Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli
Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli
Nyt rupes joka kylmä käynistyksellä ottamaan vähän tärinää ja käy niin kuin diiselmäisesti. Tasapainoketju sarjan pistin tilaukseen. Minkälainen jako kopan tiiviste on kun varaosakaupan tieto kone ei tuntenut sellaista ollenkaan? Saako vesi pumpun vaihdettua samasta aukosta kun tarkistaa tasapaino ketjun?
Saab 9-5 2.3 wagon vm.02 automaatti e85 stage
5891
5891
Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli
Ensimmäisen sivun linkeissä on tietoa:
Parts:
Timing cover gasket - 24435052 - $24.65
Chain guide - 90537299 - $12.91
Chain tensioner - 90537300 - $49.16
Shipping - $25.36
Total - $112.07
Tuosta osanumeron kanssa esim. Länsiauton varaosatiskille. Hinnat on kyllä suomessa hieman eri luokkaa kyllä, mutta tuo tiiviste ei ollut kallis täälläkään muistaakseni.
Lisäksi kannattaa vaihtaa kampiakselin stefa ja moniurahihnan kiristinrulla jonka saa PCS:ltä.
Vesipumppuun pääsee samalla käsiksi, on sille myös oma huoltoluukkukin.
Parts:
Timing cover gasket - 24435052 - $24.65
Chain guide - 90537299 - $12.91
Chain tensioner - 90537300 - $49.16
Shipping - $25.36
Total - $112.07
Tuosta osanumeron kanssa esim. Länsiauton varaosatiskille. Hinnat on kyllä suomessa hieman eri luokkaa kyllä, mutta tuo tiiviste ei ollut kallis täälläkään muistaakseni.
Lisäksi kannattaa vaihtaa kampiakselin stefa ja moniurahihnan kiristinrulla jonka saa PCS:ltä.
Vesipumppuun pääsee samalla käsiksi, on sille myös oma huoltoluukkukin.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli
Tuossa ajellessa ja kyytiläisiä odotellessa, huomion kiinnitti ratin ja penkin tärinä.
Ei mikään kauhea jyristys mutta kuitenkin. Konehuone auki ja ylimääräinen nopeatahtinen naputushan sieltä kuuluu. Kone täristää enemmän kuin aikaisemmin.
Prkl olis pitäny tilata Neolta tuo tasapainosetti jo hyvissä ajoin...
Torekille huomenna soittoa joo.
Ei mikään kauhea jyristys mutta kuitenkin. Konehuone auki ja ylimääräinen nopeatahtinen naputushan sieltä kuuluu. Kone täristää enemmän kuin aikaisemmin.
Prkl olis pitäny tilata Neolta tuo tasapainosetti jo hyvissä ajoin...
Torekille huomenna soittoa joo.
9-3 SS 1.8t -08 Stage 1
Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli
Joo tossa pari päivää sitten kanssa tankkaamasta startatessa huomasin ettei kaikki ole kohdillaan. Ajoin kotiin 60 km ja sitten seuraavana päivänä pienen kylälenkin kylmällä moottorilla, jos vaikka vaikutusta mutta ei auttanut. Täältä foorumilta löytyi samoja ongelmia muiltakin. Tänään sitten vein emännän töihin ja totesin, että pakkohan se on tarkistaa.
Vikanahan oli kuin olikin jakoketjun laahaimen katkeaminen ja tp-akselin jakomuutos.
Hyvä tuurikin matkassa (lieneekö nopeasti havaittu vika) mutta laahaimen katkennut osa vielä jakokotelossa, eli ei tarvinnut öljypohjaa irroittaa. Päädyin tilaamaan laahaimen ja kiristimen (sen tapin pään "sorvautumisen" takia), sekä kampuran stefan.
Ainakaan nopeasti ei löytyny tarvikepuolelta jako-osia joten originaalit tulossa. Stefan saa 1/3 hinnalla tarvikkeena (ainakin länsi-rannikolta). Jakokopan tiivistettä en nähnyt tarpeelliseksi tilata, koska sen kumireunustiiviste näytti hyvältä puhdistettuna.
Siis kyseessä 9-3 SS 2.0t 10/2002 226tkm
Vikanahan oli kuin olikin jakoketjun laahaimen katkeaminen ja tp-akselin jakomuutos.
Hyvä tuurikin matkassa (lieneekö nopeasti havaittu vika) mutta laahaimen katkennut osa vielä jakokotelossa, eli ei tarvinnut öljypohjaa irroittaa. Päädyin tilaamaan laahaimen ja kiristimen (sen tapin pään "sorvautumisen" takia), sekä kampuran stefan.
Ainakaan nopeasti ei löytyny tarvikepuolelta jako-osia joten originaalit tulossa. Stefan saa 1/3 hinnalla tarvikkeena (ainakin länsi-rannikolta). Jakokopan tiivistettä en nähnyt tarpeelliseksi tilata, koska sen kumireunustiiviste näytti hyvältä puhdistettuna.
Siis kyseessä 9-3 SS 2.0t 10/2002 226tkm
Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli
Oma kolkki kävi tarkastelussa Metroautossa. Vikaa ei löytynyt.
Nyt jumalauta en vie autoa huoltoon kuin öljynvaihtoon tai jos jotakin oikeasti hajoaa.
Nyt jumalauta en vie autoa huoltoon kuin öljynvaihtoon tai jos jotakin oikeasti hajoaa.
9-3 SS 1.8t -08 Stage 1
Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli
Juu lisää vaan painetta pyttyyn ja paikataan kun narahtaa. Itselle tulee kone Neolta kun ilmestyy ylimääräinen huohotin koneen kylkeen. Siihen asti 270/430Nm day in day outjann3 kirjoitti:Oma kolkki kävi tarkastelussa Metroautossa. Vikaa ei löytynyt.
Nyt jumalauta en vie autoa huoltoon kuin öljynvaihtoon tai jos jotakin oikeasti hajoaa.
EX: 9³SS BioPower
-
- "Ruisku"
- Viestit: 145
- Liittynyt: Ma Loka 08, 2012 12:35
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli
Mistä tuohon hintaan on saanut osia tilattua?hasha kirjoitti:Ensimmäisen sivun linkeissä on tietoa:
Parts:
Timing cover gasket - 24435052 - $24.65
Chain guide - 90537299 - $12.91
Chain tensioner - 90537300 - $49.16
Shipping - $25.36
Total - $112.07
Tuosta osanumeron kanssa esim. Länsiauton varaosatiskille. Hinnat on kyllä suomessa hieman eri luokkaa kyllä, mutta tuo tiiviste ei ollut kallis täälläkään muistaakseni.
Lisäksi kannattaa vaihtaa kampiakselin stefa ja moniurahihnan kiristinrulla jonka saa PCS:ltä.
Vesipumppuun pääsee samalla käsiksi, on sille myös oma huoltoluukkukin.
Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli
Jenkkilässä on saanut tuohon hintaan joskus.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli
Moi.
Onko kukaan teettänyt remppää PCS:ssä? Lähinnä että mitä maksoi?
Onko kukaan teettänyt remppää PCS:ssä? Lähinnä että mitä maksoi?
#2610
9-3 SS Aero -08
9-5 SC 2.3T (Aero) -08
9-3 SS Aero -08
9-5 SC 2.3T (Aero) -08
Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli
Onkos tutun kuulosta kurnutusta?
https://drive.google.com/file/d/0B7x-3l ... sp=sharing
Tyhjäkäynnillä ja lämmin kone.
https://drive.google.com/file/d/0B7x-3l ... sp=sharing
Tyhjäkäynnillä ja lämmin kone.
EX: 9³SS BioPower
Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli
jusahh kirjoitti:Onkos tutun kuulosta kurnutusta?
https://drive.google.com/file/d/0B7x-3l ... sp=sharing
Tyhjäkäynnillä ja lämmin kone.
Onhan tuo aika tutun kuulonen, ku musat ja puhaltimet on poissa, ni äänen kyllä erottaa sisällä, ruksuttaa ku diisel . Auto ollu jo yli neljä vuotta (80-125tkm)itellä ja samaa ääntä pitäny ostopäivästä lähtien.
Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli
Onkohan kenelläkään noita nokka-akselin lukitustyökaluja? Voisin rahaa vastaan lainailla jos semmoset sattuu löytymään. Eli tuollaista 8396046, B207L/E koneille.
-Pekka
-Pekka
Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli
Tilanne kiristyy...tai löystyy Muutaman päivän on käynnistuksessä oikeen kabiiniin asti kuulunuy n. sekunnin kestävä korahdus konetilasta. Tämän jälkeen kiristin aktivoituu ja korina vaimenee pois.
Onko tuttuja oireita? Onko jakoketju pomppaamassa syliin? Ei kyllä nappaisi tehdä vanhaan moottoriin enää tämmöstä remppaa. Mieluummin uusi kone takomännillä keulille
Onko tuttuja oireita? Onko jakoketju pomppaamassa syliin? Ei kyllä nappaisi tehdä vanhaan moottoriin enää tämmöstä remppaa. Mieluummin uusi kone takomännillä keulille
EX: 9³SS BioPower
Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli
Ei se kyllä kovin vaikea homma noin osaavalle kaverille ole. Tietenkin jos vika on venyneessä ketjussa niin täytyy jakoketju purkaa edestä pois, että tp ketjun saa vaihdettua mutta sitten kaikki kerralla vaan vaihtoon!
Tuo homma vie noin 400€ rahaa vs. uusi kone 2000€
Tuo homma vie noin 400€ rahaa vs. uusi kone 2000€
Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli
TP-ketjun voi vaihtaa purkamatta muuta, jakoketju on tp-ketjun takana.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black