365 000km ajettu Ässä äsken katsastuksessa ja hylkyhän sieltä tuli. Omaksi yllätykseksi syynä ei ollut päästöt, vaan kuskin puolen ylätukivarsi oli tiensä päässä. Tottakai teema jatkui ruosteena ja hitsaushommia takatukivarren kiinnitykseen, vasempaan takakaareen, apukuskin jalkatilaan ja oli kai vielä jonnekin..
Eniten tässä v*tuttaa toi tukivarsi, koska ei tosta hommasta helpolla pääse, mutta toisaalta pakko se on vaihtaa. Mahtaa korjaamotkin velottaa tosta hommasta aika perkuleesti.
Pahasti mädäntyneen vetaritunnelin takia kolme kuukautta sitten hylätty MY92 2.1 5d sai tänään leiman, tosin korjauskehotuksen kera, koska vasemman etuiskarin yläpään kiinnitys oli löysällä. Oli pyöräntuentaa kasatessa jäänyt se semmoinen kumirinkula laittamatta paikalleen
Viiden minuutin asennustyön jälkeen vika oli korjattu ja ei muuta kuin nauttimaan taas laadukkaista kilometreistä
900C -89 läpi korjauskehotuksella moottorin öljyvuoto. Epäilin ohjaustehostinta, mutta inssi vakuutti että moottorista tulee... Sama huomautus viime vuonna mutta ei näköjään haitannut. 278 tkm.
Satku leimattu. Vasta kolmannella näytöllä läpi. Raidentangon sisempi pää väljä. En uskonut että uuden osan löytäminen autoon ilman ohjaustehostinta on mahdoton tehtävä. Sain onneksi ystävälliseltä katsurilta vinkin Saab-harrastajasta jolta löytyi osa käytettynä ja se kelpasi. Täytynee kai alkaa harkitsemaan ohjaustehostimen rakentamista tuohon jos tuon tehostamattoman ohjauksen osat ovat käyneet noin harvinaisiksi.
Korjaaja kertoi säätäneensä osan mutta pomppasi sitten kuitenkin toisella näytöllä säädöstä huolimatta. Sitten sain vinkin harrastajasta jolla oli k.o osa niin en sitten lähtenyt metsästämään mahdollista korjaussarjaa. Ostin sitten saman tien koko hammastangon, joten onpahan vastaisuuden varalle mistä ottaa
myrtonen kirjoitti:900C -89 läpi korjauskehotuksella moottorin öljyvuoto. Epäilin ohjaustehostinta, mutta inssi vakuutti että moottorista tulee... Sama huomautus viime vuonna mutta ei näköjään haitannut. 278 tkm.
Kannattaa pyyhkiä alusta öljyvuodoista aina juuri ennen kun vie konttorille. Ei tule turhaa huomautusta. Ainahan vanhat saabit vuotaa pikkusen öljyä. Näyttää pahemmalta mitä on katsastusmiehen silmiin kun öljy levinnyt pitkin pohjaa.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Mitä luulette meneekö satku katsastuksesta läpi kun jokaisen oven alareunat ruosteessa. Yksi ovi on säilynyt rei'iltä mutta muissa on yksi tai kaksi isompaa reikää siellä ihan alareunassa että vaikuttaako ovien sisäpuolella oleva ruoste katsastukseen? Myös auton kaarissa on muutamassa kohteessa alkavaa ruosteen kukkaa muttei läpimaillakaan viellä. Kuskin oven kyljessäkin on pientä kukkaa muttei läpi. Auto on muuten hyvässä kunnossa pohjaltaan ja koneeltaan. 240k ajettu -89 kaasaripeli.
Allekirjoituksen Satku sai leiman tänään. Leimalle laitettiin etujarrulevyt ja palat, alapallo sekä etuiskarit jotka olivat todettu leimalla alkuvuonna huonoiksi. Ostin siis auton vikalistalla ja tässä hiljalleen laitellut. Jarrujen ja iskareiden lisäksi oli kaikenlaista pientä laittoa, näperrettävää ja siistintää.
Kaksi korjauskehoitusta tuli ruostereijistä jotka katsuri löysi toisen apukuskin penkinalta pohjalevystä ja toisen apparinpuolen takapyörän kotelosta. Laitellaan ensiviikolla.
Seuraavaksi vuorossa allekirjoituksen Tonnarin katsastus lähiviikkoina.
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
Tänään tuli hylky: Takajarrupalat oikealta loppu.
Korjauskehotuksena palanut takasumari ja väärän väriset keltaiset etuparkit. Eipä kovin pahoja korjauksia.
Nyt kun vuodet vierii 10 vuoden takaisesta satkutaipaleen aloittamisesta, niin og-kaluston vähyys ilmenee katsatussedillekin omien sanojensa mukaan "vaihtelua nykyhärpäkkeisiin"
Saab 900i 16v 2.1 4d EX: Saab 900S 2.3i 5d -94 - KA: Peugeot 106