Oikean vetoakselin vaihto KIIRE
Oikean vetoakselin vaihto KIIRE
Miten irtoaa oikea vetoakseli ja tukilaakeri korvakko. Pitääkö irrottaa laturi vai muuta ?? Ja jos laturi pitää irroitaa niin miten se tapahtuu? Auto ng 900 turbo -94
saabeja jo toisessa polvessa
- 9-3 1.9tids sportcombi aut -10
-900 2.0i 3d Coupe -92
- Lada 1200s -88,1500s -90
Muutakin sekalaista kalustoo.. 😂
#7189
- 9-3 1.9tids sportcombi aut -10
-900 2.0i 3d Coupe -92
- Lada 1200s -88,1500s -90
Muutakin sekalaista kalustoo.. 😂
#7189
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Oikean vetoakselin vaihto KIIRE
Joudut laturin irroittaa ja sitä ennen hihnankiristin. Hihnankiristin on yhdellä pultilla kii, 8mm kuuskolokanta. Laturi on samanalaisilla pulteilla, toinen kiristimen jousipyörän alla ja toinen siitä alaspäin noin 10cm.
pultit irrottua lähtee laturi nitkuttamalla kiinnikkeistään irti. Sen saa sekä ylös että alaspäin pujoiteltuu. Jos Turbo niin helpompi ylöspäi. (Jos T5 ja Cruise voi cruisen joutaa siirtään sivuun).
Sit itse korvakko irto lohkosta, muistaakseni 4 M8 pulttia sitä pitää kii, vittumaisin just tripodin kohdalla jakopääkopas. Niin melkeempä ainut työkalu on mutterisorvi eli lenkki.
Kun nää kaikki on irti niin ei muuta ku kampee koko kiinnike irti lohkosta ja vetää vetoakselin irti laatikosta. Laatikkoöljyt kannattaa tätä ennen valuttaa tai ainaki laittaa astia alle
Kutakuinkin noin. Näin puolen yön jälkee hyvin marinoituna tekisin ton
EDIT
Unohin mainita että kannattaa tietenki akusta irroittaa se miinus napa ja sit laturin perseestä + ja heräte.
pultit irrottua lähtee laturi nitkuttamalla kiinnikkeistään irti. Sen saa sekä ylös että alaspäin pujoiteltuu. Jos Turbo niin helpompi ylöspäi. (Jos T5 ja Cruise voi cruisen joutaa siirtään sivuun).
Sit itse korvakko irto lohkosta, muistaakseni 4 M8 pulttia sitä pitää kii, vittumaisin just tripodin kohdalla jakopääkopas. Niin melkeempä ainut työkalu on mutterisorvi eli lenkki.
Kun nää kaikki on irti niin ei muuta ku kampee koko kiinnike irti lohkosta ja vetää vetoakselin irti laatikosta. Laatikkoöljyt kannattaa tätä ennen valuttaa tai ainaki laittaa astia alle

Kutakuinkin noin. Näin puolen yön jälkee hyvin marinoituna tekisin ton

EDIT
Unohin mainita että kannattaa tietenki akusta irroittaa se miinus napa ja sit laturin perseestä + ja heräte.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Oikean vetoakselin vaihto KIIRE
Kiitos neuvoista nyt on vetari vaihdettu ja uudet öljyt kanssa
Mutta ei auttanu ton vaihto ratin tutinoihin
Mutta ei auttanu ton vaihto ratin tutinoihin
saabeja jo toisessa polvessa
- 9-3 1.9tids sportcombi aut -10
-900 2.0i 3d Coupe -92
- Lada 1200s -88,1500s -90
Muutakin sekalaista kalustoo.. 😂
#7189
- 9-3 1.9tids sportcombi aut -10
-900 2.0i 3d Coupe -92
- Lada 1200s -88,1500s -90
Muutakin sekalaista kalustoo.. 😂
#7189
Re: Oikean vetoakselin vaihto KIIRE
Koita kuskinpuolen vetaria heiluuko se sisempi pää käsivoimin, jos niin holkki vaihtoon.erkkiv11 kirjoitti:Kiitos neuvoista nyt on vetari vaihdettu ja uudet öljyt kanssa
Mutta ei auttanu ton vaihto ratin tutinoihin
OG9-3 5d Aero -01
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
Re: Oikean vetoakselin vaihto KIIRE
juu kyllähän se heiluu ja holkkiremppa on suunnitteilla tässä kevään aikana.
saabeja jo toisessa polvessa
- 9-3 1.9tids sportcombi aut -10
-900 2.0i 3d Coupe -92
- Lada 1200s -88,1500s -90
Muutakin sekalaista kalustoo.. 😂
#7189
- 9-3 1.9tids sportcombi aut -10
-900 2.0i 3d Coupe -92
- Lada 1200s -88,1500s -90
Muutakin sekalaista kalustoo.. 😂
#7189
Re: Oikean vetoakselin vaihto KIIRE
Itsellä ei vaikuttanut holkin ja vetarin vaihto vapinoihin millään tavalla. Toki vika voi olla toisessa vetarissa, mutta ajattelin seuraavaksi kokeilla moottorin tukikumien vaihtoa. Ainakin vaohdot ovat välillä nytkähtäviä ja vaihteiston puolen kumissa on ainakin jotain vikaa, koska joku osa siellä sormin heiluu irtonaisena.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Oikean vetoakselin vaihto KIIRE
juu voihan se vika muualla olla renkaat on ainaki tasapainossa koska ne katoin joku aika sitten.
alustakaan ei taida olla ihan vireessä kun natisee kylmänä ja kolisee ajoittain
ens viikolla vaihtuu koiran luut katotaa sitten mitä siitä on hyötyä
alustakaan ei taida olla ihan vireessä kun natisee kylmänä ja kolisee ajoittain
ens viikolla vaihtuu koiran luut katotaa sitten mitä siitä on hyötyä
saabeja jo toisessa polvessa
- 9-3 1.9tids sportcombi aut -10
-900 2.0i 3d Coupe -92
- Lada 1200s -88,1500s -90
Muutakin sekalaista kalustoo.. 😂
#7189
- 9-3 1.9tids sportcombi aut -10
-900 2.0i 3d Coupe -92
- Lada 1200s -88,1500s -90
Muutakin sekalaista kalustoo.. 😂
#7189
Re: Oikean vetoakselin vaihto KIIRE
Kylmänä nää autot taitaa narista, vaikka olis kaikki uutta...
Kyllä se holkki on ilmeisesti tyypillinen vapinan aiheuttaja, mutta mun auton tapauksessa syy ei ollut siinä, vaikka holkki olikin kulunut ja vetoakselin malja heilui reippaasti vaihteiston kupeessa.
Kyllä se holkki on ilmeisesti tyypillinen vapinan aiheuttaja, mutta mun auton tapauksessa syy ei ollut siinä, vaikka holkki olikin kulunut ja vetoakselin malja heilui reippaasti vaihteiston kupeessa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Oikean vetoakselin vaihto KIIRE
Alustan narina kylmän loppuu kun laittaa koko alustan uretaanipuslilla 

Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Oikean vetoakselin vaihto KIIRE
Lahti 411 tuliko autosi kuntoon? itsellä noi tutinat vaan jatkuu seuraavaks vaihtuu raidetangonpää ja reaktio tangon takapuslat
saabeja jo toisessa polvessa
- 9-3 1.9tids sportcombi aut -10
-900 2.0i 3d Coupe -92
- Lada 1200s -88,1500s -90
Muutakin sekalaista kalustoo.. 😂
#7189
- 9-3 1.9tids sportcombi aut -10
-900 2.0i 3d Coupe -92
- Lada 1200s -88,1500s -90
Muutakin sekalaista kalustoo.. 😂
#7189
Re: Oikean vetoakselin vaihto KIIRE
En ole vielä ehtinyt remppaa jatkaa. Nyt alkaa kyllä kallistua arvailut raidetangon päiden puolelle. On nimittäin alkanut keula vedellä taas kiihdytyksissä ja urissa aika ikävästi. Ehkä puolentoista viikon päästä pääsen vihdoin tallille. Raportoin sitten tilanteesta.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Oikean vetoakselin vaihto KIIRE
Mulla loppu kiihyttäessä vetelyt takapuslien vaiholla, yllättävää kyllä tosin huonolla tiellä tuppaa vähän yrittämään vieläkin mut on kyllä tehoakin sen verta reilummin kun vakiossa. nyt on powerflexit jokanurkassa.Lahti411 kirjoitti:En ole vielä ehtinyt remppaa jatkaa. Nyt alkaa kyllä kallistua arvailut raidetangon päiden puolelle. On nimittäin alkanut keula vedellä taas kiihdytyksissä ja urissa aika ikävästi. Ehkä puolentoista viikon päästä pääsen vihdoin tallille. Raportoin sitten tilanteesta.
Saab 9-3 ''Wnb Viggen'' Stage : Ei mitään hajua enään.
Re: Oikean vetoakselin vaihto KIIRE
mulla noi tutinat jatkuu ja välillä tutisee välillä ei
ongelmahan on se että ratti vippa suoraa ajettaessa yli 80 vauhdeissa mutta lakkaa jos ajaa 130 ja yli
ja sitten kun kääntää ratti vaan hiukan niin vippaus vaan pahenee ja koko auto alkaa tutisemaan
jos kääntää kunnolla niin tutina lakkaa
voiko kulunut holkki oireilla näin kun vähän se vetari siellä heiluu aukossaan
väljän raidetangonpään vaihdan huomena katotaan onko mitään apua
ehdotuksia???
ongelmahan on se että ratti vippa suoraa ajettaessa yli 80 vauhdeissa mutta lakkaa jos ajaa 130 ja yli
ja sitten kun kääntää ratti vaan hiukan niin vippaus vaan pahenee ja koko auto alkaa tutisemaan
jos kääntää kunnolla niin tutina lakkaa
voiko kulunut holkki oireilla näin kun vähän se vetari siellä heiluu aukossaan
väljän raidetangonpään vaihdan huomena katotaan onko mitään apua
ehdotuksia???
saabeja jo toisessa polvessa
- 9-3 1.9tids sportcombi aut -10
-900 2.0i 3d Coupe -92
- Lada 1200s -88,1500s -90
Muutakin sekalaista kalustoo.. 😂
#7189
- 9-3 1.9tids sportcombi aut -10
-900 2.0i 3d Coupe -92
- Lada 1200s -88,1500s -90
Muutakin sekalaista kalustoo.. 😂
#7189
Re: Oikean vetoakselin vaihto KIIRE
Kyllä kai se vetarin holkki on monilla noita tutinoita aiheuttanut. Itse olin aluksi varma, että omassa autossa tutinat johtuivat holkista, koska vetarin malja heilui todella reippaasti.
Mä taidan nyt ensin vaihtaa ne raidetangon päät, koska se on suht simppeli homma -ainakin verrattuna apparin puolen vetarin vaihtoon. Ehkä sen jälkeen vaihdan moottorin tukikumeja, koska ainakin kuskin puolen etukumi on selvästi finaalissa. Jos sitten vielä tutisee, niin vaihdan sen apparin puolen vetarin.
Mä taidan nyt ensin vaihtaa ne raidetangon päät, koska se on suht simppeli homma -ainakin verrattuna apparin puolen vetarin vaihtoon. Ehkä sen jälkeen vaihdan moottorin tukikumeja, koska ainakin kuskin puolen etukumi on selvästi finaalissa. Jos sitten vielä tutisee, niin vaihdan sen apparin puolen vetarin.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Oikean vetoakselin vaihto KIIRE
Vaihdoin juuri tuossa pihalla raidetangon päät molemmille puolille ja tutinat loppuivat. Joissain tilanteissa tuntuu ehkä ihan aavistus värinää, mutta se voi johtua vääristä pyöränkulmistakin -ainakin ratti jäi ihan vinoon, vaikka käänsinkin uudet päät yhtä monta kierrosta paikoilleen, kuin mitä vanhat olivat. Pitää vielä käyttää auto pyöränkulmien säädössä, niin jospa tämä episodi olisi sitten tältä erää ohitse.
EDIT: Ei korjaantuneet vapinat sittenkään, vaikka vähenivätikin. Tiukka raidetangon pää pitää pahimmat tutinat kurissa, mutta edelleen vatkaa kiihdytyksissä. Apukuskin puolen nivel oli ihan lötkö, joten kai se varsinainen vika on sillä puolella, kun rikkoo kerran paikkoja.
EDIT: Ei korjaantuneet vapinat sittenkään, vaikka vähenivätikin. Tiukka raidetangon pää pitää pahimmat tutinat kurissa, mutta edelleen vatkaa kiihdytyksissä. Apukuskin puolen nivel oli ihan lötkö, joten kai se varsinainen vika on sillä puolella, kun rikkoo kerran paikkoja.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71