Mysteeri - Saab 900i - 1989 - B201i

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
bobrii
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Tammi 11, 2015 14:59
Paikkakunta: Vaasa

Mysteeri - Saab 900i - 1989 - B201i

Viesti Kirjoittaja bobrii »

Morjens!

Olen ruotsinkielinen, mutta yritän siltä selvitä mitä voi olla autoni ongelmia.

Omistan saab 900i valmistettu 1988 (1989 vuosimallin) ja mittarilukema on 272t km.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/292 ... G_5006.JPG

Auton ongelma tuli eilen, bensa haise auton sisään, ja auton myös hakata/hyppätä.
Avoin konepelti ja näin yksi bensan muoviletku sylinteriin on mennyt rikki.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/292 ... G_5008.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/292 ... G_5010.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/292 ... G_5007.JPG

Vaihdoin letkun ja myös ilmasuodatin, ja auto oli taas uuden.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/292 ... G_5009.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/292 ... G_5012.JPG

Mutta tänään kuin menin kauppaan, uudet ongelmia tulivat, oireet ovat:
- Epätasainen tyhjäkäynnillä (750rpm - 1000rpm)
- Auto hakata / hyppää alhaisilla kierroksilla (alle 2500 rpm)
- Vain täydellä kaasulla, yli 2500 rpm, ongelmat mene pois.
- Hakata ja hypätä myös "normali" ajoon (moottori saa liian vähän ilmaa?)
- Ei ilmavuoto ongelmia havaittu, eikä vuodot.

Ideoita siitä, mitä voisi aiheuttaa näitä oireita?

T. Simon
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Mysteeri - Saab 900i - 1989 - B201i

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

onko öljytikun korkki kunnolla kiinni ja kaikki alipaine letkut ehjiä ja paikallaa? nois kannattaa lähteä ensiksi vikaa etsimään.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Mysteeri - Saab 900i - 1989 - B201i

Viesti Kirjoittaja kostape »

Minulla on nyt ollut ajossa 900i -87, ajettu 110 tkm, eli seisonut pitkään. Joutokäynti on OK ja reilusti kaasuttaessa toimii hyvin, mutta siinä välialueella nykii... Menin seosta säädättämään merkkihuoltoon, mutta totesivat, että ei ole aihetta säätöön, pakokaasut ovat OK.
Sen sijaan kertoivat uuden asian, joka oli joskus tullut esiin. Vanhemmat autot on tehty lyijypitoisen bensan aikoihin ja polttoaineen ruiskutusjärjestelmän komponentit toimivat huonosti näillä lyijyttömillä polttoaineilla. Jotain takertelua niissä tarkoissa liikkuvissa osissa? Asiaa voi auttaa lisäämällä bensan sekaan sellaista lyijyn korviketta tai 2-tahtiöljyä, jotka parantavat liukkautta siellä jossakin annostelulaitteissa.
Nyt sitten olen ajellut 0,5% öljylisäyksellä ja ehkä on havaittavissa pientä parannusta moottorin käynnissä.
tehave
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 22:36
Paikkakunta: Forssa

Re: Mysteeri - Saab 900i - 1989 - B201i

Viesti Kirjoittaja tehave »

samaa mieltä kuvien perusteella, kaikki mustat kumiletkut uusiksi.
Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
bobrii
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Tammi 11, 2015 14:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mysteeri - Saab 900i - 1989 - B201i

Viesti Kirjoittaja bobrii »

Kiitos vastauksia!
Voin tarkistaa/vaihtaa noita kumiletkut huomenna.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mysteeri - Saab 900i - 1989 - B201i

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko tuo keltainen uusi suutinputki tarpeeksi paksuseinämäistä? Vai paineettomaan järjestelmään tarkoitettua löysää letkua? K-jetissä paine on kova, huonoilla/korjatuilla suutinputkilla tulee ongelmia. Ehjiä alkuperäisputkiakin löytyy. Tai alkuperäisen kaltaista ainesputkea.

https://www.oregonpartsstore.com/07-259.html < - >
http://www.esska-fi.com/esska_fi_s/Kork ... -3330.html

Kannattaa vaihtaa suutinputket ehjiin oikeanlaisiin ennen kuin palaa koko auto.

Liian laihalle säädetty K-jet voi saada päästömittauksessa kehuja, mutta nykii. Rikkaammalla toimii paremmin, eikä kulutuskaan nouse. Mikä on ollut CO-arvo viime päästömittauksissa?
bobrii
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Tammi 11, 2015 14:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mysteeri - Saab 900i - 1989 - B201i

Viesti Kirjoittaja bobrii »

Ostin just toi Oregon motonetistä.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/388869/O ... -1814-90cm

Tarkistan vanha (2 kuukautta sitten) CO mittaus huomenna myös.
Viimeksi muokannut bobrii, Su Tammi 11, 2015 21:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mysteeri - Saab 900i - 1989 - B201i

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
bobrii
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Tammi 11, 2015 14:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mysteeri - Saab 900i - 1989 - B201i

Viesti Kirjoittaja bobrii »

aj niin, alkuperäinen letku:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/292 ... G_4933.jpg

Tarkoittaa mitä sitten että ulko 6mm ja sisään 2mm?
Kannattaako vaihtaa kaikki neljä?

Minä vain asentaa yksinäistä, siellä on vähän eroa:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/388869/ ... 8-1-4-90cm
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Mysteeri - Saab 900i - 1989 - B201i

Viesti Kirjoittaja rr »

Tuossa se vika on. Liian ohutseinäinen putki aiheuttaa polttoaineensuihkutukseen pulssin, joka saa moottorin nykimään. Alkuperäisen vahvuus on jotain: Sisä 2mm ja ulko 6mm.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
bobrii
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Tammi 11, 2015 14:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mysteeri - Saab 900i - 1989 - B201i

Viesti Kirjoittaja bobrii »

Tiedättekö mistä voin löytää?
Löysin tämä malli:

http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... 367549-24/
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Mysteeri - Saab 900i - 1989 - B201i

Viesti Kirjoittaja rr »

Ainakin VW/Audi K-jet koneissa tuota on käytetty.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
bobrii
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Tammi 11, 2015 14:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mysteeri - Saab 900i - 1989 - B201i

Viesti Kirjoittaja bobrii »

Treve!

Ongelma nyt ratkaistu, asensin käytetty letku mistä ostin autopurkaamosta!
Loistava palvelu teiltä, kiitos paljon kaikille.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/292 ... G_5016.JPG

T. Simon
Vastaa Viestiin