Kaukosäätöisen keskuslukituksen kummastelua vierasmerkkises

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Kaukosäätöisen keskuslukituksen kummastelua vierasmerkkises

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Muistan lukeneeni jonkun keskustelun tai artikkelin kaukosäätöisen keskuslukituksen ongelmista, että viereiset autot parkkipaikalla voivat jotenkin sekoittaa keskuslukituksen toimintoa. En enää muista kirveelläkään mistä oli kyse ja mistä luin.

Oma päänvaivani alkoi eilen: peugeot 206 vm 99 ja eilen kaukosäätöinen lukko-ohjaus mykistyi. Avain on yksinkertainen, yksi nappi joka sulkee ja avaa ovet. Etsin eilen keskiyöllä autoani isolta parkkipaikalta suuresta kaupungista, ja ajattelin että auto löytyy paremmin nappia painelemalla.

No kohta näkyikin räpsyvät vilkut, vaan eipä ollut oma autoni jonka vilkut räpsyi. Pysähdyin vilkuttajan eteen ihmettelemään minäkö sen aiheutin. Muita ihmisiä ei lähistöllä ja vieraan auton vilkut räpsyy. Painelen lisää avaintani ja jossain vaiheessa auto lopettaa vilkuttamisen. Epäselväksi jäi oliko avaimellani osuutta asiaan, vaiko oliko piilokameratapaus vai muuten vaan tähtien asennot suotuisat.

Lopulta kuitenkin kun löysin autoni, kaukosäätö ei toiminutkaan, ihan mykkä ja vielä tänäänkin ihan mykkä. Avaimessa kuitenkin vilkkuu valo kun sitä painelee, paristo ok? Herättääkö tämä jotain ajatuksia? Sekoitinko kaukosäätöohjelmani painelemalla avainta liian innokkaasti, tai tuliko toisesta autosta langatonta tietä haittaohjelma avaimeeni? :D
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Kaukosäätöisen keskuslukituksen kummastelua vierasmerkkises

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

lucaf kirjoitti:Sekoitinko kaukosäätöohjelmani painelemalla avainta liian innokkaasti, tai tuliko toisesta autosta langatonta tietä haittaohjelma avaimeeni? :D
Luultavasti sekoitit.
Olisit ottanut sen toisen auton.. :D
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kaukosäätöisen keskuslukituksen kummastelua vierasmerkkises

Viesti Kirjoittaja lucaf »

se toinen auto ei ollut edes samanmerkkinen, oliskohan ollut chrysler tai joku muu ei niin helposti minun mieleen painuva. Hitto kun harmittaa kun just sain vaihdettua kuskin oven lukon jossa toimiva keskuslukitus niin nyt koko järjestelmä tilttasi :mrgreen:

edit:
"Radiotoistin voi lamauttaa keskuslukituksen - ESS: Jos auton ovet eivät aukea, toimi näin": http://www.talouselama.fi/uutiset/radio ... n/a2176571

edit: aha että sulake kannattais käyttää irti, tai tuon ikäisessä kai akunkin voi/uskaltaa käyttää irti, niin voisi resetoida tsydeemit käyttökuntoon? täytyypi testata taas kun mukavalta kotikatsomolta kerkeää
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Kaukosäätöisen keskuslukituksen kummastelua vierasmerkkises

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tästä samasta viasta oli saabilla jo 80 luvulla vaikeuksia selvitä keskuslukolla varustettujen autojen kanssa asia selvisi lopulta kun täällä kiellettiin jenkeistä tuotujen langattomien puhelimien käyttö kokonaan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kaukosäätöisen keskuslukituksen kummastelua vierasmerkkises

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jess! googlettamallahan noita tapauksia löytyy, tämä auttoi: pidin 10-15sek ajan avaimen nappia pohjassa. Tosin ei alkanut heti sen jälkeen toimimaan. Huomasin vaan että avaimessa jäi valo palamaan, joten tajusin että jotain olin saanut aikaiseksi. Sitten ajoin töihin ja duunin pihassa nappi jo lukitsikin ovet.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Kaukosäätöisen keskuslukituksen kummastelua vierasmerkkises

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tieto saabin tehtaalta oli jotta muut lähettimet saattavat lukita keskuslukon toiminnan väliaikaisesti jos niitä käytetään samanaikaisesti, tämä lukittuminen ei ole permanentti lukittuminen, mutta kuten sanottu niin kahden jopa erimerkkisen auton samanaikainen lähettimen käyttö saattaa lukita avaimen toiminnan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kaukosäätöisen keskuslukituksen kummastelua vierasmerkkises

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ei hyvää päivää mihin tää maailma on menossa
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-141 ... pos=ok-nln

"Sitten paljastui, että kaikki lähimmän 50 metrin alueella olevat kuusi autoa yhtä Volkswagenia lukuun ottamatta käyttäytyivät samalla tavalla."

"Lopulta vika löytyi rikkinäisestä digitaalisen sääaseman lämpömittarista, joka oli asennettu yhden talon ulkoseinään."
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Saadisti
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 09:51
Paikkakunta: Parainen

Re: Kaukosäätöisen keskuslukituksen kummastelua vierasmerkkises

Viesti Kirjoittaja Saadisti »

Jep toi oli kyllä sellainen uutinen että en olisi uskonut jos aprillipäivänä olisi julkaistu :lol:
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
aero
-
Viestit: 9128
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kaukosäätöisen keskuslukituksen kummastelua vierasmerkkises

Viesti Kirjoittaja aero »

Olipa todella erikoista, että todennäköisesti samaa taajuusaluetta käyttävä rikkinäinen lähetin onnistuu tulvimaan ilman tukkoon. Saatan toki olla ainoa, joka olisi ensimmäisenä lähtenyt ihmettelemään muita langattomia laitteita.

Melkeen kehtaisin väittää että kaikki toimimattomat kapulat ja se rikkinäinen sääasema käyttää 433MHz taajuusaluetta:
http://en.wikipedia.org/wiki/LPD433
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4815
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaukosäätöisen keskuslukituksen kummastelua vierasmerkkises

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyllähän tuo sinällään noin voi mennä, kun sopivasti sattuu.

Se vain ihmetyttää, että miten tuossa langattoman sääaseman ulkolämpötila-anturissa on patteri/akku kestänyt sen lähettäessä jatkuvasti. Jos sillä on ollut verkkovirtalähde, niin sitten en ihmettele. Yleensä vain niiden mukana ei sellaista tule.

Periaatteessa vastaavaa tilannetta olen simuloinut joskus aikoinani kytkemällä RF-generaattorin päälle, laittamalla kantoaaltotaajuudeksi tuon 433 MHz:n (lisenssivapaa taajuus), jotain moduloivaa piensignaalia ja modulaatioksi perusmodulaatio FM. Kun laittaa modulaatioindeksin (taajuuspoikkeama) tai moduloivan signaalin taajuuden riittävän suureksi, koko ISM-kaista ( n. 433 ... 434 MHz) häiriintyy varmasti.
Generaattorin lähtö täysille (taisi olla +10 dBm, eli 10 mW) ja lähtöliitäntään vain langanpätkä antenniksi.

Sen jälkeen ei alueella toiminut yksikään auton kaukosäädin jota kokeiltiin. Eikä ihme, kun nämä kaukosäätimet käyttävät ASK-modulaatiota, jossa data pulssitetaan kantoaaltoon. Vastaanotin autossa ei erota pulssitettua kantoaaltoa, kun jostain tulee koko ajan kantoaaltoa "täysillä" samalla taajuusalueella. Tässä lehden mainitsemassa tapauksessa tuo sääasema-anturi ei häirinnyt ilmeisesti koko tuota kaistaa laaja-alaisesti, kun tuurilla kerran Volkkarin kaukosäädin toimi. Ilmeiseti käyttää hivenen eri kantoaaltotaajuutta tuolla ISM-kaistalla kuin muut automerkit.

Käytetty tekniikka on halpa ja yksinkertainen eikä tällaisia "yllättäviä" tilanteita oleteta tuolla taajuusalueeella esiintyvän. Lähtökohtaisesti lähetystehot ovat pienet ja lähettimet ovat päällä vain aika ajoin ja silloinkin lyhyen hetken. "Yhteentörmäykset" radiotiellä on tällä tavoin minimoitu.

Mutta .... kaikkea sitä sattuu ja kovasti oli asian eteen puuhasteltu. Jospa siinä oli lopulta käynyt niin, että tuosta sääaseman lähettimestä oli patteri loppunut ja siten oli huomattu samalla kaukosäätimien taas toimivan. Yhtäläisyys oli näin huomattu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin