Tervetuloa "loppuunajettujen" dieselautomaattisportcombisaabistien joukkoon! Omaa tarinaani voi seurata täällä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=157206
Paljonko tuolla 60/40 kaupunki/maantieajolla on SIDin keskinopeus? Kyllä tämän automaattivaihteisen saa kuluttamaan yli 10 litraa sadalla, jos ryömiskelee kaupunkiliikenteessä hölkkävauhtia. Itselläni on vielä sen verran vähän tankillisia mennyt tämän auton kanssa, etten voi vielä tilastollisesti luotettavia lukuja laittaa pöytään, mutta esim. nykyinen tankillinen on palamassa SIDin mukaan yli 10 litran kulutuksella. Keskinopeus tällä hetkellä ruudussa noin 30 km/h ja ajo koostuu suurimmaksi osaksi 4-8 km pätkistä.
Saab9-5V6 kirjoitti:
Lämmöt ainakin mittarin mukaan normaalit. Eberi menee päälle käynnistäessä ja pysyy kokoajan päällä.
Kabiiniin alkaa puhaltaa lähes parin minuutin ajon jälkeen lämmintä, vaikka kone vielä kylmänä.
Sen verta tuota eberiä jo testailin, että hallista lähtiessä ei mene päälle käynnistäessä.
Eberin valo mittaristossa pitäisi syttyä aina startin jälkeen, jos auton ulkolämpötilamittarin mukaan lämpötila on enintään 8 astetta. Se, onko itse eberi käynnissä riippuu sitten mm. moottorin lämpötilasta, eli valo pysyy jatkuvasti päällä ulkolämpötilan ollessa enintään 8 astetta, mutta itse eberi sammuu kun kone saavuttaa käyntilämpötilan.
Eilen tuli juuri testailtua, eli ajoin syvästä parkkiluolasta ulos käynnistämisen jälkeen. Luolassa oli +14 astetta eikä eberin valo syttynyt liikkeelle lähtiessä. Ajaessani pitkää ulosajotunnelia ulos laski mittariston ulkolämpötila tasaisesti asteen kerrallaan, ja kun mittariin vaihtui kasi, syttyi Eberin valo.
Koneen käyntilämpötila ei ole sitten normaali jos se lämpömittarin neula ei ole tasan vaakasuorassa. Parinkin millin roikkuminen tarkoittaa lämpöjen olemista alle 80 asteen.
Saab9-5V6 kirjoitti:Onkos muuten normaalia, että moottorin vikavalo tms. Palaa virrat päällä ollessa, mutta sammuu käynnistäessä? Muut valot sammuvat n.5sec virtojen päälle laittamisesta.
Kuinka kauan nämä näillä keleillä hehkuttaa? Hehkuvalo ei meinaan edes vilahda..
Kuvailemasi moottorin vikavalon käyttäytyminen on normaalia. Ainakin itselläni toimii samoin, eikä ole vikakoodeja päällä.
Nollakeleillä kylmäkäynnistyksessä hehkuvalo vilahtaa kyllä 1-2 sekunniksi. Ei liene normaalia jos ei syty laisinkaan, jos kone on todellakin täysin jäähtynyt. Autossani oli ostohetkellä kolme hehkua pimeänä, eikä tätä huomannut muusta kuin luetusta vikakoodista. Ei siis vikavaloa mittaristossa, ei käyntihäiriöitä (pakkasella tosin aina startti eberin kanssa), ja hehkuvalo toimi normaalisti. En sitten tiedä pysyykö hehkuvalo pimeänä jos kaikki neljä hehkua on rikki.
Mutta jotain mätää siellä on jos limited performance vilkkuu taulussa. Sieltä voi löytyä kulutukseenkin vastauksia, joten vikakoodit tosiaan kannattaa lukea ja katsoa mistä on kyse.
Itsellä ei kyllä räsähdä laatikko kun vaihtaa deelle, ei kylmänä eikä kuumana. Aika pehmeästi toimii itselläni tuo laatikko.