Nokkaketju?
Nokkaketju?
Nyt kylmien kelien alettua, eräänä aamuna lumia auton päältä harjatessa huomasin Saabin käyvän hieman "rohisten" minuutin kaksi käynistyksen jälkeen. Tämän jälkeen ääni häviää. Auto oli olllut kyllä tolpassa. Onko tämä nyt ensi oireita siitä, että kohta on edessä nokkaketjun vaihto? Pitääkö tässä ryhtyä heti toimeen vai voiko vielä ajella huoletta? Kun ketju on ihan lopussa niin pitääkö moottori silloin ylimääräistä ääntä myös lämpimänä?
Auto on Saab 9-5 2,0t 2005 automaatti. Kilometrejä takana 260 tuhatta ja öljyt on vaihdettu aina 10tkm välein. Ketjua tai kiristintä ei ole koskaan vaihdettu.
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Auto on Saab 9-5 2,0t 2005 automaatti. Kilometrejä takana 260 tuhatta ja öljyt on vaihdettu aina 10tkm välein. Ketjua tai kiristintä ei ole koskaan vaihdettu.
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Re: Nokkaketju?
On vaihtokunnossa
Re: Nokkaketju?
Ketjun kiristimen tilan tarkastamalla tähänkin arvausluonteiseen haasteeseen tulee totuus eteen.
Ajettu matka ja konetyyppi kyllä nostaa todennäköisyyden jo etukäteen melko korkealle jakopäärempan tarpeeseen. En kyllä suosittele kenellekään pelkkää ketjun vaihtoa, niin monta läheltä-piti tapausta on tullut vastaan tasapainoketjun tai -osien voimakkaan kulumisen kanssa että jos pelkkä jakoketju olisi vaihdettu niin tasapainoketju olisi syönyt öljypumpun kyljen auki melko pian rempan jälkeen.
(Toiset puhujat ottaa seuraavaksi tp-ketjun poistokortin esiin mutta siinäpä kuuntelette ääniä poiston jälkeen muuten niin hiljaisessa autossa, riippuen perheen koosta ja rengastuksesta. Kukin on vapaa valitsemaan)
Tosin moniurahihnan pyörittämät rullat ja apulaitteetkin voi olla äänen lähde, sekin selviää samalla kun kiristintä alkaa irrottelemaan kun löysää hihnan pois kampuran päästä ja käyttää hetkisen konetta.
Ajettu matka ja konetyyppi kyllä nostaa todennäköisyyden jo etukäteen melko korkealle jakopäärempan tarpeeseen. En kyllä suosittele kenellekään pelkkää ketjun vaihtoa, niin monta läheltä-piti tapausta on tullut vastaan tasapainoketjun tai -osien voimakkaan kulumisen kanssa että jos pelkkä jakoketju olisi vaihdettu niin tasapainoketju olisi syönyt öljypumpun kyljen auki melko pian rempan jälkeen.
(Toiset puhujat ottaa seuraavaksi tp-ketjun poistokortin esiin mutta siinäpä kuuntelette ääniä poiston jälkeen muuten niin hiljaisessa autossa, riippuen perheen koosta ja rengastuksesta. Kukin on vapaa valitsemaan)
Tosin moniurahihnan pyörittämät rullat ja apulaitteetkin voi olla äänen lähde, sekin selviää samalla kun kiristintä alkaa irrottelemaan kun löysää hihnan pois kampuran päästä ja käyttää hetkisen konetta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Nokkaketju?
Kysyisin vielä, että kuinkahan akuutisti Saabi pitäisi saada hoitoon? Eli jos nokkapaketti on täysin lopussa niin kilstääkö tuo motoori myös lämpöisenä?
Re: Nokkaketju?
Mun avos (T5) tasapainoketju laahas öljypumppuun, ja sen kuuli kuumallakin koneella. Ja ääni oli semmonen raskas tasanen "rahina", ei helinää eikä kitinää. Elinodotukseen en ota kantaa...
Edit: jakoketju korjattu tasapainoksi
Edit: jakoketju korjattu tasapainoksi
Viimeksi muokannut JP_Vette, Ke Marras 26, 2014 09:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Nokkaketju?
Miten tuo on mahdollista ?JP_Vette kirjoitti:Mun avos (T5) jakoketju laahas öljypumppuun,
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Nokkaketju?
Juu kyllä se mullakin on sellaista rahinaa, mutta vain sen pari minuuttia käynistyksestä. Sen jälkeen kehrää kuin kissa ilman mitään ylimääräistä...JP_Vette kirjoitti:Mun avos (T5) jakoketju laahas öljypumppuun, ja sen kuuli kuumallakin koneella. Ja ääni oli semmonen raskas tasanen "rahina", ei helinää eikä kitinää. Elinodotukseen en ota kantaa...
Re: Nokkaketju?
Meidän autossa sama oire, kylmäkäynnistyksen jälkeen minuutti-kaksi rohinaa ja tämän jälkeen ääni häviää
Re: Nokkaketju?
Sillä, että pitkän työpäivän jälkeen yksi ohrapirtelö sai ajatukset lentoon Mut joo, tasapainoketju siä tosiaa laahusti...vesa67 kirjoitti:Miten tuo on mahdollista ?JP_Vette kirjoitti:Mun avos (T5) jakoketju laahas öljypumppuun,
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Nokkaketju?
Niin olikos siihen jokin helppo kikka millä tuon ketjun/kiristimen tilan pystyy tarkastamaan ilman suurempia purkutöitä?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Nokkaketju?
Kiristimestä tulppa pois (12mm kanta), jousi ja tappi pois ja kiristin pois (27mm kanta). Varovaisesti se kiristin ulos ettei vedä sitä tappiin irrottaes. Sit vaa laskee montako naksua on jäljel.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Nokkaketju?
Se jousi ja tappi sitten varovasti. Tappi jää myös joskus sinne pohjalle tai matkanvarrelle.nugge kirjoitti:Kiristimestä tulppa pois (12mm kanta), jousi ja tappi pois ja kiristin pois (27mm kanta). Varovaisesti se kiristin ulos ettei vedä sitä tappiin irrottaes. Sit vaa laskee montako naksua on jäljel.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Nokkaketju?
Löytyisiköhän pääkaupunkisedulta näppärää klubilaista, joka pystyisi katsomaan kiristimestä mahdollisesti jäljellä olevien "napsujen" määrän?
Re: Nokkaketju?
Olikos noihin kiristimen tiivisteisiin osanumeroja tai kokoja jonka perustella ostaa?
Re: Nokkaketju?
Kiristimen o-rengas, varosanumero 8109571 ja tiiviste 7508690.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333