Tonnarin pelastus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Jusaba
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Joulu 22, 2009 16:13

Tonnarin pelastus

Viesti Kirjoittaja Jusaba »

Moi,

Kysyn vielä apua kanssa Saabiteilta.
Itselläni pihalla seisoo ihan hyvä kuntoinen 2,3 T -93 tonnari. Autolla on ajettu vähän päälle 200tkm, mutta siitä vuotaa kytkimen työsylinteri nesteet laatikkoon.
Korjaus listaa autolla on jonkun verran. Tuulilasi on halki joka suunnasta ja alusta on samaa tasoa kun hetekka. Myös jotain pientä taitaa olla kummittelemassa, myös joka paikassa.
En oikein tiedä mitä autollle tekisin. Haluaisin auton kuntoon, mutta en oikein tiedä kannattaako se sitten laittaa kuntoon.
Olisiko jollain innostusta auttaa auton kuntoon laitossa?
Avatar
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1103
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Tonnarin pelastus

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Apu voi löytyä helpommin jos kerrot missä päin auto on.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
Jusaba
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Joulu 22, 2009 16:13

Re: Tonnarin pelastus

Viesti Kirjoittaja Jusaba »

JiiVee kirjoitti:Apu voi löytyä helpommin jos kerrot missä päin auto on.
Niin aivan, auto lepäilee Naantalissa.
Ajaminen onnistuu vielä niin kauan, kun säiliöön lisää nestettä ilmauksen jälkeen.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8097
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Tonnarin pelastus

Viesti Kirjoittaja mestari »

taitaa olla vain pikku vika eli o rengas poikki työsylkystä.
ikärakenne tosin on jo sitä luokkaa että korin täytyy olla hyvä jos alkaa tekemään remanssia paitssi kevät alkaa olla päällä ja lämmintä on pohjolan tallissa jo :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin pelastus

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Tosiaan jos kori vielä siinä kunnossa ettei silmiä koske joka kerta katsoessa niin periaatteessa miksei laittaisi kuntoon,hyvä käyttöautona.
Tuulilasi varmaan n.250-300e vaihdettuna,kytkinsylinterin korjaussarja aika pieni kulu,n.30e PCS:ltä.
Tosin työtähän siihen saa menemään päivän verran kun jumppailee laatikon auki/kiinni..

Se mitä muuta laitettavaa on,ei tarkemmin kerro tarina..et saahan siihen aika helposti tuplattua/triplattua auton arvon..mut mitä on valmis uhraamaan ja minkälainen kiintymys on kyseiseen malliin jää sitten omistajan pohdittavaksi.

Tuo 200tkm alkaa vaan olemaan jännä rajapyykki jonka jälkeen yleensä odotettavissa jos ei ole jo porsinut niin bensapumppua ja sytkäkassu jumppaa..niin ja vuotava lämmityslaitteen kenno aika yleinen..

Jos kuitenkin päätät elvyttää tontun niin toivottavasti joku lähialueen saabisti antaa auttavaa kättä niin saat remonttikulut pienemmäksi..korjaamo laskutus noihin remontteihin alkaa olemaan jo aika tyyris. Tsemppiä!
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Jusaba
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Joulu 22, 2009 16:13

Re: Tonnarin pelastus

Viesti Kirjoittaja Jusaba »

jannevillepetteri kirjoitti:Tosiaan jos kori vielä siinä kunnossa ettei silmiä koske joka kerta katsoessa niin periaatteessa miksei laittaisi kuntoon,hyvä käyttöautona.
Tuulilasi varmaan n.250-300e vaihdettuna,kytkinsylinterin korjaussarja aika pieni kulu,n.30e PCS:ltä.
Tosin työtähän siihen saa menemään päivän verran kun jumppailee laatikon auki/kiinni..

Se mitä muuta laitettavaa on,ei tarkemmin kerro tarina..et saahan siihen aika helposti tuplattua/triplattua auton arvon..mut mitä on valmis uhraamaan ja minkälainen kiintymys on kyseiseen malliin jää sitten omistajan pohdittavaksi.

Tuo 200tkm alkaa vaan olemaan jännä rajapyykki jonka jälkeen yleensä odotettavissa jos ei ole jo porsinut niin bensapumppua ja sytkäkassu jumppaa..niin ja vuotava lämmityslaitteen kenno aika yleinen..

Jos kuitenkin päätät elvyttää tontun niin toivottavasti joku lähialueen saabisti antaa auttavaa kättä niin saat remonttikulut pienemmäksi..korjaamo laskutus noihin remontteihin alkaa olemaan jo aika tyyris. Tsemppiä!
Tuntuu kyllä että kyseinen 200 tkm toi mukanaan kaikenlaista. Pari laturia on saanut vaihtaa tarvike mallin ja perään sitten alkuperäisen. Mitäs muuta sisäpuhallin hajosi sitten silloin kun sitä eniten tarvittiin. Sytkäkasetti meni kun sen sai vaihdettua hävisi kytkinpoljin. Tulihan sitä vaihdettua poljinsylinteri ja sen takana olleet putket. Vähän kyllä tuota tsemppiä tarvitaan. Kävin heittämässä pienen lenkin onhan se kiva kun autossa on tehoa. Olisipa vielä ajettavuus samaa tasoa.

Onhan sitä aina toki jotain kone tiputtaa öljyä jonkun verran jostain raosta, mutta se taitaa olla ihan normaalia. Pissapojan pumpussa on jotain häikkää jos johdon laittaa kiinni niin vettä tulee kokoajan lasille. Kori on kyllä oikeinkin hyvässä kunnossa. Tuntuu vaan, että kun yhden paikan saa kuntoon onkin jo seuraavan vuoro hajota.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Tonnarin pelastus

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Jusaba kirjoitti:Pissapojan pumpussa on jotain häikkää jos johdon laittaa kiinni niin vettä tulee kokoajan lasille.
Vika on varmaankin ajovalojen pesureissa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Tonnarin pelastus

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ei paha tonnari mitenkään tälläinen pitkälohko 2.3T
Muuten osiakin saa hyvin mutta suuttimet lucas 408cc ja ecu t5.2 vain tässä 2.3T 200hv -93 vuosimallissa on ihan ikiomansa etenkin jos alkuperäisiä tarviaa. Tosin ohjelman saa myös t5.5 ecuun ajettua (ja t7 modaus kannattaa tehdä samalla) ja toiset suuttimetkin softattua jos orkkiksia ei löydä.

Mulla vastaava 289tkm mittarissa ja noin historiaa isommista:
Kytkin uusittu 156tkm ja kansiremppa noin 270tkm, pa-pumppu ja termari 280tkm ja kasetti 288tkm
Ecusta fettejä kärvähti ja poltti t5 mankkuvenoja useita, varaecu ja t7 vena kiinni niin koppui ja fetit nyt uusittu vanhaankin.
Koneen momenttikumit ja laatikonkumi uusittu ja oikea koneen alakumi tilattu.
Kässärivaijerit uusittu
Urahihna uusittu
Edessä jousituen yläpään laakeroinnit
Vaihteensiirrosta välikumi ja kepin helat
Hitsattu takapyöräkoteloita, etuloksut uusittu
Suuttimien o-renkaat ja 1 suutin uusittu, alipaineletkuja ja muita kumisia esim nesteletkuja.
Jotain pikku sälää siellätäällä ja sähkönippeliä joutunu myös kabiinissa uusimaan, ei mitään isompia onneksi ollut vielä.

Pientä peltifixiä, puslien ja nivelien uusintaa sekä lievää viriäkin tulos viikon päästä kun talviloma.

Mulla on 2kpl varaecua t7 modattuna ilman tcs (tarviaa siis hankkia t7 mankkuvena ja adapteriliitin) ja 8kpl orkkis suuttimia, varalle en noita nyt kellekään myy mutta jos sulta joskus hajoaa niin jeesata voin kyllä silloin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Jusaba
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Joulu 22, 2009 16:13

Re: Tonnarin pelastus

Viesti Kirjoittaja Jusaba »

Itselläni on kanssa Stage 1 ohjelma purkilla t7 muutosta ei tullut tehtyä, kun vanhakin toimi.
Putkistoa on tullut laiteltua harmillista, että orkkis Katin joutui pitämään paikalla. DP on 3" ja loppu osa 2,5" rosteria.
Osaako joku sanoa minkä verran alustan osat tulisivat maksamaan? Aeron jouset ja hyvät iskarit?
Pitää vähän ynnäillä tätä kuntoon laittoa.
Hyvä tietää suuttimien suhteen.
Huolto historia kuullostaa aika tutulta.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Tonnarin pelastus

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Juu sen verran kokemuksesta että omassa testasin -94 lyhytlohkon 2.3T (punaset 350cc tais olla) 200hv otetut suuttimet. Kaupunkiajossa jotenkuten toiminta menetteli mutta jos yhtään yritti vähänkään enemmän kaasua tarjota niin hyyty totaalisen pahasti.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin pelastus

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Miten ne lyhytlohkon orkkis suuttimet 350cc ei toimi kun ne kuitenkin riittää stage3:seen asti softattuna? Pitääks ne ecuun softata sit,niin joo mites se sit onnistuu noissa t5.2 softissa..ei kokemusta kuin tuosta trionicin 5.5.
Eiks sopiva olis vaikka green giants 465cc jos haluaa vaihtaa ja softaaminenkin on ajankohtainen..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Tonnarin pelastus

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Softattuna ehkä saattas toimia 350cc paremmin, bensakartat aikalailla erilaiset mitä tästä luettu ja verrattu lukijan toimesta t5.5 vastaava.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Jusaba
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Joulu 22, 2009 16:13

Re: Tonnarin pelastus

Viesti Kirjoittaja Jusaba »

Saako tuosta -93 pitkälohkosta enemmän tehoa ulos, kun on isommat suuttimet vakiona?
Heitän vielä kysymyksen ilmoille saako tuosta saabista jäykän ajettavan tyyliin VW Golfi maisen?
Itse en ole ajellut muuta kuin kahdella löysällä tonnarilla.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Tonnarin pelastus

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Sen mitä googlasin niin maptun steg4 295hv nuo olis vielä orkkikset, ahdin t28 muuttus ja dp lähtien putkisto isommaksi. Steg5 310hv tarjoais sitten isommat 465cc suuttimet.

Itsel tulossa huonojen puslien (vakaajat, tukivarret jne) vaihdot ja osin samalla uretaanisiin. Parantaa varmasti ajettavuutta kun jämäkät ja suoraan menee. Vakaajan pääosin uretaanisina lopettane kiikkumisen mutkissakin.
Myös raidetangon sisäpäät tulee uusiksi.

Alustasarjalla saa kovaksi jos haluaa, mulle vakiokorkeus vaatimus niin kunhan iskarit ja jouset on napakat pärjää hyvin kovassakin ajossa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Tonnarin pelastus

Viesti Kirjoittaja Kupari »

esim. golfiin (mini, cupra, A2 jne) muuten ilkeä alustaa verrata, eri kastia pieni pyörät lähes kulmissa oleva pikkuautoi ja pitkä keulaylitys perheauto. Kovaksi saa kaiken kun kaiken mitä löytyy uretaania ja kovinta matalaa alustasarjaa laittaa mutta ajomukavuudesta ei ole enää puhettakaan

Niin ja softausta vaatinee mulla jo kun ahdin vaihtuu ja kunnon dp + avarampi putkisto tulee. Kaikki yhdessä tulee sen verran muuttuvia tekijöitä ettei steg2 maptun speksattu (vakio dp , kat ja putkisto, garret t25 ) ihan kunnolla kohdalla ole enää.

Löysin googlaamalla maptunin steg 3-5 lisäksi yhden ruotsalaisen steg 3-4 ja yhden amerikkalaisen steg3 puljun joista vm -93 täsmäecun saa..
Helpoin ja varmin tapa on aika klubin softagurulle ja modata ajamalla tai rullilla kaikki täysin kohdalleen.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin