NG 9-5:ttä ostamassa
Re: NG 9-5:ttä ostamassa
onko kukaan ollut havaitsevinaan edullisempi kulutuslukemia jollain kierroaslueella/vaihteilla?
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: NG 9-5:ttä ostamassa
Jaksaahan se tuo yhen turbon konekin vetää kutosella 80 vauhdissa, mutta jotenkin se vain tuntuu siltä että vitosella on parempi ajaa ja kulutuskin vaikuttaisi olevan pienempi.
Samoin olen työmatkaa ajaessani todennut että jos ajan reittiä missä rajoitus on enimmäkseen 60 niin joudun ajamaan nelosella ja jos taas ajan enimmäkseen 80 rajoituksella olevaa reittiä vitosella, niin keskikulutus on ollut pari desiä pienempi. Tosin erothan on niin pieniä että voinee selittyä muillakin tekijöillä.
Varmaan vähemmällä polttoaineella pääsee kun jyrryyttää vain aina suurimmalla mahdollisella vaihteella, mutta itseäni aina arveluttaa vaihteiston voitelu kun on suurin vaihde silmässä ja kierrokset 1200-1500 luokkaa. Ehkäpä tuokin on suunnittelussa huomioitu - tai sitten ei.
Itellä on ollu tapana ajaa eri tyyppisillä autoilla siten, että vaihteeksi on ajonopeudesta riippuen arvottu se pykälä, jolla moottori on lähinnä suurimman vääntömomenttinsa kierroslukua.
160 hp koneen suurin vääntömomentti on kierroksilla 1750 rpm ja vastaavat nopeudet eri vaihteilla:
4 = 73,9 km/h
5 = 93,3 km/h
6 = 113,1 km/h
80 vauhdissa kutosella kierroksia on noin 1250 ja vitosella noin 1500. Nykydieseleissähän vääntömomenttikäyrä nousee todella äkkijyrkästi. 1000 rpm = 160 Nm, 1250 rpm = n 240 Nm, 1750-2500 rpm = 350 Nm
Mielenkiinnon vuoksi myös TM:n aikanaan mittaamat tasaisen nopeuden kulutukset:
50 = 4,3
60 = 4,3
70 = 4,3
80 = 4,4
90 = 4,8
100 = 5,2
120 = 6,2
Samoin olen työmatkaa ajaessani todennut että jos ajan reittiä missä rajoitus on enimmäkseen 60 niin joudun ajamaan nelosella ja jos taas ajan enimmäkseen 80 rajoituksella olevaa reittiä vitosella, niin keskikulutus on ollut pari desiä pienempi. Tosin erothan on niin pieniä että voinee selittyä muillakin tekijöillä.
Varmaan vähemmällä polttoaineella pääsee kun jyrryyttää vain aina suurimmalla mahdollisella vaihteella, mutta itseäni aina arveluttaa vaihteiston voitelu kun on suurin vaihde silmässä ja kierrokset 1200-1500 luokkaa. Ehkäpä tuokin on suunnittelussa huomioitu - tai sitten ei.
Itellä on ollu tapana ajaa eri tyyppisillä autoilla siten, että vaihteeksi on ajonopeudesta riippuen arvottu se pykälä, jolla moottori on lähinnä suurimman vääntömomenttinsa kierroslukua.
160 hp koneen suurin vääntömomentti on kierroksilla 1750 rpm ja vastaavat nopeudet eri vaihteilla:
4 = 73,9 km/h
5 = 93,3 km/h
6 = 113,1 km/h
80 vauhdissa kutosella kierroksia on noin 1250 ja vitosella noin 1500. Nykydieseleissähän vääntömomenttikäyrä nousee todella äkkijyrkästi. 1000 rpm = 160 Nm, 1250 rpm = n 240 Nm, 1750-2500 rpm = 350 Nm
Mielenkiinnon vuoksi myös TM:n aikanaan mittaamat tasaisen nopeuden kulutukset:
50 = 4,3
60 = 4,3
70 = 4,3
80 = 4,4
90 = 4,8
100 = 5,2
120 = 6,2
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: NG 9-5:ttä ostamassa
Nuo penkkien saumat vain pilaa komeuden.mike kirjoitti:Se pienen pieni näyttö se minunkin silmään hiersi ja sen takia piti ryhtyä pieneen tuunaukseen - sillä siitäkin vaivasta sitten päästiin.
Tuossa olis meikäläisen makuun oleva sisusta, tosin tuon puukuvioinnin vaihtasin harjattuun metalliin koska tuo maalattu puujäljitelmä ei tosiaankaan näytä hyvältä.
https://grassrootsmotorsports.com/media ... sports.jpg
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Re: NG 9-5:ttä ostamassa
Mike, onko TTiD-versiolle vastaavaa dataa?
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: NG 9-5:ttä ostamassa
Ei valitettavasti ole, nuo on TM:n koeajosta poimittuja tietoja.peinu kirjoitti:Mike, onko TTiD-versiolle vastaavaa dataa?
Manuaalivaihteistoja näyttäisi olevan kolmella eri välityksellä, mutta näistäkin kahdessa välitys on sama vaihteilla 3-6 (yksi vaihteisto on tiheämmin välitetty). Todennäköisesti TTiD mallissa on sama vaihteisto mitä TiD:ssä. F40-6 vaihteiston vääntömomentin kestoksi ilmoitetaan 400 Nm ja juuri senhän tuo TTiD puskee kierroksilla 1750-2500. TTiD:n vääntömomentti-/tehokäyrää en Saablle löytynyt mutta Opelin käppyrät käynee hyvin vertailuun.
http://riwal888.blogspot.fi/2012_01_01_archive.html
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: NG 9-5:ttä ostamassa
Noniin, Faija kävi vähän aikaa jaakopin painia uuden Kia Sportagen ja tämän yksilön välillä ja tuli lopulta järkiin, vai pitäisikö sanoa että sekosi lopullisesti Eli eiköhän kyseinen yksilö ensiviikolla kotiudu kun auto saadaan huollettua. Loppukaneetit päätökseen oli että ei sitä Kian arvonalenemaa viitti kattella ja onhan tuossa saabissa jo penkitkin ihan omaa luokkaa. Kauan se otti että sain käännytettyä/ tartutettua Isän Oma saabismi kestänyt ensi kesänä 10 vuotta ja kaksoisvelikin käännytettiin jo noin 5 vuotta sitten ja nyt sitten Isä. Se tosin puhui jo reilu vuosi sitten että jos seuraavaksi vaikka hakis ruotsista saabin...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: NG 9-5:ttä ostamassa
:like: hienoo!!!
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: NG 9-5:ttä ostamassa
Nyt se isä kaipailee autoon kuramattosarjaa sekä konttiin mattoa, kattelin että oriolta lähtee ne hintaan 50€ ja 70€.
Mites eberin tai webaston asennus? onko suosituksia pääkaupunkiseudulta?
Mites eberin tai webaston asennus? onko suosituksia pääkaupunkiseudulta?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: NG 9-5:ttä ostamassa
http://www.autovarustelu.fi/tturku kirjoitti:Mites eberin tai webaston asennus? onko suosituksia pääkaupunkiseudulta?
Re: NG 9-5:ttä ostamassa
^Kyseinen putka lätkäisi bemarin webastoon kauko-ohjauksen paikoilleen. Asennusaika löytyi nopeasti, itse asiassa samantien ja tuo pienenä hommana hoitui kivasti odottaessa.
Multa siis plussa heille. Asiallisesti toimittu.
Multa siis plussa heille. Asiallisesti toimittu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: NG 9-5:ttä ostamassa
^ ja ^^
Täältäkin plussa Uudenmaan Autovarustelulle. Yhteen autoon Eberi ja toiseen autoon Webasto tuolla asennettu ja molemmat asennukset hienosti hoidettu.
Täältäkin plussa Uudenmaan Autovarustelulle. Yhteen autoon Eberi ja toiseen autoon Webasto tuolla asennettu ja molemmat asennukset hienosti hoidettu.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: NG 9-5:ttä ostamassa
Osaako kukaan sanoa, montako NG9-5:sen rengasta menee konttiin penkkejä kaatamatta?
Lähinnä itse mietin kesärenkaiden ostamista Ruotsista hakureissulla, mutta autossa neljä kyydissä+tavarat, niin taitaa olla turha toivo saada jos ei kolmea rengasta saa konttiin upotettua.
Lähinnä itse mietin kesärenkaiden ostamista Ruotsista hakureissulla, mutta autossa neljä kyydissä+tavarat, niin taitaa olla turha toivo saada jos ei kolmea rengasta saa konttiin upotettua.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Re: NG 9-5:ttä ostamassa
2kpl maksimissaan 3. Riippuu tietysti koosta, mutta pällekkäin eivät tahdo sopia (225x55x17 ja 235x55x18 kokemukset)
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: NG 9-5:ttä ostamassa
Ei sovi... aivan kuten 9000LPT totesi niin kaksi menee konttiin, ja kolmas jos kaataa toisen takapenkin osan vähän alas.Rommitommi kirjoitti:Osaako kukaan sanoa, montako NG9-5:sen rengasta menee konttiin penkkejä kaatamatta?
Lähinnä itse mietin kesärenkaiden ostamista Ruotsista hakureissulla, mutta autossa neljä kyydissä+tavarat, niin taitaa olla turha toivo saada jos ei kolmea rengasta saa konttiin upotettua.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Re: NG 9-5:ttä ostamassa
Entäs pelkät vanteet? Meneekö konttiin monta 17" tai 18"?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96