9000 2.0t pakoputki vuotaa, mutta mistä?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Janne T
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:53
Paikkakunta: Oulu

9000 2.0t pakoputki vuotaa, mutta mistä?

Viesti Kirjoittaja Janne T »

9000 2.0t automaattivaihteinen vuosimallia 1997. jostain kohdin vuotaa pakoputki äänistä päätellen. ääni tulee turbo-pakosarja seutuvilta, ja kun auto ei itselle ole tuttu, niin onko tuossa jotain "tyyppivikaa" tms., josta vuoto alkaa.

putki tuskin on noin alkupäästä rikki, eli todennäköisimmin joku seuraavista vuotaa: pakosarjan tiiviste, turbo-pakosarja liitos tai turbo-downpipe liitos. onko olemassa mitään kikkaa, jolla vuotokohta ois helppo todeta?
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Mulla ainakin pakosarjan tiiviste oli kärähtänyt ja hetki meni mullakin että sen hoksasin. Kato onko kansi pakosarjan ympäriltä mustunut. Myös downpipen liitos oli löystynyt huomattavasti. Kone käy aika kuumana ja elää vanhemmiten...kiristele kaikki mutterit pakosarjasta doenpipeen.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

tarkasta

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Moottorin takana oleva tuki pakoputkelle. Murtuu useimmista, jonka jälkeen alkaa turbon ja pakoputken välinen liitos vuotamaan.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Samaa vikaa kuin ekalla ihmettelijällä ja ilmeisesti samaa kuin viimeiselläkin. En oo vielä kattonu tukea, mutta -97 lpt-automaatti vuotaa turbon ja downpipen liitoksesta. Ilmeisesti ihan kiristäminen auttaa? Ja sen tuen korjaaminen, jos rikki..
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Barney74
"Turbo"
Viestit: 259
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

Mulla tuntuis olevan vähän samanlaisia oireita. Eilen käsikopelolla pimeässä tarkistelin noita liitoksia. Lukuisien &%#¤%&/()& ja sormenpäihin tulleitten palohaavojen jälkeen tuumasin, että pakoputken tiiviste taitaa vuotaa. Eli siis turbon ja pakarin välinen liitos.
Kysymys kuuluukin, että pystyykö tuon tiivisteen vaihtamaan tohon väliin ilman, että purkaa koko putkiston? Ajattelin ruuvata auki (jos lähtee) ne kolme mutteria siitä laipasta, vaihtaa tiivisteen ja kasata. Onneksi tuo ilmastoinnin kompurakin on just mukavasti edessä... :wink:
Ja auto on 9000 CS -97. Manuaalilaatikko jos se nyt siihen jotain vaikuttaa. :roll:
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

tonnarin pakoputki

Viesti Kirjoittaja jani »

Siinä turbon jällkeisessä laipassa ei ole tiivistettä. Se on toteutettu kartiolla eli kiristys riittää kunhan sen tekee tasaisesti. Syy usein löystyvään pakoutken laippaan on moottorin liika eläminen se kielii moottorin tukikumien rikkoontumisesta. Toinen minkä tukikumien väsyminen aiheuttaa jos turbolta puuttuu tuki öljypohjasta niin silloin pako sarja räpsähtää halki.
Vastaa Viestiin