Entinen SAABISTI ja nyt uudelleen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jcb861
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: To Joulu 04, 2014 17:49

Entinen SAABISTI ja nyt uudelleen

Viesti Kirjoittaja jcb861 »

Hei SAAB YSTÄVÄT OLEN JORMA ja uus näissä kuvioissa nyt on aikaa kun olen eläk-
keellä , mutta asiaa kulj. oven kahva ja siellä mikro kytkin " rikki " onko mitä tehtävissä ? kuin uus kahva ja saako lukkopatruunan vaihdettua ?? JCB 861 9000- 98 :wink:
GetawayCar
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 22:56
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Entinen SAABISTI ja nyt uudelleen

Viesti Kirjoittaja GetawayCar »

Tervetuloa laatukulkineiden pariin.

Ja samalla "pienten" sähkövikojen ihmeelliseen maailmaan... Nimimerkillä keskuslukko, hälytin ja abs kettuilee.. :lol:

Lukkopesän pystyy vaihtamaan. Samoin myös sen mikrokytkimen, niin halutessaan. Kahva on kiinni pelleissä 2 tai 3 pultilla, en nyt jaksa muistaa tarkemmin. Lukkoa pitää paikallaan ristipääruuvi. Mikrokytkimen kiinnitys on semmonen "reiästä läpi ja taivuta haitat niin tartun kiinni" mallia.

Kuskin oven ovipahvissa on kiinnityspultit alhaalla olevan tavaralokeron molemmissa päissä, ovivalaisimen alla on metallikiinnike ruuvilla kiinni, oven kahvan ylä ja alapäässä olevien tulppien alla on ruuvit ja oven avauskahvan peitelevyn alla on yksi peltikiinnike ruuvilla kiinni.

Oven avauskahvan peitelevyssä oleva sähköpeilien säätöpaneli lähtee pois kahden tasapäämeisselin avulla, pieni ja hieman isompi ja pidempi. Nosta pienemmällä säätöpanelin takapään kantta raolleen ja työnnä pidemmällä meisselillä kannen alle suoraan eteenpäin, niin panelin rungossa oleva haitta/kieli painuu sisään ja kytkinpaneli luiskahtaa ulos. Kärsivällisyyttä ja tekniikkaa, ei voimankäyttöä, niin homma onnistuu ilman kosmeettisia vahinkoja. Suojana voi myös käyttää maalarinteippiä, niin välttyy turhilta naarmuilta.

Nämä kun saa irti, niin sitten vain varovasti alaosasta vääntämällä, joko paljain käsin, talttameisselillä tai verhoilun irroitukseen tarkoitetulla työkalulla vääntämällä yksi kerrallaan pahvissa olevat muovinipsuttimet irti oven rungossa olevista muovisista vasakappaleistaan. Kun ovipahvi on ikkunalistan varassa, niin sitten lievää väkivaltaa käyttäen altapäin työkalulla vääntäen ovipahvi nousee ylös. Jos sitä ei ole aikaisemmin irrotettu, niin voi istua aika tiukassa. Tässäkin kärsivällisyys ja ajatus ovat tärkeämpiä kuin voimankäyttö.

Sitä kahvamekanismia kannattaa katella vähän ennenkuin sen repii irti, niin kasaaminen on sitten helpompaa.

"Etsi" toiminnolla voi sitten hakea lisätietoja täältä foorumilta ja mahdollisesti myös kuvia kyseisten osien irroittelusta.

Kasaus sitten päinvastaisessa järjestyksessä.
#3621
3 tonttua, 2 satkua ja femma
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Entinen SAABISTI ja nyt uudelleen

Viesti Kirjoittaja jus »

Peilien ohjaimen irrotuksessa kannattaa irrottaa puolenvaihtovivun nuppi ja sen alla oleva musta vaahtomuovi pois. Tämän jälkeen pääsee painamaan lukituskynnen auki ilman huolta ohjaimen etulevyn katkeamisesta.

Jotenkin tähän tyyliin:
https://www.youtube.com/watch?v=MySp-7IiEFU

Kahvan keskuslukkoa ohjaavan mikrokytkimen saa vaihdettua kun ensin irrottaa kahvarungosta lukkosylinterin. Jos vanha kahva on muuten OK, niin riittää vaihtaa siihen ehjä mikrokytkin. Jos vaihdat kahvan, joudut kuitenkin irrottamaan siitä lukkosylinterin, irrottamaan lukkosylinteristä mikrokytkimen, kiinnittämään mikrokytkimen, kiinnittämään lukkosylinterin. Mikrokytkin on aika heiveröistä tekoa, lukkosylinteriä ei saa kääntää ennen kuin on mikrokytkin on ehdottoman varmasti oikealla paikallaan ja pitäisi saada menemään paikalleen suorassa, molemmat reunat samanaikaisesti. Mikrokytkintä pitelee lukkosylinterin kyljessä pienet muoviset kynnet.

Epäskarppeja kuvia kahvasta, lukkosylinterin ja mikrokytkimen irrotus, haittojen putsaus:
Kuva Kuva Kuva

Kuskin ovenkahvan mikrokytkimen osanumero on 9566159.

GetawayCar taisi kuvailla lähinnä lukkomekanismin yhteydessä olevaa piktogrammin ovi auki -symbolia ohjaavaa Reed-kytkintä, sinisessä muovikotelossa. Sen kiinnityksessä on peltiä taivutettu.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Entinen SAABISTI ja nyt uudelleen

Viesti Kirjoittaja sarka »

Joo, kantsii ehdottomasti irrottaa se peilinsäätöhässäkkä niinkuin jus ehdotti. Jos runnot meisseleillä väkisin, niin voit olla varma ettei se pysy oikein paikoillaan enää.

Itellä oli tosin yhdessä autossa joku vatipää liimannut (ilmeisesti löystyneen) puolensäätönappulan kiinni, katkesi juuresta kun yritin sitä vetää irti. Eli varovasti silti.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Vastaa Viestiin