Bituumien poisto mekaanisesti, kuten jo olitkin tehnyt.SaabiSakke kirjoitti:Morjens,
Ensinnäkin kiitos topikin aloittaneelle. Tämmöisistä vinkeistä on varmasti monelle hyötyä.
Mullakin olisi kysymys. Kyse on satkun lattioista. Kuorin tehtaan bitumit pois ja alta paljastui pientä ruostetta (ks. kuvat). Piirtelin vähän kynällä alueita, jotka ajattelin uusia. Mutta miten käsittelen nuo muut alueet? Ei viitsisi koko lattioita uusia, kun ne on aivan kovat. Pientä ruostesyöpymää kylläkin. Riittääkö hionta(millä kannattaa hioa?), joku happomaali päälle, ja mitä sen päälle? Vai happokäsittelyä vai mitä?
Kuvat:
https://www.dropbox.com/sh/im34jzxic2h7 ... szeha?dl=0
Vaihtoehtona A: Suosittelen fosforihappoa, mm. www.laspek.com myy tätä tuotetta käyttöohjeineen.
Vaihtoehtona B: Hiekkapuhallus ja jokapaikka hiekkasotkussa, ei kiva...
Vaihtoehtona C: Mekaaninen poisto, nylonlaikalla ja sotku se tästäkin syntyy..
Kun vaihdat peltiä, kannattaa paikkapalan reunat pokata tarkoitukseen suunnitelluilla pihdeillä, jonka jälkeen tulppahitsaus. Kun saat lattian puhtaaksi ja hitsattua käy alustaan myös esim. siveltävä ferrex, tämäkin kannattaa ohentaa tunkeuman parantamiseksi (käsittely molemmin puolin). Ns. plaanipintojen saumojen viimeistelyyn voi käyttää esim. soudal korikittiä. Pystypinnoille en suosittele korikittiä, juurikin tuon kondenssiveden vapaan poistumisen takia. Jos haluat näyttelypintaa, kannattaa ferrex vaihtaa happomaaliin ja korikitti koritinaan... Ferrexin tai hapon päälle (PPG D831, voidaan pintamaalata, ilman eristekerrosta) pintamaali tai vaihtoehtoisesti kotelosuoja-aine. Kotelosuoja-aineella saat tunkeuman varmuudella joka huokoiseen, mutta autoon tulee liuottimen hajuhaittoja, jotka kyllä poistuu ajan saatossa.. Bitumilevyt kannattaa asentaa takaisin, jos et ole rakentamassa kilpuria. Huminat, kuminat ja räminät vähenee huomattavasti tuolla bitumilla. Toivottavasti tästä nyt sai taas jotain selkoa