Kaasuttelee tyhjäkäynnillä itsekseen
Re: Kaasuttelee tyhjäkäynnillä itsekseen
Limited performance poistui, kun piti akun kenkää irti sen 30minuuttia.
Saab 9-3 1.8t SS Linear -08 BioPower by jcarlsson
Ex: Saab 9-3 2.0t SS Vector -03
Ex: Saab 9-3 2.0t SS Vector -03
Re: Kaasuttelee tyhjäkäynnillä itsekseen
Onkos seuraava käytös normaalia: ajon jälkeen tyhjäkäynti on noin 800-900rpm mutta noin 30 sekunnin jälkeen käynti putoaa 600-700 välille. Vika vai ominaisuus? Tämä tapahtuu aina tilanteesta riippumatta.
Onko täällä kukaan muu saanut kaasuttelun syytä selville kun Slednecs? Hänen tapauksessaan kuulemma vika oli moottorin softassa mutta omani on tietääkseni vakio.
Onko täällä kukaan muu saanut kaasuttelun syytä selville kun Slednecs? Hänen tapauksessaan kuulemma vika oli moottorin softassa mutta omani on tietääkseni vakio.
Re: Kaasuttelee tyhjäkäynnillä itsekseen
Kyllä toimii oikein, tai ainakin samalla tavalla kuin itsellä. Eli pysähtyessä ensin hetken aikaa kierrokset vähän ylempänä, sitten pudottaa n. 700 rpm:n paikkeille, ehkä hieman yli. Muistaakseni joskus katselin datasta että siinä 715-730rpm välillä heiluttelee. Jos menee alle 700rpm niin ehkä hieman matala?
Jostain aiemmasta viestistä poimittua:
"Kun kone käy tyhjäkäyntiä, niin ns. joutokäyntisytytys astuu peliin ja pitää koneen tyhjäkäynnin siten, että kone käy optimaalisella sytkäennakolla. Esim. juuri ratinkääntö, ohjaustehostin toimii ja esim. A/C-kompressorin kuormitus vaikuttaa siihen, että tyhjäkäynnin säätöön on tarvetta. (Haetaan oikea kierrosluku, jotta saadaan riittävä vääntömomentti em. laitteiden käyttöön)
Voi nousta 950rpm asti."
Jostain aiemmasta viestistä poimittua:
"Kun kone käy tyhjäkäyntiä, niin ns. joutokäyntisytytys astuu peliin ja pitää koneen tyhjäkäynnin siten, että kone käy optimaalisella sytkäennakolla. Esim. juuri ratinkääntö, ohjaustehostin toimii ja esim. A/C-kompressorin kuormitus vaikuttaa siihen, että tyhjäkäynnin säätöön on tarvetta. (Haetaan oikea kierrosluku, jotta saadaan riittävä vääntömomentti em. laitteiden käyttöön)
Voi nousta 950rpm asti."
9³ SC 1.8t
Re: Kaasuttelee tyhjäkäynnillä itsekseen
Hyvä tietää. Jostain syystä tuo minun vehje vaan tuntuu ylikompensoivan ja kaasuttelee liikaa kun A/C kuormittaa tyhjäkäynnillä.
Re: Kaasuttelee tyhjäkäynnillä itsekseen
Sama homma itsellä aina satunnaisesti, eli AC päälle juurikin tuolla 700+rpm tyhjäkäynnillä niin joskus alkaa kaasuttelemaan. Siihen oon hoksannut että saattaa auttaa kun kerran pari polkaisee tyhjäkäynnillä kierrokset napakasti kunnolla ylös ja antaa laskea takaisin alas. AC pois päältä -> tyhjäkäynti tasaantuu heti. Tätä kai on ollut muillakin eli lasken ominaisuudeksi, en viaksi.Tukkeuma kirjoitti:Hyvä tietää. Jostain syystä tuo minun vehje vaan tuntuu ylikompensoivan ja kaasuttelee liikaa kun A/C kuormittaa tyhjäkäynnillä.
9³ SC 1.8t
Re: Kaasuttelee tyhjäkäynnillä itsekseen
Vaikea kyllä laskea ominaisuudeksi, kun kaikilla tuota ei kuitenkaan tee. Kyllähän sen käynnin pitäisi tasaisena pysyä vaikka ei nyt vakavasta viasta olekaan kyse.
Re: Kaasuttelee tyhjäkäynnillä itsekseen
Kaikki ei varmaan ole kiinnittänyt
huomiota tyhjäkäyntiin ja sen muutoksiin.
Fakta on se että ac pois päältä, tyhjäkäynti on erittäin
tasainen...
AC päällä tyhjäkäynti lähtee satunnaisesti
seilailee.
huomiota tyhjäkäyntiin ja sen muutoksiin.
Fakta on se että ac pois päältä, tyhjäkäynti on erittäin
tasainen...
AC päällä tyhjäkäynti lähtee satunnaisesti
seilailee.
Saab 9-3ss 1.8t -06
Re: Kaasuttelee tyhjäkäynnillä itsekseen
Eikös Trionicin pitäisikin pyytää lisää kierroksia nanosekuntia ennen kuin kompura käsketään päälle? AC off-asennossa taas tätä pyyntöä ei lähetellä kun ei ole tarkoituskaan käyttää kompuraa.
Humppaaminen alkaa sitten, kun ilmastoinnissa on joku häikkä, eli ACC pyytää toistuvasti kompuraa päälle, ja se lähteekin, mutta sammahtaa välittömästi järjestelmän ali- tai ylipaineen takia. Kierroksia kompensoidaan takaisinpäin, kun samalla ACC yrittää käynnistää kompuraa uudestaan ja taas mennään. Ikiliikkujan ainekset siis olemassa?
Jos kompuran sammuttaminen (eli siis rpm-pyynnön lopettaminen) auttaa asiaan, hakisin ongelmaa ilmastoinnin piiristä: alipaine? ylipaine? jäätymissuoja? kompressorin ohjauskarva, joka NG9-3:ssa on hanakka hapettumaan ja siten pätkimään...
Nollakelit saattavat tuoda em. syistä esiintyvää humppaamista esiin, kun jäätymissuoja ei estä kompressorin käynnistymistä, mutta saattaa olla rajoilla. Toinen ilmiötä korostava seikka varsinkin kevätpuolella ovat talven yli levänneet kylmästöinnit, jotka ovat pahimmillaan tyhjentyneet ja/tai kompurat jämähtäneet.
Tuon meidän kolkin ilmastointi on nyt "tankattu" kahtena keväänä, minkä jälkeen se jaksaa puskea kylmää koko kesäkauden, mutta seuraavana keväänä on tyhjä taas. Vuoto on niin pientä että väriaine ei toistaiseksi ole paljastanut vuotokohtaa. Ei myöskään ilmastointiamatöörien alipainetestit, eli tulevaksi kesäksi pitää käydä typpitestissä jos haluaa reiän löytää. Eipä tuo täyttökään nykyhinnoilla pahasti karvastele, jos kerta vuodessa riittää, kaikkia henk.koht. periaatteita vastaan moinen vian hyysääminen kyllä sotii!
Humppaaminen alkaa sitten, kun ilmastoinnissa on joku häikkä, eli ACC pyytää toistuvasti kompuraa päälle, ja se lähteekin, mutta sammahtaa välittömästi järjestelmän ali- tai ylipaineen takia. Kierroksia kompensoidaan takaisinpäin, kun samalla ACC yrittää käynnistää kompuraa uudestaan ja taas mennään. Ikiliikkujan ainekset siis olemassa?
Jos kompuran sammuttaminen (eli siis rpm-pyynnön lopettaminen) auttaa asiaan, hakisin ongelmaa ilmastoinnin piiristä: alipaine? ylipaine? jäätymissuoja? kompressorin ohjauskarva, joka NG9-3:ssa on hanakka hapettumaan ja siten pätkimään...
Nollakelit saattavat tuoda em. syistä esiintyvää humppaamista esiin, kun jäätymissuoja ei estä kompressorin käynnistymistä, mutta saattaa olla rajoilla. Toinen ilmiötä korostava seikka varsinkin kevätpuolella ovat talven yli levänneet kylmästöinnit, jotka ovat pahimmillaan tyhjentyneet ja/tai kompurat jämähtäneet.
Tuon meidän kolkin ilmastointi on nyt "tankattu" kahtena keväänä, minkä jälkeen se jaksaa puskea kylmää koko kesäkauden, mutta seuraavana keväänä on tyhjä taas. Vuoto on niin pientä että väriaine ei toistaiseksi ole paljastanut vuotokohtaa. Ei myöskään ilmastointiamatöörien alipainetestit, eli tulevaksi kesäksi pitää käydä typpitestissä jos haluaa reiän löytää. Eipä tuo täyttökään nykyhinnoilla pahasti karvastele, jos kerta vuodessa riittää, kaikkia henk.koht. periaatteita vastaan moinen vian hyysääminen kyllä sotii!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Kaasuttelee tyhjäkäynnillä itsekseen
Toi oma NG-kolkki ei ainaskaan kaasuttele mitään omiaan, vaikka AC on päällä. Kompuran käymisen kyllä voi todeta, mutta se ei vaikuta moottorin kierroslukuun millään tavalla. Täällä päin on pari kertaa todistettu vastaavaa, että NG9-3 kaasuttelee itekseen AC päällä, ja toisaalta käy tyhjäkäyntiä täysin tasaisesti AC pois päältä. Ilmastoinnin kylmäainemäärällä ei näyttänyt olevan yhteyttä tähän asiaan. Trionicin pitäis kai sopeutua kompuran aiheuttamaan kuormaan normaalisti niin, ettei kierrokset heittele. En sanois kans, että kierrosten humppaamisessa kyseessä on ominaisuus, vaan ennemminkin joku vika.
Re: Kaasuttelee tyhjäkäynnillä itsekseen
Joo kaasuttelu korjaantui mulla, että laitettiin uus kunnon softa sisään.Tukkeuma kirjoitti:Onkos seuraava käytös normaalia: ajon jälkeen tyhjäkäynti on noin 800-900rpm mutta noin 30 sekunnin jälkeen käynti putoaa 600-700 välille. Vika vai ominaisuus? Tämä tapahtuu aina tilanteesta riippumatta.
Onko täällä kukaan muu saanut kaasuttelun syytä selville kun Slednecs? Hänen tapauksessaan kuulemma vika oli moottorin softassa mutta omani on tietääkseni vakio.
Saab 9-3 1.8t SS Linear -08 BioPower by jcarlsson
Ex: Saab 9-3 2.0t SS Vector -03
Ex: Saab 9-3 2.0t SS Vector -03
Re: Kaasuttelee tyhjäkäynnillä itsekseen
Löysivätkö muut ongelmalliset syytä tähän? Slednecksillä korjaantui jcarssonin softalla.
Itselläni on ollut nyt puolisen vuotta samaa ongelmaa, eli tyhjäkäynnillä kaasuttelee satunnaisesti. AC-off ja jarrun painaminen rauhoittavat tyhjäkäynnin
Autoon vaihdettu:
- puolat
- tulpat
- kaasuläppäkotelo
- tämä alipaineletku
Autossa stage1 (bensa).
Seuraavaksi ajattelin tarkastaa alipainepumpulta jarrutehostimelle kulkevan linjan.
Itselläni on ollut nyt puolisen vuotta samaa ongelmaa, eli tyhjäkäynnillä kaasuttelee satunnaisesti. AC-off ja jarrun painaminen rauhoittavat tyhjäkäynnin
Autoon vaihdettu:
- puolat
- tulpat
- kaasuläppäkotelo
- tämä alipaineletku
Autossa stage1 (bensa).
Seuraavaksi ajattelin tarkastaa alipainepumpulta jarrutehostimelle kulkevan linjan.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04