Latausjännite
Re: Latausjännite
Kiitoksia täältäkin ohjeista. Kengät ja maakaapeli tuli vaihdettua ja tuli uusittua myös ehtoopuolella oleva akku. Latausjännite nousi 14 voltin pintaan, vähän vielä alakanttiin mutta käynnistyy nyt aivan erilailla. Ja akun ostossa luotin tottakai sokeasti Motonetin taulukkoon ja ostin ohikulkumatkalla Kuopiosta uuden akun... liian lyhyen ja liian korkean. Motonet hoiti kuitenkin vaihdon malliikkaasti Matkahuollon välityksellä ja taulukkoakin on nyt korjattu. En tosin tiedä, onko 88kW dieseli versiossa tuo lyhyempi akku.
Viimeksi muokannut hz81, Pe Tammi 09, 2015 21:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: Latausjännite
Kappas, näyttää tieto päivittyneen Motonetin nettisivuille ainakin. Harkitsin itse tuon kokovirheen huomatessani, että olisin voinut asiasta viestiä Motonetiin lähettää, mutta jäi tekemättä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Latausjännite
Oikean kokoista Boschia se ainakin mainostaa:
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/9 ... oneuvo=500
Tommonen mulla pellin alla.
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/9 ... oneuvo=500
Tommonen mulla pellin alla.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Latausjännite
Niin mainostaa nyt, kun palautteeni myötä korjasivat asian. Samanlainen tuli myös mulla dieselin pellin alle.jmaatta kirjoitti:Oikean kokoista Boschia se ainakin mainostaa:
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/9 ... oneuvo=500
Tommonen mulla pellin alla.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: Latausjännite
Mittasin latausjännitettä akulta 13V. Kuorin pluskengän johdon ympäriltä kutisteletkun pois, kuumensin kenkää kaasutoholla ja sulatin tinaa kengän ja johdon väliin. Operaation jälkeen jännite 13,9V. Liitos oli ihan puhtaan näköinen ja kiiltävä, mutta kenkä lämpeni kun auto oli käynyt hetken. Tarttee jossain vaiheessa tehdä sama operaatio myös miinuskengälle.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Tyhmä kysymys
Tyhmä kysyy. Tulee vähemmän virheitä.
Ajattelin vetää uuden kaapelin laturilta akulle.
Tyhmät kysymykset
1. Jätetäänkö se vanha kaapeli myös kulkemaan laturilta akulle?
2. Kannattaako samalla uusia akun päästä liittimet?
3. Minkä pituinen/paksuinen kaapelin tulisi olla?
Ajattelin vetää uuden kaapelin laturilta akulle.
Tyhmät kysymykset
1. Jätetäänkö se vanha kaapeli myös kulkemaan laturilta akulle?
2. Kannattaako samalla uusia akun päästä liittimet?
3. Minkä pituinen/paksuinen kaapelin tulisi olla?
Re: Latausjännite
Mä tein näin:
1. Jätin vanhan rinnalle.
2. Vanha akunkenkä. Uusi johto kengässä olevan ruuvin alle.
3. Ainahan isommassa vähemmän vastusta on. Vanha on 25mm2, rinnalle laitoin 35mm2. Piuha ei sitten mene laturille asti, vaan startin päähän. Startilta laturille menee 20cm pätkä pienempää kaapelia ja sen luulisi tuolle matkalle riittävän. Metrillä taisi pärjätä + puristettavat rengasliittimet (M8)
1. Jätin vanhan rinnalle.
2. Vanha akunkenkä. Uusi johto kengässä olevan ruuvin alle.
3. Ainahan isommassa vähemmän vastusta on. Vanha on 25mm2, rinnalle laitoin 35mm2. Piuha ei sitten mene laturille asti, vaan startin päähän. Startilta laturille menee 20cm pätkä pienempää kaapelia ja sen luulisi tuolle matkalle riittävän. Metrillä taisi pärjätä + puristettavat rengasliittimet (M8)
93SC TTiD
Re: Latausjännite
On tullut tässä tammikuussa ajettua pelkkää pätkäajoa. Sellainen perusmatka on 3-6 km (töihin, lounaalle, kotiin jne.) Muutama yli 10 km pyrähdys tullut ajettua, eikä yhtään yli 20 km yhtenäistä ajomatkaa. Eberiä käytetty aika rankasti, esimerkiksi tänään puoli tuntia eberöintiä aamulla ennen töihin lähtöä (4 km ajoa), päivällä puoli tuntia eberiä ennen lounaalle lähtöä (4 km), takaisin töihin (4 km), puoli tuntia eberöintiä ennen töistä kauppaan lähtöä (4 km) ja kaupasta kotiin (alle 1 km). Päivän saldo siis 1,5 tuntia Eberiä ja 17 km ajoa.
Pakkasöinä auto on usein seissyt ulkona ja aamulla eberin kanssa käyntiin. Sadesäällä auto on ollut tallissa ilman aamuista eberin käyttöä. Pakkaskeleillä kaupassa käydessä jätän yleensä eberin laulamaan. Sähköä on oikein yritetty käyttää tänä aikana, eli kunnon akkutestausta.
Olen seurannut akun jännitettä ja virran riittävyyttä tällaisessa käytössä mitaten aina välillä akun lepojännitteen ja tarkistaen Exiden vihreän silmän statuksen akusta. Tänään oli kotiin saapuessa ekaa kertaa silmä mustana, muuten ollut aina vihreänä. Lepojännite ollut aina välillä 12,75-12,85 volttia. Eli akku pysyy aika hyvin latingissa tällaisella pätkäajolla ja kovalla eberöinnilläkin.
Nämä havainnot tehty neljän viikon aikana, jolloin mittariin kertyi sellainen 600-700 km tuota pätkittelyä.
Johtopäätös: tarve käyttää ylläpitolaturia johtunee useimmiten heikosta akun saamasta latausjännitteestä kuin siitä että pätkäajo ja eberin käyttö jotenkin söisivät akkua älyttömästi.
Pakkasöinä auto on usein seissyt ulkona ja aamulla eberin kanssa käyntiin. Sadesäällä auto on ollut tallissa ilman aamuista eberin käyttöä. Pakkaskeleillä kaupassa käydessä jätän yleensä eberin laulamaan. Sähköä on oikein yritetty käyttää tänä aikana, eli kunnon akkutestausta.
Olen seurannut akun jännitettä ja virran riittävyyttä tällaisessa käytössä mitaten aina välillä akun lepojännitteen ja tarkistaen Exiden vihreän silmän statuksen akusta. Tänään oli kotiin saapuessa ekaa kertaa silmä mustana, muuten ollut aina vihreänä. Lepojännite ollut aina välillä 12,75-12,85 volttia. Eli akku pysyy aika hyvin latingissa tällaisella pätkäajolla ja kovalla eberöinnilläkin.
Nämä havainnot tehty neljän viikon aikana, jolloin mittariin kertyi sellainen 600-700 km tuota pätkittelyä.
Johtopäätös: tarve käyttää ylläpitolaturia johtunee useimmiten heikosta akun saamasta latausjännitteestä kuin siitä että pätkäajo ja eberin käyttö jotenkin söisivät akkua älyttömästi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Latausjännite
Ajelen aamuisin töihin ruuhka-aikaan, eli matkanopeus ei täällä Helsinki - Espoo välillä päätä huimaa. Matkaa on 21km.
Nyt talviaikaan olen huomannut ettei auto starttaa ihan palmun alta. Esim. tänään töistä lähtiessä startatessa kierrokset nousee 500 rpm, ja n. sekunnin päästä about 1000 rpm kohdalle. Välillä myös startatessa auto lähtee "rykäisemällä" käyntiin, ei hienovaraisesti kuten normaalisti.
Akun kuntoindikaattori näyttää ok, mutta akku on alkuperäinen GM akku. Auto vm. 2008.
Paljonko pitäisi yleismittarin näyttää akun navoista mitattuna?
Nyt talviaikaan olen huomannut ettei auto starttaa ihan palmun alta. Esim. tänään töistä lähtiessä startatessa kierrokset nousee 500 rpm, ja n. sekunnin päästä about 1000 rpm kohdalle. Välillä myös startatessa auto lähtee "rykäisemällä" käyntiin, ei hienovaraisesti kuten normaalisti.
Akun kuntoindikaattori näyttää ok, mutta akku on alkuperäinen GM akku. Auto vm. 2008.
Paljonko pitäisi yleismittarin näyttää akun navoista mitattuna?
9-3 SS 1.8t -08 Stage 1
Re: Latausjännite
Täyden akun lepojännite on luokkaa 12,8 volttia. Koneen ollessa käynnissä saisi navoilla olla sellainen 14 volttia, jotta lataus toimii kunnolla.
Se akun kunto/latausindikaattori on yleensä vain yhteen kennoon asennettu ominaispainomittari, jossa vihreä pallo nousee pintaan kun kennon varaus on kunnossa. Se siis kertoo akun varaustilan jos akku on ehjä. Jos yksi (tai useampikin) viidestä muusta kennosta on pimeänä, indikaattori voi näyttää silti vihreää. Siitä ei voi siis päätellä koko akun olevan kunnossa.
Noin vanha akku alkaa olla kyllä käyttöikänsä päässä. Lataa se erillisellä laturilla täyteen ja vie akkuliikkeeseen testattavaksi. Ainakin meillä päin testaavat akkuja ilmaiseksi kunnon testerillä, joka tekee kunnon rasituskokeen.
Itseäni ihmetytti tänään kun tuli mitattua akun lepojännite ja katsottua oman akun indikaattoria. Silmä oli mustana ja jännite 12,3 volttia. Juuri kun olin alle viikko aikaisemmin päässyt tänne kirjoittelemaan että pahassakaan pätkäajossa eberiä poltellen ei akun varaus tunnu laskevan. Tämän machoilun jälkeen ajoin to-pe yhteensä 550 km maantieajoa, eikä sen jälkeen ole tullut paljoakaan ajeltua, eikä varsinkaan eberiä parkissa polteltu. Ei tullut katsottua tuon pitkän maantieajon jälkeen mikä akun varaustila oli, mutta oletin että se olisi kunnossa noin pitkän rupeaman jälkeen. Voipi olla että alkaa akku vedellä viimeisiään, pitää seurata tilannetta ja käydä vaikka akkutestissä.
Se akun kunto/latausindikaattori on yleensä vain yhteen kennoon asennettu ominaispainomittari, jossa vihreä pallo nousee pintaan kun kennon varaus on kunnossa. Se siis kertoo akun varaustilan jos akku on ehjä. Jos yksi (tai useampikin) viidestä muusta kennosta on pimeänä, indikaattori voi näyttää silti vihreää. Siitä ei voi siis päätellä koko akun olevan kunnossa.
Noin vanha akku alkaa olla kyllä käyttöikänsä päässä. Lataa se erillisellä laturilla täyteen ja vie akkuliikkeeseen testattavaksi. Ainakin meillä päin testaavat akkuja ilmaiseksi kunnon testerillä, joka tekee kunnon rasituskokeen.
Itseäni ihmetytti tänään kun tuli mitattua akun lepojännite ja katsottua oman akun indikaattoria. Silmä oli mustana ja jännite 12,3 volttia. Juuri kun olin alle viikko aikaisemmin päässyt tänne kirjoittelemaan että pahassakaan pätkäajossa eberiä poltellen ei akun varaus tunnu laskevan. Tämän machoilun jälkeen ajoin to-pe yhteensä 550 km maantieajoa, eikä sen jälkeen ole tullut paljoakaan ajeltua, eikä varsinkaan eberiä parkissa polteltu. Ei tullut katsottua tuon pitkän maantieajon jälkeen mikä akun varaustila oli, mutta oletin että se olisi kunnossa noin pitkän rupeaman jälkeen. Voipi olla että alkaa akku vedellä viimeisiään, pitää seurata tilannetta ja käydä vaikka akkutestissä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Latausjännite
Kävin kaupassa vähän etäämmällä ja mittasin jännitteen heti ajon jälkeen. Mittari näytti 12,37v.
Täytyy mitata uudelleen aamulla ennen kuin starttaa auton.
Eipä ole akkulaturia saatavilla tähän hätään millä lataisi täyteen...
Täytyy mitata uudelleen aamulla ennen kuin starttaa auton.
Eipä ole akkulaturia saatavilla tähän hätään millä lataisi täyteen...
9-3 SS 1.8t -08 Stage 1
Re: Latausjännite
Jep, melko tyhjän akun jännite, varsinkin kun heti ajon jälkeen näyttää noin vähän. Se latausjännite navoilta auton käydessä kannattaa ehdottomasti mitata myös.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Re: Latausjännite
Olisiko antaa rautalankaohjetta miten latausjännite mitataan TTiD:n laturilta? Mieluiten kuvan kera mistä kohti laturia mitataan, kiitos.
Re: Latausjännite
Auto käyntiin ja yleismittari kiinni akun napoihin. Jos mahdollista niin joku painamaan samalla kaasua, että saa hiukan kierroksia koneeseen, tyyliin 2000rpm. Tällöin pystyy varmistua paremmin jännitteensäätimen toimivuudesta. Latausjännite on jotain 13,8-14,8 V luokkaa.
Jos latausjännite jostain syystä pitää päästä pakosta mittaamaan ihan suoraan laturilta, niin toinen mittapää moottorin/laturin kylkeen ja toinen mittapää laturista lähtevään paksuun kaapeliin (yleensä joku 13mm kannalla oleva mutu tjsp).
Jos latausjännite jostain syystä pitää päästä pakosta mittaamaan ihan suoraan laturilta, niin toinen mittapää moottorin/laturin kylkeen ja toinen mittapää laturista lähtevään paksuun kaapeliin (yleensä joku 13mm kannalla oleva mutu tjsp).
9³ SC 1,9TiDS A6 '07
#6408
#6408
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Re: Latausjännite
Kiitos vinkistä.