9-3 Turbomoottorin valmistusvirhe
9-3 Turbomoottorin valmistusvirhe
Turbomallien omistajat, käykää katsomassa foorumista keskustelua 9-5:n moottoriongelmista. Voi koskea teitä myös.
B235 ja B205
Oho, aika paha. Ruotsissahan saa autolle myös
moottorivakuutuksen ja nyt ensimmäinen
vakuutusyhtiö on kietäytynyt korvaamasta Saabin
moottorivaurioita ja ilmoittaa vian johtuvan johtuvan valmistajasta.
37 Saabissa tuhannesta on Trygg-hansan mukaan ollut moottorivaurio kun taas keskiarvo on viisi tuhannesta.
Artikkelin (siinä "Fakta" alla linkki) mukaan vika on moottorin kampikammion tuuletuksessa jonka seurauksena moottoriin
tulee ylipaine joka vahingoittaa tiivisteitä ja moottoriöljyn laatu huononee nopeasti koska pakokaasut eivät poistu moottorista vaan imeytyvät öljyyn.
Likainen öljy taas huonontaa jakopäänketjun ja turbon voitelua (ja tietenkin koko moottorin) jonka seurauksena moottorivaurio on mahdollinen.
Kolina tai räminä moottorista on ensimmäinen merkki alkavasta viasta.
Vika koskee B235 ja B205 moottoreita.
Saabilla vika on tiedossa ja heidän mukaansa se johtuu asiakkaan liian harvoin tekemästä öljynvaihdosta (suositus 30000, kovassa ja lyhyessä ajossa useammin).
Tehdas on alkanut selvittämään ongelmaa (21.1.2005) ja ilmoittaa toimista 10 päivän sisällä ja ratkaisu tähän on Saabin tiedotuspäällikkö Örjan Åslundin mukaan "antelias" (generös).
Saapa nähdä kutsuuko ne kaikki kyseiset Saabit korjattavaksi ja miten Suomessa tämä hoidetaan.
Montakohan koneen ja turbon vaihtoa ja korjaamista Suomessa on omistaja itse joutunut tähän mennessä maksamaan?
Mitenkähän hyvin noissa vanhemmissa moottoreissa (B204) toi kampikammion tuuletus toimii, öljyt kyllä mustuu ainakin itsellä melko nopeasti vaihdon jälkeen. Vikaa ei ainakaan vielä ole ollut (225 tkm), öljyt on kyllä tullut vaihdettua 10 000 km välein.
[/url]
moottorivakuutuksen ja nyt ensimmäinen
vakuutusyhtiö on kietäytynyt korvaamasta Saabin
moottorivaurioita ja ilmoittaa vian johtuvan johtuvan valmistajasta.
37 Saabissa tuhannesta on Trygg-hansan mukaan ollut moottorivaurio kun taas keskiarvo on viisi tuhannesta.
Artikkelin (siinä "Fakta" alla linkki) mukaan vika on moottorin kampikammion tuuletuksessa jonka seurauksena moottoriin
tulee ylipaine joka vahingoittaa tiivisteitä ja moottoriöljyn laatu huononee nopeasti koska pakokaasut eivät poistu moottorista vaan imeytyvät öljyyn.
Likainen öljy taas huonontaa jakopäänketjun ja turbon voitelua (ja tietenkin koko moottorin) jonka seurauksena moottorivaurio on mahdollinen.
Kolina tai räminä moottorista on ensimmäinen merkki alkavasta viasta.
Vika koskee B235 ja B205 moottoreita.
Saabilla vika on tiedossa ja heidän mukaansa se johtuu asiakkaan liian harvoin tekemästä öljynvaihdosta (suositus 30000, kovassa ja lyhyessä ajossa useammin).
Tehdas on alkanut selvittämään ongelmaa (21.1.2005) ja ilmoittaa toimista 10 päivän sisällä ja ratkaisu tähän on Saabin tiedotuspäällikkö Örjan Åslundin mukaan "antelias" (generös).
Saapa nähdä kutsuuko ne kaikki kyseiset Saabit korjattavaksi ja miten Suomessa tämä hoidetaan.
Montakohan koneen ja turbon vaihtoa ja korjaamista Suomessa on omistaja itse joutunut tähän mennessä maksamaan?
Mitenkähän hyvin noissa vanhemmissa moottoreissa (B204) toi kampikammion tuuletus toimii, öljyt kyllä mustuu ainakin itsellä melko nopeasti vaihdon jälkeen. Vikaa ei ainakaan vielä ole ollut (225 tkm), öljyt on kyllä tullut vaihdettua 10 000 km välein.
[/url]
Tuohon -01 T7 LPT:hen tehtiin tuo huohotusjärjestelmän päivitys; moottorin käynnistyksen yhteydessä esiintyneet siniset pölläykset loppuivat kokonaan. Normaalia tarkemmin olen seurannut öljyn tasoa ja havainnut, että öljyä ei kulu ollenkaan (joillakin on alkanut kulumaan).
Ainoa oire päivityksen jälkeen on tuo ns. "smetana", töhkä siinä öljyntäyttöputken suulla. En oikeastaan ole päässyt selvyyteen, tuleeko tuota joissain erityisolosuhteissa. Ainakin Joulureissun jälkeen (vähän enemmän maantieajoa ja pakkasta) tuota oli melko paljon. Tänään kun juuri katsoin niin sitä oli vähemmän.
Tässä sitä "smetanaa":
http://koti.phnet.fi/ht989ti/saab/smetana01.jpg
Mistään en ole saanut selville, mitä tuo oikeastaan on. Ilmeisesti jonkinlaista tiivistynyttä öljysumua? Mihin tuo kulkeutuu ja liukeneeko se takaisin öljyn sekaan on arvoitus.
Sellaisen toimenpiteen kuitenkin tein, että siirsin öljyntäyttöputkeen huohotinpäivityksessä liitetyn letkun takaisin tuohon venttiilikopan tulpattuun nippaan. Saa nähdä, alkavatko siniset pöllähdykset uudelleen. Smetanan muodostumisen pitäisi kaiken järjen mukaan loppua.
Jäämme mielenkiinnolla odottelemaan svedupellen uutta innovaatiota tuohon systeemiin. Veikkaan kuitenkin, että GM-Finland ei aio tehdä asialle mitään.
Ainoa oire päivityksen jälkeen on tuo ns. "smetana", töhkä siinä öljyntäyttöputken suulla. En oikeastaan ole päässyt selvyyteen, tuleeko tuota joissain erityisolosuhteissa. Ainakin Joulureissun jälkeen (vähän enemmän maantieajoa ja pakkasta) tuota oli melko paljon. Tänään kun juuri katsoin niin sitä oli vähemmän.
Tässä sitä "smetanaa":
http://koti.phnet.fi/ht989ti/saab/smetana01.jpg
Mistään en ole saanut selville, mitä tuo oikeastaan on. Ilmeisesti jonkinlaista tiivistynyttä öljysumua? Mihin tuo kulkeutuu ja liukeneeko se takaisin öljyn sekaan on arvoitus.
Sellaisen toimenpiteen kuitenkin tein, että siirsin öljyntäyttöputkeen huohotinpäivityksessä liitetyn letkun takaisin tuohon venttiilikopan tulpattuun nippaan. Saa nähdä, alkavatko siniset pöllähdykset uudelleen. Smetanan muodostumisen pitäisi kaiken järjen mukaan loppua.
Jäämme mielenkiinnolla odottelemaan svedupellen uutta innovaatiota tuohon systeemiin. Veikkaan kuitenkin, että GM-Finland ei aio tehdä asialle mitään.
Jep, ja tuo on hyvää jäätymään ja tukkimaan koko huotuksen niin että paiskaa öljyt parhaassa tapauksessa ulos (tuttu juttu ranskiksien omistajille).
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
kuin myös escort lx:n omistajille (nim:kokemusta löytyy..)
huohotus järjestelmä jäätyi talvella,tuota vesiöljy vaahtoa putket täynnä ja tukossa jäässä joten jostain piti paineet tulla pihalle ja siinä meni kaikki tiivisteet koneesta alkaen venttiilikopan tiivisteestä öljypohjantiivisteeseen saakka mitään stefoja säästämättä..
huohotus järjestelmä jäätyi talvella,tuota vesiöljy vaahtoa putket täynnä ja tukossa jäässä joten jostain piti paineet tulla pihalle ja siinä meni kaikki tiivisteet koneesta alkaen venttiilikopan tiivisteestä öljypohjantiivisteeseen saakka mitään stefoja säästämättä..
Eipäs pelota, koneita löytyy aina ja tallilla on yx B204E odottamassa ajovuoroaan Tosin ensin se hiotaan ja höylätään kunnon kuosiin9-3Tid kirjoitti:Buahahah nyt en malta olla sanomatta pilke silmässä tottakai...eikö näiden Saabien moottorien pitänyt kestää isältä pojalle stegistä stegiin! Ja nyt saatte körötellä peleko persiissänne milloin motti lojahtaa...nyt on ilo omistaa Opelin tekemä moottori!
9-3.1972
Re: 9-3 Turbomoottorin valmistusvirhe
voi himskatti mulla on just toi b205 ,no ootetaan mitäPatrick kirjoitti:Turbomallien omistajat, käykää katsomassa foorumista keskustelua 9-5:n moottoriongelmista. Voi koskea teitä myös.
hurrit keksii...
eki saabi 9-3s -00 2.0t
Aijai, ei saa iskeä suoraan kasvoihin! Otan tämän haasteena...pitää vissiin yrittää pitää tuo kottero vielä 5 vuotta ja katsoa saisiko sillä 500.000km rikki avaamatta moottoria. Maffeja on varmaan mennyt sitävastoin säkillinen.9-5T kirjoitti: Enemmän pelkäisin ajaa uudella Opelin koneella kuin 300000km ajetulla Saabin koneella. Toisia ei ole edes tarkoitettu kestämään.
Toivottavasti antavat uudet koneet.
Mielenkiintoista kyllä seurata mitä tulee tapahtumaan...onko tämä sitten se lopullinen kuolinisku jo ennestään kuralla olevalle taloudelle?
9-5T kirjoitti:Enemmän pelkäisin ajaa uudella Opelin koneella kuin 300000km ajetulla Saabin koneella. Toisia ei ole edes tarkoitettu kestämään.9-3Tid kirjoitti:Buahahah nyt en malta olla sanomatta pilke silmässä tottakai...eikö näiden Saabien moottorien pitänyt kestää isältä pojalle stegistä stegiin! Ja nyt saatte körötellä peleko persiissänne milloin motti lojahtaa...nyt on ilo omistaa Opelin tekemä moottori!
Toivottavasti antavat uudet koneet.
Mistäköhän luin tälläsen vitsin: " Audin ja Opelin logot ovat saman ihmisen piirtämiä. Audin logossa jokainen ympyrä kuvastaa sataa tuhatta kilometriä ilman koneremonttia. Opelin logoa piirtäessään hän pääsi piirtämään yhden ympyrän, mutta joutui suttaamaan senkin yli"
Kaide
ps: eikä sitten oteta niitä palkokasveja sieraimeen
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 57
- Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 23:52
9-5 -keskustelun puolella olevassa linkissä mainitaan, että vuotava kannentiiviste on yksi tämän kampikammion puutteellisen tuuletuksen oire.
Olen ostamassa avo-9-3:sta täällä Amerikassa (oma thread täällä). Olen käynyt katsomassa useampaakin ehdokasta, ja kaikissa tuntuu olevan vuotava kannentiiviste. Täkäläiset huoltomiehet eivät näemmä ole tajunneet kiristää kannen pultteja, niin kuin Suomessa ilmeisesti tehdään.
Saabusa.com:issa ei ole vielä sanaakaan koko vikajupakasta, joten täkäläiset myyjät eivät ole tietoisia ongelmasta. Nyt kun sais tietää, mitä Saab aikoo ongelman kanssa tehdä, vois olla hyvä aika saada kunnon diili käytetystä avosta. Toisin sanoen, auton hinnasta voisi pyytää alennusta sillä verukkeella, että kannentiiviste menee vaihtoon joka tapauksessa (hinta-arvio täällä $900-$1200). Todellisuudessa Saab voisi tulla kustannuksessa vastaan osittain tai parhaassa tapauksessa kokonaan.
Onko Saab asettamassa rajoja korvauksille perustuen huoltokirjaan/dokumentoituihin öljynvaihtoihin?
Olen ostamassa avo-9-3:sta täällä Amerikassa (oma thread täällä). Olen käynyt katsomassa useampaakin ehdokasta, ja kaikissa tuntuu olevan vuotava kannentiiviste. Täkäläiset huoltomiehet eivät näemmä ole tajunneet kiristää kannen pultteja, niin kuin Suomessa ilmeisesti tehdään.
Saabusa.com:issa ei ole vielä sanaakaan koko vikajupakasta, joten täkäläiset myyjät eivät ole tietoisia ongelmasta. Nyt kun sais tietää, mitä Saab aikoo ongelman kanssa tehdä, vois olla hyvä aika saada kunnon diili käytetystä avosta. Toisin sanoen, auton hinnasta voisi pyytää alennusta sillä verukkeella, että kannentiiviste menee vaihtoon joka tapauksessa (hinta-arvio täällä $900-$1200). Todellisuudessa Saab voisi tulla kustannuksessa vastaan osittain tai parhaassa tapauksessa kokonaan.
Onko Saab asettamassa rajoja korvauksille perustuen huoltokirjaan/dokumentoituihin öljynvaihtoihin?
-99 9-3 SE Convertible Amerikan malliin!