisi kait uusia sen moottorin maadoituspiuhan ja solenoidin piuhat putsata. Minusta tähän ongelmaan vaikuttaa tuo kosteus tuolla ulkona.

Mihin noi solenoidin karvat muuten päättyy? Meneekö ne suoraan lukkopohjaan?

P.S.
Vaikka tämä toinen akku ei ole uusi, on se ladattu toissapäivänä, ja yleismittarilla jopa 13.6V latauksen jälkeen. Ihan terve lukema.

Edit:
http://www.saabcentral.com/techhelp/c90 ... ostics.php - Tuostapa löysin iltalukemista.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Startti ei puhu mitään - Mitä kokeilla?

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei se ole ihan sama mitä se EDU näyttää. Se nimittäin näyttää startin jälkeen käynnistyksen alimman jännitteen ja 11,5V on siinä ihan ok lukema. Samaten 13,6V suoraan akulta yleismittarilla ilman laturia on ihan ok lukema.

Tuolla vikakuvauksella joko startti/solenoidi ei saa kunnolla sähköä tai on vaan lopussa. Kuluvia osia nekin on. Jos saat pujoteltua mittaria sinne startille ja startattua, niin näet tuleeko sinne sähköä. Tai koeta kopauttaa starttia vaikka putkenpätkällä, jos mahdollista. Jos tämä auttaa starttaamiseen, niin vikapaikka on aika selvä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Startti ei puhu mitään - Mitä kokeilla?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Jep, täytyy kokeilla.

Jos tuo kuva pitää paikkaansa niin ennen solenoidia onkin rele, joka olisi varmaan kanssa hyvä vaihtaa ihan varmuuden vuoksi.

http://i212.photobucket.com/albums/cc81 ... bypass.jpg

Mikä voisi olla alaraja tuolle käynnistysjännitteelle? Kesällä tuolla huonommalla akulla käynnistyksen aikainen jännite 9,5V, ja hienosti starttaili joka päivä (siis se lukema mitä EDU näyttää heti startin jälkeen).
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
JuhanaL
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 15, 2010 11:41
Paikkakunta: Eura

Re: Startti ei puhu mitään - Mitä kokeilla?

Viesti Kirjoittaja JuhanaL »

Komppaan aeroa,mulla on kertynyt parissa vuosikymmenessä useita solenoidi vikoja jossa tosiaan usein lähtee hyvin tangolla kylkeen kopautuksen jälkeen,tai kun toinen pitää virta-avainta starttiasennossa,ja toinen kopauttaa solenoidin kylkeen.Lienee käämikatkos silloin.Kerran olin sveduissa työreisussa 3kk,enkä päässy purkurille/kauppaan hakeen uutta,joten koputtelemalla mentiin.Startti oli ihan kuhmunen,kun sain vaihdettua sen :lol: pieni varoituksen sana,jos teet pimeässä,kerran osuin vahingossa virtanastaan pimeässä,samalla kun tanko nojas kaasuvaijeriin...tuli sokerin palakke käyttöä,kun suli vaijeri poikki.purkuri otti vaijerista 50,kun uus olis maksanu satasen :evil: .Ps,jos on solkkuvika,uus ALKUPERÄINEN KOKOSTARTTI saabin outletistä 70e sillä saa motonetistä ehkä vain väärän solkun,kokemusta tästäkin...
-97 CS 2,0 T biosofta , -97 CS 2,3 TA
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Startti ei puhu mitään - Mitä kokeilla?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Eilen illalla latasin akun, ja vaihdoin maakaapelin mikä menee moottorista runkoon. Laitoin tilalle 16 neliön holkitetun kunnon kuparikaapelin, ja ainakin viimeiset 5 starttausta ongelmitta. Vanha maadoituspiuha oli sen verran onnettoman kuluneen näköinen..
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Startti ei puhu mitään - Mitä kokeilla?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Jaahas, tänään taas ei käynnistynyt. Koputin putken pätkällä hellästi, ja naksahti, eikä taaskaan mitään.. Noh koputin lisää, ja lähti käyntiin. En silti lujaa edes koputellut, mutta nähtävästi auttoi.

Käsittääkseni joko jumii solenoidi tai kylmäjuotos.

Onko hyviä ohjeita missään miten sen startin saa helpoiten irti ja korjattua solenoidin?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Startti ei puhu mitään - Mitä kokeilla?

Viesti Kirjoittaja aero »

Taitaa helpoiten tulla yläkautta purkaen, imusarjan allahan se lymyilee. Sen verran hommassa taitaa väkisinkin olla työtä, että itse vaihtaisin tosiaan kerralla koko startin enkä miettisi että kumpi on kuluneempi, itse startti vai solenoidi.

Mainittu outlet -startti on valitettavasti lyhytlohkon startti eikä siis taida sopia B202:een. Joku voinee kertoa jos on kokeillut ja todennut sopivaksi, mutta en lähtisi arpomaan tietämättä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JuhanaL
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 15, 2010 11:41
Paikkakunta: Eura

Re: Startti ei puhu mitään - Mitä kokeilla?

Viesti Kirjoittaja JuhanaL »

Kappas,toi olikin 92 cs,no on pari semmostakin pihassa,starteissa taitas äkkiseltään kattomalla olla vaan valettu pääty erona,saattas mennä uudet romut vanhaan päätyyn,taata en voi,kunnen oo kokeillu....
-97 CS 2,0 T biosofta , -97 CS 2,3 TA
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Startti ei puhu mitään - Mitä kokeilla?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Ostin eilen käytetyn startin. Voisiko joku jeesata ja tarkistaa jostain käykö tämä minun tonttuun?

Bosch 0 331 303 074-574 - Lukee solenoidin puolella.

Käyhän? :?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Vastaa Viestiin