90:n puhaltimen moottorista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

90:n puhaltimen moottorista

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Eli nyt näyttää vähän siltä että joudun talviauto-noppaani tekemään ennemmin tai myöhemmin puhaltimen moottorin vaihdon... Onneksi moottori on (helposti?) esillä.
Mutta mikä mahtaa olla kyseisen moottorin valmistaja? Mahtaako olla Electrolux? Ainakin näin eräs huoltopäällikkö väitti.
En kyllä moottoria kurkatessani huomannut mitään tyyppikilpeä, ei viitsisi ensiksi irrottaa ja vasta sitten etsiä passelia moottoria.
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Viimeksi muokannut jus, Ti Marras 03, 2009 09:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Samaltahan tuo näyttää kuin nopassakin. Motonetistä en ainakaan nopealla silmäyksellä huomannut puhaltimen moottoria.
Pystyykö noita korjaamaan? Tai siis edes avaamaan? Vai ovatko valettuja, jolloin ainoa korjaustoimenpide on vaihto...
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saa sen helposti purettua, ei tarvita kuin ruuvari, ei mitään ulosvetimiä tms. Omassani oli moottorin vetopään laakeriholkki kulunut soikeaksi. Kerran oli toisen hiilen kuparipunos jäänyt kanittamaan johonkin niin ettei hiili ylettynyt roottorille, vaikka hiilissä oli mittaa vielä hyvin jäljellä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Vielä kysymys, eli saako tuohon moottoriin hiiliä jostain?
Täytyy ottaa moottori irti ja tarkastella mitä se on syönyt. Onneksi sen pystyy purkamaan, eri asia on sitten mitä sille mahtaa kun se on kellarissa levällään...

Kiitos jus!
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Hiilet näyttäisivät olevan 6 mm x 7 mm, max pituus jotain 12 mm luokkaa. Saatavuudesta en tiedä. Kerro sitten minullekin mistä löysit :-)

http://www.jus.liitin.net/saab/99/puhallinmoottori3.JPG
http://www.jus.liitin.net/saab/99/puhallinmoottori4.JPG
Viimeksi muokannut jus, Ti Marras 03, 2009 09:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
RJK
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 09:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja RJK »

Teollisuudelle toimittaa hiiliharjoja Oy T. Stenbacka Ab

http://www.t-stenbacka.fi/page120.phtml

Yhteystiedoissa on oma yhtiö Oy Elektrohiili Ab, joka valmistaa hiiliharjoja.
Myynti näyttää olevan lähinnä tukkumyyntiä. En tiedä miten suhtautuvat yksittäisen Saabistin kyselyyn parista hiiliharjasta. Varmaankin pystyvät mallin mukaan toimittamaan sopivat hiilet, jos hinnasta sovitaan.

RJK
99 -84
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

RJK kirjoitti:Teollisuudelle toimittaa hiiliharjoja Oy T. Stenbacka Ab

http://www.t-stenbacka.fi/page120.phtml

Yhteystiedoissa on oma yhtiö Oy Elektrohiili Ab, joka valmistaa hiiliharjoja.
Myynti näyttää olevan lähinnä tukkumyyntiä. En tiedä miten suhtautuvat yksittäisen Saabistin kyselyyn parista hiiliharjasta. Varmaankin pystyvät mallin mukaan toimittamaan sopivat hiilet, jos hinnasta sovitaan.

RJK
Täytyypä soitella tuonnepäin. Vähän vaan tosiaan vaikuttaa että kyseinen yritys valmistaa vaan suuria sarjoja. Yksittäin tilatessa taitaa tulla aika kalliit hiilet...
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Just purin ykäykän puhaltimen, kun se on alkanut viimeaikoina pitää niin kivaa kolinaa. Näyttäisi siltä että moottorin puoleisen päädyn kumipusla on sen verran väljistynyt että se aiheuttaa tuon äänen. Pitänee keksiä joku patentti tai tilata uusi pusla, mutta sekään ei tainnut aivan halpa olla.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä mie uskoisin, että hiiliä saa ihan lähimmästä kaupungista. Saahan porakoneisiinkin jne uusia hiiliä. Ite laitoin yhteen puhaltimeen laturin hiilet, mutta ne on kuulemma liian kovat. Sehän ei ole vaarallista, jos hiilet on hiukan liian isot, niiden työstäminen pienemmäksi kyllä onnistuu kotikonstein.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Stenbacka on erikoistunut vahvasähkön hiiliharjoihin. Hiililevyä olisi kyllä saanut isommissa ja pienemmissä paloissa, mistä olisi sitten voinut sahata omat hiilet. Opastivat Tattarisuolle Aditaan, mistä löytyi sitten 7,1 mm x 7,1 mm hiilet, niissä on kahdella sivulla urat, joita matalammaksi hiomalla saataneen helposti tuo 6 mm x 7 mm.

Hinta 3,80 eur. Pussissa koodi HX3.

Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin