Auton akut

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2941
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Cona »

Se on muuten oikein mukava fiilis, kun olet laittanu liian korkean akun autoon. Kun lyöt konepellin kiinni ja starttaat niin savu vaan nousee.. :lol: Näin siis kävi joskus vuonna 1 peltoauton kanssa, kun Volvon akku otti Opelin konepellistä maata.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tässä Saabisteille yhdenlainen vaihtoehto:

http://exide.fi.loopiadns.com/?page_id=828

Pick-upiin ajatellin laitattaa. Webasto höyryää talvisin.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Olipa vänkä juttu 9-5:n akun kanssa tässä ihan äskettäin. Mie ihmettelin kun 9-5 alkoi startissa kuulostaa laiskalta ja esp valo vilkkui starttailun tahdissa. Ei ole aiemmin tehnyt tommosta. No, vein auton akkuliikkeeseen josta ostin tuon akun aika tarkalleen vuosi sitten. Testattiin parillakin testerillä ja mitattiin ominaispainot joka kennosta. Tulos: ei ole täydessä varauksessa. Noin 500A tuli pihalle kun yli 700A pitäs irrota. Nämä akkuliikkeen hemmot neuvoivat, että lataa joka yö viikon ajan ja tule ensiviikolla uudestaan. Mie että häh, autossahan on Defan ylläpitolaturi? Nepä sanoivat että käytä jotain perinteistä laturia, koska nuo älylaturit jne eivät lataa akkua ihan täyteen. No semmonen perinteinenkin toki löytyy. Latasin uskollisesti ma-pe joka yön tavan laturilla ja viikonloppuna oli Defan ylläpitolaturi päällä kaikki joutoajat. Samoin maanantaipäivän työpaikan pihalla.

Uudella testikerralla akusta irtosi virtaa enemmän kuin mitä akun kyljessä on ilmoitettu! Eli akku tosiaan vaan oli vajaassa latingissa vaikka lohkolämmittimen yhteydessä tuo Defan ylläpitolaturi sitä lataileekin. Ne ukot haasteli että nää nykyajan älylaturit on huonoja perinteisille lyijyakuille, kun jännite ei nouse tarpeeksi korkeaksi. Sen totesin omilla mittauksillanikin. Perinteinen laturi pukkasi yön latauksen loppuvaiheessa akkuun kirkkaasti yli 15V jännitettä, kun ylläpitolaturi katkaisi latauksen paljon ennen 15 volttia ja siirtyi ylläpitomoodiin syklissä 13,8 V saakka päällä ja antaa laskea 13,5V kunnes taas päälle.

Sellaista akkuasiaa tälläkertaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja 3J »

Jep, näinhän se menee. Vaan tökkääpä tällainen vanhan mallin laturi suljettuun (esim. mp tai mönkijä) akkuun niin se on laakista vainaa. Geeliakut kiehuu itsensä pilalle jo ekasta kerrasta. Ne ei kestä yli 15V jännitettä. Ja siksipä ne laturitkin tahtoo olla noita "älylatureita" kaikki jottei ihmiset pääse valittamaan että ostin hienon laturin ja heti hajosi akku. Eli yksi laturi käy kaikkiin. Paitsi että ei käykään kun ei lataa täyteen.

Ctekissä on muuten erillinen talvilatausmoodi, jota voi hyväksikäyttää lämpimässäkin jos haluaa jännitettä enemmän. Toki se on sitten käyttöä vastoin käyttöohjetta, että omalla vastuulla.

Nimimerkillä: yhden geeliakun keittänyt.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5493
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: SUOMI

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja VKe »

Mertmi kirjoitti:Olipa vänkä juttu 9-5:n akun kanssa...
Minkä merkkinen akku tässä oli kyseessä?

Mielenkiintoisia ovat nuoälyvekottimet... Ihan sama kai mikä vekotin on kyseessä mutta kun siihen lisätään etuliite äly niin eipä toimi 8) ...
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Kohta vuoden ollut TTiD:ssä Vartan AGM-akku. Asennettu on myös Defan älylaturi moottoritilaan.

Kun pakkaset alkoi, alkoi myös Eberin poltto: kulutti virtaa. Oli eräänä aamuna ihan tyhjä koko akku, vaikka onkin hienoa tekniikkaa. Ei muuta kuin lataukseen noin 4-6 tunniksi ja pelaa taas hyvin. Ainakin älylaturit pelaavat hyvin AGM-akkujen kanssa. Kummatkin taitaa olla sitä uutta tekniikkaa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Tuota tuota, onko moottoritilaan asennettu Defan laturi oikeasti älylaturi?
Minusta se on ns. perinteinen laturi?

Minulla ei ole kuin kehuja sanottavaksi CTEK-älylaturista. Tietty tyhjä akku ei lähde sillä latautumaan, mutta sitten aloitetaan lataus perinteisellä. Molemmat laturit pitää löytyä, jos meinaa akkuja latailla.

Jotta en eksy aiheesta, nii tonnariin tuli ostettua viikonloppuna Motonetista tuommoinen: http://motonet.fi/fi/tuote/903012/sznaj ... l175xk190-

Kantis-alessa oli, säästö se on pienikin säästö.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Kyllä se Defa on älylaturi siinä missä Ctekin.

Niiden alhainen latausjännite johtuu siitä että on ajateltu että ne voivat olla kytkettynä akkuun pikiäkin aikoja toisin sanoen ovat ns. ylläpitolatureita.

Mutta käytännössä on todettu että se jännitetaso ei ole riittävä autoissa käytettävien akkujen täyslataamiseen.

Ctekin softaa on vuosien varrella koitettu parannella mutta ei se vieläkään ole täysin toimiva ... vielä puuttuu sitä "älyä".
Saab 9-5 2.0t 1998
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Defoja on monenlaisia, tarkoitatko smartchargea vai noita kiinteästi asennettavia malleja? Minusta näyttää, että ne ovat DU periaatteella toimivia, voin tietysti olla myös väärässä. Siis jännite ylös ja virta laskee sen funktiona. Tietyn tason jälkeen joku pieni ylläpitovirta. Esitteessä se ei näytä olevan pulssimaista.

Mutta tommoset 15 V lataustasot kannattaa mielestäni unohtaa, on jo vähän liikaa. Jos akku ei pidä jännitettä, on se uusittava.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei varsinaisesti vissiin älylaturi, mutta kuitenkin siinä on eka vaihe lataus korkeampaan jännitteeseen ja siitä siirtymä ylläpitoon matalammalla jännitteellä. Mietinkin että voisin kurkata sisään mahdollisen modauksen kannalta, voisiko jännitetasoa nostaa 0,5 volttia?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

VKe kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Olipa vänkä juttu 9-5:n akun kanssa...
Minkä merkkinen akku tässä oli kyseessä?
Merkki on Fiamm. Saa nyt nähdä miten toi jekkasee jatkossa. Ohjeistin rouvaa käyttämään lohkolämmitintä tuon ylläpitolaturin vuoksi, vaikka onkin näitä nollakelejä...

ps. on muuten ravakka virrankulutus autossa vaikka pistää ovet lukkoon. Virta on 0,6A luokkaa. Miten pitkään liekään kuluttaakaan ennenkuin auto menee "nukkumaan "? Aamulla virta oli noin 15mA. Tuo asia osaltaan syö akusta kapasiteettia etenkin pätkäajossa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja 3J »

Tarkkaa aikaa en tiedä, mutta puolen tunnin päästä näyttää ainakin olevan jo unten mailla. Jos kulutus on 0,6A niin sehän syö akusta massiiviset 0,3Ah eli eipä juuri mitään.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Noista älylatureista. Ostin joskus vuonna 2009 keskitason Ctekin, se oli jotain kesäaikaa. Saman vuoden lopulla talvella tai seuraavan vuoden keskitalvella, oli kovat pakkaset. Talon Landrover Defender 2003 yritettiin startata, muta akku oli paukahtanut tyhjäksi. Arvaatte varmaan seuraavan: pistin Ctekin yöksi. Seuraavana aamuna kokeiltiin taas Tesenteriä ja paukahti tulille hienosti JA vielä lisättäköön, ettei sen jälkeen ole ollut oikeasti yhtään vikoja Tesenterin startissa, oli talvi tai kesä. Auto on vuosimallia 2003 kuten sen akkukin. Eli yli 11 vuotta on ollut käytössä.

Tämä ja se Ctekistä. => lähes aina on varalla yksi Ctek talon nurkassa, jos jokin akku menee.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1893
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

No, sunnuntainahan se on akun hyvä nyykähtää :?

Edellisenä päivänä kuitenkin pitkähköt ajelut ja aamulla asteita -4 pakkasta ja Toyota merkkinen akku jaksoi pyörittää laiskasti 2s.

Onneksi paikallinen varaosakauppias oli ystävällinen ja poikkesi liikkeeseen myymään ZAP merkkisen akun. 80ah hopeacalsiumilla alkoi nyt sitten koeajo...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13459
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja AZP »

^jotenkin tuo merkki kuulostaa siltä, kuin olisi kirjaimet väärässä järjestyksessä. Oletko varma, ettei kyseessä ole laaduton kopio? :mrgreen:
Vastaa Viestiin