99:n lämmityslaite-ongelmia

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

99:n lämmityslaite-ongelmia

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Elikäs 99:n ongelmat : lämppärin moottori lonksuttaa, 1-asennolla ei pahasti, 2-asento käyttökelvoton, puhallus ykkösellä todella huono.

Oikean puolen keski- ja reunasuuttimesta tulee lämmintä ja vasemmalta kylmää ilmaa, omituista?

Ja kaiken huipuksi tuo lämmin ilmakin on haaleahkoa, eli kylmä autossa on ja huuruun vetää.

Mitä pitäisi putsata, mitä ostaa uutta, auto on '82 gl 99. Asialla suht. kiire kun menee varmaankin 900:n laina-autoksi.

edit: lisättäköön vielä että koneen käytös on normaalia, lämmöt ok jne. nämä ongelmat olivat jo ennen kansiremonttia joka on juuri tehty.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Re: 99:n lämmityslaite-ongelmia

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

lefa42 kirjoitti:Elikäs 99:n ongelmat : lämppärin moottori lonksuttaa, 1-asennolla ei pahasti, 2-asento käyttökelvoton, puhallus ykkösellä todella huono.

Oikean puolen keski- ja reunasuuttimesta tulee lämmintä ja vasemmalta kylmää ilmaa, omituista?

Ja kaiken huipuksi tuo lämmin ilmakin on haaleahkoa, eli kylmä autossa on ja huuruun vetää.

Mitä pitäisi putsata, mitä ostaa uutta, auto on '82 gl 99. Asialla suht. kiire kun menee varmaankin 900:n laina-autoksi.

edit: lisättäköön vielä että koneen käytös on normaalia, lämmöt ok jne. nämä ongelmat olivat jo ennen kansiremonttia joka on juuri tehty.
Itselläni moottori kolisee myös. Eipä siinä auta kuin purkaa motti ja kuten aikaisemmasta viestiketjusta selvisi niin ainakin itse epäilen että hiilet voivat olla vaihtokunnossa. :?:

Tuohon lämpöongelmaan löytyy ratkaisu kennon pesemisestä. Haku-toiminnolla löytyy varmaan myös ohjeet kys remppaan.

Itselläni kun läppä on Winter-asennossa konehuoneen puolelta niin silloin tulee reunasuuttimista lämmintä, mutta jos keskisuuttimet ovat auki niin reunasuuttimet ovat kiinni??? Enpä tiedä miten asia mahtaa olla tuplaysissä, siellähän ei Summer/Winter läppää taida olla laisinkaan?
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

summer / winter läppä löytyy, ja on winter-asennossa, myöskin nuo "läpät" korvattu ehjillä..

Mullon jotain saksalaista kühler putsausainetta, jäähynesteen sekaan laitettavaa, toimisiko tuo, vai otanko kennon irti jne..
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Itse imuroin vain ihan paikoillaan sen kennon. Se auttoi kyllä jonkinverran.
Parempi, vaikkakin työläämpi on tosiaan ottaa kenno irti ja huljutella sitä. On kuulemma vähän työläs irroittaa, tai ainakin näin kerrotaan.

Miten sinulla toimii jäähdytys muuten? Minulla lämppärin viisari jää "lounaaseen", eli se ei ajossa ole "Lännessä". En tiedä onko sillä mitään vaikutusta lämpenemiseen, minulla kyllä riittää lämpöä kopissa niin paljon että T-paidassa voi ajella... :wink:

Olen ollut siinä uskossa että tuo Summer/Winter-läppä on vain nopan ominaisuus. Mielenkiintoista että tuplaysissäkin on tuo!
Sinänsä kyseinen läppä toimii ihan hyvin.
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Hiilet vaihdoin äsken, hiukan pirteämmin pyörii, 1-asento ei ääntele, muttei paljoa puhallakaan, kakkosasennossa kolina on sietämätön eikä puhallus tehostu :cry:

Auton lämmöt puolessavälissä tai millin alle kun normivauhtia päästelee, puhdistustoimien jälkeen tulee sivuilta ja kojelaudan keskeltä kylmää nyt kaikista luukuista (ja lujaa), jalkoihin haaleaa ja ikkunalle lämmintä.

Puhallus vaan niin avutonta että pakkanen vie voiton. Tosiaan antaisin tuon 900c:ni kaverille muutamaksi viikoksi kun siltä meni auto alta, mutta haluaisin itellekin lämpimän auton siksi aikaa. 99:ä taas en kehtaa antaa kun palelemaan joutuu.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

lefa42 kirjoitti:Hiilet vaihdoin äsken, hiukan pirteämmin pyörii, 1-asento ei ääntele, muttei paljoa puhallakaan, kakkosasennossa kolina on sietämätön eikä puhallus tehostu :cry:

Auton lämmöt puolessavälissä tai millin alle kun normivauhtia päästelee, puhdistustoimien jälkeen tulee sivuilta ja kojelaudan keskeltä kylmää nyt kaikista luukuista (ja lujaa), jalkoihin haaleaa ja ikkunalle lämmintä.

Puhallus vaan niin avutonta että pakkanen vie voiton. Tosiaan antaisin tuon 900c:ni kaverille muutamaksi viikoksi kun siltä meni auto alta, mutta haluaisin itellekin lämpimän auton siksi aikaa. 99:ä taas en kehtaa antaa kun palelemaan joutuu.
Mistä muuten löysit hiilet? Vai onko ne varaosa-autosta? Mielenkiinnosta kyselen kun on varmaan tuo vaihto-operaatio edessä. Eikä oikein hyvältä näytä että uusia hiiliä löytyisi mistään... :(
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Tuolta aloittamastani 90-ketjusta kun katselin niin joku mainitsi että kolina oli johtunut moottorin puslista. Olivat olleet siis ilmeisesti niin kuluneet että kolina johtui siitä. Varmaan noita jostain saa, mutta hinta voi olla aika suolainen...

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=15141
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Viilasin hiilet E-kadetin puhaltimesta löytyneistä, olivat suht uudet :lol:

Täytynee etsiä uusi motti, löytynee helpommalla.. ylimääräistä saa tyrkyttää sopuhintaan.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Korjasin kolisevan puhaltimen eilen laittamalla Sikaflexiä siihen kumipuslaan, joka on moottorin puoleisessa päässä. Sitten tökkäsin motin kiinni. Tänään kokeilin ja johan katosi kolinat. Samassa yhteydessä tuli avattua puhaltimen moottori ja se kuskinpuoleinen laakerilevy puhallinkotelosta. Niissä ei ollut väljää ja hiilissäkin oli vielä pituutta.

PS. Kuinka monessa uudessa autossa lähtee puhallin irrottamalla 3 ristipääruuvia ja johtoliitin? :wink:
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

8) Joissain japanilaisis on aika helppoi mut mut joutuupahan purkamaa joskus tosin myös hanskalaatikon ja rikottua kaikenmoisia muoviosia matkalla :lol:
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Se kumipusla on ilmeisesti koko puhallin systeemin heikoin lenkki. Ääntä kivasti, kun kuluu. Muuten puhallin on varma toiminen. Toinen mikä on hyvä puhdistaa on se kuskinpuolella olevassa läpässä kiinni oleva pusla. Omaani teetätin uuden, pronssista. Hintaa sille ultimatepienelle puslalle tuli 100 markkaa, mutta kyllä se kannatti. Olen kuullut jopa jonkun laittaneen laakerin sinne. Onko niitä edes niin pieniä?

Pari kolme vuotta sitten vaidoin koko moottorin uuteen, kun vanhasta oli puslat kuluneet puhki ja moottorin akselin pyöri "laakeripukkeja" vasten. Ostin silloin autohajottamosta vuoden -87 90:stä moottorin ja sen kumipuslan. Viime kesänä käytin moottorin irti, kun ohjaamossa kuului kummaa pienen pientä korvia vihlovaa vikinää. Puhalsin moottorin paineilmalla pölystä, purin täysin osiksi (ekaa kertaa eläissäni), tarkistin hiilet ja kasasin. Totesin puslien olevan täysin kuivat, joten laitoin molempiin muutaman tipan aseöljyä (tiä sitten tekeekö pitemmän päälle hyvää).

Jos ääni on enemmän pirraava, niin sitten kannattaa käyttää lämppärinkotelon etuseinä irti ja katsoa vastaako vesiventtilin termoelementti puhaltimen roottoriin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

Irota se lämppärin kenno ja puhdista puhdistusaineella sisäpuolelta. Myös ulkopuolinen pesu on hyvä tehdä, kiertää ilma kennojen välissä = lisää lämpöä koppiin. Itse tein nuo hommat ja lämpeni merkittävästi. Alussa oli samankaltaiset oireet kuin sulla. Kennon irrotuksessa menee aikaa mutta ei ole mahdoton homma. Fairy on hyvä apu letkuja takaisin laitettaessa. Sieltä sivu- ja keskisuuttimista tulee ajaessa haaleampaa ilmaa eikä niitä taida kuumiksi saadakkaan. On sellainen "kylmä" rakenne.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Sattuupa minulla olemaan tästäkin aiheesta muutama kuva:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/lammitys/

Raitisilmakanavista saa tulemaan lämpimämpää kun laittaa tuulilasiventtiilin (DEFR) kiinni sen jälkeen kun lasi on kirkastunut. Useimmiten lasille edelleenkin virtaa sen verran lämmintä, että se pysyy kirkkaana.

Jos vasemmasta sivusuuttimesta tulee kylmempää kuin oikealta, tuntuisi jotenkin siltä, että läppä ei sulkeudu tiiviisti, läpän pitäisi estää ulkoilman pääsy siipipyörälle. Läppien ollessa suljettuna (Winter-asennossa) ilmeisesti sivuilmakanaville pitäisi ilman kulkeutua puhaltimen siipipyörän puhallinkotelossa, kun varsinaiset raitisilmanottoaukot on suljettu. Mitään varsinaista lämpimän ilman kanavaa ei raitisilmasuuttimiin sen kummemmin yhdistetä, luotetaan vaan siihen että puhallinkotelosta kulkeutuu lämmintä sine raitisilmasuuttimiinkin kun kylmän ilman tulo on suljettu (Toivottavasti on suljettu tiiviisti).

http://saabpics.org:3000/gallery/album1 ... low?full=1

Samasta aiheesta aiempaa keskustelua:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=4362
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11385
_________________
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin