Auto on siis 1994 vuoden CDE 2.3 turbo automaatti ja noin 3 kuukautta sitten tyhjäkäynti alkoi temppuilemaan. Auton tyhjäkäynti oli alkuun hieman aaltoileva ja kierrokset noin 1200 rpm hujakoilla kun P vaihde on päällä. Ongelmat katosi ja vähän ajan päästä palasi paljon pahempina. Kesken ajon auto saattaa alkaa sammumaan ja kaasua painaessa auto suorastaan kuristuu. Ahto mittari kyllä toimii mutta kaikki muu menee nollaa kohti ja mikään muu ei auta kun auton pysäyttäminen ja uudelleen käynnistys. Auto käynnistyy normaalisti ja tämän jälkeen käy taas täysin normaalisti. Joillain kerroilla check engine valo syttyy ja moottorin toiminta on nykivää. Joka kerta kun laskee kaasun pois , auto nyksähtää vähän. Muuten moottorinjarrutus on normaali mutta ensimmäisenä tulee pieni nyksähdys. Usein check engine valon palaessa jos nostattaa kierroksia P-vaihteen ollessa päällä , moottori pätkii kovasti. Kierrokset nousee mutta alakierroksilla pätkii kunnolla. Tyhjäkäynti on myös 1100-1300 rpm paikkeilla ja aaltoilee 100 rpm säteellä hitaasti ja auto saattaa myös sammua kokonaan. Pientä palaneen hajua myös esiintyy joskus ja haju muistuttaa palanutta sähkölaitetta. Kone huoneeseen olen kurkkinut ja johdot ja muut sähköosat näyttää päällisin puolin kunnossa olevilta ja mikään ei suoranaisesti haise palaneelta. Auto on tuhonnut aikaisemmin kaksi ECU boxia, joista kumpikin kärähti suoraan magneettiventtiilin alueelta. Autossa oli rikkinäinen t5 mankkuvena ja nykyään paikalla t7 mankkuvena. Paikalla oli myös stage 2 ohjelma ja boxin kärähdettyä paikalle tuli väliaikainen 170 hp ohjelma joka on myös tällä hetkellä paikallaan. Boxi on pysynyt kuitenkin ehjänä ja palaneen haju ei tule siitä. Vikakoodit on luettu ja ilmoitti imusarjan paineanturia. En ole mikään velho moottoreiden kanssa , joten neuvot ja vinkit on todella tervetulleita.
Paikallaan on ollut punanen ja musta kasetti ja kumpikin on varmasti toimiva. Samaa temppuilua kummallakin. Tällä hetkellä punanen jota olen aikaisemmin jo tutkinut ja se vaikuttas olevan kunnossa ja ei krääsää mitenkään.
Just tota MAP-Anturin liitintä ja johtoja oon räplännyt ja joitakin pikku letkuja on vaiheltu ympäriinsä. Tarkotus kokeilla toinen MAP-anturi ja siinä samassa käyn vielä noita letkuja läpi.
imuilman.anturinliitin oli murtunut ja teipillä kiinni jo ostaessani sen, myös johdot oli ihan lopussa mun aikana menny poikki ja liitetty sitten kun näki niiden irtopäät.
Kassu ja map jo tuolloin kokeilin itsekin käyntihäröilyn takia.
Ce kun lopulta syttyi niin kertoi tarkemmin vian paikan.
Imusarja oli tuossa myös löystynyt ja tiukattu käskopelolla pikkuavaimella samal ku suuttimien o-renkaat vaihettu..
Pa-pumppu jotain siinä 230tkm kohdilla vaihettu, nyt varmaan lähes 500tkm takana.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01