Heikosti viedään perhettä mihinkään kun Saab 900s 2.3 1998 temppuilee.
Ensimmäisen kerran auto jätti emännän ja lapset lankomiehen pihaan, startti pyöri iloisesti mutta ei lähtenyt käymään. Hinuri vei läheiselle pajalle jossa tutkivat muutamia päiviä, ei kuulemma tule kipinää eikä bensaa. Vikakoodi lambdan lämmityksestä ja joku tuntematon jota eivät viitsineet edes ottaa ylös. Vaihtoivat puolan purkuosaan ja muutaman päivän päästä mystisesti lähti käymään. Hain auton ja seuraavana aamuna sama vika, räpeltelin siellä rele- ja sulakeboksien puolella ja kas kummaa, yhtäkkiä starttasi. Auto toimi ehkä viikon verran, kerran pyki mutta johdin sähköä suoraan bensapumpulle ja lähti käymään minkä jälkeen toimi jälleen noin viikon ihan enkelinomaisesti.
Sitten taas yksi lauantai piti viedä perhe kylille mutta vika palasi. Startti pyörii, ei käynnisty. Nyt ei auttanut pensapumpun ulkopuolinen pyörittäminenkään. Hinurilla 10 kilsaa tällä kertaa merkkikorjaamolle ja siellä ehtivät ottaa työn alle viikon kuluttua. Oli kuulemma pihassa seisoessaan mystisesti korjaantunut eikä vikakoodit sanoneet mitään, eivät osanneet sanoa missä vika kun kerran toimii. Vaihtoivat bensansuodattimen pyynnöstäni koska oltiin semmoisilla kilometrilukemilla että se olisi kohta ollut edessä muutenkin. No, autolla kotiin, vaihdan lambdan ja ajelen ehkä viikon verran kunnes vika palaa. Hinurilla samaan merkkiliikkeeseen ja ottavat työn alle muutaman päivän kuluttua. Olivat vaihtaneet sytytystulpat kun näytti se kipinä niin heikolta ja oli taas lähtenyt käyntiin. Vikakoodeja ei kuulemma näkynyt. Ajoin sillä sen perjantain kun saatiin auto kotiin, pari päivää seisoi pihassa ja maanantaiaamuna, arvaatte varmaan, ei lähde käyntiin. Tulpanjohdot, puolanjohto, virranjakaja ja pyörijä vaihtoon, ei mitään vaikutusta ainakaan positiivisempaan suuntaan. Viikon pihassa seisottaminen ei tällä kertaa auttanut.
Irrotin puolan ja mittasin vastukset, ensiökäämi oli sallituissa rajoissa, ensiö- ja toisiokäämin välinen vastus 6600 ohmia, haynesin kirjan mukaan saisi olla välillä 7200-8500. Lieneekö merkittävä heitto?
Tutkin noita sähköjä muutenkin ja huomasin että bensapumpun rele ei lyö kiinni, kuoren kun siitä irrottaa ja sopivaan kohtaan tökkää pienen puukiilan niin bensapumppu lähtee iloisesti pyörimään ja kohina kuuluu konehuoneen puolella, oletettavasti bensa liikkuu? Käynnistymiseen tällä ei ole tosin vaikutusta. Hain uuden releen muttei sekään anna sähköä pumpulle asti. ECU näyttää ohjaavan sitä relettä eli sieltäpäin taitaa olla joku pumppauskielto päällä mutta mistäköhän syystä?
Oispa rahaa niin voisi tätäkin seisotella noissa korjaamoissa mutta tässä tilanteessa on joku vankka vinkki hakusessa siitä mistä tällainen yleissivistyksen pohjalta toimiva perheenisä lähtisi vikaa etsimään. Kiitos.
900s 2.3 -98 ei lähde käyntiin, voitteko uskoa?
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ma Joulu 08, 2014 17:36
Re: 900s 2.3 -98 ei lähde käyntiin, voitteko uskoa?
Kampiakselin asentotunnistin. Se yleensä hajoaa niin että kylmänä toimii, kuumana ei. Eikä siitä vikakoodia edes välttämättä tule. Jos kampiakselin asentoanturi pätkii/ei toimi tällöin ei kipinää tule.
Mahdollisuutena on että autoon on iskenyt myös toinen vika, se bensapumppu jolloin on 2 päällekkäistä vikaa - joka vaikeuttaa vikojen diagnosointia. Paljonko autolla on ajettu? Tyypillisesti, eli tilastollisesti katsottuna bensapumpun elinikä saabissa on 250tkm.
Mahdollisuutena on että autoon on iskenyt myös toinen vika, se bensapumppu jolloin on 2 päällekkäistä vikaa - joka vaikeuttaa vikojen diagnosointia. Paljonko autolla on ajettu? Tyypillisesti, eli tilastollisesti katsottuna bensapumpun elinikä saabissa on 250tkm.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ma Joulu 08, 2014 17:36
Re: 900s 2.3 -98 ei lähde käyntiin, voitteko uskoa?
280.000 ajettu. Pitänee tuota kampiakselitunnistinta käydä kattelemaan, yksi sellainen jo kävi näpeissä mutta liitin oli vääränlainen. Ei se ECU tajunne bensapumpun mahdollisista vioista jos ei kerran anna sinne edes sähköä, ja tuntui irtosähköllä pyörivän ihan iloisesti. Mitenkäs se puola, haisteleeko ECU sen kuntoa mitenkään?
Entäs nuo muut ECUun sytytyssähkökaaviossa liittyvät anturit( ilmamassa, nokka-akselin asento, jäähdytysnesteen lämpö, nakutussensori, "octane coding plug"), voisiko niiden mahdollinen vikaantuminen estää bensan ja sytytyssähkön liikkeen ECUn toimesta?
Entäs nuo muut ECUun sytytyssähkökaaviossa liittyvät anturit( ilmamassa, nokka-akselin asento, jäähdytysnesteen lämpö, nakutussensori, "octane coding plug"), voisiko niiden mahdollinen vikaantuminen estää bensan ja sytytyssähkön liikkeen ECUn toimesta?
Re: 900s 2.3 -98 ei lähde käyntiin, voitteko uskoa?
Bensapuolen vioista jotka liittyy bensapumppuun ei saa vikakoodia. Harvinaista on että ilmamassamittari hajoaisi niin että auto ei käynnisty. Nokka-akselinasentotunnistin voi aiheuttaa päänvaivaa ECU:lle jos se ei toimi.
Ota piuha ilmamassamittarilta irti ja koita lähteekö käymään silloin kun ongelmaa esiintyy. Tälllöin se menee varakartoille, toiminta muuten voi olla vajaatoimista mutta vaparissa ei niin vaarallista kuin ahdetussa.
Jäähdytysnesteen anturi voi aiheuttaa käynnistysongelmia jos kylmäkäynnistysrikastus ei säädy oikein. Jos ulkona on vaikka -5c pakkasta ja anturi kertoo virheellisesti ulkona olevan vaikka +20. Tällöin rikastus tuskin riittää käynnistämään moottoria. Mutta tämä vika on epätodennäköinen tuossa kertomassasi vikakuvauksessa.
Ensimmäiseksi koittaisin varmasti ehjällä kampiakselinasentotunnistimella. Ja seuraavaksi tutkisin sitä polttoainepumppua. Jos alkuperäisellä pumpulla ennään noilla 280tkm niin silloin pumppu on jo jatkoajalla ja erittäin todennäköinen vikakohde.
Kun käännät virrat ON asentoon, suriseeko pumppu siellä takapenkin alla?
Ota piuha ilmamassamittarilta irti ja koita lähteekö käymään silloin kun ongelmaa esiintyy. Tälllöin se menee varakartoille, toiminta muuten voi olla vajaatoimista mutta vaparissa ei niin vaarallista kuin ahdetussa.
Jäähdytysnesteen anturi voi aiheuttaa käynnistysongelmia jos kylmäkäynnistysrikastus ei säädy oikein. Jos ulkona on vaikka -5c pakkasta ja anturi kertoo virheellisesti ulkona olevan vaikka +20. Tällöin rikastus tuskin riittää käynnistämään moottoria. Mutta tämä vika on epätodennäköinen tuossa kertomassasi vikakuvauksessa.
Ensimmäiseksi koittaisin varmasti ehjällä kampiakselinasentotunnistimella. Ja seuraavaksi tutkisin sitä polttoainepumppua. Jos alkuperäisellä pumpulla ennään noilla 280tkm niin silloin pumppu on jo jatkoajalla ja erittäin todennäköinen vikakohde.
Kun käännät virrat ON asentoon, suriseeko pumppu siellä takapenkin alla?
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: 900s 2.3 -98 ei lähde käyntiin, voitteko uskoa?
http://shop.speedparts.se/en/prod/900-9 ... 34875.html
Asentotunnistin voi olla virranjakajassa, kokeile toisella jakajalla, samat vika oireet niissäkin ?
Asentotunnistin voi olla virranjakajassa, kokeile toisella jakajalla, samat vika oireet niissäkin ?
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ma Joulu 08, 2014 17:36
Re: 900s 2.3 -98 ei lähde käyntiin, voitteko uskoa?
No nyt se käy. 
Asentotunnistimen vaihto auttoi. Minäkin luulin että se alkaa pyörittämään bensapumppua ON-asennossa mutta rele oli vielä auki kun sitä lähdin yrittämään ja näin kun se naksahti vasta START-asennossa.
Kiitos neuvoista.

Asentotunnistimen vaihto auttoi. Minäkin luulin että se alkaa pyörittämään bensapumppua ON-asennossa mutta rele oli vielä auki kun sitä lähdin yrittämään ja näin kun se naksahti vasta START-asennossa.
Kiitos neuvoista.