9000 2.0t automaattivaihteinen vuosimallia 1997. jostain kohdin vuotaa pakoputki äänistä päätellen. ääni tulee turbo-pakosarja seutuvilta, ja kun auto ei itselle ole tuttu, niin onko tuossa jotain "tyyppivikaa" tms., josta vuoto alkaa.
putki tuskin on noin alkupäästä rikki, eli todennäköisimmin joku seuraavista vuotaa: pakosarjan tiiviste, turbo-pakosarja liitos tai turbo-downpipe liitos. onko olemassa mitään kikkaa, jolla vuotokohta ois helppo todeta?
9000 2.0t pakoputki vuotaa, mutta mistä?
9000 2.0t pakoputki vuotaa, mutta mistä?
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
Mulla ainakin pakosarjan tiiviste oli kärähtänyt ja hetki meni mullakin että sen hoksasin. Kato onko kansi pakosarjan ympäriltä mustunut. Myös downpipen liitos oli löystynyt huomattavasti. Kone käy aika kuumana ja elää vanhemmiten...kiristele kaikki mutterit pakosarjasta doenpipeen.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Samaa vikaa kuin ekalla ihmettelijällä ja ilmeisesti samaa kuin viimeiselläkin. En oo vielä kattonu tukea, mutta -97 lpt-automaatti vuotaa turbon ja downpipen liitoksesta. Ilmeisesti ihan kiristäminen auttaa? Ja sen tuen korjaaminen, jos rikki..
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Mulla tuntuis olevan vähän samanlaisia oireita. Eilen käsikopelolla pimeässä tarkistelin noita liitoksia. Lukuisien &%#¤%&/()& ja sormenpäihin tulleitten palohaavojen jälkeen tuumasin, että pakoputken tiiviste taitaa vuotaa. Eli siis turbon ja pakarin välinen liitos.
Kysymys kuuluukin, että pystyykö tuon tiivisteen vaihtamaan tohon väliin ilman, että purkaa koko putkiston? Ajattelin ruuvata auki (jos lähtee) ne kolme mutteria siitä laipasta, vaihtaa tiivisteen ja kasata. Onneksi tuo ilmastoinnin kompurakin on just mukavasti edessä...
Ja auto on 9000 CS -97. Manuaalilaatikko jos se nyt siihen jotain vaikuttaa.
Kysymys kuuluukin, että pystyykö tuon tiivisteen vaihtamaan tohon väliin ilman, että purkaa koko putkiston? Ajattelin ruuvata auki (jos lähtee) ne kolme mutteria siitä laipasta, vaihtaa tiivisteen ja kasata. Onneksi tuo ilmastoinnin kompurakin on just mukavasti edessä...

Ja auto on 9000 CS -97. Manuaalilaatikko jos se nyt siihen jotain vaikuttaa.

Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
tonnarin pakoputki
Siinä turbon jällkeisessä laipassa ei ole tiivistettä. Se on toteutettu kartiolla eli kiristys riittää kunhan sen tekee tasaisesti. Syy usein löystyvään pakoutken laippaan on moottorin liika eläminen se kielii moottorin tukikumien rikkoontumisesta. Toinen minkä tukikumien väsyminen aiheuttaa jos turbolta puuttuu tuki öljypohjasta niin silloin pako sarja räpsähtää halki.