Matalat lämmöt Saab 9000

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
MrHaades
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Touko 27, 2013 07:04
Paikkakunta: Joensuu

Matalat lämmöt Saab 9000

Viesti Kirjoittaja MrHaades »

Hei,
ostin tänään työmatka-ajoon tonnarin. Autoista itse en tiedä kyllä yhtikäs mitään, mutta ohjekirjan mukaan lämpömittarin neulan pitäisi olla suurinpiirtein lämpötila-asteikon keskellä. Minulla kuitenkin neula osoitti koko 300km matkan noin 0,5cm normaalin lämmön alalaidan yläpuolella (eli "lounaaseen"). Hyttiin puhallin puhalsi lämmintä ilmaa, muttei siellä hiki tullut vaikka antoi tohottaa täysillä... Kulkine on karvahattumallia, eli ei ilmastointia. Onko jollekulle tullut vastaan, onko termari vai mikä vaihtokunnossa?

Autona siis :saab: 9000 i CD 2.3. 4D M5 vm. 1993
Nyk. Saab 900i 2.0 AT 4d -89
Ex: Saab 9-5 2.3t sedan -01
Ex: Saab 900i 2.0 16v 4d -91
Ex: Saab 9000 2.3 CD -93
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Matalat lämmöt Saab 9000

Viesti Kirjoittaja topperharley »

# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Matalat lämmöt Saab 9000

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Perusjuttu että mittari alkaa ns. roikkua, joutuu purkamaan ja kiristämään rmutteria mittaristosta mikäli häiritsee..

Jos alkaa vain haaleaa puhaltaa ja kulutus nousee viileän koneen takia niin motorad orkkis termari suosiolla, marmorilla vajaa 20e.

Jos taas joskus nestettä alkaa hävitä ja viilenee kabiinikin niin noita lämppärin kennoja on mennyt iän myötä.

Etenkään jaloille ei tonnari lämmintä oikein puhallakaan toisin kuin esim. og satku mutta tarennut on.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Matalat lämmöt Saab 9000

Viesti Kirjoittaja aero »

Minä etenin tässä järjestyksessä:

1) Mainitut mittariston ruuvit kiristäen (mittaristo pöydälle, pura, kiristä, kasaa - ÄLÄ laita autoon virtaa päälle jos yksikään mittariston piuhoista on irti, tai voit joutua etsimään nollaajan airbagin vikavalolle).

2) Termari vaihtaen (orggista marmorilta, ei maksa kauheita)

3) Lämpöanturi vaihtaen (kannen päädyssä, termarikotelon vieressä)

Ekan trionic-tonnarini viisari asettui vaakatasoon ekan kohdan jälkeen, tokan vasta kolmannen. Jos viisari pysyy vakaasti valitsemassaan asennossa auton pysähtyessä tahi hitaassa ajossa eikä lähde laskemaan, voisin vaihtaa kohdat 2 ja 3 toisinpäin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Matalat lämmöt Saab 9000

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Itse vaihtaisin ensin termarin, jos kerran sisälle ei tule kunnolla lämmintä ja viisari roikkuu. Itsellä kanssa viisari alhaalla ja termari avautuu 77 asteessa, uusi hankittu, mutta ei vielä asennettu, hinta 17,80e alennuksilla.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Matalat lämmöt Saab 9000

Viesti Kirjoittaja aero »

Niin joo, lyö auto kylmästä käyntiin ja kun viisari alkaa nousta, käy tunnustelemassa ylävesiletkua. Sen ei pitäisi olla vielä lämmin, kun termarin pitäisi olla kiinni - jos on selvästi lämmennyt, termari vuotaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Matalat lämmöt Saab 9000

Viesti Kirjoittaja jus »

Juu, ylävesiletkun ei kuulu lämmetä ennen kuin viisari nousee, olipa roikkuva lämpömittarin viisari tai ei.

Lämpömittarin ruuvinkiristystarvetta voi arvioida avaamatta kojetaulua korvaamalla lämpöanturi 90 asteen käyntilämpötilaa vastaavalla vastuksella. Viitteitä vastusarvolle voi kurkkia vaikka tuolta (huomioi vuosimalli ja anturin tyyppi): http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 52#p580552

Infrapunalämpömittarillakin voi yrittää mittailla termostaattikotelon suunnalta käyntilämpöjä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 405
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Halsua

Re: Matalat lämmöt Saab 9000

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

Itse kans tässä taannoin painiskelin saman ongelman kanssa, tuli tarkistettua ruuvit mittaristosta, lämpöanturat vaihdettua jne... Ja viimein vaihdoin sen uuden tarvike termostaatin Alkuperäiseen uuteen termostaattiin, jonka ostin marmoritiskiltä niin ongelmat poistui sillä, ainakin minun tapauksessa.
Saab 9-5 A 2.3t stw
MrHaades
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Touko 27, 2013 07:04
Paikkakunta: Joensuu

Re: Matalat lämmöt Saab 9000

Viesti Kirjoittaja MrHaades »

Kiitos vastauksista! Huoltoaika termarin vaihdolle varattu viikon päähän. Jatketaan painiskelua ja kirjoilua jos ei sillä setviinny. :D
Nyk. Saab 900i 2.0 AT 4d -89
Ex: Saab 9-5 2.3t sedan -01
Ex: Saab 900i 2.0 16v 4d -91
Ex: Saab 9000 2.3 CD -93
Vastaa Viestiin