Automaatti nykii kylmänä
Re: Automaatti nykii kylmänä
Peruuta illalla talliin niin pääset aamulla keula eellä, loppuu nytkyttelyt ja kyselyt.
9-5 Aero - 00
Re: Automaatti nykii kylmänä
Mikäs nyt nyppii. Ihan hyviä neuvoja on tullut ja öljynvaihtoon meneekin kun löydän laittajan. Jos lukee ja ymmärtää lukemansa niin pitäisi tajuta ettei se nytkyttely mistään tehojen katoamisesta johdu. En ymmärrä tuollaista suhtautumista, jos ei ole asiaan mitään kommentoimista niin kannattaa olla hiljaa. Ja hyvää joulua sinnekin...Julle kirjoitti:Peruuta illalla talliin niin pääset aamulla keula eellä, loppuu nytkyttelyt ja kyselyt.
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Automaatti nykii kylmänä
Olen tehnyt 50000 km:n välein ns isonhuollon, jossa vaihdan vaihteistoöljyt ja sytytystulpat. Öljyt valutan propun kautta ja uutta öljyä menee n 3,5L.
Hyvin pelaa laatikko, nyt mittarissa n 350000 km.
Biopower Stage 1 Carlsson.
Hyvin pelaa laatikko, nyt mittarissa n 350000 km.
Biopower Stage 1 Carlsson.
Saapilla 1987.........
Re: Automaatti nykii kylmänä
Oma (tosin 4-lovinen) nytkytteli kylmänä niin, että veto jäi jumppaamaan kun kaasun päästi pois. Uusilla öljyillä korjaantui.
Turha tässä on spekuloida enempää ennenkuin ne öljyt on vaihdettu. Laatikon tuenta tuskin jarrua vasten peruuttaessa hirveästi vaikuttaa. Mulla alkaa olemaan se etutuki aika loppu ja ilmenee lähinnä vaihdevalitsinta liikuttaessa moottorin ilkeänä nytkähtämisenä.
Turha tässä on spekuloida enempää ennenkuin ne öljyt on vaihdettu. Laatikon tuenta tuskin jarrua vasten peruuttaessa hirveästi vaikuttaa. Mulla alkaa olemaan se etutuki aika loppu ja ilmenee lähinnä vaihdevalitsinta liikuttaessa moottorin ilkeänä nytkähtämisenä.
Käyttis: 9-3 1.9 TiD MY07
Ex: 9-3 1.9 TTiD MY09
Ex: 9-5 2.3TA MY99 Biopower
Ex: 9-3 1.9 TTiD MY09
Ex: 9-5 2.3TA MY99 Biopower
Re: Automaatti nykii kylmänä
4-lovinenhan tuokin luultavasti on, P,R,N,D,3,2,1 lukee vaihdekepin vieressä. Ja turha tosiaan spekuloida enempää, katsellaan öljynvaihdon jälkeen uudestaan. Mukavaa aattoa kaikille !pyrtsy kirjoitti:Oma (tosin 4-lovinen) nytkytteli kylmänä niin, että veto jäi jumppaamaan kun kaasun päästi pois. Uusilla öljyillä korjaantui.
Turha tässä on spekuloida enempää ennenkuin ne öljyt on vaihdettu. Laatikon tuenta tuskin jarrua vasten peruuttaessa hirveästi vaikuttaa. Mulla alkaa olemaan se etutuki aika loppu ja ilmenee lähinnä vaihdevalitsinta liikuttaessa moottorin ilkeänä nytkähtämisenä.
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Automaatti nykii kylmänä
Ehdottaisin silti laatikon ja moottorin tukipisteiden tarkistusta koska jos liian löysät niin usein tämä tällainen kuten sinunkin vaikeutesi on tulos näistä puslien pehmeydestä.jupasaab kirjoitti: Otetaas alusta. Se tekee siis sitä nytkytystä ainoastaan aamulla tallista ulos peruuttaessa, ja öljyä on siitä vaihdosta jo kysyinkin...
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- "Aero"
- Viestit: 340
- Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
- Paikkakunta: Pori
Re: Automaatti nykii kylmänä
Ikh:lta 12mm banjoliitin ja metritavarana siihen sopivan tiukasti menevää läpinäkyvää letkua oman mielen mukaan (väh. 1,5m) kustantaa alle 5€ . Ei tartte kaveria jos hommaa tarpeeksi pitkän letkun ja on astia josta näkee paljonko sinne menee öljyä.
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
Re: Automaatti nykii kylmänä
Kyllä, tätä juuri mietin että onhan siihen oltava sopiva liitin letkunipalla.Repolainen kirjoitti:Ikh:lta 12mm banjoliitin ja metritavarana siihen sopivan tiukasti menevää läpinäkyvää letkua oman mielen mukaan (väh. 1,5m) kustantaa alle 5€ . Ei tartte kaveria jos hommaa tarpeeksi pitkän letkun ja on astia josta näkee paljonko sinne menee öljyä.
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Automaatti nykii kylmänä
pisteet jupasaabille ja repolaiselle. meinasin itekkin alkaa ehdottamaan tota banjo-/ letkutusta ( jos moinen ohjeista poikeava lisätyhjennys nyt sitten aiheellista/ riskitöntä on/ ken moista alkaa harrastamaan ???).
Mutta, jos automaattiöljyn seassa on hieman vettä/ vesiglykolia, niin paha sanoa kunka oireilee.
Veden olemassaolon voi helposti testata lämmittämällä vaikkapa sytkärillä lusikassa tms hitusen öljyä. jos kuplii, ennen kuin öljy kiehuu, niin vakavaa syytä huoleen on.
Ainakin noissa jutskissa, missä öljynvaihto auttaa on syytä epäillä laajemmin mistä moinen johtuu.
Mutta, jos automaattiöljyn seassa on hieman vettä/ vesiglykolia, niin paha sanoa kunka oireilee.
Veden olemassaolon voi helposti testata lämmittämällä vaikkapa sytkärillä lusikassa tms hitusen öljyä. jos kuplii, ennen kuin öljy kiehuu, niin vakavaa syytä huoleen on.
Ainakin noissa jutskissa, missä öljynvaihto auttaa on syytä epäillä laajemmin mistä moinen johtuu.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Automaatti nykii kylmänä
Olin myös ehdottamassa, että voi sitä nyt ehkä sen verran pröystäillä että sijoittaa viisi euroa työkaluihin. Banjon oikea koko on kuitenkin 14 eikä 12 mm. Itse otin Tarvikemotista seuraavat tavarat:
56220 Banjo-pultti 14 x1,5
58003 Banjoliitin 14 reikä x 8 letku
Pari sopivaa kuparitiivistettä.
Lopputulos:
Pidemmän letkun tosiaan voi laittaa, kuten Repolainen sanoi, niin saa kannun näkyviin.
56220 Banjo-pultti 14 x1,5
58003 Banjoliitin 14 reikä x 8 letku
Pari sopivaa kuparitiivistettä.
Lopputulos:
Pidemmän letkun tosiaan voi laittaa, kuten Repolainen sanoi, niin saa kannun näkyviin.
Viimeksi muokannut pjv, To Maalis 16, 2017 10:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
-
- "Turbo"
- Viestit: 228
- Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 23:36
- Paikkakunta: ELIMÄKI KOUVOLA
- Viesti:
Re: Automaatti nykii kylmänä
Asiaapjv kirjoitti:Olin myös ehdottamassa, että voi sitä nyt ehkä sen verran pröystäillä että sijoittaa viisi euroa työkaluihin. Banjon oikea koko on kuitenkin 14 eikä 12 mm. Itse otin Tarvikemotista seuraavat tavarat:
56220 Banjo-pultti 14 x1,5
58003 Banjoliitin 14 reikä x 8 letku
Pari sopivaa kuparitiivistettä.
Lopputulos:
Pidemmän letkun tosiaan voi laittaa, kuten Repolainen sanoi, niin saa kannun näkyviin.
Arska Saab Klubijäsen no:5106
-
- "Aero"
- Viestit: 340
- Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
- Paikkakunta: Pori
Re: Automaatti nykii kylmänä
pjv kirjoitti:Olin myös ehdottamassa, että voi sitä nyt ehkä sen verran pröystäillä että sijoittaa viisi euroa työkaluihin. Banjon oikea koko on kuitenkin 14 eikä 12 mm. Itse otin Tarvikemotista seuraavat tavarat:
56220 Banjo-pultti 14 x1,5
58003 Banjoliitin 14 reikä x 8 letku
Pari sopivaa kuparitiivistettä
Joo se voi hyvinkin olla että hommasin itelle vääränkokoisen, kun luin toisesta ketjusta tästä öljynvaihdosta. ymmärsin sieltä että pitäis olla tota 12mm kokoa mutta En ole kerennyt vielä itse auton alle toteamaan :p
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Automaatti nykii kylmänä
Terve,jupasaab kirjoitti:Kun käynnistää aamulla tallista ja peruuttaa ulos tyhjäkäynnillä jalka jarrulla niin laatikko nykii. Auttaisiko öljyn vaihto. Kun lähtee eteenpäin niin ei nyi enää eikä kuumana nyi peruuttaessakaan.
voisikohan kyse olla "kylmäkäynnistyshumpasta". Sellainen voi alkaa, kun vaihteenvalitsimen siirtää kylmäkäynnistyksen jälkeen R:lle. Jos malttaa odottaa parikymmentä sekkaa ennen vaihteensiirtoa niin, että kierrokset ehtivät tasaantua, niin moottori käy ja kukkuu normaalisti. Ks.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 86#p987686
Viimeksi muokannut pilkkitikka, Pe Joulu 26, 2014 10:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Automaatti nykii kylmänä
Kiitos pjv luulen että osat löytyy paikallisista hydrauliikka liikkeistä, eli arkena kyselemään
Ja oliko se öljy tuohon -01 Aeroon ATF Dexron III. Mätänetissä on Dexron öljyä joista Mobilin Dexron IIIG ja toinen pelkkä III. Käykö molemmat? Ja lootahan on ilmeisesti 4-vaihteinen kun kepin juuressa on P,R,N,D,3,2,1
Ja oliko se öljy tuohon -01 Aeroon ATF Dexron III. Mätänetissä on Dexron öljyä joista Mobilin Dexron IIIG ja toinen pelkkä III. Käykö molemmat? Ja lootahan on ilmeisesti 4-vaihteinen kun kepin juuressa on P,R,N,D,3,2,1
Sitä oikeaa etsiessä...
-
- "Aero"
- Viestit: 340
- Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
- Paikkakunta: Pori
Re: Automaatti nykii kylmänä
Tää oli se toinen keskustelu jossa aiheesta juttua:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=115664
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=115664
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286