Ei voi muuta sanoa kuin että onnea yritykselle ja toivottavasti on määrättömästi rahaa taskuissa tai jotain niin mullistavaa mielessä, että lyö markkinat ällikällä.kauppalehti.fi kirjoitti:Borgward hämentää Geneven kuumimmalla uutisella. Yli puoli vuosisataa sitten kaatunut legenda lupaa tuoda useita automalleja markkinoille.
Borgward on herätetty henkiin. Näin hehkutti yritystä vetävä Christian Borgward tänään Genevessä. Hänen mukaansa legenda palaa takaisin syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä urheilullisella katumaasturilla.
Eikä uusi tuleminen jää siihen. Jatkossa Borgward lupasi laajentaa mallistoaan kahdella kolmella autolla joka vuosi. Tavoitteena on saavuttaa 800 000 auton myynti vuoteen 2020 mennessä. Päämarkkinoita se etsii muun muassa Euroopasta ja Kiinasta.
Borgward ei vielä paljastanut yhteistyökumppaneita. Vahvimpana on kuitenkin pidetty kiinalaista kuorma-autonvalmistajaa Fotonia, joka pyörittää Kiinassa yhteisyritystä Daimlerin kanssa.
Yhtiön pääsuunnittelijaksi on palkattu Saabin ex-designisti, norjalainen Einar Hareide. Mies on työskennellyt aikaisemmin myös Volvolla ja Rolls-Royce Marinella.
Borgwardin kotipaikka oli aikanaan Bremen. Nyt sen pääkonttori sijaitsee Daimlerin kulmilla Stuttgartissa, jossa hallinnon lisäksi tapahtuu tuotekehitys ja muotoilu. Autot valmistetaan todennäköisesti Kiinassa.
Merkki aikoo tehdä laadukkaita premium-tason autoja. Luvassa on viimeisintä älytekniikkaa.
Borgwardin hehkutukset vaikuttavat suuruuden hulluilta. Moni autoalan asiantuntija epäilikin heti tuoreeltaan mahdollisuuksia.
”Markkinoille murtautuminen vaatii miljardien eurojen sijoituksia. Eikä onnistuminen ole silloinkaan varmaa. Entinen huippumerkki saa tehdä todella töitä saavuttaakseen uudelleen luottamuksen”, sanoi Center of Automotive Research-tutkimuslaitoksen ekspertti Stefan Bratzel Automobilwoche-lehden verkkosivuilla.
Vuonna 1929 perustettu Borgward meni nurin vuonna 1961 oudolla tavalla, sillä velkojen maksun jälkeen yhtiön kassaan jäi edelleen miljoonia D-markkoja varoja.
Henkilöautojen lisäksi yhtiö valmisti kuorma-autoja, busseja, veneitä ja jopa helikopteriprotoja.
Merkin perustajan pojanpoika Christian Borgward toteutti 2008 haaveensa perustamalla isoisänsä jäljille uuden Borgward AG-yhtiön.
Mercedes-Benzin vakavana kilpailijana pidetyn Borgwardin ensimmäinen uutuus toisen maailmansodan jälkeen oli Hansa 1500. Sitä seurasivat Hansa 2400, Isabella, Arabella ja P100. Muutama tuhat Hansaa ja Isabellaa ostettiin myös Suomeen.
Borgwardeja kehuttiin aikanaan tyylikkäiksi laatupeleiksi ja ajo-ominaisuuksiltaan hyviksi. Tekniikka oli edellä aikaansa. Esimerkiksi Hansa 1500:ssa oli ponttoonikori ja P100:ssa ilmajousitus. Firma teki myös sähköautoja.
Huom! Käytettävä lähdekritiikkia. Kauppalehden autojutut on aina vähän mitä sattuu.