Latausjännite
Re: Latausjännite
Pitäis itekkin aktivoitua ja tehdä tuo prosessi pikaisesti. Kävin tänään kurkkimassa pellin alle, mutta ei viitsiny kauaa pakkasessa värjötellä. Molemmista akunkengistä lähtee aseampi johto jotka päätyvät johtosarjan sisälle, mikä noista on se joka tulee laturilta?
Viititkö AZP ottaa kuvan omasta toteutuksesta?
Viititkö AZP ottaa kuvan omasta toteutuksesta?
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: Latausjännite
Laturin ja startin välillä on 16mm2 johdonpätkä, joka jatkuu startilta 25mm2 kaapelilla akulle.
Maajohdoista toinen menee startin pulttiin ja toinen akun alle runkoon.
Tämä kaikki siis dieselmalleissa..
Maajohdoista toinen menee startin pulttiin ja toinen akun alle runkoon.
Tämä kaikki siis dieselmalleissa..
93SC TTiD
Re: Latausjännite
Hain Motonetistä siis tällaiset: http://www.motonet.fi/fi/tuote/481833/A ... D---putkik
Erilaisia tarvikekenkiä erilaisilla liitostavoilla siellä on hylly täynnä. Aikaisemmin olen käyttänyt mm. Oldsissa tämänlaisia: http://www.motonet.fi/fi/tuote/481837/A ... ruuvikiinn
Noissa on vain huonona ominaisuutena se, että jos kaapeli on hienosäikeinen, niin nuo ruuvit eí oikein kunnolla tartu kaapeliin ja liitos jää vähän huonoksi. Valitsin siis nuo puristusliitoksella olevat Saabiin.
Alkuperäisestä pluskengästä lähtee kaksi ohuempaa kaapelia ruuvikiinnikkeillä ja yksi paksumpi on puristus/juotos/jokumuu-tyyppisellä kiinteällä kiinnityksellä. Toinen ohut kaapeli menee akun viereiseen sulakekoteloon, toinen häviää paksun kaapelin kanssa johtosarjan sisään. Kun otin kaapelit irti kengästä, mittasin huvikseni kumpi näistä on kontaktissa laturin pluslähdön kanssa, ja se on se paksumpi, joka siis menee startille ja saa sitä kautta latauksen
Tässä pluskengän toteutus:
Ruuvikiinnikkeiset ovat siis edelleen ruuveilla kiinni, ja se paksuin kaapeli menee kengän puristusliitokseen. Heivasin kengästä ne tuumakokoiset pultit ja mutterit, liimasin M6-pultin sikaflexillä alakautta kenkään, ja laitoin mutterit yläpuolelta. Tuossa alemmassa ohuessa johtimessa on liittimessä kiinni oleva M6-mutteri, joten tätäkin varten pulttien kääntäminen oli hyvä idea. Plusjohtojen kanssa ei ollut ongelmia kaapelien pituuksien kanssa. Kuvassa sitä ei näy, mutta akussa on pluskengän suoja, joka on tarpeen varsinkin nyt kun siitä töröttää kaksi pulttia ylöspäin.
Alkuperäisestä miinuskengästä lähtee johtosarjaan (startille) häviävä paksu kaapeli ja ohuempi kaapeli, joka menee akun alle maapisteeseen (johon tulee jostain myös toinen kaapeli). Molemmat olivat omassa autossani liian lyhyitä jotta ne olisi saanut suoraan tuohon kenkään kiinni. Kaivoin paksumpaa kaapelia ulos vajaat 10 cm johtosarjasta. Ohuemman kaapelin uusin kokonaan Motonetistä ostamallani 16 neliömillin kaapelilla ja siihen sopivalla juotettavalla kaapelikengällä, jolla kaapeli liitetään siis auton koriin maapisteeseen. Kaapelikengän puristin kiinni, juotin tinalla, ja päälle kutistesukkaa.
Tässä miinuskengän toteutus:
Tämän toteutin siis niin, että kuorin kaapeleistä pari senttiä paljaaksi, kiertelin johtimet toistensa ympärille, kaapelien päälle 5-6 cm pätkä vahvaa kutistesukkaa, jolla ne pysyvät toisissaan kiinni, ja johtimet puristusliitoksella akunkenkään.
Tuli vielä mieleen parit ihmeelliset sähköoireet, joita autossa olen huomannut, jotka todennäköisesti liittyivät näihin akunkenkiin. Muutaman kerran startin jälkeen radio oli säätynyt pienimmälle mahdolliselle taajuudelle (onkohan se nyt 87,5 tai jotain), eli mankka kadotti startissa kanavan. Ja pari kertaa Eberi ja sen merkkivalo ei käynnistynyt startin jälkeen laisinkaan tai vasta muutaman kilometrin ajon jälkeen, vaikka keli oli tukevasti pakkasella ja tankissa oli reilusti löpöä.
Erilaisia tarvikekenkiä erilaisilla liitostavoilla siellä on hylly täynnä. Aikaisemmin olen käyttänyt mm. Oldsissa tämänlaisia: http://www.motonet.fi/fi/tuote/481837/A ... ruuvikiinn
Noissa on vain huonona ominaisuutena se, että jos kaapeli on hienosäikeinen, niin nuo ruuvit eí oikein kunnolla tartu kaapeliin ja liitos jää vähän huonoksi. Valitsin siis nuo puristusliitoksella olevat Saabiin.
Alkuperäisestä pluskengästä lähtee kaksi ohuempaa kaapelia ruuvikiinnikkeillä ja yksi paksumpi on puristus/juotos/jokumuu-tyyppisellä kiinteällä kiinnityksellä. Toinen ohut kaapeli menee akun viereiseen sulakekoteloon, toinen häviää paksun kaapelin kanssa johtosarjan sisään. Kun otin kaapelit irti kengästä, mittasin huvikseni kumpi näistä on kontaktissa laturin pluslähdön kanssa, ja se on se paksumpi, joka siis menee startille ja saa sitä kautta latauksen
Tässä pluskengän toteutus:
Ruuvikiinnikkeiset ovat siis edelleen ruuveilla kiinni, ja se paksuin kaapeli menee kengän puristusliitokseen. Heivasin kengästä ne tuumakokoiset pultit ja mutterit, liimasin M6-pultin sikaflexillä alakautta kenkään, ja laitoin mutterit yläpuolelta. Tuossa alemmassa ohuessa johtimessa on liittimessä kiinni oleva M6-mutteri, joten tätäkin varten pulttien kääntäminen oli hyvä idea. Plusjohtojen kanssa ei ollut ongelmia kaapelien pituuksien kanssa. Kuvassa sitä ei näy, mutta akussa on pluskengän suoja, joka on tarpeen varsinkin nyt kun siitä töröttää kaksi pulttia ylöspäin.
Alkuperäisestä miinuskengästä lähtee johtosarjaan (startille) häviävä paksu kaapeli ja ohuempi kaapeli, joka menee akun alle maapisteeseen (johon tulee jostain myös toinen kaapeli). Molemmat olivat omassa autossani liian lyhyitä jotta ne olisi saanut suoraan tuohon kenkään kiinni. Kaivoin paksumpaa kaapelia ulos vajaat 10 cm johtosarjasta. Ohuemman kaapelin uusin kokonaan Motonetistä ostamallani 16 neliömillin kaapelilla ja siihen sopivalla juotettavalla kaapelikengällä, jolla kaapeli liitetään siis auton koriin maapisteeseen. Kaapelikengän puristin kiinni, juotin tinalla, ja päälle kutistesukkaa.
Tässä miinuskengän toteutus:
Tämän toteutin siis niin, että kuorin kaapeleistä pari senttiä paljaaksi, kiertelin johtimet toistensa ympärille, kaapelien päälle 5-6 cm pätkä vahvaa kutistesukkaa, jolla ne pysyvät toisissaan kiinni, ja johtimet puristusliitoksella akunkenkään.
Tuli vielä mieleen parit ihmeelliset sähköoireet, joita autossa olen huomannut, jotka todennäköisesti liittyivät näihin akunkenkiin. Muutaman kerran startin jälkeen radio oli säätynyt pienimmälle mahdolliselle taajuudelle (onkohan se nyt 87,5 tai jotain), eli mankka kadotti startissa kanavan. Ja pari kertaa Eberi ja sen merkkivalo ei käynnistynyt startin jälkeen laisinkaan tai vasta muutaman kilometrin ajon jälkeen, vaikka keli oli tukevasti pakkasella ja tankissa oli reilusti löpöä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Aero"
- Viestit: 457
- Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
- Paikkakunta: Halikko
Re: Latausjännite
Itsekin ihmettelin vaisua starttauskykyä vaikka akku on alle vuoden vanha. Nyt kiertää liukkaasti
T5 ja T7 ohjelmointivehkeet sekä Tech 2 Turun Uittamolla, #1629
Re: Latausjännite
Latausjännite scangauge2:lla katsottuna vaihtelee 14.2 - 14.7 välillä. Tonnarissa ei noussu koskaan yli 14,5 V. Aika korkea jännite siis.
Akku alkaa olla finaalissa, taitaa olla alkuperäinen. Laiskasti pyörittää -18 asteessa..
Kyseessä siis bensa/etanoliauto. Koskeeko tuo kaapeliongelma vain dieseleitä?
Uuden akun ajattelin vaihtaa, riittäisköhän tuommonen 60 Ah/680 A boschin AGM akku vai pitääkö ottaa 70 Ah? Tilaahan tuolla akkukotelossa taitaa olla isommallekkin akulle.
Akku alkaa olla finaalissa, taitaa olla alkuperäinen. Laiskasti pyörittää -18 asteessa..
Kyseessä siis bensa/etanoliauto. Koskeeko tuo kaapeliongelma vain dieseleitä?
Uuden akun ajattelin vaihtaa, riittäisköhän tuommonen 60 Ah/680 A boschin AGM akku vai pitääkö ottaa 70 Ah? Tilaahan tuolla akkukotelossa taitaa olla isommallekkin akulle.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Latausjännite
Orkkis näyttäisi olevan 60 Ah, mitat 242, 175 ja 190 korkee. Muistaakseni 570 A starttivirranantokyky.
Yritin mittailla ja näyttäisi, että 278 pitkä akku mahtuu koteloon.
Voi olla että tulee ostetua tuo 60 Ah AGM. Onkohan Boschin ja Snadzjerin välillä oikeesti muuta eroa kuin hinta, siis laadussa lähinnä noiden AGM:n osalta?
Yritin mittailla ja näyttäisi, että 278 pitkä akku mahtuu koteloon.
Voi olla että tulee ostetua tuo 60 Ah AGM. Onkohan Boschin ja Snadzjerin välillä oikeesti muuta eroa kuin hinta, siis laadussa lähinnä noiden AGM:n osalta?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Latausjännite
Nyt on ollut -08 1.8t Sport-Sedanissa Vartan Silver Dynamic E44 77Ah 780A paikallaan 2v ja täytyy koputtaa puuta, että on kestänyt. 131,5€ oli silloin hinta.
Re: Latausjännite
Isommasta kapasiteetista ja kylmäkäynnistysvirrasta ei ole lisähinnan ja painon lisäksi mitään haittaa, sen sijaan hyötyä siitä voi joskus olla.teesalama kirjoitti:riittäisköhän tuommonen 60 Ah/680 A boschin AGM akku vai pitääkö ottaa 70 Ah?
Suomi-dieseleissä (med Eber) on 315 mm pitkä akku, en tiedä onko akkuteline bensamalleissa sitten erilainen. Jos on samanlainen, niin ainakin tuon kokoinen sinne pitäisi sitten mennä. Akun kantta ei Suomi-dieseleissä ole, ohjekirjan mukaan johtuen akun normaalia suuremmasta koosta.
Motonetin akkulistaus muuten tarjoaa tuota 315 mm pitkää isoa akkua vain dieselcabbeen, ja kovakattoisiin 278 mm pitkää akkua. Tämä taitaa olla ei-Suomi-dieselin (utan Eber) akkukoko, eli ovat Moponetissä kopioineet akkutiedot yleisistä Saabin tiedoista ilman paikallistuntemusta
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Latausjännite
Bensapeleissä on yleensä orkkis ollut 70ah mutta jossain myös 60ah. Käytännössä niihin on aina laitettu 70ah jos on ollut tarvetta vaihtaa, nimittäin Saabin exidet olleet pitkään jo saman hintaisia joita aika monet merkkiliikkeet käyttäneet. Ei tainnut mahtua tuo 85ah dieselin akku pituudestaan, akkuteline erilainen.
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
Re: Latausjännite
Tuli sama mieleen kun silloin käytiin autoa kattomassa ja omistaja siitä mainitsi mutta unohtui sen jälkeen sitä ihmetellä. Noita plus-kaapeli vikoja on ollut muutamia diisseleissä, ongelma vaan on ollut se että se kaapeli on ollut vihreä ja hapettunut siitä päästä ja ei ole saanut tehtyä uutta liitosta ilman johdon jatkamista. Tossa yksilössä on käynyt hyvä tuuri että kaapelit ovat ehjiäAZP kirjoitti:Tuli se miinuskenkä ja maadoituskaapelikin tänään uusittua, nyt on jännitehäviö koneesta miinuskengälle noin 0,1 volttia.
Samalla mietin miten salakavala tämä tyyppivika voi olla, jos käyttää ylläpitolaturia. Vanha omistaja oli sellaista käyttänyt, kun "Eberi syö niin paljon akkua". Tämä siitäkin huolimatta että auto oli pitkässä matka-ajossa. Uskaltaisin väittää että akunkengät ovat olleet huonona jo pitkään, ja se oli suurin syy siihen että ilman laturia akku meinasi aina mennä tyhjäksi.
Autoon on 1,5 vuotta sitten vaihdettu laturi, tosin se johtui kuulemma laturin vapaakytkimen rikkoutumisesta. Samoin akku olisi edellisen omistajan mukaan jo kolmas seitsemänvuotiaassa autossa. Jotenkin vain tuntuu, että heikko latausjännite olisi voinut näissäkin ongelmissa olla osatekijänä. Tietenkin 237 tkm ei ole ihan huono saavutus laturille ja vapaakytkimelle ja 40 tkm/v ajossa noita akkujakin kai menee useammin kuin 10 tkm/v ajossa.
Latureita on mennyt sitten myös aika paljon, juurikin tuon vapaakytkimen takia ja myös ihan vaan kokonaan latauksen lopettaneitakin.
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
Re: Latausjännite
Kai otit sen orkkis puritusliitoksen pois?AZP kirjoitti: Alkuperäisestä pluskengästä lähtee kaksi ohuempaa kaapelia ruuvikiinnikkeillä ja yksi paksumpi on puristus/juotos/jokumuu-tyyppisellä kiinteällä kiinnityksellä. Toinen ohut kaapeli menee akun viereiseen sulakekoteloon, toinen häviää paksun kaapelin kanssa johtosarjan sisään. Kun otin kaapelit irti kengästä, mittasin huvikseni kumpi näistä on kontaktissa laturin pluslähdön kanssa, ja se on se paksumpi, joka siis menee startille ja saa sitä kautta latauksen
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
Re: Latausjännite
Uudemmissa autoissa latausjännitteet alkaa olemaan järjestäin 14.8, tonnari vielä vanhempaa sukupolvea jossa matalampi.teesalama kirjoitti:Latausjännite scangauge2:lla katsottuna vaihtelee 14.2 - 14.7 välillä. Tonnarissa ei noussu koskaan yli 14,5 V. Aika korkea jännite siis.
Akku alkaa olla finaalissa, taitaa olla alkuperäinen. Laiskasti pyörittää -18 asteessa..
Kyseessä siis bensa/etanoliauto. Koskeeko tuo kaapeliongelma vain dieseleitä?
Uuden akun ajattelin vaihtaa, riittäisköhän tuommonen 60 Ah/680 A boschin AGM akku vai pitääkö ottaa 70 Ah? Tilaahan tuolla akkukotelossa taitaa olla isommallekkin akulle.
AGM siinä mielessä hyvä kun ottaa latausta paremmin vastaan eli latautuu nopeammin kylmänä mut ainakin työn puolesta nähnyt että AGM:t ei kestä niin hyvin kuin normaalit, taitaa osasyynä olla niiden paljon rankempi käyttö sähkönkulutuksen lisäännyttyä uusissa...
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
Re: Latausjännite
Joo siis kaikki puristusliitoksin kengissä olevat kaapelit katkaisin ja kuorin tervettä kuparia esille.kallek kirjoitti:Kai otit sen orkkis puritusliitoksen pois?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Latausjännite
kallek kirjoitti: Uudemmissa autoissa latausjännitteet alkaa olemaan järjestäin 14.8, tonnari vielä vanhempaa sukupolvea jossa matalampi.
AGM siinä mielessä hyvä kun ottaa latausta paremmin vastaan eli latautuu nopeammin kylmänä mut ainakin työn puolesta nähnyt että AGM:t ei kestä niin hyvin kuin normaalit, taitaa osasyynä olla niiden paljon rankempi käyttö sähkönkulutuksen lisäännyttyä uusissa...
Kiitoksia vastauksista. Aika hyvää tekoa tuo orkkis 2008 gm / Exide. Vasta nyt alkaa piiputtaa kovemmilla pakkasilla.
Ei auta ctek-elvytyskään.
Onkohan tuommonen AGM turhankin hieno tämmöseen konventionaaliseen autoon, ei start/stop toimintoa eikä jarrutusenergian talteenottoa. Ehkä sittenkin tyydyn motonetin bosch S4-sarjaseen. Tonnarissa on just ostettu puolalainen sznajderi silver premium, täytty verrata miten kestävät käytössä. Molemmilla ajetaan pääasiassa kaupunkiajoa.
http://fi.bosch-automotive.com/fi/parts ... 1/s6_agm_1
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Latausjännite
Kiitoksi ohjeista AZP !
Näillä neuvoilla vika korjaantui! Starttaa aivan kuin palmun alta nyt! Virtoja en alkanut kiireessä mittaamaan, koska luotin että tällä korjaantuu.. ja toistaiseksi on ainakin toiminut.
Näillä neuvoilla vika korjaantui! Starttaa aivan kuin palmun alta nyt! Virtoja en alkanut kiireessä mittaamaan, koska luotin että tällä korjaantuu.. ja toistaiseksi on ainakin toiminut.
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744