Katti ja päästöt ->1991
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Katti ja päästöt ->1991
Onkos ketään faktaa omaavaa foorumilla?
Olen ollut siinä käsityksessöä että jos rek.otteessa lukee maininta vain katista, nutta ei vähä-päästöisyydesta niin pakokaasuarvot otetaan "normaalin" katittoman haarukan mukaan.
Vasta kun papereissa on maininsta vähäpäästöisyydestä, niin käytetään tiukempia arvoja.
Tämä siis vanhemman vuosimaliin vehkeissä.
Kuulin Essolla jutun että tämä vähäpäästöisyys klausuuli on poistunut 2007, ja nykyän kaikki autot missä mainitaan katalysaattori papereissa menee vähäpäästöisien arvojen mukaan, riippumatta vuosimallista.
Onko näin?
vuosiluvut saattaa olla väärin
Olen ollut siinä käsityksessöä että jos rek.otteessa lukee maininta vain katista, nutta ei vähä-päästöisyydesta niin pakokaasuarvot otetaan "normaalin" katittoman haarukan mukaan.
Vasta kun papereissa on maininsta vähäpäästöisyydestä, niin käytetään tiukempia arvoja.
Tämä siis vanhemman vuosimaliin vehkeissä.
Kuulin Essolla jutun että tämä vähäpäästöisyys klausuuli on poistunut 2007, ja nykyän kaikki autot missä mainitaan katalysaattori papereissa menee vähäpäästöisien arvojen mukaan, riippumatta vuosimallista.
Onko näin?
vuosiluvut saattaa olla väärin
Re: Katti ja päästöt ->1991
Vanhaan aikaan keskenään synonyymeiksi tulkittuja taikasanoja oli "kolmitoimikatalysaattori" ja "vähäpäästöinen", eli se maininta katista on riittänyt tosiaan jo pitkään. Nykyään tuota ei välttämättä (yleensä?) lue otteessa ollenkaan, mikä hankaloittaa auton arvioimista esim. ostohetkellä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Katti ja päästöt ->1991
Jos ajoneuvo on varustettu katalysaattorilla, niin silloin päästöjen raja-arvot ovat katalysaattorilla varustettujen arvot. Oli käyttöönottovuosi sitten 91 tai vaikkapa 89. Ei niitä autoja enää edes kutsuta vähäpäästöisiksi, vaan kolmitoimisella katalysaattorilla varustetuiksi
NG9-3 Aero MY05
Re: Katti ja päästöt ->1991
Jaa että korkeapäästöisen auton, johon on syystä tai toisesta asennettu katti (esim. jenkkituonti tai virittäessä lisätty katti laajempien päästötestien välttämiseksi), päästörajat olisivat yhtäkkiä tippuneet murto-osaan aiemmasta?
Ei kai sentään. Kai se nyt edelleen menee niin, että jos auto (kori) on alunperin korkeapäästöiseksi leimattu, niin se sellaisena pysyy, ellei virheitä tehdä? Toki tuo autoryhmä, joihin vaikutusta olisi, on verrattain pieni, mutta on se silti olemassa.
Ei kai sentään. Kai se nyt edelleen menee niin, että jos auto (kori) on alunperin korkeapäästöiseksi leimattu, niin se sellaisena pysyy, ellei virheitä tehdä? Toki tuo autoryhmä, joihin vaikutusta olisi, on verrattain pieni, mutta on se silti olemassa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Katti ja päästöt ->1991
Meillä oli -89 vuoden 3,0V6 Mitsun pajero jossa oli katti, mutta ei vähäpäästöisyydestä mainintaa. Ei sitä vähäpäästösen arvoilla katottu kyllä mun mielestä koskaan leimalla. Joskus sanottiin kyllä että menis vähäpäästösen arvoista kirkkaasti läpi.. ja kerran ihmeteltiin että kuinka on katti mutta ei vähäpäästöinen..
Sit on tää hauska juttu, kun kaverit on rakennellu erilaisia autoja tässä niin paras esimerkki on se kun:
EI-vähäpäästöseen koriin, on laitettu vähäpäästösestä korista tekniikka turbotettuna. Inssi oli leimalle vaatinut pakoputkeen "katalysaattorin näköisen osan".. vaikka kattia ei tarvinnut olla ko. korissa. Eli, pakoputkessa on nyt suora putki johon on hitsattu katin kuoret.. Näin kelpasi.
Sit on tää hauska juttu, kun kaverit on rakennellu erilaisia autoja tässä niin paras esimerkki on se kun:
EI-vähäpäästöseen koriin, on laitettu vähäpäästösestä korista tekniikka turbotettuna. Inssi oli leimalle vaatinut pakoputkeen "katalysaattorin näköisen osan".. vaikka kattia ei tarvinnut olla ko. korissa. Eli, pakoputkessa on nyt suora putki johon on hitsattu katin kuoret.. Näin kelpasi.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Katti ja päästöt ->1991
Tuo tyhjien kattien vaatiminen on ihan yleinen käytäntö, kiitos suomen laki ja sen tulkinnat. :)
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Katti ja päästöt ->1991
Jep, tuota vaatimushan on muistaakseni vm. 7/87 eteenpäin vähäpäästöisiin asti koskeva. Sillä katilla, tai edes katin kuorella, saadaan se joku tietty sen aikainen päästönormi täytettyä.
Omassa -88:ssa on juuri tuo tilanne. Vähäpäästöisestä vaihdettu turbon tekniikka. Aluksi tosin muutoskatsastuksessa inssi kämmäsi ja vaati vähäpäästöisen rajat ja sitä sitten vuosittain katsastuksessa ihmeteltiin, että mikäs tämä on kunnes sain aikaiseksi ottaa yhteyttä muutoksen tehneeseen konttoriin ja virhe korjattiin. Eli ei vaadita vähäpäästöisen arvoja, mutta katti on täyttääkseen valmistusvuoden (1988) aikaisen päästönormin.
Omassa -88:ssa on juuri tuo tilanne. Vähäpäästöisestä vaihdettu turbon tekniikka. Aluksi tosin muutoskatsastuksessa inssi kämmäsi ja vaati vähäpäästöisen rajat ja sitä sitten vuosittain katsastuksessa ihmeteltiin, että mikäs tämä on kunnes sain aikaiseksi ottaa yhteyttä muutoksen tehneeseen konttoriin ja virhe korjattiin. Eli ei vaadita vähäpäästöisen arvoja, mutta katti on täyttääkseen valmistusvuoden (1988) aikaisen päästönormin.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Katti ja päästöt ->1991
Tällä nyt lähinnä tarkoitinkin niitä tehtaalta tulleita kattiautoja. Olisi pitänyt mainita alkuperäisessä viestissäaero kirjoitti:Jaa että korkeapäästöisen auton, johon on syystä tai toisesta asennettu katti (esim. jenkkituonti tai virittäessä lisätty katti laajempien päästötestien välttämiseksi), päästörajat olisivat yhtäkkiä tippuneet murto-osaan aiemmasta?
Ei kai sentään. Kai se nyt edelleen menee niin, että jos auto (kori) on alunperin korkeapäästöiseksi leimattu, niin se sellaisena pysyy, ellei virheitä tehdä? Toki tuo autoryhmä, joihin vaikutusta olisi, on verrattain pieni, mutta on se silti olemassa.
NG9-3 Aero MY05
Re: Katti ja päästöt ->1991
No niitä on mm. noita jenkkituonteja. Esim. eräällä klubissa vaikuttavalla henkilöllä on '86 900 Cabriolet (kyllä, alkuperäinen pystykeula), jossa on katti, vaikkei tarttisi, kun on jenkkiversio. Se autokohtainen tieto löytyy Trafin järjestelmästä, mutta jostain syystä sitä ei enää ole tapana printata otteeseen. Käytännössä kaikki 1992 ja uudemmat ovat vähäpäästöisiä merkistä riippumatta ja Saabit vuosimallista 1990 eteenpäin, mutta poikkeuksia voi etenkin käytettynä tuoduissa autoissa olla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Katti ja päästöt ->1991
Kahdesta vehkeestä (camaro 305 tbi -89 ja 626gti -89) heivattu katit kokonaan pois eikä konttorilla puututtu siihen mitenkään kun se sanottu leimalle viedessä.Päästöt ok noissa.
Molemmissa luki pelkkä katalysaattori muttei vähäpäästöinen.
Myös -91 626 kaasari joka emännän pojala projektina voi (maahantuojan jälkiasennus) katilla heittää vesilintua kuulemma konttorin mukaan.
Molemmissa luki pelkkä katalysaattori muttei vähäpäästöinen.
Myös -91 626 kaasari joka emännän pojala projektina voi (maahantuojan jälkiasennus) katilla heittää vesilintua kuulemma konttorin mukaan.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01