Pieni kuriositeetti johon olisi kiva saada vähän valaistusta.
Eli rakas ranskanpatonki (Mrs. Xsaara) oli tuossa vuodenvaihteen tienoilla viitisen viikkoa seisonnassa jonka jälkeen vaihteisto - eikun siis vaihdekeppi oli uskomattoman jäykkä hämmentää, siis ei olisi saanut olla enää yhtään jäykempi tai ei ajamisesta olisi tullut mitään. Hetken epäilin että vaihteistoöljyihin on sekoittunut jotain.
Outoa oli se, että jäykkyys ei kadonnut 100km ajon jälkeen ja oli läsnä vielä seuraavankin päivän. Vasta kolmantena ajopäivänä alkoi "sulamaan". Lämpötilat oli tuolloin vain 0 ja viiden pakkasasteen välimaastossa. Tämä siis noin viikko sitten.
Kun vertailukohtana esim tänään -12 pakkasessa vaihteisto oli normaalin notkea.
Onko loota siis ollut jotenkin syväjäässä, vai mikä tuon selittäisi? Oliko sinne kondensoitunut vettä joka oli jäätynyt?
ranskanpatongin syväjäätynyt vaihteisto
ranskanpatongin syväjäätynyt vaihteisto
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: ranskanpatongin syväjäätynyt vaihteisto
Veikkaisin, että enneminkin siirtovivusto/kaapelit olivat jäässä jossain sellaisessa paikassa, mistä moottorin lämpö ei niitä sulata. Tuskin itse laatikko sentään jäässä oli.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: ranskanpatongin syväjäätynyt vaihteisto
Voipi siellä laatikossakin olla vettä. Kaverin erimerkkisen auton laatikosta valutettiin vettä yli litra vastaavilla oireilla. Eikä noiden laatikkoöljyjen vaihto hukkaan mene.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S