V4:een mäntävaihtoehtoja
Re: V4:een mäntävaihtoehtoja
Senhän pitäis parantaa virtauksiakin venttiilien ympärillä.
Re: V4:een mäntävaihtoehtoja
Mulla on jokkis v4.ssa 94mm 2.0 Opel rekordin männät ja99 saabin kiillotetut kiertokanget ja hyvin on pelittäny.männistä reunoilta 1.5mm pois ja keskelle jätetään patti.tulpille pienet kolot männän lakeen jos on kansia laskettu.liekkirenkaat kannentiivisteisiin ja lohkoon urat niille niin ei juurikaan lämpöongelmia.männät löyty paikallisesta varaosaliikkeestä hintaan 15/kpl.myös fordin 91.8mm mäntiä löyty samasta liikkeestä hintaan 10e/kpl ja niistäkin on tullut pari konetta värkättyä.muutama mäntä on haljennu tapin alapuolelta mutta mikäpä virityshommissa loputtomiin kestäs.
9-5 Aero Wagon -04, 9000cse 2.0t-96 ,96 -73x2, 96-80, 96-71, 95-64, 9000 Aero-97, 96-72
Re: V4:een mäntävaihtoehtoja
no juu, jos tuollaisen 1700 kampuran laittaa, niin mäntävaihtoehtoja löytyy vaikka ja miten. Fordin matalat männät sopii myös. Löytyy mahlen valikoimista niitäkin, joten ei paljon hintakaan huimaa.
Ainut vaan, että ei just tähän hätään ole yhtään 1700 kampuraa tallin perällä.
Ainut vaan, että ei just tähän hätään ole yhtään 1700 kampuraa tallin perällä.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: V4:een mäntävaihtoehtoja
Näyttää nettivaraosassa olevan käyntikuntoinen 17metrisen tanelin 1,7 V4 myynnissä
Re: V4:een mäntävaihtoehtoja
niin katoin, että on. ainut vaan että ihan tasan toisella puolella suomea.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: V4:een mäntävaihtoehtoja
Onko tietoa löytyykö vielä opelin mäntiä hyllystä?svf-96 kirjoitti:.männät löyty paikallisesta varaosaliikkeestä hintaan 15/kpl.myös fordin 91.8mm mäntiä löyty samasta liikkeestä hintaan 10e/kpl ja niistäkin on tullut pari konetta värkättyä.muutama mäntä on haljennu tapin alapuolelta mutta mikäpä virityshommissa loputtomiin kestäs.
Re: V4:een mäntävaihtoehtoja
Juu, 93mm mäntiä haetaan kuumeisesti - puristuskorkeus tavoite 41,5mm (tasapäinen). Vinkkejä kehiin !
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: V4:een mäntävaihtoehtoja
Hei, nyt tarvitaan kielitaitoista auttajaa - saiisko tuolta tilattua sopivat männät Sonettiin
http://www.jepistons.com/Default.aspx
Halkaisijatoive 93mm, puristuskorkeus 41,4mm ja männäntappi 24mm (mutta mikä on ihan tarkka, että saadaan lukitus toimimaan???)
Soita, jos pystyt auttamaan. puh 040 584 3999 , kiitos
http://www.jepistons.com/Default.aspx
Halkaisijatoive 93mm, puristuskorkeus 41,4mm ja männäntappi 24mm (mutta mikä on ihan tarkka, että saadaan lukitus toimimaan???)
Soita, jos pystyt auttamaan. puh 040 584 3999 , kiitos
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: V4:een mäntävaihtoehtoja
Mites nää http://www.ebay.com/itm/NEU-FORD-MAHLE- ... 541afdc38f
Jäis vielä pari mäntää varalle. Harmi kun ei ole mitään mittoja laitettu
Jäis vielä pari mäntää varalle. Harmi kun ei ole mitään mittoja laitettu
-
- "Viggen"
- Viestit: 538
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: V4:een mäntävaihtoehtoja
Www.motomobil.de Tuolta löytyy v4 hyvin osia.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Re: V4:een mäntävaihtoehtoja
Ostin ebaystä ohc uudet männät renkaineen tappeineen ja ne on millin ylikokoset eli 91,8. Mites meneekö tuo koko vielä orkkis pahvilla vai täytyykö työstää enempi.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 767
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: V4:een mäntävaihtoehtoja
Orkkispahvilla menee, mutta mittaa ja kokeile poratun lohkon päällä. Pahvejakin on eri tekijöiltä.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: V4:een mäntävaihtoehtoja
1.7 kampiakseli löytyi tradera.com:n kautta ja mittailin sitä tuossa mikrometrillä, niin laakerien mitat menee hyvin sinisen kirjan vakiokokoon ja kaulat näyttää hyviltä
Jos jotakuta kiinnostaa niin ruotsin klubilla myydään 5490kruunuun alikokoon hiottua 1.7 kampea laakereineen. Ei paha hinta, kun hionta ja laakeritkin maksaa jo satasia.
https://saabklubben-reservdelar.se/95-9 ... el-slipad/
Männät on vielä mietinnässä laitanko OHC:n 91.33mm vai 91.83mm koon. Hankkimassani Victor Reinzin moottorin tiivistesarjassa männän reikä on kohtuullisen iso 92.5mm verrattuna esim. yhteen toiseen pahviin, jossa reikä on alle 92mm. Mietityttää meneekö mäntä tarpeettoman lähelle kannentiivistettä, jos valitsee tuon isomman koon. OHC mäntä kun tulee ilmeisesti luokkaa 0.5mm yli lohkon.
Jos jotakuta kiinnostaa niin ruotsin klubilla myydään 5490kruunuun alikokoon hiottua 1.7 kampea laakereineen. Ei paha hinta, kun hionta ja laakeritkin maksaa jo satasia.
https://saabklubben-reservdelar.se/95-9 ... el-slipad/
Männät on vielä mietinnässä laitanko OHC:n 91.33mm vai 91.83mm koon. Hankkimassani Victor Reinzin moottorin tiivistesarjassa männän reikä on kohtuullisen iso 92.5mm verrattuna esim. yhteen toiseen pahviin, jossa reikä on alle 92mm. Mietityttää meneekö mäntä tarpeettoman lähelle kannentiivistettä, jos valitsee tuon isomman koon. OHC mäntä kun tulee ilmeisesti luokkaa 0.5mm yli lohkon.
Viimeksi muokannut AnttiK, Ke Tammi 22, 2020 20:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
96 V4i -73
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24239
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: V4:een mäntävaihtoehtoja
Toi akseli ois kova juttu uusien mahle mäntien kera 90.5 kokoisena
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: V4:een mäntävaihtoehtoja
OHC 91.3mm mahlen männät tuli ebayn kautta noin 220€ hintaan. Laskeskelin excelissä männän laen korkeuksia ja puristussuhteita, niin tuo OHC mäntä tulee 1.7 kammen kanssa 0.07mm korkeammalle kuin vakiomäntä 1.5kammella, jos 1.5 vakiomännän korkeus on jossain kerrottu 45.45mm. Vakiomännästä mitattuna työntömitalla hyvin lähelle se on 45.5mm kokoa.
Näillä mitoilla laskemalla saan puristusuhteeksi 10.38:1 eli kai sitä laskuissa on oikeilla jäljillä, kun Motomobil.de sanoo myytävänä olevien 41.55mm korkeiden mäntien (OHC männät varmaankin) nostavan puristukset 10.4:1 tasolle. Kantta kun plaanattiin venttiiliremontin ohessa saattoi siitä lähteä luokkaa 0.5mm pois, niin sillä puristus menee laskujen mukaan jonnekin 10.9:1 tasolle. Vakiopahvit kun kestävät sportin kuponkien mukaan 11 puristukset eli eiköhän tuo kokoonpano ole ok. Jos puristukset ovat jostain syystä liian korkeat voi hieman vakiota suurempien imuventtiilien ympäriltä vingutella vähän matskua pois.
Näillä mitoilla laskemalla saan puristusuhteeksi 10.38:1 eli kai sitä laskuissa on oikeilla jäljillä, kun Motomobil.de sanoo myytävänä olevien 41.55mm korkeiden mäntien (OHC männät varmaankin) nostavan puristukset 10.4:1 tasolle. Kantta kun plaanattiin venttiiliremontin ohessa saattoi siitä lähteä luokkaa 0.5mm pois, niin sillä puristus menee laskujen mukaan jonnekin 10.9:1 tasolle. Vakiopahvit kun kestävät sportin kuponkien mukaan 11 puristukset eli eiköhän tuo kokoonpano ole ok. Jos puristukset ovat jostain syystä liian korkeat voi hieman vakiota suurempien imuventtiilien ympäriltä vingutella vähän matskua pois.
96 V4i -73