Pressulliset autokatokset/-tallit
Re: Pressulliset autokatokset/-tallit
Minulla on "oikea" pressutalli vuodelta 1993 edelleen lähes moitteettomassa kunnossa! Kestänyt 22 vuotta lunta, jäätä, sadetta, tuulta, auringon paistetta ym. luonnonilmiöitä. Tallin pressu on siis sellaista painavaa paksuhkoa vihreää kovaa pressua. Itse tallin metalliputkissa on jo ruostetta ja ne ovat ohuet ja kapeat, sellaiset telttaputket.
Asuntovaunua varten ostin Puuilosta Caravan-pressutallin. Se kesti viisi vuotta, jonka jälkeen runkoputket olivat ruostuneet läpi, esim. harjaputki katkesi. Putkisto oli sellaista halkaisijaltaan leveää ( ehkä 5-6 cm) valkoiseksi maalattua metalliputkea. Alkuperäinen hopeanvärinen pressu kesti vain yhden vuoden, muuttuen täysin paperiksi sen jälkeen. Ostin kahdesti uuden kestopeitteen siihen päälle. Kestopeite kesti aina kaksi talvea (ns. suojapeite ei varmaan olisi kestänyt kuin sen yhden talven). Talli oli siis täysi susi ja Suomen oloihin sopimaton!
Olen rakennellut vuosien varrella myös muutaman puurunkoisen pressutallikatoksen. Viimeisin kyhäelmäni on hädin tuskin pysynyt pystyssä. Siinä on kymmenen metallista kolmisakaraista tallikulmaa, johon sovittelin 48x48 mm puurimat. Ongelma on se ettei mistään saa metallisten tallikulmien suuaukkojen kokoista puutavaraa. Suuaukkojen koko on 55x55 mm. Eli liian pienet puut liian isoissa koloissa. Talli kallistelee uhkaavasti puolelta toiselle, koska ne puurimat pääsevät liikkumaan niissä metallikulmissa. Toki olen kyhännyt tukirakennelmia ja laittanut ankkurointinaruja. Biltemassa myydään vahvaksi mainostettua 650 g/m2 pressua. Ostin sellaisen, mutten vielä ole ottanut käyttöön.
Puurunkoinen talli tulee yllättävän kalliiksi rakentaa. Pieneenkin talliin menee metritolkulla puuta (noin 100 euroa kevyesti). Jos laittaa jotain metallikulmia, nekin maksavat jotain 6-10 euroa kappale (60-100 euroa). Pressu maksaa hyvinkin sen 89 euroa ja siitä ylöspäin koosta riippuen. Lisäksi jumalaton läjä ruuveja (n. 10 euroa). Lisäksi narua ym. pientarviketta. Samalla rahalla tai edullisemminkin saa siis Honkkari, Puuilo, Motonet, Kärkkäinen jne. putkirunkoisen tallin.
Asuntovaunua varten ostin Puuilosta Caravan-pressutallin. Se kesti viisi vuotta, jonka jälkeen runkoputket olivat ruostuneet läpi, esim. harjaputki katkesi. Putkisto oli sellaista halkaisijaltaan leveää ( ehkä 5-6 cm) valkoiseksi maalattua metalliputkea. Alkuperäinen hopeanvärinen pressu kesti vain yhden vuoden, muuttuen täysin paperiksi sen jälkeen. Ostin kahdesti uuden kestopeitteen siihen päälle. Kestopeite kesti aina kaksi talvea (ns. suojapeite ei varmaan olisi kestänyt kuin sen yhden talven). Talli oli siis täysi susi ja Suomen oloihin sopimaton!
Olen rakennellut vuosien varrella myös muutaman puurunkoisen pressutallikatoksen. Viimeisin kyhäelmäni on hädin tuskin pysynyt pystyssä. Siinä on kymmenen metallista kolmisakaraista tallikulmaa, johon sovittelin 48x48 mm puurimat. Ongelma on se ettei mistään saa metallisten tallikulmien suuaukkojen kokoista puutavaraa. Suuaukkojen koko on 55x55 mm. Eli liian pienet puut liian isoissa koloissa. Talli kallistelee uhkaavasti puolelta toiselle, koska ne puurimat pääsevät liikkumaan niissä metallikulmissa. Toki olen kyhännyt tukirakennelmia ja laittanut ankkurointinaruja. Biltemassa myydään vahvaksi mainostettua 650 g/m2 pressua. Ostin sellaisen, mutten vielä ole ottanut käyttöön.
Puurunkoinen talli tulee yllättävän kalliiksi rakentaa. Pieneenkin talliin menee metritolkulla puuta (noin 100 euroa kevyesti). Jos laittaa jotain metallikulmia, nekin maksavat jotain 6-10 euroa kappale (60-100 euroa). Pressu maksaa hyvinkin sen 89 euroa ja siitä ylöspäin koosta riippuen. Lisäksi jumalaton läjä ruuveja (n. 10 euroa). Lisäksi narua ym. pientarviketta. Samalla rahalla tai edullisemminkin saa siis Honkkari, Puuilo, Motonet, Kärkkäinen jne. putkirunkoisen tallin.
Viimeksi muokannut Raser, Pe Tammi 09, 2015 22:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Pressulliset autokatokset/-tallit
Mie rakensin yhden pressutallin yhdelle minun projekti-autolle. Päädyin puurunkoon ja kaksinkertaiseen pressuseinään ja kattoon. Sitten ruoteet katolle ja peltikatto. Sisällä on ajorampit ja murskelattia. Hyvin tuo on pelannut ja kaksinkertainen pressutus tuntuu poistavan tuon kondenssoinnin? Saas nähdä kuinka kestävää laatua lopulta on? Hintaa tälle tuli puuosien osalta 50e ja pellit 100e ja vanhoja pressua oli omissa varastoissa. Ei kallis ja helppotekoinen.


Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Pressulliset autokatokset/-tallit
se vihreä pressu mitä on halvimmissa talleissa ja myydään kevytpeitteenä jollain 3€/ 2mx2m pala, on juuri sitä joka haurastuu auringossa ihan pilalle.
hopeisista en osaa sanoa, kestääkö paremmin?
tuollainen itsetehty halli on ihan järkevä, pelkästään tuo puukehikko jo tekee siitä niin paljon paremman kuin ne kiinan tallit, niitä on muutama tullut koottua ja ne putkirungot on kyllä ihan...
pvc-pressut on sitten erikseen, mutta voi olla jo liian kallista tuollaisen itsetehdyn seinään, kun tuossahan pressu ei ole sellainen rakennetta vahvistava osa.
hopeisista en osaa sanoa, kestääkö paremmin?
tuollainen itsetehty halli on ihan järkevä, pelkästään tuo puukehikko jo tekee siitä niin paljon paremman kuin ne kiinan tallit, niitä on muutama tullut koottua ja ne putkirungot on kyllä ihan...
pvc-pressut on sitten erikseen, mutta voi olla jo liian kallista tuollaisen itsetehdyn seinään, kun tuossahan pressu ei ole sellainen rakennetta vahvistava osa.

Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
Re: pressutalli, pressukatos, autotalli, autokatos, muovikat
panin muutamaan jalkaputkeen sopivaa putkieristettä päälle ( sitä halkaistavaa putkieristettä), eipähän tuu kolhuja oviin vahingossa== halpa vakuutus
vahvempi pressu olis kyllä helpoin juttu päästä tuosta jatkuvasta huoltotarpeesta eroon pressun suhteen, mutta kun ei tiedä kuinka paljon noin surkean ohuet katto- orret kestää. ( tarkoituksena siis tietenkin päästä eroon jatkuvasta tyhjentämisestä/ pelosta persiissä jne...
Olen aikas varma, jotta tolla tukivälillä nimenomaan Honkkarin tallin erittäin ohutseinämäinen putki ei kestä edes 50 kiloista pistekuormaa keskellä. Paksummat putket mm Motonetin oliskohan dia n. 48 mm ? kestää oleellisesti ainakin tuon kohdan paremmin. . Yhden orren alueelle ( n. 1m x 1.6 m) tulee herkästi yli 100 kiloo tasaisena kuormana nuoskalunta ?? eli aika rajoilla varmaan on ton kestävyys ja ylittyykin herkästi. eikös se laskennallinen lumikuorma ole yli 100 kiloo neliölle täällä uudellamaalla. 100 kiloo tasainen antaa saman rasituksen kuin 50 kiloo pistekuorma. ja tossa kun putken vapaa pituus kulmapalojen reunastakin on reilusti yli metrin, lienee jotain 130 cm.. eli pirun heikko on. jos jalat on vakio 2 metrin jaolla niin ihan miina ja pommi ja ansa.
Karmeinta on tuollaisen kehärakenteen tasalaatuinen lujuus, eli kun yksikin sauva lommahtaa sisään, niin viereiset orret eivät myöskään pysty ottamaan enempää kuormaa ja silloin koko hoito romahtaa kerralla läjään.
Eli pähkäilyssä on miten vahvistaa katto- orsia. siteet räystäiden välille auttaa hieman, mutta tuskin kovin paljoa, koska kriitinen kohta on itse putken vaipan lommahdus.
http://i54.tinypic.com/23vble.jpg
http://www.moottorivene.info/keskustelu ... i-t4226/0/
http://www.ikh.fi/Tikkaat_telineet_vara ... sukatokset
Kuvat aiheesta pressutalli motonet
http://www.ikh.fi/tuotehaku/pressu#!tid7710 on ainakin paksua kamaa 650 g/m²
http://www.mikkelinjoretuote.fi/autoteltat
https://kauppa.rellunkulma.fi/product/9 ... c-kinghall ohuehkot seinämät putkissa dia 41 mm, kapeahko oviaukko 2x2 m, putkijako ??
http://www.ltt24h.fi/tuotteet/piha-ja-m ... allit/591/ dia 50 mm putket, putket vissiin 2 m välein
http://www.pressutallit.fi/
http://kairahallit.fi/tuotteet.html?id=8/
vahvempi pressu olis kyllä helpoin juttu päästä tuosta jatkuvasta huoltotarpeesta eroon pressun suhteen, mutta kun ei tiedä kuinka paljon noin surkean ohuet katto- orret kestää. ( tarkoituksena siis tietenkin päästä eroon jatkuvasta tyhjentämisestä/ pelosta persiissä jne...
Olen aikas varma, jotta tolla tukivälillä nimenomaan Honkkarin tallin erittäin ohutseinämäinen putki ei kestä edes 50 kiloista pistekuormaa keskellä. Paksummat putket mm Motonetin oliskohan dia n. 48 mm ? kestää oleellisesti ainakin tuon kohdan paremmin. . Yhden orren alueelle ( n. 1m x 1.6 m) tulee herkästi yli 100 kiloo tasaisena kuormana nuoskalunta ?? eli aika rajoilla varmaan on ton kestävyys ja ylittyykin herkästi. eikös se laskennallinen lumikuorma ole yli 100 kiloo neliölle täällä uudellamaalla. 100 kiloo tasainen antaa saman rasituksen kuin 50 kiloo pistekuorma. ja tossa kun putken vapaa pituus kulmapalojen reunastakin on reilusti yli metrin, lienee jotain 130 cm.. eli pirun heikko on. jos jalat on vakio 2 metrin jaolla niin ihan miina ja pommi ja ansa.
Karmeinta on tuollaisen kehärakenteen tasalaatuinen lujuus, eli kun yksikin sauva lommahtaa sisään, niin viereiset orret eivät myöskään pysty ottamaan enempää kuormaa ja silloin koko hoito romahtaa kerralla läjään.
Eli pähkäilyssä on miten vahvistaa katto- orsia. siteet räystäiden välille auttaa hieman, mutta tuskin kovin paljoa, koska kriitinen kohta on itse putken vaipan lommahdus.
http://i54.tinypic.com/23vble.jpg
http://www.moottorivene.info/keskustelu ... i-t4226/0/
http://www.ikh.fi/Tikkaat_telineet_vara ... sukatokset
Kuvat aiheesta pressutalli motonet
http://www.ikh.fi/tuotehaku/pressu#!tid7710 on ainakin paksua kamaa 650 g/m²
http://www.mikkelinjoretuote.fi/autoteltat
https://kauppa.rellunkulma.fi/product/9 ... c-kinghall ohuehkot seinämät putkissa dia 41 mm, kapeahko oviaukko 2x2 m, putkijako ??
http://www.ltt24h.fi/tuotteet/piha-ja-m ... allit/591/ dia 50 mm putket, putket vissiin 2 m välein
http://www.pressutallit.fi/
http://kairahallit.fi/tuotteet.html?id=8/
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: pressutalli, pressukatos, autotalli, autokatos, muovikat
Tuo kaarihalli on kyllä lumikuormat huomioiden fiksu ja ilmeisesti edullinenkin:stara kirjoitti:http://www.moottorivene.info/keskustelu ... i-t4226/0/
vator kirjoitti:Itse tein tuon J.Kareisen puuvenekorjaamo-sivuilta löytyneen ohjeen mukaan "kappelin" kotipihaan. Osa kaarista tuli tehtyä valmiista 50x22 kuusirimasta, mutta niiden paukkuessa poikki jigissä oksien vuoksi oli parempi valkata puuliikkeestä 100x22 kuusilautaa mahd. pienillä oksakohdilla. Ajelin itse laudat halki ja valkkasin parhaat kaariin ja lopuista tuli vinoreevoja ja vaakatukia yms soiroa. Pressuna on läpinäkyvää vahvistettua icopalin sääsuojaa, samaa mitä telinefirmat käyttää. Puutavaraan meni joku 70 euroa ja kate oli ilmainen. Kaaren pituus 3,90, joten kappelin korkeudeksi tuli 3,4 metriä, leveys 2,9m ja pituus 7m. Aikaa projektiin meni pari-kolme päivää, pystytykseen ja pressutukseen muutama tunti (yksin) ja loput kaarien tekemiseen.


http://www.puuvenekorjaamo.net/projektit/vk.htm
http://www.puuvene.net/keskustelu/viewt ... f=2&t=2086
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Pressulliset autokatokset/-tallit
kaarihallit tyhjentävät tosiaan itsensä niin hyvin lumesta, että ei sortumisvaaraa ole siinä määrin kuin harjamalleissa.. käyttötalliksi halpismallit ovat yleensä yleensä kovin kapeita, varastointiin OK.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Pressulliset autokatokset/-tallit
Tuo kaarihalli puusta on arkkitehtoonisesti tyylikkään näköinen! Kannatan. Olisipa tuollaisille valmistaja!? 

#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Pressulliset autokatokset/-tallit
Tuohan on aika hyvän näköinen! Menisiköhän tuo kaupunkiympäristössä sellaisesta ns. tilapäiskatoksesta? Ts, ettei tarvisi rakennuslupaa hommata?ristos kirjoitti:Mie rakensin yhden pressutallin yhdelle minun projekti-autolle. Päädyin puurunkoon ja kaksinkertaiseen pressuseinään ja kattoon. Sitten ruoteet katolle ja peltikatto. Sisällä on ajorampit ja murskelattia. Hyvin tuo on pelannut ja kaksinkertainen pressutus tuntuu poistavan tuon kondenssoinnin? Saas nähdä kuinka kestävää laatua lopulta on? Hintaa tälle tuli puuosien osalta 50e ja pellit 100e ja vanhoja pressua oli omissa varastoissa. Ei kallis ja helppotekoinen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Pressulliset autokatokset/-tallit
Tuosta kondessivedestä tuli sellainen juttu mieleen kuin:
Isä oli luvannut säiliöä erään vanhemman kesämökkiläisen mökkiauton talven yli. Syksyllä auton mukana tuli pressu laitettavaksi auton alle. Eihän isä sitä sinne pistänyt, "eikö mieluummin päälle pölysuojaksi?", kysyi vain.
Myöhemmin tuota mietiessä olen arvellut, että ehkä siinä voisi olla jonkinlaista ideaa, kun estäisi maasta nousevaa kosteutta. Tuollaiseen autosäilöön ehkä kannattaisi kokeilla.
Isä oli luvannut säiliöä erään vanhemman kesämökkiläisen mökkiauton talven yli. Syksyllä auton mukana tuli pressu laitettavaksi auton alle. Eihän isä sitä sinne pistänyt, "eikö mieluummin päälle pölysuojaksi?", kysyi vain.
Myöhemmin tuota mietiessä olen arvellut, että ehkä siinä voisi olla jonkinlaista ideaa, kun estäisi maasta nousevaa kosteutta. Tuollaiseen autosäilöön ehkä kannattaisi kokeilla.
Re: Pressulliset autokatokset/-tallit
Kyllä tuo auton alle laitettava pressu on aivan välttämätön, jos auton alla on nurmi tai muu orgaaninen maa-aines. Jos auton alla on sora tai murske joka kuitenkin laskee johonkin, ettei vesi makaa auton alla, niin tuo ei ainakaan isoja maan " höyryjä " nosta auton pohjaan. Tämä on tietysti vain minun ajatelmiani?
Tuossa minun pressutallissani on murskepohja ja autolle on maasta irti olevat ajarampit. Ainakin nyt tuo näyttää toimivan ihan hyvin!
Kaupunkialueellahan lienee aina joku neliömääärä, jonka alle olevat "irtonaiset" rakennelmat eivät tarvitse rakennuslupaa. Nämä ovat kuiten tietysti ihan paikkakuntakohtaisia juttuja, siis aikalailla arvaamaton asia?
Tuossa minun pressutallissani on murskepohja ja autolle on maasta irti olevat ajarampit. Ainakin nyt tuo näyttää toimivan ihan hyvin!
Kaupunkialueellahan lienee aina joku neliömääärä, jonka alle olevat "irtonaiset" rakennelmat eivät tarvitse rakennuslupaa. Nämä ovat kuiten tietysti ihan paikkakuntakohtaisia juttuja, siis aikalailla arvaamaton asia?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Pressulliset autokatokset/-tallit
Tuosta maasta nousevat kondenssiovedestä voin todeta: se pitää paikkansa. Rakensin joku vuosi sitten pienen talon ja tein sen kappaletavarasta. Laitoin alkukerroilla puutavaran toki kuormalavettien päälle, mutta tein 'paketista' sellaisen, että sillä oli suora yhteys ruohikkomaahan ja pressu toimi yhtenäisenä vaippana puutavaran päällä. Jos oli vähän liian kauan puutavara tällä tavalla, niin piloille meni. Tämä maasta nouseva kondenssivesi pitää siis paikkansa. Pressu olisi suositeltavaa laittaa auton alle tai muunlainen vastaava.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Pressulliset autokatokset/-tallit
Aikoinaan kun tein pressutallin, laitoin kaksi kerrosta pressua maata vasten.
Biltemasta kävin hakemassa pienen puhaltimen joka vaihtaa ilmaa muistaakseni 90 kuutiota/tunti.
Puhallin pyörii kesät talvet, teho on jotain 10w luokkaa.
Kaksi kerrosta sen takia kun tulee ajettua autoa ja mönkijää telttaan ja pois, kestää vähän paremmin.
Biltemasta kävin hakemassa pienen puhaltimen joka vaihtaa ilmaa muistaakseni 90 kuutiota/tunti.
Puhallin pyörii kesät talvet, teho on jotain 10w luokkaa.
Kaksi kerrosta sen takia kun tulee ajettua autoa ja mönkijää telttaan ja pois, kestää vähän paremmin.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
Re: Pressulliset autokatokset/-tallit
Omassa pressutallissa on tällä hetkellä pressu nurmikkoa vasten. Sen päällä kuormalavat, jonka päällä maalattua lastulevyä. Lastulevy toimii sekä "kosteussulkuna" että jakaa painon tasaisemmin.
Olisihan tuota valmiit rakennusluvat ihan oikeallekin tallille. Osaako muuten kukaan sanoa, paljonko 7x3,5 m maa-alan kaivuu sanotaanko 80 cm syvyydestä sekä poiskuljetus maksaa noin suurin piirtein?
Olisihan tuota valmiit rakennusluvat ihan oikeallekin tallille. Osaako muuten kukaan sanoa, paljonko 7x3,5 m maa-alan kaivuu sanotaanko 80 cm syvyydestä sekä poiskuljetus maksaa noin suurin piirtein?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621