Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot
Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot
Mike Huntin tavoin minunkin rekisteriote sanoo noin ja haluan kovasti uskoo että jos aero niin se lukee kyllä rekisteriotteessa ja esim. sivuverhoksen alla ovessahan on tuo mallimerkintä teipissä.
Tämä on tietenkin ollut ainakin tähänpäivään asti minun uskomukseni?
Tämä on tietenkin ollut ainakin tähänpäivään asti minun uskomukseni?
Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot
Kuten huomaamme, niin kyllä eri vuosimallien merkinnät ovat erinäköiset. Samoin eri maissa/maista yksilöiden varustus on ollut hyvin erilaiset.
Kuten tuolla aiemmin Core2 kirjoitti, että joka paikassa autoa tilattaessa voi autoon valita sellaiset vermeet, mitä halusi. Varmasti tarjontaa oli vielä enemmän viimeisten mallivuoden aikana.
Tuon omani kunnostuksen yhteydessä halusin auton sellaiseksi, millainen se oli aikanaan ollut kaupassa. Siis tuollainen, mikä kuvissa on näkyvillä.
Kuten tuolla aiemmin Core2 kirjoitti, että joka paikassa autoa tilattaessa voi autoon valita sellaiset vermeet, mitä halusi. Varmasti tarjontaa oli vielä enemmän viimeisten mallivuoden aikana.
Tuon omani kunnostuksen yhteydessä halusin auton sellaiseksi, millainen se oli aikanaan ollut kaupassa. Siis tuollainen, mikä kuvissa on näkyvillä.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot
Taitaa rekisteriotteen teksti olla lähes mitä sattuu! Kun joskus vuosia taaksepäin tapasin erään jolla oli tän meikäläisen auton "sisko", kun oli lähes peräkkäiset alustanumerotkin. Rekisteriotteessa teksti oli kuitenkin eri. En enää muista miten. Molemmat oli identtisillä varusteilla olevia turboS malleja jotka Aerona oli uutena myyty. Muistaakseni rek otteessa ei lukenut sanaa aero vaan jotain t16S tsi sinnepäin.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot
Tämä on kyllä jännä tieteen laji kun mulla ollut aina ajatus että loppupään S- mallit ovat olleet euroopan vientiin tehtyjä "aeroja."
Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot
Jälkikäteen tuoduissa autoissa lukee rekisteriotteessa vähän turhankin helposti sitä, mitä katsastusmies on sinne keksinyt kirjoittaa, eikä se ole automaattisesti oikein. Pahimmassa tapauksessa LTJ-tyyppikoodikin voi ainakin teoriassa olla perus-T16 -version koodi (en tiedä, onko näin käynyt).mooritz kirjoitti:Mike Huntin tavoin minunkin rekisteriote sanoo noin ja haluan kovasti uskoo että jos aero niin se lukee kyllä rekisteriotteessa ja esim. sivuverhoksen alla ovessahan on tuo mallimerkintä teipissä.
Oven mallimerkintäteippi on erittäin todennäköisesti oikeassa, mikäli auto on oviltaan ja tuolta teipiltään alkuperäinen. Nykyään ei välttämättä ovet ja kori ole edes samassa maassa ensirekisteröityjä, kun ovet ovat voineet vaihtua parempikuntoisiin vuosien saatossa. En muista, kuuluuko tuon teipin olla ovessa vai oviverhoilussa, mutta muistaakseni kumpikaan ei ole OG900:ssa Aero-spesifinen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot
Jos hiukan yrittäis saada täältä swedusta käsitystä miten saab merkitsee 9-5 ja 9-3 autonsa, jos otetaan esimerkkinä Aero niin auton etukynnyksen pellissä on merkintä AERO, Griffin ja niin edelleen Vectorissa on tämä Vector teksti, mutta ei muissa yleensä sitä ole joten huomioi, että nämä merkinnät ovat optioita siis tilattavia ja ruksattuja vermeitä uutta autoa tilattaessa.
Oli eräs aika kun 9-3:issa etupenkkien selkänojat merkittiin auton mallimerkillä.
Viimeisemmät MY:t voi tilata myös ilman mitään merkintää ei ulkopuolella eikä sisäpuolella, en aivan tarkkaa säästöä osaa kertoa minkä tämä silloinen uudistus aiheutti, mutta se oli eräskin miljoona Ruotsin kruunua.
Tämä merkinnän poistumisen sen aiheutti Bemari.
Oli eräs aika kun 9-3:issa etupenkkien selkänojat merkittiin auton mallimerkillä.
Viimeisemmät MY:t voi tilata myös ilman mitään merkintää ei ulkopuolella eikä sisäpuolella, en aivan tarkkaa säästöä osaa kertoa minkä tämä silloinen uudistus aiheutti, mutta se oli eräskin miljoona Ruotsin kruunua.
Tämä merkinnän poistumisen sen aiheutti Bemari.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot
Tuo koskee tuoreempia malleja, nyt on kyse og900:sta.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot
Kyllä tuo merkittömyys alkoi tulla esille jo -90 luvun alussa. Muistan kun jostain käsittämättömästä syystä vaihtelin näitä 900 Saabeja melkein vuosittain, niin 900:sen esitteisiin tulivat esille nuo minimaaliset kuvat ja erityisesti esillä olivat nämä TurboS mallit ilman mitään merkkejä? Muistan myös, kun tilasin uusia autoja, niin tilatessa merkattiin, miten tuo auto oli merkitty. Kun aiemmin -80 luvulla Aeroissa Turbo-merkkejä oli ympäri autoa, niin esim. tässä nyt minulla olevan -93 esitteessä ei esitteen autossa ole mitään merkkejä! Ne ruksattiin tilattessa jos halusi merkein tai ilman!
Kyllä tuo kulloinenkin "muoti" meni läpi kaikilla automerkeillä. Esimerkkinä vaikkapa isän taksi-Mersu, siihenkin tilattaessa valittiin auto ilman mallimerkintää, että mopo-Mersu ei tullut esille?
Tämä nyt alkaa jo paeta aiheen otsikosta!
Kyllä tuo kulloinenkin "muoti" meni läpi kaikilla automerkeillä. Esimerkkinä vaikkapa isän taksi-Mersu, siihenkin tilattaessa valittiin auto ilman mallimerkintää, että mopo-Mersu ei tullut esille?
Tämä nyt alkaa jo paeta aiheen otsikosta!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Turbo"
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
- Paikkakunta: Ii
Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot
^Joo niin alkaa karkaamaan, mutta ei se mitään Mielenkiintoisia tietoja nämäkin. Enpä tuota merkittymyyshommaakaan tiennyt satkuista!
Saabiton mies since 7/2022
Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot
Ensimmäisten Saab Turbo16Aero / 900 T16S vertailua voi tehdä kukin tahollaan
http://users.jyu.fi/~esjuny/files/900T16S-85_screen.pdf
http://users.jyu.fi/~esjuny/files/aero85swe_screen.pdf
...ja pistäkää vinkkiä, jos löydätte tuoreempien vuosikertojen esitteitä.
http://users.jyu.fi/~esjuny/files/900T16S-85_screen.pdf
http://users.jyu.fi/~esjuny/files/aero85swe_screen.pdf
...ja pistäkää vinkkiä, jos löydätte tuoreempien vuosikertojen esitteitä.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot
Kaapista kaivoin esiin vanhat esitteet...
1987-88 varusteltaan identtiset ellei ota huomioon käsijarrun vaikutus pyöriin ja muita "teknisiä" eroja.
Vakio varusteiden lisäksi tehtaalta sai tilattua
-Ilmastoinin
-metallivärin
-nahat
-katalysaattorin
+ marmoritiskiltä erillaisia ratteja, lisämittareita, wahletale, puuvaihdekepin nuppi ja puu somisteita sekä vanteita...
1987-88 varusteltaan identtiset ellei ota huomioon käsijarrun vaikutus pyöriin ja muita "teknisiä" eroja.
Vakio varusteiden lisäksi tehtaalta sai tilattua
-Ilmastoinin
-metallivärin
-nahat
-katalysaattorin
+ marmoritiskiltä erillaisia ratteja, lisämittareita, wahletale, puuvaihdekepin nuppi ja puu somisteita sekä vanteita...
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot
Saab Centralin UK -esite oli paljon puhuva eli silloin siellä 3d Aero -malleja tarjolla
- 900 Turbo 16S Aero / täyspaine intercooler 129kW tai 118kW
- 900S Aero / matalapaine 107kW
Oleellinen eroavaisuus löytyy lähinnä tehopuolelta sekä 900 Tbo 16S Aeron alustasarjasta ks. myös Aerojen esittelytekstit eli sisältä ja ulkoa lähes "samaa kamaa" / sähköheebelit samat ja samoja nahkisyksityiskohtia, mutta esim. Tbo 16S Aerossa nahkispenkit vakiona, S Aerossa optiona.
Vastaavat avot
- 900 Turbo 16S Aero Convertible
- 900S Convertible
- 900 Turbo 16S Aero / täyspaine intercooler 129kW tai 118kW
- 900S Aero / matalapaine 107kW
Oleellinen eroavaisuus löytyy lähinnä tehopuolelta sekä 900 Tbo 16S Aeron alustasarjasta ks. myös Aerojen esittelytekstit eli sisältä ja ulkoa lähes "samaa kamaa" / sähköheebelit samat ja samoja nahkisyksityiskohtia, mutta esim. Tbo 16S Aerossa nahkispenkit vakiona, S Aerossa optiona.
Vastaavat avot
- 900 Turbo 16S Aero Convertible
- 900S Convertible
Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot
Nämä oli niin markkinakohtaisia. UK markkinoilla Saab tarjosi muutenkin sellaista mitä ei meillä nähty.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot
...juurikin näin, mutta esite antaa hyvää osviittaa mitä oli tarjolla ja millä nimillä. Markkinakohtaisista variaatioista on joka katalogissa erityismaininta ja esim. minun aeron "aitous" selviäisi, jos selviäisi 1. omistajan juttuttamisella tai Uudenkaupungin tehtaalta; rek.otteessa ei lue aeroa, mutta valmistusnumeron perusteella 16v välijäähy ja 84 valmistunut 3d, mutta rekisteröity 85, jolloin tuli muistaakseni perus 16v turbot...eli olisiko joku tilannut kattoluukullisen perus 16v (jolloin sitä ei ollut edes saatavilla) 3d harmaan turbon kaikilla aeron varusteilla v. 84 vai onko joku tehnyt jossain välissä hyvän replikan vai onko kyseessä vain tyyppiesimerkki pienen autotehtaan ja mitättömän markkina-alueen ja viranomaisten (rek.ote merkinnät) ominaispiirteistä luoda uniikkeja autoja?
Kaiken kaikkiaan ketjussa on aika hyvä pohja selvittää alkuperäistä kysymystä.
Kaiken kaikkiaan ketjussa on aika hyvä pohja selvittää alkuperäistä kysymystä.