Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...
Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...
Vaihdoin äskettäin kampiakselin stefan ja öljypumpun kannen o-renkaan, perin moottorin ja ajelin pari päivää. Tuoretta öljyä taas tallin lattialla, ja rengas uudelleen pois. Sisälokarin suoja pois, hihnankiristimeen sokka ja pulttipyssyllä hihnapyörän pultti auki ja pyörä pois.
Näkyi heti että ylempää valuu, eli koneen ylätuki irti ja lampulla tutkimaan. Ketjunkiristimen luona näkyi märkää, joten hihnankiristimen rullan pulttia auki että sai 26mm hylsyn mahtumaan siihen tarkoitettuun reikään.
Ensin 8mm pultti kiristimen päästä pois, jousi ja muovi varovasti talteen ja kiristin irti. Prikka ja o-rengas joka pitää paineen olivat huonossa kunnossa. O-rengas aivan kovettunut ja halkeamilla, isossa prikassa kumi kulunut (haihtunut) olemattomiin. Uudet tiivisteet, kiristäjän esiviritys ja kasaus. Parin päivän päästä näkee onnistuiko vai ei
Hihnapyörä irti ja ei märkää näkyvissä.
Ylempää löytyi syyllinen tähän vuotoon.
Huonossa kunnossa olivat vanhat tiivisteet.
Ruuvilukittet torx pultteihin ennen kasausta.
Tällainen mystinen o-rengas löytyi palkin päältä, paksuus 4,5mm ja koko noin 35mm. Cobraan tulevan putken o-rengas paljon ohuempi eli mistä lienee?
Onkohan missään muussa 203tkm ajetussa autossa näin paljon öljyvuotoja, eikä jäljistä päätelleen ensimmäistä kertaa auki. No ehkä jossain vanhassa pösössä tai rellussa...
Näkyi heti että ylempää valuu, eli koneen ylätuki irti ja lampulla tutkimaan. Ketjunkiristimen luona näkyi märkää, joten hihnankiristimen rullan pulttia auki että sai 26mm hylsyn mahtumaan siihen tarkoitettuun reikään.
Ensin 8mm pultti kiristimen päästä pois, jousi ja muovi varovasti talteen ja kiristin irti. Prikka ja o-rengas joka pitää paineen olivat huonossa kunnossa. O-rengas aivan kovettunut ja halkeamilla, isossa prikassa kumi kulunut (haihtunut) olemattomiin. Uudet tiivisteet, kiristäjän esiviritys ja kasaus. Parin päivän päästä näkee onnistuiko vai ei
Hihnapyörä irti ja ei märkää näkyvissä.
Ylempää löytyi syyllinen tähän vuotoon.
Huonossa kunnossa olivat vanhat tiivisteet.
Ruuvilukittet torx pultteihin ennen kasausta.
Tällainen mystinen o-rengas löytyi palkin päältä, paksuus 4,5mm ja koko noin 35mm. Cobraan tulevan putken o-rengas paljon ohuempi eli mistä lienee?
Onkohan missään muussa 203tkm ajetussa autossa näin paljon öljyvuotoja, eikä jäljistä päätelleen ensimmäistä kertaa auki. No ehkä jossain vanhassa pösössä tai rellussa...
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...
Kauanko käytännössä otti aikaa tuo kiristimen irtikäyttö? Oliko mitään muuta mitä piti ottaa huomioon, kun otti irti/laittoi paikalleen?
Itsellä on myös tuo kiristimen tiivistesetti valmiina odottelemassa paikalleenlaittoa.
Itsellä on myös tuo kiristimen tiivistesetti valmiina odottelemassa paikalleenlaittoa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...
Aiheesta lisää:tsaarela kirjoitti:Kauanko käytännössä otti aikaa tuo kiristimen irtikäyttö? Oliko mitään muuta mitä piti ottaa huomioon, kun otti irti/laittoi paikalleen?
Itsellä on myös tuo kiristimen tiivistesetti valmiina odottelemassa paikalleenlaittoa.
Olisiko kauheasti vaivaa, jos laittaisit tiivisteiden mitat? Voisin itse tarkistaa kiristimen ulkoneman ja vaihtaa myös uudet tiivisteet.
9-5 Wagon 2.0tA -06
Ex - 9000 CD 2.3 -93
#1082
Ex - 9000 CD 2.3 -93
#1082
Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...
Moottori ehdottomasti YKKhon, ennen kiristimen irrotusta.
Jos pysähtyy sopivaan kohtaan, huonossa tapauksessa voi ketju jopa hypätä rattaalla, kun ketju on löysällä ja venttiilin jousivoima kääntää nokkaa...
Jos pysähtyy sopivaan kohtaan, huonossa tapauksessa voi ketju jopa hypätä rattaalla, kun ketju on löysällä ja venttiilin jousivoima kääntää nokkaa...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...
No empäs enää tänään saa selville, mutta huomenna saat mitat. Aikaa kiristimen irroittamiseen ja takaisin laittoon kuluu puoli tuntia putsauksineen. Moniurahihnaa ei tarvitse löysätä, minun piti kun epäilin vuotoja alempaa konetta.timonik kirjoitti:Aiheesta lisää:tsaarela kirjoitti:Kauanko käytännössä otti aikaa tuo kiristimen irtikäyttö? Oliko mitään muuta mitä piti ottaa huomioon, kun otti irti/laittoi paikalleen?
Itsellä on myös tuo kiristimen tiivistesetti valmiina odottelemassa paikalleenlaittoa.
Olisiko kauheasti vaivaa, jos laittaisit tiivisteiden mitat? Voisin itse tarkistaa kiristimen ulkoneman ja vaihtaa myös uudet tiivisteet.
Eli öljypohjan alle tunkilla tuki ja koneen yläkannake irti. Kannakkeen molemmissa päädyissä kaksi pulttia mihin käy 17mm hylsy, yksi letkun kannake 10mm hylsyllä auki ja kannakkeen keskimmäinen pultti 18mm hylsyllä pois.
Moniurahihnan kiristimen ohjainrullan pulttia auki sen verran että pultin pää ei ole 26mm hylsyn tiellä. Hylsy työnnetään sellaisesta tunnelista, huomaat kyllä kun vähän katsot sitä kiristäjää. Jos ei ole pitkää 26mm hylsyä niin ensin kiristäjän päästä 8mm pultti pois jonka alta ilmestyy kiristimen jousi ja muoviholkki.
Siinä kiristäjässä näkyy sellaiset hampaat, painat sitä lukitusta ja työnnät sen hammastangon sisään. Kun laitat kiristäjän takaisin niin ensin se iso osa, sitten se 8mm mutteri jossa jousi ja muoviholkki kiinni. Kiinnittäessä kuulet kun naksuu. Itse en pyörittänyt konetta yläkuolokohtaan, ehkä se pitää mene ja tiedä...
Google kertoo: https://www.google.fi/search?q=Saab+9-5 ... BQ#imgdii=_
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...
Täytyypä käydä hakemassa tiivisteet. Omasta on juurikin tuosta tihkuttanut hieman öljyä.
9-5 2.0T Vector A wagon vm06
9-5 2.0t SE vm99
9-5 2.0t SE vm99
Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...
Se isompi prikka jossa kumitiiviste (Bonded seals) tiivistävä alusrengas, alkuperäinen 30mm ulkomitta mutta sopii 21,54x28,58x2,3 joita saa hydrauliikkaliikkeistä. O-rengas 15x10 ja öljynkestävä.
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...
22mm alumiini/kupariprikka toimii myös. Samalla saa n. 1mm lisää kiristysvaraa ketjunkiristimelle .
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...
Ratkaisevan millinColtti kirjoitti:22mm alumiini/kupariprikka toimii myös. Samalla saa n. 1mm lisää kiristysvaraa ketjunkiristimelle .
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...
Kyllä se rallattavassa jakopäässä jo tuntuu, mutta tekoelvytystähän se on .
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...
Eikä hyppää. Tilaa ei ole niin paljoa.Coltti kirjoitti:Moottori ehdottomasti YKKhon, ennen kiristimen irrotusta.
Jos pysähtyy sopivaan kohtaan, huonossa tapauksessa voi ketju jopa hypätä rattaalla, kun ketju on löysällä ja venttiilin jousivoima kääntää nokkaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...
Kiristimen laahaimen voi myös teoriassa saada rikottua, jos toinen nokka kääntyy venttiilinjousien vaikutuksesta sopivasti ja vetää löysät ketjusta nokkapyörien väliin.
Kerran kävi näin ja ihmettelin, kun kiristimen takaisinlaitto ei ollut onnistuakseen.
Tällöin laahain on minimiasennossaan ja siitä jos väkisin kiristää, niin ei hyvä seuraa . Voi toki olla että nokka antaa periksi ja kääntyy takaisinpäin, mutta en itse ainakaan ota tarkemmin selvää mitä tapahtuu...
Nää on worst case scenarioita, mutta ainakin teoriassa mahdollisia..
Ei oo niin isoa vaivaa laittaa konetta YKKhon tuota tehdessä, etteikö kannattaisi niin tehdä.
Kerran kävi näin ja ihmettelin, kun kiristimen takaisinlaitto ei ollut onnistuakseen.
Tällöin laahain on minimiasennossaan ja siitä jos väkisin kiristää, niin ei hyvä seuraa . Voi toki olla että nokka antaa periksi ja kääntyy takaisinpäin, mutta en itse ainakaan ota tarkemmin selvää mitä tapahtuu...
Nää on worst case scenarioita, mutta ainakin teoriassa mahdollisia..
Ei oo niin isoa vaivaa laittaa konetta YKKhon tuota tehdessä, etteikö kannattaisi niin tehdä.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...
Luulen että hra Coltti on tässä asiassa kokeneempi, joten kannattaa kuunnella ja ottaa neuvoista vaari !Coltti kirjoitti:Kiristimen laahaimen voi myös teoriassa saada rikottua, jos toinen nokka kääntyy venttiilinjousien vaikutuksesta sopivasti ja vetää löysät ketjusta nokkapyörien väliin.
Kerran kävi näin ja ihmettelin, kun kiristimen takaisinlaitto ei ollut onnistuakseen.
Tällöin laahain on minimiasennossaan ja siitä jos väkisin kiristää, niin ei hyvä seuraa . Voi toki olla että nokka antaa periksi ja kääntyy takaisinpäin, mutta en itse ainakaan ota tarkemmin selvää mitä tapahtuu...
Nää on worst case scenarioita, mutta ainakin teoriassa mahdollisia..
Ei oo niin isoa vaivaa laittaa konetta YKKhon tuota tehdessä, etteikö kannattaisi niin tehdä.
Sitä oikeaa etsiessä...
-
- "Turbo"
- Viestit: 228
- Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 23:36
- Paikkakunta: ELIMÄKI KOUVOLA
- Viesti:
Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...
jupasaab kirjoitti:No empäs enää tänään saa selville, mutta huomenna saat mitat. Aikaa kiristimen irroittamiseen ja takaisin laittoon kuluu puoli tuntia putsauksineen. Moniurahihnaa ei tarvitse löysätä, minun piti kun epäilin vuotoja alempaa konetta.timonik kirjoitti:Aiheesta lisää:tsaarela kirjoitti:Kauanko käytännössä otti aikaa tuo kiristimen irtikäyttö? Oliko mitään muuta mitä piti ottaa huomioon, kun otti irti/laittoi paikalleen?
Itsellä on myös tuo kiristimen tiivistesetti valmiina odottelemassa paikalleenlaittoa.
Olisiko kauheasti vaivaa, jos laittaisit tiivisteiden mitat? Voisin itse tarkistaa kiristimen ulkoneman ja vaihtaa myös uudet tiivisteet.
Eli öljypohjan alle tunkilla tuki ja koneen yläkannake irti. Kannakkeen molemmissa päädyissä kaksi pulttia mihin käy 17mm hylsy, yksi letkun kannake 10mm hylsyllä auki ja kannakkeen keskimmäinen pultti 18mm hylsyllä pois.
Moniurahihnan kiristimen ohjainrullan pulttia auki sen verran että pultin pää ei ole 26mm hylsyn tiellä. Hylsy työnnetään sellaisesta tunnelista, huomaat kyllä kun vähän katsot sitä kiristäjää. Jos ei ole pitkää 26mm hylsyä niin ensin kiristäjän päästä 8mm pultti pois jonka alta ilmestyy kiristimen jousi ja muoviholkki.
Siinä kiristäjässä näkyy sellaiset hampaat, painat sitä lukitusta ja työnnät sen hammastangon sisään. Kun laitat kiristäjän takaisin niin ensin se iso osa, sitten se 8mm mutteri jossa jousi ja muoviholkki kiinni. Kiinnittäessä kuulet kun naksuu. Itse en pyörittänyt konetta yläkuolokohtaan, ehkä se pitää mene ja tiedä...
Google kertoo: https://www.google.fi/search?q=Saab+9-5 ... BQ#imgdii=_
Onko ton hylsyn koko varmasti 26 mm? Wis väittää 27 mm!!
Arska Saab Klubijäsen no:5106
Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...
Onko ton hylsyn koko varmasti 26 mm? Wis väittää 27 mm!![/quote]
Mulla (-01 Aero) oli 27mm löysä ja 26mm napsahti hyvin paikalleen. Voihan niissä olla eroja, ja luulen että vaikka olisi 26mm niin lähtee auki ja menee kiinni hyvin myös 27mm hylsyllä. Koko alkaa olla sellaista luokkaa että ei lipsu 27mm hylsykään niillä momenteilla
Mulla (-01 Aero) oli 27mm löysä ja 26mm napsahti hyvin paikalleen. Voihan niissä olla eroja, ja luulen että vaikka olisi 26mm niin lähtee auki ja menee kiinni hyvin myös 27mm hylsyllä. Koko alkaa olla sellaista luokkaa että ei lipsu 27mm hylsykään niillä momenteilla
Sitä oikeaa etsiessä...