Ominaisuuksia vai vikoja?
Ominaisuuksia vai vikoja?
Sattuneista syistä olen ajellut joulun aikaan 2003-mallisella 9-3SS:llä (2.0t automaatti, ajettu 155 tkm). Huoltoon tuo haluaa ja pitää sinne päästää, mutta sitä odotellessa:
Kylmäkäynnistyksen jälkeen tuo käy hetken (alle 5 s) epätasaisesti, kierrokset heittelevät ja äänestä kuulee, ettei käy ollenkaan niin tasaisesti kuin 9-5. Onkohan tälle tehtävissä jotain?
Vaihteen ollessa D-asennossa ja esim. liikennevaloihin pysähtyessä tyhjäkäyntikierrokset ovat aluksi jossain 800-900 paikkeilla ja muutaman sekunnin kuluttua tippuvat n. 700:aan, jolloin moottori alkaa täristä. Onko tämä ominaisuus vai vika?
ABS:n rutistessa valot räpsyvät, mutta tämän olen mielestäni huomannut toisessakin yksilössä uudesta lähtien. Ilmeisesti laturin tuotto ei riitä ABS:n tarpeisiin. (Mielestäni 9-5:ssä ei ole vastaavaa ilmiötä.)
Etupäästä kuuluu kaikenlaisia kolinoita. Lieköhän jousi poikki tai jotain.. tosin osa mekkalasta kuulostaisi tulevan kojelaudan sisältä tai muuten "läheltä".
Muuten tuo on liikkunut ja lämpiääkin ihan kohtuudella.
Kylmäkäynnistyksen jälkeen tuo käy hetken (alle 5 s) epätasaisesti, kierrokset heittelevät ja äänestä kuulee, ettei käy ollenkaan niin tasaisesti kuin 9-5. Onkohan tälle tehtävissä jotain?
Vaihteen ollessa D-asennossa ja esim. liikennevaloihin pysähtyessä tyhjäkäyntikierrokset ovat aluksi jossain 800-900 paikkeilla ja muutaman sekunnin kuluttua tippuvat n. 700:aan, jolloin moottori alkaa täristä. Onko tämä ominaisuus vai vika?
ABS:n rutistessa valot räpsyvät, mutta tämän olen mielestäni huomannut toisessakin yksilössä uudesta lähtien. Ilmeisesti laturin tuotto ei riitä ABS:n tarpeisiin. (Mielestäni 9-5:ssä ei ole vastaavaa ilmiötä.)
Etupäästä kuuluu kaikenlaisia kolinoita. Lieköhän jousi poikki tai jotain.. tosin osa mekkalasta kuulostaisi tulevan kojelaudan sisältä tai muuten "läheltä".
Muuten tuo on liikkunut ja lämpiääkin ihan kohtuudella.
Re: Ominaisuuksia vai vikoja?
Nuo kaikki muut ovat ominaisuuksia paitsi kolinat.
Kolinan aiheuttajia on useita. Lähinnä iskarit, koiranluu tai jousi poikki (kuten oli arvailtu). Myös kallistuksen vakaajan runkokumi on voinut kovettua. Yleensä tuosta aiheuttuu narinaa ensimmäisenä.
Kommentoisin vielä lisäksi tuota kylmäkäynnistyksen jälkeistä huonoa käyntiä sillä, että yleisin syy tähän on hiukan liian voimakas rikastus moottorisoftassa. Ongelma vielä oikein korostuu, mikäli käyttää lohkolämmitintä.
Kolinan aiheuttajia on useita. Lähinnä iskarit, koiranluu tai jousi poikki (kuten oli arvailtu). Myös kallistuksen vakaajan runkokumi on voinut kovettua. Yleensä tuosta aiheuttuu narinaa ensimmäisenä.
Kommentoisin vielä lisäksi tuota kylmäkäynnistyksen jälkeistä huonoa käyntiä sillä, että yleisin syy tähän on hiukan liian voimakas rikastus moottorisoftassa. Ongelma vielä oikein korostuu, mikäli käyttää lohkolämmitintä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ominaisuuksia vai vikoja?
Kiitos. Lämmitystä olen käyttänyt, vaikka tuntuu ettei (säteily?)lämmitin kovin tehokas olekaan. Tuohon ei sitten vissiin ole mitään softapäivitystä, jolla käynti tasoittuisi?
No, pitää varailla se huoltoaika ja käskeä tutkia koko kiesi, kun ei ole itsellä oikein käsitystä aikaisemmasta historiasta.
No, pitää varailla se huoltoaika ja käskeä tutkia koko kiesi, kun ei ole itsellä oikein käsitystä aikaisemmasta historiasta.
Re: Ominaisuuksia vai vikoja?
Mihinkäs malliin on tehty sitä tyhjäkäynnin korotussoftausta nimenomaan tuon tärinän takia. Nostetaan noin 50rpm kierroksia. Vai muistanko totaalisen väärin?
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Re: Ominaisuuksia vai vikoja?
[quote="Nypa"]Mihinkäs malliin on tehty sitä tyhjäkäynnin korotussoftausta nimenomaan tuon tärinän takia. Nostetaan noin 50rpm kierroksia. Vai muistanko totaalisen väärin?[/quote]
Oliko tästä jollain tietoa? Eihän nyt _voi_ olla niin, että Saabia pitää startata monta kertaa ennen kuin se jää käyntiin (kuten eilen)? Tai oikeastaan pelkkä tyhjäkäynnin korotus tuskin riittää, kun kone käy alussa hyvin epävarmasti ja kierrokset heittelevät hirveästi. Vai onko tuo yksilö nyt sitten muuten rikki? Alle 10 sekunnissa käynti kuitenkin tasaantuu ja sitten käy yhtä nätisti kuin 9-5.
Oliko tästä jollain tietoa? Eihän nyt _voi_ olla niin, että Saabia pitää startata monta kertaa ennen kuin se jää käyntiin (kuten eilen)? Tai oikeastaan pelkkä tyhjäkäynnin korotus tuskin riittää, kun kone käy alussa hyvin epävarmasti ja kierrokset heittelevät hirveästi. Vai onko tuo yksilö nyt sitten muuten rikki? Alle 10 sekunnissa käynti kuitenkin tasaantuu ja sitten käy yhtä nätisti kuin 9-5.
Re: Ominaisuuksia vai vikoja?
Esilämmitystä (lohkolämmitin) käytettäessä rikastusta on softassa liikaa. Siksi käy epätasaisesti. Mitä kovempi pakkanen, niin sitä paremmin tuon huomaa. Aika erikoista, kun paremmin lähtee ilman lämmitystä. Mikäli auto softattu jälkikäteen niin ongelma huomattavasti vähäisempi, paitsi se oppiminen etanolista bensalle. Siihen auttaa vain ecuresetti (sulake hetkeksi irti).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: Ominaisuuksia vai vikoja?
9-5:ssa valot välkähtää ainakin, kun ESP luistonesto käy toiminnassa. En tosin ole kiinnittänyt huomiota, että välkkyykö valot jarrutustilanteessa. Mielestäni ei. Sama järjestelmähän siellä on kuitenkin takana.jmarin kirjoitti: ABS:n rutistessa valot räpsyvät, mutta tämän olen mielestäni huomannut toisessakin yksilössä uudesta lähtien. Ilmeisesti laturin tuotto ei riitä ABS:n tarpeisiin. (Mielestäni 9-5:ssä ei ole vastaavaa ilmiötä.)
Re: Ominaisuuksia vai vikoja?
Kuten ensimmäisessä viestissäni kävi ilmi, niin valojen välkkyminen (myös) 9-3:ssa on abs:n toimiessa (rutisee) ihan ominaisuus.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ominaisuuksia vai vikoja?
Tuo saattaisi selittää miksi omassa kolkissa nyt talvella on starttaaminen ollut heikkoa.petrisa kirjoitti:Esilämmitystä (lohkolämmitin) käytettäessä rikastusta on softassa liikaa. Siksi käy epätasaisesti. Mitä kovempi pakkanen, niin sitä paremmin tuon huomaa. Aika erikoista, kun paremmin lähtee ilman lämmitystä. Mikäli auto softattu jälkikäteen niin ongelma huomattavasti vähäisempi, paitsi se oppiminen etanolista bensalle. Siihen auttaa vain ecuresetti (sulake hetkeksi irti).
Joka kerta auto on lähtenyt käyntiin, mutta rykäisten ensin kierrokset n. 500 hujakoille ja siitä sitten ylöspäin. Myös plussakeleillä ja ilman lohkolämmitintä.
9-3 SS 1.8t -08 Stage 1
Re: Ominaisuuksia vai vikoja?
Näkyy kierroslukumittari sekoilevan ajoittain, näyttää selvästi alakanttiin (tyhjäkäynnillä 300 rpm luokkaa, 90 km/h nopeudessa reilua tonnia).