Riston vanhojen Saabien projektit!
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Niinpä niin, meillä on monenlaisia ajatuksia, se sallitaan? Mutta, minä olen sen oman linjani tässä harrastuksessani valinnut jo vuosikymmeniä sitten!
Se vaalii näitä autoja mahdollisimman alkuperäisen näköisenä, suunnilleen sellaisena, kun ne aikoinaan kaupasta sai. Tai toisaalta auto sellaisena, kuin se minulla itselläni joskus oli. Tästä esimerkkinä olkoon tuo minun Yönsininen 1979 MR Saab 96 V4 Super.
Tästä linjasta ainakin museokatsastajat pitävät. Onhan tämä tietysti vaativa laji? Mutta tällä tiellä olen ajatellut jatkaa.
Se vaalii näitä autoja mahdollisimman alkuperäisen näköisenä, suunnilleen sellaisena, kun ne aikoinaan kaupasta sai. Tai toisaalta auto sellaisena, kuin se minulla itselläni joskus oli. Tästä esimerkkinä olkoon tuo minun Yönsininen 1979 MR Saab 96 V4 Super.
Tästä linjasta ainakin museokatsastajat pitävät. Onhan tämä tietysti vaativa laji? Mutta tällä tiellä olen ajatellut jatkaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Palatakseni tuohon kromilistaan nuissa puskureissa, niin itsekin laitoin tuohon omaan satkuun tuommosta vastaavaa kromilistaa. Tosin itse ostin sitä maxista joka muuttu tokmanniksi. Eipä kukaan ole niistä muuta sanonu kuin, että miten on nuin hyvinä pysyneet? Eli ei sitä äkkiseltään huomaa, että ei alkuperäiset ole. Näyttävät minusta ihan hyviltä
Ja minä ainakin arvostan riston suhtautumista näihin vanhempiin autoihin. Vaikka itse räpellän tehä näitä oman maun mukaiseksi on hyvä, että jotkut haluavat säilyttää näitä sellaisina, kuin ne on tehtaalta tullu
Ja minä ainakin arvostan riston suhtautumista näihin vanhempiin autoihin. Vaikka itse räpellän tehä näitä oman maun mukaiseksi on hyvä, että jotkut haluavat säilyttää näitä sellaisina, kuin ne on tehtaalta tullu
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Taas oli harrastajalla vilkas päivä! Aamulla startti Lapeenrannasta Ylämaan kautta auringon nousua ihastellen Vaalimaalle. Sieltä sitten pätkä vanhaa E85 tietä ihka uudelle moottoritielle ja kohti Vantaata. Todella hieno motari, kyllä ajo siellä peräkärryn kera oli oikein mukavaa "lappilaisella"!
Ennen puolta päivää sain Risto kaimaltani neljä ihan asiallista hyvää 2-ovisen OG 900:sen ovea kyytiini. Kiitos Ristolle, niistä tulee oivat varaosat!
Ja eikun baanalle ja Herralasta hakemaan 5-ovisen Luxin takakontin kantta kaverilleni Nimimerkki Jorppelle Kajaaniin vietäväksi. Sen jälkeen varmaan sain ylinopeus-sakon, mutta kai se sitten perästä kuuluu. Sellaista se on, kun on tuollainen "vauhtirauta" ja peräkärri alla?
Matkan jatkuessa piti se päivän ruoka- ja ajotauko pitää Padasjoen ABC:llä, sai samalla katsoa ampumahiihtokilpailun alun. Matka jatkui sitten Pohjalaisen tallille Jämsään hakemaan 99:sin nokalle uusi korjattu etumaski. Kyllä tämän kelpaa keulalle laittaa, minusta hieno!
Keli muutuin sitten Jämsässä ihan Saab-keliksi ja lumituisku alkoi. Käväisin vielä poikaani katsomassa Muuramessa, ennenkuin selvisin tänne Saarijärvelle. Täällä ei sitten ilman Saabia olisi kyllä pihaan päässytkään! Niin kovasti oli pihatielle tuiskuttanut, että vanhan ajotaidotkin piti ottaa käyttöön, että loppunoususta selvisi. Vaati oikein runsaasti yritystä, että Saab toi peräkärryn pihaan.
Tämän päivän harrastukselle tuoli mittaa reilut 12 tuntia ja lähes 700km. Minulla oli hieno ajopäivä ja tapasin monta mukavaa kaveriani, siis voisiko enempää pyytää!
Ennen puolta päivää sain Risto kaimaltani neljä ihan asiallista hyvää 2-ovisen OG 900:sen ovea kyytiini. Kiitos Ristolle, niistä tulee oivat varaosat!
Ja eikun baanalle ja Herralasta hakemaan 5-ovisen Luxin takakontin kantta kaverilleni Nimimerkki Jorppelle Kajaaniin vietäväksi. Sen jälkeen varmaan sain ylinopeus-sakon, mutta kai se sitten perästä kuuluu. Sellaista se on, kun on tuollainen "vauhtirauta" ja peräkärri alla?
Matkan jatkuessa piti se päivän ruoka- ja ajotauko pitää Padasjoen ABC:llä, sai samalla katsoa ampumahiihtokilpailun alun. Matka jatkui sitten Pohjalaisen tallille Jämsään hakemaan 99:sin nokalle uusi korjattu etumaski. Kyllä tämän kelpaa keulalle laittaa, minusta hieno!
Keli muutuin sitten Jämsässä ihan Saab-keliksi ja lumituisku alkoi. Käväisin vielä poikaani katsomassa Muuramessa, ennenkuin selvisin tänne Saarijärvelle. Täällä ei sitten ilman Saabia olisi kyllä pihaan päässytkään! Niin kovasti oli pihatielle tuiskuttanut, että vanhan ajotaidotkin piti ottaa käyttöön, että loppunoususta selvisi. Vaati oikein runsaasti yritystä, että Saab toi peräkärryn pihaan.
Tämän päivän harrastukselle tuoli mittaa reilut 12 tuntia ja lähes 700km. Minulla oli hieno ajopäivä ja tapasin monta mukavaa kaveriani, siis voisiko enempää pyytää!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Päivällä näköjään pituutta enemmän kuin laki sallii Miten muuten mahdut tuonne 900 ohjaamoon, muistaakseni pituutta on sinullakin? Oma hento 194cm vartalo mahtuu kun laittaa penkkiä hieman kallelleen. Myös kaasujalalle jotenkin ahdas tila, meinaa väkisin painua jarru ja kaasu yhtä aikaa, samaa vikaa ollut vissiin edellisellä omistajalla kun jarrupolkimen oikeassa reunassa selvää kulumajälkeä. Pitäisi vissin spittarit hommata ajokengiksi.
Niin ja kyllä aikanaan olin oppilaanasi Tainiolla, opiskelen muuten nytkin tuolla LUT:issa (hieman paksu kallo nääs miulla).
Niin ja kyllä aikanaan olin oppilaanasi Tainiolla, opiskelen muuten nytkin tuolla LUT:issa (hieman paksu kallo nääs miulla).
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Noh niin, kolmen päivän etelän reissu on tehty! Luxin takaluukku on uudella omistajallaan ja pari kuutiota klapeja omassa liiterissä! "Lappilainen" selvisi noilla etelä-Suomen selkosilla 1384 km retkellä erinomaisesti. Minusta oli aika hämmästyttävä juttu, että vaikka aika iso kuupallinen kärri roikkui koko reissun mukana, niin 900C vei bensaa vain 9,12 litraa satasella. Kyllä tuo vanha palvelija on erinomainen matkakumppani näin ikäihmiselle Suomen talviteillä. Oikein hieno kolmen päivän retki!
Taas on materiaalia projekteja varten valmiina ja tästä ne sitten jatkuvat!
Taas on materiaalia projekteja varten valmiina ja tästä ne sitten jatkuvat!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Sehän Risto noissa sun projekteissa on hienoa kun autot on alla vähän väliä eikä palasina vuosikausia tallissa. Motivoi ihan eritavalla kun pääsee ajamaan ja nauttimaan välillä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kylläpäs sattui, tuo jatkuva varaosaetsintä sieltä sun täältä, tuottaa ihan mukavia yllätyksiä!? löysin nimittäin sarjan aitoja "99:sin jalkkisien" muttereita. Niistähän onkin täällä sivuilla aiemmin ollut kuviakin.
Nyt nuo kullan väriset jalkkiset ovat sitten soodapuhalluksessa. Sen jälkeen alkaa taas tuo käsityö, siis kiillotus. Se on näin käsityönä noin neljä tuntia/vanne ja hyvä tulee, luulisin?!
Tässä on muuten osoite, mihin vien ne sitten jauhemaalattavaksi: http://www.khcoating.fi
Tuolla on mukavia kuvia Kimmon maalaamista vanteista!
Nyt nuo kullan väriset jalkkiset ovat sitten soodapuhalluksessa. Sen jälkeen alkaa taas tuo käsityö, siis kiillotus. Se on näin käsityönä noin neljä tuntia/vanne ja hyvä tulee, luulisin?!
Tässä on muuten osoite, mihin vien ne sitten jauhemaalattavaksi: http://www.khcoating.fi
Tuolla on mukavia kuvia Kimmon maalaamista vanteista!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Paljoko pyytävät tuolla vanteiden maaluusta?
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kannattaa kysäistä suoraan Kimmolta, hintaan varmaan vaikuttaa vanteen koko ja miten pohjatyö on tehty, vai tehdäänkö pohjatyöt siellä? Sähköpostiosoite ja puhelin löytyy tuolta Sivulta.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
No niin, sain sitten poliisi-sedältä oikean laskun tuolta Etelä-Suomen reissultani. Ansioiden mukainen tuo rikesakko oli, koska tälläisella vauhtiraudalla (900C) tuli hurjastelua!
Sisko haki minulle täyden sarjan "jalkkisien" muttereita talteen Imatralla. Nyt sitten vaan seuraavaksi noiden Rikun jalkkisien kiillotukseeen, siis oikeaa käsityötä on tiedossa.
Sisko haki minulle täyden sarjan "jalkkisien" muttereita talteen Imatralla. Nyt sitten vaan seuraavaksi noiden Rikun jalkkisien kiillotukseeen, siis oikeaa käsityötä on tiedossa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tutkin tuossa vanhoja alkuperäisiä Saabin myyntiesitteitä? Siellä kiinnitti huomioni -84 kesän 900i 2-ovisen mallin moottorin kuva. Siinä venttiilikopan kansi oli väriltään musta, míssä kopan kannen päällä olevat pituus-suuntaiset rivat ja SAAB-teksti olivat kiillotettua alumiinia! Se näytti todella hyvän näköiseltä!
Vaikka olen elänyt näiden eri mallisten Saabien kanssa jo 44 vuotta, en muista kuitenkaan Suomessa tälläisia nähneeni? Mutta, koska tuossa Trollin tuottamassa esitteessä tuollaisesta on kuva, niin pakkohan niitä jossain päin varmasti olla?
Siis, minähän varmaan ryhdyn valmistelemaan oman Iivarin venttiilikopan laittamista kuvan mukaiseksi. Perästä kuuluu kuvan kera!
Kyllä sitä ihmisen pitää olla utelias ja näillä päivillä vielä innostua tälläisistakin?
Vaikka olen elänyt näiden eri mallisten Saabien kanssa jo 44 vuotta, en muista kuitenkaan Suomessa tälläisia nähneeni? Mutta, koska tuossa Trollin tuottamassa esitteessä tuollaisesta on kuva, niin pakkohan niitä jossain päin varmasti olla?
Siis, minähän varmaan ryhdyn valmistelemaan oman Iivarin venttiilikopan laittamista kuvan mukaiseksi. Perästä kuuluu kuvan kera!
Kyllä sitä ihmisen pitää olla utelias ja näillä päivillä vielä innostua tälläisistakin?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Hirsch"
- Viestit: 708
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Suorastaan malttamaton fiilis päästä näkemään joskus tuo 99 livenä. Lopputulos tulee olemaan jotain todella tyylikästä.
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tere Risto, ne saabit jotka menivät lehtikuvauksiin ja esitteisiin niihin tehtiin suurimmaksi osaksi kaikenlaisia pikkumuutoksia osa jopa täällä meidän verstaallamme, muistan tuon tapauksen ja sen lisäksi myös yhden kromatulla venakopalla kuvaukseen lähetetyn, niihin aikoihin teimme paljon kaikennäköistä pientä esimerkiksi Leif Mellberg'in rakennelmiin.ristos kirjoitti:Tutkin tuossa vanhoja alkuperäisiä Saabin myyntiesitteitä? Siellä kiinnitti huomioni -84 kesän 900i 2-ovisen mallin moottorin kuva. Siinä venttiilikopan kansi oli väriltään musta, míssä kopan kannen päällä olevat pituus-suuntaiset rivat ja SAAB-teksti olivat kiillotettua alumiinia! Se näytti todella hyvän näköiseltä!
Vaikka olen elänyt näiden eri mallisten Saabien kanssa jo 44 vuotta, en muista kuitenkaan Suomessa tälläisia nähneeni? Mutta, koska tuossa Trollin tuottamassa esitteessä tuollaisesta on kuva, niin pakkohan niitä jossain päin varmasti olla?
Siis, minähän varmaan ryhdyn valmistelemaan oman Iivarin venttiilikopan laittamista kuvan mukaiseksi. Perästä kuuluu kuvan kera!
Kyllä sitä ihmisen pitää olla utelias ja näillä päivillä vielä innostua tälläisistakin?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
En osannut liittää tuota 900:sen -84 vuoden yleisesitettä, mutta otin tuosta pari valokuvaa. Todellakin näyttää siltä, että Trollissa ja Nyköpingissä tehtiin esitteisiin hienoja kuvia!
Siis niin upeita, että taidan tehdä mallin mukaan tässä talven aikana. Pysyypä into ja mieli vireänä!
Ps. Kun oikein muistini lokeroita kaivelen, niin taitaa Pohjalaisen Vesan punaisessa juhlamallissa olla juuri tälläinnen koppa?
Siis niin upeita, että taidan tehdä mallin mukaan tässä talven aikana. Pysyypä into ja mieli vireänä!
Ps. Kun oikein muistini lokeroita kaivelen, niin taitaa Pohjalaisen Vesan punaisessa juhlamallissa olla juuri tälläinnen koppa?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Ei ole, ihan tavallinen alumiininen koppa siinä on, mutta sinun pitää näemmä mennä kupukantamutterien kauppaan. Lehtosen Juhalla on sinulle hyvä esimerkki, millainen siitä koneesta pitää tehdä.
# 419 Vesa Pohjalainen