Mr_mmc kirjoitti:Ainakin mun ajovalot on kyllä ihan perustuksista...
Onhan muovi ("lasi") kiillotetty uudenveroiseksi? Se alkaa olla noilla vuosilla jo yleensä kulunut ja himmeä. Etsillä löytyy keinot tee-se-itse kiillotukseen. Siis jos umpio on muuten kunnossa.
En ole vielä kerennyt kiillottelemaan, kuhan rauhottuu taas tilanne, uusi auto tulossa piakoin satamaan
Työmatka autona 9-5 3.0v6 TiD vector -01 (vai onkose -02??)
Sekä Useampi mitsubishi.... Huvina ja käytössä
Hyvät on Saabin Xenonit juu...
Löytyisikö keltään arkistojen kätköistä TekniikanMaailman mittausta näistä femman valoista(siis 02-05 xenoneilla nimenomaan). Itse löysin alla olevat, mutta siinä ei näy lyhkäisten valojen kuviota.
Kiinnostaisi kovasti saada kahvipöytäkeskusteluihin
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Itselläni on kyllä kaikki noiden vuosien TM:t hyllyssä. Lisäksi sähköisessä muodossa löytyy kaikki Saabia käsittelevät TM:n artikkelit. En kuitenkaan sähköisestä arkistostani löytänyt laisinkaan mainittua MY2002 (enkä myöskään MY2003-2005) kaksoisksenonvalojen mittauksia, vaan nuo samat kuviot mitkä on sitetty edellisessä viestissä.
Voisikohan olla niin, että tuota MY2002 ksenonien mittausta ei ole koskaan julkaistu lehdessä? Esimerkiksi lyhyemmän koeajon yhteydessä (vaikka TM13/2001 tai TM12/2002) mitattu valot, mutta kuviota ei ole julkaistu.
Jos joku saa kaivetuksi lehden numeron, jossa tuollainen kuvio voisi olla, niin saan kyllä kuvion skannattua paperilehdestä.
Voisiko 2002/1 lehdessä olla xenonit?
Vertailussa "Isot dieselit" ja 9-5 3.0Tid osallisena.
EDIT. Ei ollut, löytyi itseltä kyseinen lehti. Missäköhän lie mitattu. Joku kuitenkin tiesi foorumin vanhemmissa posteissa kertoa, että lähivalot yltivät 108m/5lux.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Viirussa on ainakin aivan järkyttävän huonot pitkät, ainakin jos ei oo xenonit. Lyhkäsiin survoin kunnon d2s polttimot + laadukkaat ballastit h7:jen tilalle niin näkee ees jotain. Pitäs varmaan pitkiinkin koittaa.
Tosin toi nyt on ainut moitittava asia koko autossa, muuta en ole vuoden aikana keksinyt
Facelift version muovilasiset umpiot on kyllä heikko esitys verrattuna ekan mallin valoihin. Saisikohan jostain uusia umpioita järkihintaan? Tuo myllytys ei vakuuta minua vielä. Terästin meidän femman kaukovaloja prosenttilampuilla ja lisäksi vielä apukaukovalot laittelin. Joko valot on heikommat exään verrattuna tai ikä alkaa hämärtämään minunkin silmiä? Ehkä molemmissa vikaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Evoluutio taisi noiden femman valojen kanssa reissata takaperin. Noista kuvioistahan näkee miten viirun ksenonit on paljon huonommat kuin vanhimman femman halogeenit. Aika surkea esitys valmistajalta, joka on tunnettu hyvistä valoistaan.
Saabinsti kirjoitti:Hyvät on Saabin Xenonit juu...
Löytyisikö keltään arkistojen kätköistä TekniikanMaailman mittausta näistä femman valoista(siis 02-05 xenoneilla nimenomaan). Itse löysin alla olevat, mutta siinä ei näy lyhkäisten valojen kuviota.
Kiinnostaisi kovasti saada kahvipöytäkeskusteluihin
Taannoin kun nuo kuvat Tekniikan Maailmoista keräsin ja yhdistin, ei ollut (ainakaan helposti) löydettävissä vanhempien kaksoisksenonien kuviota, mutta tuon uudemman mittaustuloksen kuvatekstissä (lehti 7/2006) jutun yhteydessä on pilkallinen maininta:
"AJOVALOJEN kehitys on 9-5:n uudistuksessa ottanut taka-askelia. Edes tuhannen euron hintaiset kaksoisksenonit eivät tuo autuutta. Lähivalot ovat hädin tuskin halogeeneja paremmat ,ja sekä lähi- että kaukovalojen kantama on lyhentynyt noin 30 metriä edellisiin kaksoisksenoneihin verrattuna. Kuvassa uusien kaksoisksenonien ja halogeenivalojen mittaustulokset."
Mutta nuo "välimallin" kaksoisxenonit näyttää ainakin pitkien mukaan paremmalta, kuin ensimmäiset halogen valot.
Mukavan leveä keila verrattuna vanhempaan halogeniin ja kantamaakin riittävästi.
Itse ainakin olen ihmetellyt näitä kaksoisxenonien tehoa, kyllä näkee.
Vielä edessä xenon projektorin linssin puhdistus ja uudet polttimot, aikaisemmin kiillotin jo umpiot ja sillä oli suuri merkitys valotehoon.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Huomaatte tarkasti lukien, että TM:n tekstissä puhutaan 2002 kaksoisksenoneista ja kerrotaan 219m kantamasta. Kuvassa jossa verrataan juuri niitä "tehokkaimpia" Saabin valoja tuohon käsivalaisimeen on taas verrokki-Saabina on 2002 ksenon/H7-versio jossa kantamana kuitenkin tuo sama 219m. Minä tulkitsen taulukon selitteistä, että kuvassa on norm. 2002 yksöis-ksenon-H7 joka antaa sen 219m kuvion...
Ja hyvänä uutisena se, että ilmeisesti Valeo on aloittanut uudelleen Saabin ksenonumpioiden tuotannon koska nuo 2002 ksenonumpiot ovat palanneet ranskalaiselle rbm:lle hinnastoon. Kalliitahan ne ovat, mutta nyt niitä sentään taas on. Saman verran ne kyllä maksaa ksenonumpiot muihinkin autoihin...
Sen verran paljon ovat TM:n digilehteä huonontaneet (uudistaneet), etten juuri nyt pääse arkistosta aineistoa valovertailuun kaivamaan, eikä sitä enää ole PDF-muodossa vaan jotain uutta ja hienoa tekniikkaa...
matula kirjoitti:taulukon selitteistä, että kuvassa on norm. 2002 yksöis-ksenon-H7 joka antaa sen 219m kuvion...
Faceliftissä eli vm 2002-05 on ollut vain Bi-xenoneita halogeeniapukaukovalolla varustettuna - siis jos xenonit. Pitkillä palaa varjostamaton xenon ja halogeenipitkä, lyhkäsillä vain varjostettu xenon. Käsittääkseni bi/kaksois-xenon tarkoittaa sitä, että lyhyillä poltetaan xenonia ja pitkillä myös pitkänä valona, yksöis-xenon jatkuvasti palavia lyhyitä xenoneita ja pitkät halogeenit sytytetään rinnalle, kun vaihdetaan pitkille.