9-3 -98 automaatti vatkaa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
saapaskissa
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Elo 24, 2014 17:13

9-3 -98 automaatti vatkaa

Viesti Kirjoittaja saapaskissa »

Alkoi noin viikko sitten vatkaamaan 180tkm ajettu -98 vuoden 2.0t T5 automaatilla oleva kolkki.
Yritin haulla löytää samantapaisia tapauksia, muttei tuntunut olevan. 500km matkalla ongelma ei ole pahentunut merkittävästi.

Vatkaaminen tuntuu n.72-80 km/h nopeudella kun momenttimuunnin on kytkeytynyt pois.
Välittyy enemmä alustan kuin ratin kautta, vetoa lisätessä ja mutkissa korostuen.
Sama oire lievempänä n.52km/h vauhdissa. Tällöin moottorin kierrokset samat, 1500rpm kuin 70km/h ajettaessa. 70km/h nopeudessa ongelma poistuu kun laittaa sport moden päälle tai lock upilla 3-vaihteelle. 80km/h -> kulkee kuin juna. Vatkaaminen alkaa n. 15km ajon jälkeen.

Ehdotukset mahdollisista vika/ongelmakohteista erittäin tervetulleita vian paikallistamiseksi.
Ikävä ajaa töihin kun oma matkavauhti asettuu juuri tuohon edellämainittuun nopeuteen :|
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-3 -98 automaatti vatkaa

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Tässä omat kokemukset keulan vatkaamisesta -autossani on kylläkin manuaalivaihteisto, mutta melkein kaikki viat voivat ilmetä myös automaattimalleissa. Jostain syystä tärinät tupaavat ilmenemään juurikin tuossa n. 80 km/h nopeudessa ja oman kokemuksen mukaan muissakin automerkeissä ja malleissa.

- Tukivarsien puslat tulivat tiensä päähän. Alkuperäisistä, nestevaimenteisista oli mehut hävinneet, jolloin ohjaus tempoi kiihdytyksissä ja välillä ravistikin. Korjauksena joko uudet tukivarret tai uretaanipuslat alkuperäisten tilalle.
- Kuluneet pallonivelet. Korjaus vaatii uudet tukivarsi/pallonivel setit.
- Renkaan runko pettänyt. Talvirenkaiden rakenne petti ja kahteen renkaaseen ilmestyi patti. Tuloksena kamala vatkaus ratissa. Eipä tuossa muu auta, kun ostaa uudet renkaat.
- Renkaan tasapainolyijy irronnut. Tuloksena tärinää juurikin 80 km/h nopeudessa.
- Kulunut vetonivel. Omassa autossa tuntuu pahiten kiihdytyksissä. Korjauksena uusi nivel tilalle.
- Kulunut vetoakselin tukiholkki (ilmeisesti vain manuaalivaihteisissa malleissa). Tämäkin aiheuttaa vatkausta kiihdytyksissä. Helppo diagnosoida, sillä sisempää vetoniveltä pystyy silmin nähden heiluttamaan, jos holkki on kulunut. Foorumin kautta saa uusia holkkeja, vanhan holkin ulosvetämiseen työkalun sekä vinkkejä rempasta.

Aloittaisin käyttämällä auton rengaspajalla, jossa renkaiden kunto ja tasapainotus voidaan todeta. Ei ole kallista ja korjaus on helppo, jos kyse tosiaan vain rengasvaivoista.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
saapaskissa
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Elo 24, 2014 17:13

Re: 9-3 -98 automaatti vatkaa

Viesti Kirjoittaja saapaskissa »

Vanteet tasapainoitettu, yhteen laitettiin 45g painoa. Valitettavasti ei poistanut ongelmaa, joten pitänee viikonloppuna valoisalla tarkastella muita vaihtoehtoja ja ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin.
Huomiona tasapainoituksen jälkeen tärinä tuntuu ainoastaan penkissä, ei ratissa.
Etuakselistossa ei näkynyt nopealla tarkastelulla märkiä kohtia kuten ei myöskään auton alla.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-3 -98 automaatti vatkaa

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Melkein kyllä veikkaisin, että on vetonivelessä vikaa, jos mutkissa ja vedoissa vatkaa. Mulla on täsmälleen samanlaista vaivaa tällä hetkellä omassa autossa ja seuraavana on edessä vetarin vaihto. Mun autolla on kylläkin ajettu jo 320tkm, joten on ihan normaalia, että alkaakin paikat olla kuluneita. Omassa autossa vahva epäily, että vetarin malja on kulunut kuopalle, sillä tukiholkin vaihto ei poistanut vapinaa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 -98 automaatti vatkaa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo automaatissa ei ole sitä pahamaineista holkkia, joka vatkauttaa manuaalivaihteista. Vetonivelen kuopalle kuluminen aiheuttaa vatkausta kun kuormaa on päällä paljon. Eli kun kiihdyttää, ajaa ylämäkeen ja pahin on kun vetää raskasta kärryä ylämäkeen kiihdyttäen. Heti kun koneen kuormituksen höllää, eli nostaa kaasujalan, niin vatkaus loppuu. Vatkaus on voimakkaampaa maantienopeuksilla, ja hitaasti ajaessa sitä ei välttämättä esiinny juurikaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
009baas
"Viggen"
Viestit: 582
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 -98 automaatti vatkaa

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Mites moottorin ja laatikon tukikumit, tietyllä kierrosalueella, vatkaus?
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
saapaskissa
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Elo 24, 2014 17:13

Re: 9-3 -98 automaatti vatkaa

Viesti Kirjoittaja saapaskissa »

Vien auton huoltoon viikolla niin tulee selvitettyä ja korjattua vika. Käytin molempia etupyöriä irti enkä löytänyt merkittävää klappia mistään. Omat epäilykset kohdistuvat myös noihin tukikumeihin koska tärinää tuntuu juurikin 1500rpm kohdalla, voi toki olla mikä tahansa muukin :roll: :lol:
paappa
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Pe Loka 03, 2014 06:21

Re: 9-3 -98 automaatti vatkaa

Viesti Kirjoittaja paappa »

Tää ei liity suoranaisesti vatkauksiin, mutta utelisin kokemuksia automaattivaihteiseta 9-3 turbosta.sta. Kiinnostais sellaisen.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 -98 automaatti vatkaa

Viesti Kirjoittaja AZP »

OG9-3:n automaatti toimii kyllä todella hyvin yhteen 2.0t-koneen kanssa. Ei ole yhtä napakkaa automaattia tullut vielä ajettua. Vaihteisto sporttiasennolla tuntuma on vähän liiankin kova. Nykyinen uudempi dieselautomaattikin tuntuu aika kuminauhaiselta verrattuna edelliseen autoon.

Kulutus on PALJON suurempi kuin manuaalilla, varsinkin kaupunkiolosihteissa. Itselläni meni bensiiniä vajaa 13 litraa sadalla kilometrillä, tosin ajo on kaupunkinytkähtelyä 5 km pätkissä. Maantiellä menee ihan asiallisilla lukemilla, eli voi päästä tuonne seitsemän litran allekin jos todella rauhallisesti ajalee.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
saapaskissa
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Elo 24, 2014 17:13

Re: 9-3 -98 automaatti vatkaa

Viesti Kirjoittaja saapaskissa »

Molemmat tukivarret heikossa kunnossa, vaihdetaan uudet tilalle ja toivotaan, että tokenee tärisemästä.

Tämä on ensimmäinen Saab, jonka omistan tai ylipäätään olen ajanut ja omat kokemukset erittäin positiivisia.
Automaatti pelaa moottorin kanssa yhteen erittäin mainiosti. Ei ole ollut moittimista missään tilanteessa. Kaupunkiajossa polttoaineenkulutus toki nousee korkeahkoksi (omakohtaiset kokemukset pyörii 13-15l/100km). Omalla n.40km työmatkalla keskinopeus 45km/h ja yhdistetty kulutus 7.4l/100km, joten ei tuo kulutus päätä huimaa kun vauhtiin pääsee. En ole juurikaan tykännyt räplätä sport tai winter-asetuksia vaan ajanut D:llä, mikä tietääkseni vaihtelee sportin ja normaalin vaihtotyylin kanssa riippuen kaasun käsittelystä.
Winter- asetusta olen käyttänyt lähinnä jos täytynyt jäisellä tiellä lähteä ylämäkeen ajamaan, mikä korvannut manuaalivaihteisen kytkintuntumalla saavutettavan pidon riittävästi=jumiin ei olla jääty.

Maantiellä kombinaatio toimii parhaiten. Matkavauhdissa kierrokset ja kulutus pysyvät maltillisina ja ohitukset suoriutuvat 3-vaihteella tarpeeksi sutjakkaasti tiukemmassakin paikassa.
Vastaa Viestiin