2.3T biopower kierroslukusuositus?
2.3T biopower kierroslukusuositus?
Lisääntyneen väännön ansoista tasaisella vauhdilla ajaessa riittäisi melkein 1000rpm (eli n. 60km/h 5. vaihteella) puhdin puolesta, mutta onko liian matalalla kierrosluvulla haittavaikutuksia? Hyödyn ainakin kuvittelisin olevan matala polttoainekulutus.
Kertokaas missä vauhdissa vaihdatte viitosvaihteelle matka-ajossa.
Kertokaas missä vauhdissa vaihdatte viitosvaihteelle matka-ajossa.
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
Re: 2.3T biopower kierroslukusuositus?
Käsivaihteisella suosin laatikon keston kannalta vasta 80kmh nopeudessa viitosta. Voi katsos tulla se pieni säästö kulutuksessa moninverroin kalliimmaksi vaihteistoremonttina.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 2.3T biopower kierroslukusuositus?
Ihan vaan mielenkiinnosta, että mikä sitä manuaali vaihteistoa kuluttaa pienillä kieroksilla?
Ite kun ajan, niin en pelkästään kulutusta ajattele. Jonkunlainen mukavuus. Jos edessä oleva auto hidastelee, niin ei tarvitse heti olla neloselle vaihtamassa eli kepin hämmennys jää vähemmälle. Esim. 70km/h voin ajaa hetkellisesti vitosella, mutta en tietenkään koko aikaa. Sama juttu kaupungissa (Oulu), kolmosvaihteella pääsee aika pitkään ilman vaihteiden hämmennystä.
Ite kun ajan, niin en pelkästään kulutusta ajattele. Jonkunlainen mukavuus. Jos edessä oleva auto hidastelee, niin ei tarvitse heti olla neloselle vaihtamassa eli kepin hämmennys jää vähemmälle. Esim. 70km/h voin ajaa hetkellisesti vitosella, mutta en tietenkään koko aikaa. Sama juttu kaupungissa (Oulu), kolmosvaihteella pääsee aika pitkään ilman vaihteiden hämmennystä.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: 2.3T biopower kierroslukusuositus?
Iteki vaihdan usein 60 alueella jo 5. vaihteen jos on tasaista tietä edessäpäin. Kierrokset varmaan 1100 luokkaa silloin. Mutta jos vastaan tulee loivaakin ylämäkeä niin nelosella mennään. Ois kiva tietää onko jotain haittaa "liian isolla ajamisesta". Ja nelosella tulee ajettua jopa 40 km/h.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Re: 2.3T biopower kierroslukusuositus?
Roiskevoitelu ja resonanssit...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 2.3T biopower kierroslukusuositus?
Olin ajatellut että nämä 5-vaihteella pienillä kierroksilla oli ongelma lähinnä 80- ja ehkä 90-luvun laatikoissa? Mutta ei kai enää?
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
-
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: 2.3T biopower kierroslukusuositus?
Tästä olisi mielenkiintoista kuulla lisää. Roiskevoitelu ja resonanssi? Millä tavalla haitallista? Korkealla kierroalueella resonanssin taajuus kasvaa ja M10 pulttien sijaan M13 pultit alkaa kiertyä auki..
-
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: 2.3T biopower kierroslukusuositus?
Itse itselleni vastaten.. Haulla löytyi kyllä muutama maininta roiskevoitelusta. Varmaankin nimenomaan noissa vanhemmissa kulkineissa ongelma on korostuneempi, mutta kai näissä uudemmissa riittää kun auto on liikkeellä..
Resonanssi taitaa tulla kysymykseen, jos "jurnuttaa" matalilla kierroksilla. Mutta kyllä siinä kohtaa tulee yleensä vaihdettua pienempi pykälä.
Resonanssi taitaa tulla kysymykseen, jos "jurnuttaa" matalilla kierroksilla. Mutta kyllä siinä kohtaa tulee yleensä vaihdettua pienempi pykälä.
Re: 2.3T biopower kierroslukusuositus?
Vanha sanonta: kukin taablaa tyylillään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 2.3T biopower kierroslukusuositus?
Ja toinen vanha sanonta: Kun automaatilla ajaa, niin ei riemulla rajaa
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 2.3T biopower kierroslukusuositus?
viimeaikoina minä olen määrännyt kaasun asennon ja antanut askin päättää sopivan pykälän.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 2.3T biopower kierroslukusuositus?
Epäilen, että noin pienillä kierroksilla ajaminen voi jopa nostaa kulutusta. Ahdin ei ole menossa mukana, sillä pakokaasuvirta ei riitä ahtamiseen. Hyötysuhde laskee ja pienet virtausnopeudet imukanavissa aiheuttavat huonon polttoaineen ja ilman sekoittumisen. Onko kukaan tarkastellut hetkellisiä kulutuksia näillä kierroksilla?
EX: 9³SS BioPower
Re: 2.3T biopower kierroslukusuositus?
Minkäs vuosikymmenen suunnittelua luulet femman askin edustavan? ;)3J kirjoitti:ja ehkä 90-luvun laatikoissa?
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: 2.3T biopower kierroslukusuositus?
Onko matalilla kierroksilla ajamisella vaikutusta jakoketjun venymiseen? Ihan mielenkiinnosta kyselen, vaikkei tomaattikuskia suoraan kosketakaan.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Re: 2.3T biopower kierroslukusuositus?
No niin toki, tarkoitin kuitenkin lähinnä sitä aikaa kun kontissa luki "5-speed". Ilmeisesti rakenne oli sellainen että nimenomaan 5 vaihde tykkäsi huonoa pienillä kierroksilla.Tobbana kirjoitti:Minkäs vuosikymmenen suunnittelua luulet femman askin edustavan?3J kirjoitti:ja ehkä 90-luvun laatikoissa?
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.