Jokin aika sitten olin jäädä Lahdessa bussin alle kävellessäni päiväsaikaan (selvinpäin) suojatiellä. Myös eräs nainen ja lapsi ylitti samaan aikaan kanssani katua samaa suojatietä käyttäen ja pelastuttuamme yliajolta vaihdoimme keskenämme muutaman kärkevän kommentin bussien ja autoilijoiden käyttäytymisestä suojatienkäyttäjiä kohtaan.Henkka #2283 kirjoitti:Aamulla bussi paineli punaisia päin risteysruudukolle.
Olen aiemminkin maininnut että juurikin Lahdessa on äärimmäisen poikkeuksellista että autoilijat pysähtyvät suojatien eteen ja jos joku pysähtyy, niin viereistä kaistaa pitkin liikenne jatkuu häiriintymättä. Lisäksi takaa samaa kaistaa tuleva autoilija vielä usein lähtee kiertämään toista kaistaa ohitse kun itse olen pysähtynyt siihen suojatien eteen.
Poliisikin on ollut näkemässä tätä toimintaa aitiopaikalta puuttumatta siihen mitenkään.
Suojatien eteen pysähtyminen vaatii tietoisen päätöksen ja muutoksen omaan ajotapaan. Kun pitkä autojono kulkee suojatien editse kenenkään pysähtymättä antamaan jalankulkijoille tietä, niin on tavallaan yleisesti hyväksytyn käyttäytymisnormiston vastaista yht'äkkiä pysähtyä siihen suojatien eteen ja aiheuttaa täten hämmentävä tilanne jossa jalankulkija(t) epäröi uskaltaako tielle astua vaiko eikö.
Aikoinaan Saksaan muuttaessani siellä jo asuva kaverini varoitti minua moneen otteeseen, ennen kuin lähdin auton rattiin, että muistaisin varmasti pysähtyä suojatien eteen. Paikallisilla kun on tapana kävellä suojatielle ilman epäilyksen hiventäkään etteikö autoilija anna heille esteetöntä kulkua. Olihan se vähän "outoa" käytöstä jalankulkijoilta siellä!

...mutta aiheesta toiseen, eli olenko ainut täällä Suomessa joka tajuaa tietyissä ennalta tiedetyissä paikoissa antaa omalta kaistalta busseille tilaa kun ne kääntyvät 90 astetta risteyksessä niin, että bussin keula koukkaa vastaantulevan kaistan kautta!?!
Nimittäin jos tilaa bussin keulan koukkaamiseen/kääntymiseen ei anna, jättämällä omalla autolla noin 10 metriä etäisyyttä risteykseen, joutuu bussikuski hidastamaan ja tekemään sellaisen erityisen kiemuran (?) jolla hän saa bussin keulan pysymään käännyttäessä siellä omalla kaistalla, kuitenkin niin ettei kyseisen kääntyvän bussin takapyörät kulje jalkakäytävän reunan päältä (tajusikohan kukaan mitä tarkoitan